Archief - Nuttigste Pro. Bachelors / Studierichtingen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[TFT]Poky

Legacy Member
NotoriousP zei:
Verpleegkunde is wel zwaar onderbetaald werk met een serieuze kans op burnout.

Een bachelor EM lijkt mij beter...

Ik weet eigelijk niet van waar dit altijd maar komt.
Plaatsen waar ik heb gewerkt hadden de verpleegkundigen imo niet echt te klagen. Mooie uren (shiften), vrij goed betaald etc.

Over die argumenten van verantwoordelijkheid etc, vind ik soms ook zwaar overdreven. En zo van die verhalen van ja als ze zich vergissen van dosis of injectie of weetk veel wat dat is imo niet echt rocket science hoor.

Werkdruk vind ik al bij al ook meevallen, tenzij op bepaalde diensten en dan denk ik voornamelijk aan geriatrie. Over die burnout altijd maar misschien is dit omdat sommige verpleegkundigen sommige zaken echt geen plaats kunnen geven, die trekken zich alles teveel aan maar zo een zaken hebde ook in andere beroep imo.

Hiermee wil ik niets teniet doen aan het beroep, maar altijd die wederkerende zaken zoals werkdruk en onderbetaald dat vind ik toch wel serieus overroepen in de meeste gevallen.

Genious

Legacy Member
[TFT]Poky;15792048 zei:
En zo van die verhalen van ja als ze zich vergissen van dosis of injectie of weetk veel wat dat is imo niet echt rocket science hoor.
Ge onderschat dat toch zwaar vrees ik. Foute toedieningen (dosis, content, frequentie...) komen erg frequent voor. Maar in veel gevallen blijft het zonder erg.

Orchidee

Legacy Member
Poliep zei:
Ik heb eigenlijk nog geen reactie gehoord omtrent Biotechnische opleidingen. Had er graag ook enkele ervaringen rond opgevangen.

Ik zit nu in mijn 1e jaar in de professionele bachelor chemie, volgend jaar kies ik afstudeerrichting biochemie. Een richting als biotechniek ligt daar dicht bij.;)

Qua wiskunde moet je je geen zorgen maken, wij zien nu wel wat limieten en afgeleiden maar echt wel beperkt tot de basis. En dan ook van die vraagjes als: bereken die limiet ofzo. Er is echt niemand bij ons die er problemen mee heeft en als je in het middelbaar 5 uur wiskunde had zou je dit ook moeten kunnen. :)

Poliep

Legacy Member
Orchidee_x zei:
Ik zit nu in mijn 1e jaar in de professionele bachelor chemie, volgend jaar kies ik afstudeerrichting biochemie. Een richting als biotechniek ligt daar dicht bij.;)

Qua wiskunde moet je je geen zorgen maken, wij zien nu wel wat limieten en afgeleiden maar echt wel beperkt tot de basis. En dan ook van die vraagjes als: bereken die limiet ofzo. Er is echt niemand bij ons die er problemen mee heeft en als je in het middelbaar 5 uur wiskunde had zou je dit ook moeten kunnen. :)

thx voor de reactie. Nuja, ik denk wel als ik het eens serieus opfris dat ik opnieuw meekan, maar het is zoals je zegt, zolang er niet op die onderwerpen enorm diep wordt ingegaan, zie ik dat wel zitten.

Reflectus

Legacy Member
De opleiding Agro- en Biotechnologie, of een opleiding biomedische laboratoriumtechnologie zullen je waarschijnlijk ook wel liggen. Over de bachelor agro- en biotechnologie kan ik je weinig vertellen buiten dat er een heleboel uiteenlopende afstudeerrichtingen mogelijk zijn afhankelijk van je interesse.

De bachelor biomedische laboratoriumtechnologie heb ik gedaan waar de nadruk vooral ligt op laborantwerk. Er wordt een goeie basis gegeven van enkele algemene vakken zoals analytische/organische chemie, basisbacteriologie, immunologie, virologie etc. Wiskunde en fysica komen ook aan te pas, afhankelijk van je afstudeerrichting. Iedereen die ik ken die ging werken vond meteen werk (vaak op stage zelf).

[TFT]Poky

Legacy Member
Genious zei:
Ge onderschat dat toch zwaar vrees ik. Foute toedieningen (dosis, content, frequentie...) komen erg frequent voor. Maar in veel gevallen blijft het zonder erg.

Ik onderschat juist niks, wij schrijven de dosis op het voorschrift en dat moet dan toegediend worden. Int slechtste geval moet ge wat hoofdrekenen (regel van 3 toepassen).

Kan zijn natuurlijk dat wij is een fout maken, maar dat heeft geen enkele invloed op de verpleegkundige uiteindelijk zij moeten gewoon uitvoeren wat er opt voorschrift staat

Poliep

Legacy Member
[TFT]Poky;15792511 zei:
Ik onderschat juist niks, wij schrijven de dosis op het voorschrift en dat moet dan toegediend worden. Int slechtste geval moet ge wat hoofdrekenen (regel van 3 toepassen).

Kan zijn natuurlijk dat wij is een fout maken, maar dat heeft geen enkele invloed op de verpleegkundige uiteindelijk zij moeten gewoon uitvoeren wat er opt voorschrift staat

Bedankt voor de inbreng en dat je je werkervaringen wil delen, maar voordat dit in een verpleegkundige discussie ontaard zou ik willen zeggen dat deze waarschijnlijk OffTopic zou zijn.

tom1

Legacy Member
[TFT]Poky;15792511 zei:
Ik onderschat juist niks, wij schrijven de dosis op het voorschrift en dat moet dan toegediend worden. Int slechtste geval moet ge wat hoofdrekenen (regel van 3 toepassen).

Kan zijn natuurlijk dat wij is een fout maken, maar dat heeft geen enkele invloed op de verpleegkundige uiteindelijk zij moeten gewoon uitvoeren wat er opt voorschrift staat

't Zijn geen robots he man :).

Poliep

Legacy Member
Reflectus zei:
De opleiding Agro- en Biotechnologie, of een opleiding biomedische laboratoriumtechnologie zullen je waarschijnlijk ook wel liggen. Over de bachelor agro- en biotechnologie kan ik je weinig vertellen buiten dat er een heleboel uiteenlopende afstudeerrichtingen mogelijk zijn afhankelijk van je interesse.

De bachelor biomedische laboratoriumtechnologie heb ik gedaan waar de nadruk vooral ligt op laborantwerk. Er wordt een goeie basis gegeven van enkele algemene vakken zoals analytische/organische chemie, basisbacteriologie, immunologie, virologie etc. Wiskunde en fysica komen ook aan te pas, afhankelijk van je afstudeerrichting. Iedereen die ik ken die ging werken vond meteen werk (vaak op stage zelf).

Weet je toevallig niet ergens enkele cursussen online staan die ik eens zou kunnen inkijken? Die lopen waarschijnlijk wel deels gelijk met de biotechnologie.

Genious

Legacy Member
[TFT]Poky;15792511 zei:
Ik onderschat juist niks, wij schrijven de dosis op het voorschrift en dat moet dan toegediend worden. Int slechtste geval moet ge wat hoofdrekenen (regel van 3 toepassen).

Kan zijn natuurlijk dat wij is een fout maken, maar dat heeft geen enkele invloed op de verpleegkundige uiteindelijk zij moeten gewoon uitvoeren wat er opt voorschrift staat
Miscommunicatie is (zowat?) de grootste oorzaak van fouten in ziekenhuizen.
En naargelang de bron zijn ze verantwoordelijk voor een derde tot de helft van alle fouten met ernstige gevolgen.

Toegegeven, zijn vooral cijfers voor de VS, maar zo radicaal anders zal die data wel niet zijn voor België.

*edit*
maar poliep heeft mebbe wel een punt dat ik het hier off-topic sleur. KGa het laten bij een google suggestie: voor wat cijfers is het kwestie van te googlen op medical prescription error, medical error due to miscommunication etc. Genoeg te vinden zo.

Orchidee

Legacy Member
Welja de richting die ik volg leidt vooral ook tot laboranten. Het verschil met biomedische laboratoriumtechnologie ligt gewoon in wat je onderzoek, de ene werken met stoffen van mensen, de ander meer met stoffen van planten. Maar het blijft inderdaad allebei hoofdzakelijk labowerk, 't is maar wat je liefst onderzoekt.

Dan heb je ook de richting biotechnologie als deelrichting van agro-en biotechnologie. Deze spitst zich nog meer toe op het plantaardige dan mijn richting. Al heb ik de indruk dat dit ook gewoon wat afhangt van welke hogeschool, zoveel verschil is er niet.

Reflectus

Legacy Member
Poliep zei:
Weet je toevallig niet ergens enkele cursussen online staan die ik eens zou kunnen inkijken? Die lopen waarschijnlijk wel deels gelijk met de biotechnologie.

Zie PM!

tuesadorable

Legacy Member
Zoals eerder vermeld, bachelor EM... In Boom heb ik Technisch-Commercieel Adviseur gedaan. Zo verlies je die marketing kennis toch niet... Ik krijg nog elke week werkaanbiedingen (studeer iets anders verder) en als je Vacature opent zie je het ook nog heel veel staan.

Link: Plantijn Hogeschool - Technisch-commercieel adviseur

moehaa!

Legacy Member
[TFT]Poky;15792511 zei:
Ik onderschat juist niks, wij schrijven de dosis op het voorschrift en dat moet dan toegediend worden. Int slechtste geval moet ge wat hoofdrekenen (regel van 3 toepassen).

Kan zijn natuurlijk dat wij is een fout maken, maar dat heeft geen enkele invloed op de verpleegkundige uiteindelijk zij moeten gewoon uitvoeren wat er opt voorschrift staat

Daar zit al een groot deel van het probleem se:p. Een geblinddoekte orang-oetan met de ziekte van Parkinson en ovenwanten aan schrijft vaak nog duidelijker:hug:.
Ik overdrijf uiteraard, maar ik kan toch vaker niet dan wel het voorschrift van de eerste keer lezen.

Epyon

Legacy Member
Poliep zei:
Heb een filmpje gevonden over laboranten. Geeft misschien een correcter beeld.
VDAB: laborant onderzoek & ontwikkeling

Verscheidenheid en constant bijleren klinken wel mooi als eindconclusie van dit filmpje
Dat is mss zo in het filmpje, maar is zeker niet altijd de werkelijkheid. Een vriendin van me is laborante (bij de VMM) en dat is een zeer afstompend werk. Met pipetje samples in buisje doen, buisje in reactor, buisje uit reactor en opnieuw beginnen. Het is vaak routinewerk waar redelijk weinig persoonlijke input bij komt kijken.

[TFT]Poky

Legacy Member
moehaa! zei:
Daar zit al een groot deel van het probleem se:p. Een geblinddoekte orang-oetan met de ziekte van Parkinson en ovenwanten aan schrijft vaak nog duidelijker:hug:.
Ik overdrijf uiteraard, maar ik kan toch vaker niet dan wel het voorschrift van de eerste keer lezen.

Ok dat ga ik niet goedpraten :), sommige hun geschrift is echt slecht.
Maar als ge het niet kunt lezen moet ge niks toedienen en kan er ook geen fout gebeuren :)

GigaPixels

Legacy Member
Ga voor Bachelor Toegepaste Informatica, als ge wilt stuur ik wa documenten door (cursussen die we zien en projecten waaraan we werken).
Kzit in mijn tweede jaar dus ik kan toch al een vrij goed beeld schetsen.

PM me ;)

Rnzk

Legacy Member
moehaa! zei:
Daar zit al een groot deel van het probleem se:p. Een geblinddoekte orang-oetan met de ziekte van Parkinson en ovenwanten aan schrijft vaak nog duidelijker:hug:.
Ik overdrijf uiteraard, maar ik kan toch vaker niet dan wel het voorschrift van de eerste keer lezen.

:rofl:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan