Archief - Pesten op werk als jobstudent?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gumball4000

Legacy Member
Even korte schets. Ben 2,5 jaar geleden binnen een bedrijf aangenomen geweest als marketing jobstudent. Eerste maanden moest ik enquêtes afleggen binnen het bedrijf, bij klanten ed.
Door een personeelstekort moet ik sinds een tijd inspringen bij de verkoop.
Collega's zijn sympathiek..op enkelen na, sinds vandaag.

Sinds een jaar heb ik ontwerpen voor de bedrijfswagens te bestickeren. Door omstandigheden duurde het uitvoeren ervan zeer lang.
Vandaag heb ik er enkele collega's over ingelicht dat ik groen licht kreeg van de CEO. 3/4de van personen die ik ingelicht heb, vinden het idee super en zijn blij dat ik dit zelfs als jobstudent mag uitvoeren.
2 anderen (waar ik vaker mee samen werk) zijn er radicaal tegen.
Één van de 2 zei zelfs "gij gaat ni lang meer leven, ge moet uw plaats kennen en op uw plaats gezet worden"
Mijn antwoord "seg X, zie maar dat gij nog lang kunt leven, want da betwijfel ik, als ge zo blijft roken" (was even moment waar het plots uit mn mond floepte)
Hij keek me toen effe dwaas aan.
Daarna begonnen de 2 zaken te zeggen als "ik weet waar de dode hoeken zich bevinden van de camera's in het bedrijf" of "seg X, kga eens stickers halen en zal zn wagen ook bestickeren (privéwagen)" ed.

Daarna begonnen ze weer te zeggen dat ik mijn plaats binnen het bedrijf moet leren kennen (..maar ik ben aangenomen als marketing jobstudent..het is dus mijn taak?!) en klaagde er 1 zelfs dat de maandelijkse afhouding van zijn loon voor deze wagen even duur was als de maandelijkse kost voor de huur van een huis.

Hoe hier mee omgaan?.. En hoe ver mag ik gaan in mijn opmerkingen als ze mij aanvallen? Het is namelijk de eerste keer dat ik zoiets meemaak op het werk.

Emerxill

Legacy Member
gumball4000 zei:
Even korte schets. Ben 2,5 jaar geleden binnen een bedrijf aangenomen geweest als marketing jobstudent. Eerste maanden moest ik enquêtes afleggen binnen het bedrijf, bij klanten ed.
Door een personeelstekort moet ik sinds een tijd inspringen bij de verkoop.
Collega's zijn sympathiek..tot enkelen, sinds vandaag.

Sinds een jaar heb ik ontwerpen voor de bedrijfswagens te bestickeren. Door omstandigheden duurde het uitvoeren ervan zeer lang.
Vandaag heb ik er enkele collega's over ingelicht dat ik groen licht kreeg van de CEO. 3/4de van personen die ik ingelicht heb, vinden het idee super en zijn blij dat ik dit zelfs als jobstudent mag uitvoeren.
2 anderen (waar ik vaker mee samen werk) zijn er radicaal tegen.
Één van de 2 zei zelfs "gij gaat ni lang meer leven, ge moet uw plaats kennen en op uw plaats gezet worden"
Mijn antwoord "seg X, zie maar dat gij nog lang kunt leven, want da betwijfel ik, als ge zo blijft roken" (was even moment waar het plots uit mn mond floepte)
Hij keek me toen effe dwaas aan.
Daarna begonnen de 2 zaken te zeggen als "ik weet waar de dode hoeken zich bevinden van de camera's in het bedrijf" of "seg X, kga eens stickers halen en zal zn wagen ook bestickeren (privéwagen)" ed.

Daarna begonnen ze weer te zeggen dat ik mijn plaats binnrn het bedrijf moedt leren kennen (..maar ik ben aangenomen als marketing jobstudent..het is dus mijn taak?!) en klaagde er 1 zelfs dat de maandelijkse afhouding van zijn loon voor deze wagen even duur was als de maandelijkse kost voor de huur van een huis.

Hoe hier mee omgaan?.. En hoe ver mag ik gaan in mijn opmerkingen als ze mij aanvallen? Het is namelijk de eerste keer dat ik zoiets meemaak op het werk.
Wat voor marginaal volk werkt daar? :wtf:

Een volgende confrontatie op proberen nemen met je GSM of getuigen zoeken/maken bijv door aan collega's waarmee je goed kan opschieten te vragen zich verdekt op te stellen bij een confrontatie.

Naar uw en hun oversten stappen en indien je band met de CEO redelijk goed is, ook hem/haar inlichten. Zeker als je bewijsmateriaal hebt. Beste lijkt mij, indien je kan aantonen dat ze je leven bedreigd hebben dmv een opname ofzo, naar de politie te stappen.

Als jobstudent (lang geleden) zou ik daar compleet anders op gereageerd hebben, maar ik denk dat bovenstaande iets verstandiger is :p

EDIT: over hun bijdrage is uw probleem niet. Als ze niet content zijn van hun loon (aka auto) moeten ze maar ander werk zoeken.
EDIT2: Hoever je kan gaan in je opmerkingen? Zover als je zelf bereid bent om de consequenties te dragen :p

livelovelaugh

Legacy Member
Ik zou proberen om er zeker niet tegenin te gaan. Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt op mijn werk en gelukkig heb ik dit allemaal met mijn gsm kunnen opnemen.
Ik heb die audiobestanden dan ook aan de politie overgemaakt en ze zeiden dat dit wel degelijk als bewijsmateriaal kan dienen. Nu ja, hopelijk hadden uw collega's een héél slechte dag en blijft het bij dit ene incident maar hou voor alle zekerheid je gsm maar in de buurt.
En breng iemand op de hoogte. Heb je geen preventie-adviseur ofzo waarbij je terecht kan?

SarahBaptie

Legacy Member
Dat lijken van die typische gefrustreerde mensen op hun werk die er niet tegen kunnen dat een jobstudent iets mag doen en een taak afneemt van de vaste werknemers.

Die zitten dan zo vast in hun werkleven en ego dat ze dat niet kunnen hebben en zich beter willen voelen door je te kleineren. Zo van: goh da jobstudentje, wa weet die er van.... Duidelijk te zien in de zin van je moet uw plaats kennen, pure jaloezie.

Als dit blijft duren, neem zo iets op of spreek je overste er over aan. Aangezien je de goedkeuring van de ceo kreeg en de meeste collega's ook zou ik geen schrik hebben in die paar egotrippers. Tgaan de die wel zijn da gaan mogen vertrekken.

JPV

Legacy Member
gumball4000 zei:
Even korte schets. Ben 2,5 jaar geleden binnen een bedrijf aangenomen geweest als marketing jobstudent. Eerste maanden moest ik enquêtes afleggen binnen het bedrijf, bij klanten ed.
Door een personeelstekort moet ik sinds een tijd inspringen bij de verkoop.
Collega's zijn sympathiek..op enkelen na, sinds vandaag.

had je niet met dezelfde mens een tijd geleden ook problemen?

Gekke_Koerd

Legacy Member
Ook iets gelijkaardigs op de marketingafdeling bij mij: ik moest simpele taakjes doen waar vaste werknemers paar dagen over deden. Ik had het echter na een paar uur al klaar en ze waren er niet blij mee. Ook paar discussies gehad en had het gewoon aan de grote baas verteld. Blijkbaar werd er ook flink geneukt op bedrijfsfeestjes zelf want ik werd gewoon weggestuurd omdat ik ongepast reageerde op collega's...

gumball4000

Legacy Member
livelovelaugh zei:
Ik zou proberen om er zeker niet tegenin te gaan. Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt op mijn werk en gelukkig heb ik dit allemaal met mijn gsm kunnen opnemen.
Ik heb die audiobestanden dan ook aan de politie overgemaakt en ze zeiden dat dit wel degelijk als bewijsmateriaal kan dienen. Nu ja, hopelijk hadden uw collega's een héél slechte dag en blijft het bij dit ene incident maar hou voor alle zekerheid je gsm maar in de buurt.
En breng iemand op de hoogte. Heb je geen preventie-adviseur ofzo waarbij je terecht kan?

Dat van "ge gaat ni lang meer leven" til ik eigenlijk ni zwaar aan, geloof er niks van :p. Het is eerder dat ze het me moeilijk kunnen maken op verschillende vlakken. Elk van de 2 heeft zijn eigen verkoopafdeling en als ik bepaalde productcodes ni weet, vraag ik het aan hun ==> Ze gingen me niet meer helpen.
En ook de vernedering van hun naar mij toe voor anderen.

SarahBaptie zei:
Dat lijken van die typische gefrustreerde mensen op hun werk die er niet tegen kunnen dat een jobstudent iets mag doen en een taak afneemt van de vaste werknemers.

Die zitten dan zo vast in hun werkleven en ego dat ze dat niet kunnen hebben en zich beter willen voelen door je te kleineren. Zo van: goh da jobstudentje, wa weet die er van.... Duidelijk te zien in de zin van je moet uw plaats kennen, pure jaloezie.

Als dit blijft duren, neem zo iets op of spreek je overste er over aan. Aangezien je de goedkeuring van de ceo kreeg en de meeste collega's ook zou ik geen schrik hebben in die paar egotrippers. Tgaan de die wel zijn da gaan mogen vertrekken.

Die commentaar kreeg ik vroeger vaak van de persoon die het ergste was van de 2 vandaag. Als ik bepaalde productcodes niet kende, was zijn commentaar op bepaalde momenten "We hebben ni echt veel aan da jobstudentje"

JPV zei:
had je niet met dezelfde mens een tijd geleden ook problemen?

Wel tijdje geleden had ik het verhaal hier ook al gepost, maar toen hadden die 2 collega's me al gewaarschuwd in dezelfde zin. Met zaken als "Moest ge het ooit doen, trek ik de sticker er af" of "Dan gaan we uw leven hier zuur maken" ed.

Btw..beiden zijn eind 40, begin 50 hé. We spreken hier dus niet over gefrustreerde twintigers met een bedrijfsauto :).

gumball4000

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
Ook iets gelijkaardigs op de marketingafdeling bij mij: ik moest simpele taakjes doen waar vaste werknemers paar dagen over deden. Ik had het echter na een paar uur al klaar en ze waren er niet blij mee. Ook paar discussies gehad en had het gewoon aan de grote baas verteld. Blijkbaar werd er ook flink geneukt op bedrijfsfeestjes zelf want ik werd gewoon weggestuurd omdat ik ongepast reageerde op collega's...


Man, op school zeiden ze al van in m'n eerste jaar marketing "het is een harde wereld tussen marketeers en verkopers, ze hebben tegenstrijdige belangen", ma man nu maak ik het ook mee :p
Of dan zeggen ze "ahja en de baas moet zijn dikke mercedes niet bestickeren en wij wel?"

Weggestuurd in de zin van "ontslagen" of "niet uitgenodigd"?

Ohja misschien niet onbelangrijk. Bedrijf bevindt zich in een sector die het de laatste jaren moeilijk te verduren heeft en slechte omzetcijfers (in het algemeen) behaald, waardoor elke vorm van reclame welkom zou zijn.

aXl_

Legacy Member
Stap gewoon naar HR of je supervisor? Ik zie het nut niet meteen in van pogingen te wagen om met zulke mensen in discussie te gaan. Dat leidt toch nergens toe. Anderzijds lijkt het me ook niet goed om zulke intimidatie onbeperkt over je kant te laten gaan.

(btw, het doet me denken aan situaties uit de lagere school ^^)

Lolplayer

Legacy Member
gumball4000 zei:
Btw..beiden zijn eind 40, begin 50 hé. We spreken hier dus niet over gefrustreerde twintigers met een bedrijfsauto :).

Die zijn juist het ergste

Zou jij het kunnen verdragen moest een snotneus sneller promotie maken ;)

Feignasse

Legacy Member
Dus dat zijn mensen die een bedrijfswagen krijgen, maar het mag er niet aan te zien zijn? Keeping up appearances, zo zielig :lol:

gumball4000

Legacy Member
Lolplayer zei:
Die zijn juist het ergste

Zou jij het kunnen verdragen moest een snotneus sneller promotie maken ;)

Wel, moest hij echt iets tof gedaan hebben om het bedrijf te doen groeien, in welke zin dan ook, zou'k zelfs blij zijn voor hem :). Bedrijf doen groeien = meer werkzekerheid (in een sector die het al moeilijk heeft).
Die gasten zien enkel naar "ik, ik, ik", terwijl ik meer zo'n "wij" gevoel heb en het leuk vind om iets te realiseren waar het bedrijf beter van kan worden :)

Feignasse zei:
Dus dat zijn mensen die een bedrijfswagen krijgen, maar het mag er niet aan te zien zijn? Keeping up appearances, zo zielig :lol:

Wel, dacht ik ook al.. Maar hun visie is "we betalen maandelijks een bijdrage, dus ge blijft van die auto af"
Terwijl de anderen die het een leuk idee vonden, zeggen "een bedrijfsauto is voordeliger voor ons dan een eigen auto, maar het blijft van het bedrijf en ze doen ermee wat ze willen"

Rider

Legacy Member
Wat voor studentenjob is dat ook? :p

En wat is in feite het probleem? ge bent jobstudent...niet dat ge geen andere opties hebt; of reeds iets hebt opgebouwd waar ge over moet inzitten hé...

Moest hier iemand zo spreken tegen mij; zou ik hem/haar wel terughebben...ik zou zeker ni gaan overdragen bij HR/bazen, maar gekloot voor de rest van zijn carrière zou hij zijn :)
Als het dan nog over een vakantiejob zou gaan zou ik mij toch niet zo laten doen ze. Schop eens terug tegen de schenen en leg eens uit waarop het neerkomt...ZIJ zijn de vastgeroeste werknemers...ZIJ moeten oppassen met wat ze zeggen en ZIJ hebben iets te verliezen bij een eventueel conflict...niet gij.

gumball4000

Legacy Member
spliffrider zei:
Wat voor studentenjob is dat ook? :p

En wat is in feite het probleem? ge bent jobstudent...niet dat ge geen andere opties hebt; of reeds iets hebt opgebouwd waar ge over moet inzitten hé...

Moest hier iemand zo spreken tegen mij; zou ik hem/haar wel terughebben...ik zou zeker ni gaan overdragen bij HR/bazen, maar gekloot voor de rest van zijn carrière zou hij zijn :)
Als het dan nog over een vakantiejob zou gaan zou ik mij toch niet zo laten doen ze. Schop eens terug tegen de schenen en leg eens uit waarop het neerkomt...ZIJ zijn de vastgeroeste werknemers...ZIJ moeten oppassen met wat ze zeggen en ZIJ hebben iets te verliezen bij een eventueel conflict...niet gij.

Wel op lange termijn had ik er graag willen beginnen werken :). Weliswaar op een andere locatie, met andere collega's, waar de marketing afdeling zich zich bevindt.

Maar uw punt klopt natuurlijk wel :p..ook al zou het wat grof zijn om zoiets te zeggen, want dan komt het over dak wil da ze buitenvliegen, terwijl ikzelf maar jobstudent ben :p

Gekke_Koerd

Legacy Member
gumball4000 zei:
Weggestuurd in de zin van "ontslagen" of "niet uitgenodigd"?

Ohja misschien niet onbelangrijk. Bedrijf bevindt zich in een sector die het de laatste jaren moeilijk te verduren heeft en slechte omzetcijfers (in het algemeen) behaald, waardoor elke vorm van reclame welkom zou zijn.

Werkte met dagcontracten en ze hadden me 1 dag later niet meer uitgenodigd. 1 grote bende marginalen, echt een schande dat zij de kans krijgen om monsterbedragen te verdienen door hun gat niet eens op te heffen. En dan met een glimlach staan als er een hogere piet binnenkomt.

Sindsdien nooit meer kantoorjobke gedaan als vakantie- of studentenjob. Liever in de Horeca staan. Ik heb liever dat ik fysiek moe ben na mijn werk, dan dat ik mentaal moe ben.

Veel succes nog met je marketingcarriere, zullen vast wel betere bedrijven zijn hoor.

gumball4000

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
Werkte met dagcontracten en ze hadden me 1 dag later niet meer uitgenodigd. 1 grote bende marginalen, echt een schande dat zij de kans krijgen om monsterbedragen te verdienen door hun gat niet eens op te heffen. En dan met een glimlach staan als er een hogere piet binnenkomt.

Sindsdien nooit meer kantoorjobke gedaan als vakantie- of studentenjob. Liever in de Horeca staan. Ik heb liever dat ik fysiek moe ben na mijn werk, dan dat ik mentaal moe ben.

Veel succes nog met je marketingcarriere, zullen vast wel betere bedrijven zijn hoor.

Heb ook even in de horeca gewerkt en dit was dan wel een slechte ervaring voor mij :p. Het was daar altijd van "Ge zult dan en dan en dan komen werken"
-"Jama ik ben dan wel weg, kan dan niet komen"
"Ja ge zorgt maar da ge dan komt"

Hier is het ook niet echt een bureaujob. Ik sta dagelijks klanten te helpen/adviseren :). En fysiek is het meer rondwandelen dan zitten.
De bazen/HR is wel blij met mij. Die ontwerpen zijn trouwens buiten mijn uren gemaakt, gratis. En als ze mij nodig hebben op het werk om in te vallen, ben ik tot nu toe altijd gekomen. Ik ben de afgelopen tijd redelijk vaak hun "redder in nood" geweest. Zeker nu er 2-3 personeelsleden te kort zijn.

Zubrowka

Legacy Member
Dus als ik het goed begrijp, zijt gij met een voorstel gekomen om de bedrijfswagens te bestickeren? Ik kan begrijpen dat als ge vaste werknemer dan niet al tevreden reageert als ge voortaan met ne belachelijke sticker moet gaan rondrijden. De reactie is misschien wat overdreven, maar uit uw posts komt ge ook wel streverig over.

gumball4000

Legacy Member
Zubrowka zei:
Dus als ik het goed begrijp, zijt gij met een voorstel gekomen om de bedrijfswagens te bestickeren? Ik kan begrijpen dat als ge vaste werknemer dan niet al tevreden reageert als ge voortaan met ne belachelijke sticker moet gaan rondrijden. De reactie is misschien wat overdreven, maar uit uw posts komt ge ook wel streverig over.

Het is ook de job waar ik oorspronkelijk voor aangenomen ben geweest natuurlijk..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan