Archief - MaNaMa na TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

soul_calibur

Legacy Member
Korte situatieschets: Ik zit momenteel in m'n masterjaar TEW (major finance) en overweeg om nog een jaartje voort te studeren aan de KUL. De opleiding die ik zou willen volgen is Master of Financial Economics.

Vraag is echt of dit echt een meerwaarde biedt op je CV en of dit niet grotendeels herhaling is van reeds geziene leerstof in TEW. Aangezien het inschrijvingsgeld toch een slordige 3000 euro is en ik niet 'zomaar' nog een jaartje wil studeren wil ik toch niet te licht over deze beslissing gaan.

Kortom, ik ben ook zoek naar mensen die deze studie hebben gedaan (of iets anders na TEW) en die hun ervaringen omtrent verderstuderen willen delen. Biedt dit een meerwaarde op je CV? Is dit qua moeilijkheidsgraad gelijkaardig aan je masterjaar TEW? Op zulke vragen hoop ik een antwoord te krijgen.

Ik zou dus nog wel graag een jaartje bijdoen, maar enkel als dit de moeite waard is. Daarom een oproep aan al diegene die na TEW hebben voortgestudeerd, post u ervaringen en meningen hierover ;-)

Alvast bedankt

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Ik heb TEW in Gent gedaan en doe nu een manama fiscaliteit ook in Gent. Ik kan alleen spreken voor deze manama en die biedt zeker toegevoegde waarde. Zelf had ik zo goed als niets van fiscaliteit gezien in mijn opleiding TEW (1 vak over de vier jaren) dus leer ik echt gigantisch veel bij..
Velen (waaronder ik) hebben al werk bij een Big Four (vooral diegene die TEW/HW hebben gedaan) of bij een advocatenkantoor (diegene die rechten hebben gedaan). Je wordt continu aangesproken door allerlei bedrijven wat dus betekent dat indien je werk wil, je dat ook zal hebben.

In Gent heb je ook een gelijkaardige manama aan diegene die jij wil doen (hij noemt master in banking and finance) en ken ook twee mensen die die master doen na hun tew (finance). Ze zijn daar zeer tevreden over en alhoewel er misschien wel wat overlap is, zien ze toch echt nog veel nieuwe dingen waardoor het volgens hen zeker de moeite is..

Straddle

Legacy Member
Volgens mij zero meerwaarde aan je huidig diploma, en als het toch een meerwaarde zou hebben gaat die i.i.g. kleiner zijn dan de meerwaarde van een jaar werkervaring. De meeste van mijn kennissen hebben na hun (finance) major in TEW nog een jaar bijgedaan en dit heeft bij geen enkele van hun een meerwaarde gehad (ik denk dat het om dezelfde manama gaat die jij hier aanhaalt).

soul_calibur

Legacy Member
Dit is het probleem, het ene kamp zegt dat het echt een meerwaarde biedt, terwijl het andere kamp zegt dat het redelijk nutteloos is...

nite

Legacy Member
Probeer ook specifiek te kijken waar ge u later ziet werken. Welke diploma's hebben uw toekomstige collega's?

Genious

Legacy Member
soul_calibur zei:
Dit is het probleem, het ene kamp zegt dat het echt een meerwaarde biedt, terwijl het andere kamp zegt dat het redelijk nutteloos is...
Probeer wat te solliciteren, ge hebt nog lang tot het volgend academiejaar.
Als ge niets vastkrijgt dat u de moeite lijkt, kunt ge dan nog altijd u net op tijd inschrijven voor een jaartje meer.

Ik denk niet dat het veel impact zal hebben op uw loopbaan buiten uw eerste job. (spreek wel niet uit ervaring)

Riverdale27

Legacy Member
soul_calibur zei:
Dit is het probleem, het ene kamp zegt dat het echt een meerwaarde biedt, terwijl het andere kamp zegt dat het redelijk nutteloos is...

Ik denk dat een groot deel van de echte meerwaarde van zo'n diploma persoonsgebonden is. Als ge echt uitblinkt in zo'n master gaat dat zeker opvallen. En ge zult sowieso ook verder staan dan de "standaard" TEWer. Maar geloof niet in mirakels he. Dat briefje gaat u geen CFO van Goldman Sachs maken :). Maar stel dat ge risicomanagement wilt gaan doen ofzo. Dan is zo'n diploma toch echt wel een meerwaarde denk ik. Ge bewijst daarmee dat ge kwantitatief ingesteld zijt. Natuurlijk hangt ook wel wat af van uw punten denk ik.

Zelf heb ik een Master of Finance gedaan aan de AMS. Die kost wel 9000 euro (toen nog "maar" 7000 euro) en ik heb er toch veel meerwaarde uit gehaald. Doe nu een doctoraat voor KBC aan de UA. Veel klasgenoten van mij doen ook mooie jobs bij mooie bedrijven, bijv. portfoliobeheer of financieel analist. Van die specifieke master kan ik dus wel zeggen dat hij meerwaarde biedt. Dat mag ook wel want het was een serieuze investering.

soul_calibur

Legacy Member
Riverdale, bedankt voor je antwoord. Goh, ik heb ook zitten zien naar die opleidingen van AMS, maar daar twijfel ik helemaal al of dat wel meerwaarde biedt. Is die meerwaarde die jij eruit hebt gehaald ook niet vooral persoonsgebonden zoals je zegt ? Of valt dit echt op als je gaat solliciteren ?

Long story short, ik heb het gevoel dat TEW al redelijk uitgebreide economische inzichten biedt en daardoor weinig baat heeft bij een verdere verdieping. (zowel een ManaMa of business school)

Riverdale27

Legacy Member
soul_calibur zei:
Riverdale, bedankt voor je antwoord. Goh, ik heb ook zitten zien naar die opleidingen van AMS, maar daar twijfel ik helemaal al of dat wel meerwaarde biedt. Is die meerwaarde die jij eruit hebt gehaald ook niet vooral persoonsgebonden zoals je zegt ? Of valt dit echt op als je gaat solliciteren ?

Long story short, ik heb het gevoel dat TEW al redelijk uitgebreide economische inzichten biedt en daardoor weinig baat heeft bij een verdere verdieping. (zowel een ManaMa of business school)

De betere studenten uit mijn klas hebben toch goede jobs met veel doorgroeimogelijkheden en nice pay kunnen vinden. Dat is een pak moeilijker als ge gewoon één TEWer zijt in de hoop van de duizenden TEWers, zeker als ge dan nog geen grote of grootste onderscheiding hebt... dan valt ge gewoon niet. Een van mijn klasgenoten is portefeuillebeheerder bij een grote bank, de andere is financieel analist bij een groot oliebedrijf, nog eentje is adviseur risicobeheer bij een grote bank, en ga zo maar door. Die verdienen niet slecht hoor. Maar vooral: die kunnen doorgroeien (dat gaat met TEW ook hoor, maar minder snel).

In TEW leert ge eigenlijk van alles maar een beetje. Ge leert om achteraf uwe weg te kunnen vinden door de moeilijke zaken. Maar wanneer ge afgestudeerd zijt weet ge eigenlijk nog niks. Zo'n extra master met specialisatie doet daar toch al wat aan.

Ik heb nooit spijt gehad van die master in ieder geval. Ik heb mij kunnen bewijzen bij mijn huidige promotoren en doe nu wat ik al 3 jaar wou doen: doctoreren.

Hebt gij ook een bepaalde droom? Of weet ge het allemaal nog niet zo?

soul_calibur

Legacy Member
Riverdale27 zei:
De betere studenten uit mijn klas hebben toch goede jobs met veel doorgroeimogelijkheden en nice pay kunnen vinden. Dat is een pak moeilijker als ge gewoon één TEWer zijt in de hoop van de duizenden TEWers, zeker als ge dan nog geen grote of grootste onderscheiding hebt... dan valt ge gewoon niet. Een van mijn klasgenoten is portefeuillebeheerder bij een grote bank, de andere is financieel analist bij een groot oliebedrijf, nog eentje is adviseur risicobeheer bij een grote bank, en ga zo maar door. Die verdienen niet slecht hoor. Maar vooral: die kunnen doorgroeien (dat gaat met TEW ook hoor, maar minder snel).

In TEW leert ge eigenlijk van alles maar een beetje. Ge leert om achteraf uwe weg te kunnen vinden door de moeilijke zaken. Maar wanneer ge afgestudeerd zijt weet ge eigenlijk nog niks. Zo'n extra master met specialisatie doet daar toch al wat aan.

Ik heb nooit spijt gehad van die master in ieder geval. Ik ben mij kunnen bewijzen bij mijn huidige promotoren en doe nu wat ik al 3 jaar wou doen: doctoreren.

Hebt gij ook een bepaalde droom? Of weet ge het allemaal nog niet zo?

Thanks voor je input weeral. Goh, ik heb relatief makkelijk mijn TEW diploma behaald (1 herexamen voor marketing, god knows why :p) en zou graag nog iets verder doen om me inderdaad verder te specialiseren. Gezien mijn interesse voor finance kwam ik uit bij die master van KUL. Zoals je zegt ben ik ook maar een gewone TEW'er met 2x onderscheiding (bachelor en master - ben nog bezig aan master, maar laten we zeggen dat ik daarvoor goed op weg zit). Ik heb ook het gevoel dat ik zwaardere materie wel moet aankunnen qua finance. Momenteel heb ik altijd goede punten voor finance vakken, mss net omdat me dit ook echt wel boeit.

Als jij spreekt over een droom, die heb ik nog niet. Pas op, ik heb wel ambitie om een verantwoordelijke financiële uit te oefenen, maar dit is geen strak omlijnde droom zoals bv 'ik wil CFO worden bij Goldman Sachs'. Wat me wel niets zegt, is doctoreren, ik wil effectief werken in een bedrijf binnen 2 jaar laten we zeggen. (no offence, maar wil even duidelijk maken dat daar mijn ambities echt niet liggen)

Langs de ene kant wil ik die studie dus echt wel graag doen (vooral uit persoonlijke redenen om iets zwaardere finance materie nog te zien, dat analytische ligt me wel) maar ik vraag me dus af of dit een grotere meerwaarde biedt dan een jaar werkervaring. Natuurlijk, het is maar een jaar en ben nog redelijk jong (geboren in '90) dus dat jaar zal wellicht nooit een verloren jaar zijn. Momenteel neig ik wel naar een jaartje verder studeren (KUL of evt AMS zoals jij suggereerde).

Alvast bedankt om je ervaringen te delen, heb ik wel wat aan gehad!

Riverdale27

Legacy Member
soul_calibur zei:
Thanks voor je input weeral. Goh, ik heb relatief makkelijk mijn TEW diploma behaald (1 herexamen voor marketing, god knows why :p) en zou graag nog iets verder doen om me inderdaad verder te specialiseren. Gezien mijn interesse voor finance kwam ik uit bij die master van KUL. Zoals je zegt ben ik ook maar een gewone TEW'er met 2x onderscheiding (bachelor en master - ben nog bezig aan master, maar laten we zeggen dat ik daarvoor goed op weg zit). Ik heb ook het gevoel dat ik zwaardere materie wel moet aankunnen qua finance. Momenteel heb ik altijd goede punten voor finance vakken, mss net omdat me dit ook echt wel boeit.

Als jij spreekt over een droom, die heb ik nog niet. Pas op, ik heb wel ambitie om een verantwoordelijke financiële uit te oefenen, maar dit is geen strak omlijnde droom zoals bv 'ik wil CFO worden bij Goldman Sachs'. Wat me wel niets zegt, is doctoreren, ik wil effectief werken in een bedrijf binnen 2 jaar laten we zeggen. (no offence, maar wil even duidelijk maken dat daar mijn ambities echt niet liggen)

Langs de ene kant wil ik die studie dus echt wel graag doen (vooral uit persoonlijke redenen om iets zwaardere finance materie nog te zien, dat analytische ligt me wel) maar ik vraag me dus af of dit een grotere meerwaarde biedt dan een jaar werkervaring. Natuurlijk, het is maar een jaar en ben nog redelijk jong (geboren in '90) dus dat jaar zal wellicht nooit een verloren jaar zijn. Momenteel neig ik wel naar een jaartje verder studeren (KUL of evt AMS zoals jij suggereerde).

Alvast bedankt om je ervaringen te delen, heb ik wel wat aan gehad!

Waar ik wel zeker van ben is dat de master aan de AMS meer meerwaarde biedt dan die van KUL... maar dat merk je dus ook aan de prijs :). Ik zeg natuurlijk niet dat die van de KUL slecht zou zijn he... integendeel, maar de AMS blijft een management school he.

sergio alonso

Legacy Member
Wat is het verschil tussen de Master Financial management aan Vlerick en Master of Finance gedaan aan de AMS ?

flash_artist

Legacy Member
Ik heb na mijn TEW studies even een manama master of advanced studies in economics (ook aan KU Leuven) geprobeerd en al na 1,5 maand afgehaakt.
Bij deze manama hadden we helft van de tijd samen les met de manama financial economics, dus ik kan er wel wat over vertellen.

Ik zou de theorie zeker niet onderschatten. Er is een groot niveauverschil tegenover de gewone TEW master. De leerstof zelf heb je meestal wel al gezien maar er wordt gewoon veel dieper/analytischer op ingegaan.
Vb. een les advanced macroeconomics in manama is 3u aan een stuk wiskundige afleidingen, je moet dus sterk zijn in algebra.
Heb afgehaakt omdat dit echt wel te saai werd (ik niet alleen trouwens). Je moet er dus echt geinteresseerd in zijn+aanleg voor hebben. Als je dit gewoon doet om iets bij te doen na een TEW diploma zou ik het niet aanraden.

Het levert volgens mij omwille van dit verschil in moeilijkheidsgraad wel een meerwaarde aan je CV op.

nite

Legacy Member
flash_artist zei:
Ik heb na mijn TEW studies even een manama master of advanced studies in economics (ook aan KU Leuven) geprobeerd en al na 1,5 maand afgehaakt.
Bij deze manama hadden we helft van de tijd samen les met de manama financial economics, dus ik kan er wel wat over vertellen.

Ik zou de theorie zeker niet onderschatten. Er is een groot niveauverschil tegenover de gewone TEW master. De leerstof zelf heb je meestal wel al gezien maar er wordt gewoon veel dieper/analytischer op ingegaan.
Vb. een les advanced macroeconomics in manama is 3u aan een stuk wiskundige afleidingen, je moet dus sterk zijn in algebra.
Heb afgehaakt omdat dit echt wel te saai werd (ik niet alleen trouwens). Je moet er dus echt geinteresseerd in zijn+aanleg voor hebben. Als je dit gewoon doet om iets bij te doen na een TEW diploma zou ik het niet aanraden.

Het levert volgens mij omwille van dit verschil in moeilijkheidsgraad wel een meerwaarde aan je CV op.
Hangt ervan af waar je naartoe wil. Het MASE-programma bereidt je voor op een doctoraat. Dus als je na je TEW geen goede doctoraatspositie hebt gevonden, dan is MASE zeker een goed idee. Ook voor andere onderzoekgerichte jobs is MASE goed. Maar indien je gewoon voor een Big4 wil werken, dan is het een tijdsverspilling.

Dustin Duchovny

Legacy Member
Ik doe nu zelf de master of science in economics met een major in financial economics waarbij ik redelijk wat vakken samen heb met die master of science in financial economics. De vakken sluiten idd niet echt aan bij typische TEW vakken en zijn vaak technischer/theoretischer. De meerwaarde van deze master op je CV is volgens mij vrij miniem. Het blijft namelijk dezelfde faculteit waar dezelfde bedrijven recruteren. De master zelf lijkt mij qua inhoud wel zeer interessant en dus zeker de moeite waard als de materie je interesseerd.

Ikzelf ga volgend jaar de master aan Vlerick doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan