Archief - Psychologie studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jperu_

Legacy Member
Ik volg momenteel Humane Wetenschappen en zit in mijn laatste jaar.
Volgend jaar is het dus tijd om 'de grote stap' naar het hoger onderwijs te zetten. Ik weet eigenlijk nog altijd niet zeker wat te doen. Ik twijfel nog steeds tussen psychologie of rechten. Rechten lijkt me op zich iets meer haalbaar dan psychologie aangezien de dame die me wat meer informatie gaf, me zei dat je 9uur wiskunde moet gevolgd hebben. Ik heb er nu maar 3 dus dit schrikt me enorm af. Toch lijkt het mij een heel interessante studie, maar als het niet haalbaar is heeft het geen zin om er aan te beginnen. Weet iemand hier toevallig wat meer over?

Mueske

Legacy Member
9 uur wiskunde? Wut. Uw 3 uur is niet ideaal, maar mits voldoende inzet voor statistiek is het zeker mogelijk.

Iemand

Legacy Member
9u? :D
Dat bestaat niet in het ASO. Ik kom uit een LaWi net als kameraden van mij. 1 van hen heeft 19 en 20 behaald op statistiek. Een 10 voor een 3-uurs student zal er met veel inzet dan ook wel inzitten.

Dat gezegd zijnde. Ik studeer rechten én als je graag een inzicht wil in hoe de maatschappij werkt (vraagt dan wel die basiswil), dan is dat volgens mij de beste studie. Beste keuze uit mijn leven geweest.

Waarom twijfel je aan rechten of tussen R en P?

etii0

Legacy Member
Jperu_ zei:
Ik volg momenteel Humane Wetenschappen en zit in mijn laatste jaar.
Volgend jaar is het dus tijd om 'de grote stap' naar het hoger onderwijs te zetten. Ik weet eigenlijk nog altijd niet zeker wat te doen. Ik twijfel nog steeds tussen psychologie of rechten. Rechten lijkt me op zich iets meer haalbaar dan psychologie aangezien de dame die me wat meer informatie gaf, me zei dat je 9uur wiskunde moet gevolgd hebben. Ik heb er nu maar 3 dus dit schrikt me enorm af. Toch lijkt het mij een heel interessante studie, maar als het niet haalbaar is heeft het geen zin om er aan te beginnen. Weet iemand hier toevallig wat meer over?

Not sure if serious or just trolling. 9u voor een niet-wetenschappelijke richting:p Goe bezig. Hoeveel had die dame gedronken?

Gekke_Koerd

Legacy Member
2 ex klasgenoten deden psychologie aan de KUL, ook humane.
Ze konden het allebei niet aan omdat ze de basis niet hadden voor een aantal vakken en de leerstof simpelweg te groot was. Ze doen momenteel allebei Toegepaste Psychologie aan de KDG. Daar lukt het al wel.

Mueske

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
2 ex klasgenoten deden psychologie aan de KUL, ook humane.
Ze konden het allebei niet aan omdat ze de basis niet hadden voor een aantal vakken en de leerstof simpelweg te groot was. Ze doen momenteel allebei Toegepaste Psychologie aan de KDG. Daar lukt het al wel.

Laat u hier niet door doen. De enige basis die je nodig hebt is uw wiskunde uit het secundair. Voor de rest begint alles op 0, en de hoeveelheid is zeker niet meer dan andere richtingen.

Royal Belgium

Legacy Member
Jperu_ zei:
Ik volg momenteel Humane Wetenschappen en zit in mijn laatste jaar.
Volgend jaar is het dus tijd om 'de grote stap' naar het hoger onderwijs te zetten. Ik weet eigenlijk nog altijd niet zeker wat te doen. Ik twijfel nog steeds tussen psychologie of rechten. Rechten lijkt me op zich iets meer haalbaar dan psychologie aangezien de dame die me wat meer informatie gaf, me zei dat je 9uur wiskunde moet gevolgd hebben. Ik heb er nu maar 3 dus dit schrikt me enorm af. Toch lijkt het mij een heel interessante studie, maar als het niet haalbaar is heeft het geen zin om er aan te beginnen. Weet iemand hier toevallig wat meer over?

9 uur? I call Bullshit.

Ik was vorig jaar ook aan het twijfelen tussen rechten, criminologie of psychologie. Ik ben uiteindelijk voor Criminologie gegaan aan de Universiteit Gent.
Ik ga er geen doekjes om winden. Statistiek is een kutvak. Nem!
Maar wel haalbaar. Ik heb dit vak nu dit semester en om eerlijk te zijn heb je 90% in Humane Wetenschappen normaal al gezien. Dit was toch het geval bij mij.
Het verschil met het middelbaar is dat men vaak andere technieken gebruikt en vreemde statistische programma's (SPSS = horror).

Nu qua studierichting moet je zeker en vast weten dat Psychologie niets anders is dan psychologie afgezien van dat lesje statistiek. Een vriendin van mij heeft vakken zoals: ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie, algemene psychologie... kortom achter elk woord moet er psychologie staan.
Natuurlijk is dat bij Rechten praktisch niets anders dan rechtsvakken (strafrecht, Belgisch Publiekrecht...).

Ik ben voor Criminologie gegaan, omdat het een combinatie van beiden is. Ik krijg zowel vakken als Moraalfilosofie (geweldig vak over aanslagen, bloed, moord, martelen...), Sociologie en Sociale Psychologie. Net zoals ik vakken krijg als Criminologie, Belgische Binnenlandse Politiek, Belgisch Publiekrecht, Strafrecht... :)

Mueske

Legacy Member
Dat van enkel psychologie vakken is echt niet waar. Ik krijg hier toch vakken als biologie, genetica, antropologie, neurowetenschappen, filosofie, sociologie, psychiatrie, statistiek, wiskunde, programmeren.

NotoriousP

Legacy Member
Jperu_ zei:
Ik volg momenteel Humane Wetenschappen en zit in mijn laatste jaar.
Volgend jaar is het dus tijd om 'de grote stap' naar het hoger onderwijs te zetten. Ik weet eigenlijk nog altijd niet zeker wat te doen. Ik twijfel nog steeds tussen psychologie of rechten. Rechten lijkt me op zich iets meer haalbaar dan psychologie aangezien de dame die me wat meer informatie gaf, me zei dat je 9uur wiskunde moet gevolgd hebben. Ik heb er nu maar 3 dus dit schrikt me enorm af. Toch lijkt het mij een heel interessante studie, maar als het niet haalbaar is heeft het geen zin om er aan te beginnen. Weet iemand hier toevallig wat meer over?

Met uw 3 uur zal de wiskunde niet simpel zijn maar voor iemand met 6 uur zal het wrs vrij gemakkelijk zijn. Dus een beetje moeite doen en dat komt wel in orde, tot je afgestudeerd bent.

lantaarnpaal

Legacy Member
9 uur wiskunde in heel uw middelbare carriere misschien :lol:

Als je gemotiveerd ben, goed leert en het u interesseert zal je het wel aankunnen :)

BlackOccult

Legacy Member
Ik ben zelf ook afgestudeerd in de richting humane wetenschappen en ben erna ook psychologie gaan doen.
Mijn wiskunde is wel altijd goed geweest en ik heb statistiek van in't begin heel goed opgevolgd. Ik was er van eerste zit wel niet door (nipt) en heb het in tweede zit links laten liggen omdat ik wist dat ik ging stoppen, maar indien je het echt wilt is het zeker doenbaar. Maak uw oefeningen, ga naar de practica, ga de bundel met extra oefeningen halen en maak die, doe mee aan het voorbeeldexamen.
Wat eerder al gezegd is geweest: 'alleen' psychologievakken is zeker niet waar. Sociale psychologie en ontwikkelingspsychologie komen wel aan bod maar zijn goed te doen. Ook vakken als neurowetenschappen, menselijke biologie, sociologie, filosofie, ... zul je in het eerste jaar krijgen. Persoonlijk vond ik de stof en het examen van functieleer het lastigst en heb ook ondervonden dat dat een tamelijk buisvak is, dus bereid je daar best ook goed op voor.
De leerstof is uiteraard meer dan in het secundair, maar zeker niet onoverkomelijk.
Indien je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen.

Mueske

Legacy Member
Sorryfreak zei:
Ik ben zelf ook afgestudeerd in de richting humane wetenschappen en ben erna ook psychologie gaan doen.
Mijn wiskunde is wel altijd goed geweest en ik heb statistiek van in't begin heel goed opgevolgd. Ik was er van eerste zit wel niet door (nipt) en heb het in tweede zit links laten liggen omdat ik wist dat ik ging stoppen, maar indien je het echt wilt is het zeker doenbaar. Maak uw oefeningen, ga naar de practica, ga de bundel met extra oefeningen halen en maak die, doe mee aan het voorbeeldexamen.
Wat eerder al gezegd is geweest: 'alleen' psychologievakken is zeker niet waar. Sociale psychologie en ontwikkelingspsychologie komen wel aan bod maar zijn goed te doen. Ook vakken als neurowetenschappen, menselijke biologie, sociologie, filosofie, ... zul je in het eerste jaar krijgen. Persoonlijk vond ik de stof en het examen van functieleer het lastigst en heb ook ondervonden dat dat een tamelijk buisvak is, dus bereid je daar best ook goed op voor.
De leerstof is uiteraard meer dan in het secundair, maar zeker niet onoverkomelijk.
Indien je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen.

Volgend jaar is functieleer met een andere prof, cursus en waarschijnlijk ook MPC examen. Ze hebben geluk. Wel jammer dat ze de Géry missen. :)

Bananarama

Legacy Member
Als je echt niet gepassioneerd bent door psychologie dan raad ik het niet aan. Vriend van mij zit nu in derde bach en was vol enthousiasme begonnen, heeft voor de statistiek moeten zwoegen om een 8 te halen zodat hij kon tolereren en klaagt nu steen en been dat ze aan de KUL meer gericht zijn op wiskunde en biologie dan op diagnostiek en het behandelen van patiënten.


Mijn tip voor starters in hoger onderwijs die niet echt weten wat ze willen is altijd: weet waar je goed in bent en zoek een bachelor die daar bij aansluit en die schakelprogramma's/uiteenlopende masters aanbiedt. Negeer dus je passie gewoon even, zonder die daarom per se van de baan te schuiven op lange termijn. Dan heb je over 3 jaar vrijwel gegarandeerd een hoger diploma en de mogelijkheid om met meer volwassenheid de definitieve keuze voor een master te maken. Aangezien je nog twijfelt over psy en je al aangeeft dat de statistiek een serieus risico zal zijn, blijf je daar dus beter van weg.

Ik zou zelf na humane wetenschappen meer naar hogeschoolrichtingen gaan kijken (bv. toegepaste psy). Als je dan daar je diploma behaald hebt kan je nog schakelen naar unief, en als die schakel niet lukt dan heb je toch nog steeds een bachelordiploma op zak. Als je nu aan unief begint en dat blijkt niet te lukken, dan sta je nergens.

Tha_nOn

Legacy Member
etii0 zei:
Not sure if serious or just trolling. 9u voor een niet-wetenschappelijke richting:p Goe bezig. Hoeveel had die dame gedronken?

want psychologie is een niet-wetenschappelijke richting -_-

anyway 9 uur is idd belachelijk
met wat ge ziet in humane zal het wel veel werken zijn, maar niet onmogelijk (even van uitgaan dat ge toch iets van wiskundig inzicht hebt)

Gekke_Koerd zei:
2 ex klasgenoten deden psychologie aan de KUL, ook humane.
Ze konden het allebei niet aan omdat ze de basis niet hadden voor een aantal vakken en de leerstof simpelweg te groot was. Ze doen momenteel allebei Toegepaste Psychologie aan de KDG. Daar lukt het al wel.

basis voor vakken hebt ge niet echt nodig, alle echte psychologievakken beginnen vanaf 0
maar inderdaad zijn het grote pakken leerstof, dat en hoe diep ge een aantal dingen moet kennen kan wel een behoorlijk struikelblok zijn voor veel mensen (in gent is dat dus zeker zo voor statistiek en fysiologie, rest van vakken zijn zeker oké qua moeilijkheid maar ge hebt er een paar zware kleppers bij int eerste jaar)

Royal Belgium zei:
Ik ga er geen doekjes om winden. Statistiek is een kutvak. Nem!
Maar wel haalbaar. Ik heb dit vak nu dit semester en om eerlijk te zijn heb je 90% in Humane Wetenschappen normaal al gezien. Dit was toch het geval bij mij.
Het verschil met het middelbaar is dat men vaak andere technieken gebruikt en vreemde statistische programma's (SPSS = horror).

Nu qua studierichting moet je zeker en vast weten dat Psychologie niets anders is dan psychologie afgezien van dat lesje statistiek. Een vriendin van mij heeft vakken zoals: ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie, algemene psychologie... kortom achter elk woord moet er psychologie staan.
Natuurlijk is dat bij Rechten praktisch niets anders dan rechtsvakken (strafrecht, Belgisch Publiekrecht...).
:ironic:

als ge niets van de studierichting in kwestie kent, reageer dan ook niet

statistiek is een kutvak, maar wel een kutvak dat ge in psychologie minstens 4 jaar lang krijgt, het gaat dus ni over 1 vakske waar ge u moet doorworstelen
(en ik heb wewi gedaan, 20% van statistiek had ik misschien al gezien int middelbaar, maar misschien ligt dat aan de kwaliteit van mijn middelbaar onderwijs dan)

maar als ge SPSS al vreemd en moeilijk noemt, kan ik mij al inbeelden hoe uw cursus eruit zag

Tha_nOn

Legacy Member
Bananarama zei:
Als je echt niet gepassioneerd bent door psychologie dan raad ik het niet aan. Vriend van mij zit nu in derde bach en was vol enthousiasme begonnen, heeft voor de statistiek moeten zwoegen om een 8 te halen zodat hij kon tolereren en klaagt nu steen en been dat ze aan de KUL meer gericht zijn op wiskunde en biologie dan op diagnostiek en het behandelen van patiënten.

...

Ik zou zelf na humane wetenschappen meer naar hogeschoolrichtingen gaan kijken (bv. toegepaste psy). Als je dan daar je diploma behaald hebt kan je nog schakelen naar unief, en als die schakel niet lukt dan heb je toch nog steeds een bachelordiploma op zak. Als je nu aan unief begint en dat blijkt niet te lukken, dan sta je nergens.

da zou ook voor uwe vriend geen oplossing geweest zijn ze
als ge toegepaste psychologie doet, wordt ge assistent in de psychologie (geen psycholoog)
en meestal kunt ge dan enkel een aantal ondersteunende taken uitoefenen (intake gesprek, testen afnemen maar niet interpreteren, etc)

uwe vriend heeft nu onderhand toch al zijn afstudeerrichting kunnen kiezen? het is nu eenmaal zo dat de eerste 2-3 jaren er een degelijke basis moet worden opgebouwd me basiskennis (en ja da zijn dan de 'saaie' experimenteel psychologische vakken, en biologie, neurologie, etc)
psychologie is nu eenmaal veel meer dan patienten behandelen

en dan nog krijgt ge in uw masterjaren enkel een basis voor therapie en dergelijke, bedoeling is dat ge met postgraduaten u bekwaamt in de therapie die u ligt (dat en ervaring met cases natuurlijk die ge bespreekt me collega's)

not2secure4u

Legacy Member
Iedereen dat niet de wetenschappelijk richting wil uitgaan klaagt van de veel statistiek en dergelijke in psychologie. Ik zit in mijn 2e master, komt uit TSO (sociaal-technische wetenschappen) en heb nooit gedibereerd moeten worden (1 keer vak moeten opnieuw doen het volgende jaar maar dan was ik er ook direct door). Interesseert de mens u en zijt ge bereid er heel wat wetenschappelijke kennis over op te doen (dus geen 'mensenkennis'), dan kan psychologie iets voor u zijn.

Ik heb zelf 3 uur wiskunde gekregen. Ik zit op de VUB. Als ge nog vragen hebt moogt ge ze ook in PM schrijven.

Voor mensen die toegepaste psychologie doen: welke beroepsrichting kunt ge daarmee uit buiten onderwijs en assistent in de psychologie ?

O ja, ik ga mijn hand in het vuur steken voor u. Als ge afstudeert in Psychologie/Criminologie zult ge moeten zwoegen voor relevant werk te vinden, ge weze gewaarschuwt :). Als ge ni ofwel extra postgrads bijdoet, noch bijscholingskes is de kans klein da ze bij de enkele sollicitaties die er zijn er u uit gaan nemen.

Genious

Legacy Member
Het is doenbaar/haalbaar.
Maar uw achtergrond gaat geen noemenswaardig voordeel opleveren.

Dus wees op uw hoede als ge psychologie kiest. (niet dat ge bij rechten slaagt met vingers in de neus ofc)

Bananarama

Legacy Member
Tha_nOn zei:
da zou ook voor uwe vriend geen oplossing geweest zijn ze
als ge toegepaste psychologie doet, wordt ge assistent in de psychologie (geen psycholoog)
en meestal kunt ge dan enkel een aantal ondersteunende taken uitoefenen (intake gesprek, testen afnemen maar niet interpreteren, etc)

uwe vriend heeft nu onderhand toch al zijn afstudeerrichting kunnen kiezen? het is nu eenmaal zo dat de eerste 2-3 jaren er een degelijke basis moet worden opgebouwd me basiskennis (en ja da zijn dan de 'saaie' experimenteel psychologische vakken, en biologie, neurologie, etc)
psychologie is nu eenmaal veel meer dan patienten behandelen

en dan nog krijgt ge in uw masterjaren enkel een basis voor therapie en dergelijke, bedoeling is dat ge met postgraduaten u bekwaamt in de therapie die u ligt (dat en ervaring met cases natuurlijk die ge bespreekt me collega's)

Ik heb nooit gezegd dat mijn vriend per se psycholoog wil worden he. Hij heeft het zich al meermaals beklaagd dat wat ze in toegepaste psy zien gewoonweg interessanter is. Als de TS gewoon op zich met psychologie wil bezig zijn en een hoger diploma wil dan is toegepaste psy nog steeds een goede optie, mét doorgroeimogelijkheden naar andere richtingen toe.

Mijn vriend gaat idd nog een postgraduaat doen voor therapie e.d., maar ik vind het eigenlijk niet logisch dat postgraduaten vrijwel standaard zijn in deze richting. Mijn vriend ziet dat postgraduaat echt als noodzakelijk om na zijn studies aan de bak te komen in het therapieveld, en niet als een extraatje. Versmelt dat postgraduaat dan met een bestaande master en maak er een nieuwe master van, denk ik dan.

Edit: nu niet om zware discussies over prestige etc. te willen beginnen, maar aan de KUL is het wel pakken moeilijker dan aan de VUB of zelfs Gent als het gaat om psy (voornl. de statistiek). Check dus ook het aanbod van verschillende instellingen, want er zijn enorme verschillen.

NotoriousP

Legacy Member
Tha_nOn zei:
(en ik heb wewi gedaan, 20% van statistiek had ik misschien al gezien int middelbaar, maar misschien ligt dat aan de kwaliteit van mijn middelbaar onderwijs dan)

20% herhaling krijgen... wat een middelbaar onderwijs!

Eigenlijk horen we verder te bouwen op ons middelbaar, niet een 5de van het vak spenderen aan herhaling.

TheFallen

Legacy Member
Zoals gewoonlijk een hele hoop gezever :) Altijd eens leuk om door te lezen. Even een paar verduidelijken:

- Statistiek is afhankelijk van uw wiskundig inzicht. Je hebt, althans toch niet aan Gent, enige wiskundige voorkennis buiten + en - nodig aangezien er echt van nul begonnen wordt. Zover ik weet is dit aan de andere universiteiten hetzelfde. Uw aantal gevolgde uren wiskunde zijn een plus maar geen noodzaak. Voor zover het telt: ik heb zelf 3uur gevolgd en heb geen enkel probleem met statistiek.

- Leuven en Gent zijn qua niveau op statistiek zeker gelijkwaardig voor zover ik kon vergelijken, wat zoals de meesten hier wellicht niet veel was. In Leuven heb je wel het voordeel van de buispunten en dat je dus met een 8 ervan af kunt geraken. In Gent is dit niet het geval.. :)

- Kritiek of ongenoegen bij studenten met klinische interesse dat de richting soms nogal vaag blijft over het werkveld en wat je effectief zult doen is meer dan terecht. Hier spreek ik wel weer voor Gent. Dit blijkt aan Leuven beter te zijn. Sowieso is de richting zich meer gericht op het verzamelen en eigen maken van wetenschappelijke kennis & kennis van diagnostiek, en dus(vreemd genoeg) niet op het effectieve behandelen. Hiervoor dien je dus idd een postgraduaat te volgen. Dit is een handigheid om later therapie te geven maar niet voor elke setting een noodzakelijkheid (al is het wel aan te raden).

- Iemand aanraden om toegepaste psychologie te volgen zou ik nooit doen. Je studeert daar voor assistent-psycholoog en zal voor altijd aan de beperkingen blijven vasthangen die daarmee gepaard gaan, zeker rekening houdende met mogelijks toekomstige evoluties in verdere bescherming van het beroep. Bovendien is dit qua werkgelegenheid nog een heel pak erger dan psychologie (die het op zich wel cava doet). Schakelen naar andere richtingen is dan ook een traject dat vele volgen..

- Moeilijkheidsgraad zal ergens tussenin liggen. Wat is uiteindelijk moeilijk? Veel wiskunde? Veel leerstof? Enorm afhankelijk en niemand heeft alle richtingen gedaan om te vergelijken. Bovendien is dit ook zinloos.

- Ben je een man? Dan heb je, althans in de klinische sector, alvast een beentje voor m.b.t. positieve discriminatie op dat vlak ;-)!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan