Archief - Solliciteren - Afgewezen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stynieke

Legacy Member
Hey,

Ik heb hier begin dit jaar al een topic aangemaakt met de mededeling dat ik ging stoppen met school (Dus enkel ASO diploma) - dit dan ook daadwerkelijk gedaan en in maart mijn studies beëindigd. Mezelf direct bij het interim ingeschreven en de week nadien bij de veiling kunnen starten als gewone handlanger (fysiek).

Na deze keuze ben ik elk weekend op zoek gegaan naar een administratieve job - kwestie van alles uit te proberen en zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Na vele bachelor & ervaring verplichte vacatures door te wroeten uiteindelijk toch vandaag mijn eerste administratieve sollicitatie achter de rug. Erg zenuwachtig vanaf deze morgen sinds ik nog niet echt wist hoe het allemaal ging verlopen - de dag ervoor goed wat research gedaan en voorbereid.
Had het gevoel dat de sollicitatie echt goed ging, was dan ook met een goed gevoel vertrokken met mijn hoop hoog. Ze vroeg enkel mezelf voor te stellen en enkele vragen daarop.

Zonet een telefoon gekregen van het interim dat ik er toch niet door ben... Ze vonden me een spontane kandidaat die vlot de vragen had beantwoord maar ze hadden toch voor de andere gekozen. Dit omdat ze geloofden dat ik iets meer aankon, dat deze job toch te laag gegrepen was voor me.

Moest dit even van m'n "chest". Maar denken jullie dat dit enkel een excuus was om me niet aan te nemen? Dat ze me toch niet zagen zitten?

Het is enkel vervelend dat ik eindelijk een administratieve job kon te pakken krijgen, ze me zoiets vertellen... :(

SysRq

Legacy Member
Wel, je moet ook inzien dat ze niet op zoek zijn naar iemand die zich komt vervelen. Waarom ga je niet verder studeren? Jij lijkt me genoeg in staat.

tom1

Legacy Member
Als je dat al zo'n last vindt ga je nog veel trauma's krijgen bij de volgende sollicitaties hoor :p. Gewoon zoveel mogelijk leren uit die sollicitatie en op naar de volgende. En laat u zeker niet afschrikken door vereiste diploma's voor een gewone administratieve functie.

Radiance

Legacy Member
Je geeft het zelf al aan "kwestie van alles uit te proberen en zoveel mogelijk ervaring op te doen.". Elk bedrijf heeft zo zijn eigen wervingspolitiek, maar als je iets in de trend tegen hen gezegd hebt vind ik het niet vreemd dat ze een andere kandidaat gekozen hebben. Daarmee wil ik zeggen : als je zo'n uitspraken doet bij een KMO die iemand wil die ze nu 1 maand opleiden en dan minstens 5 jaar hetzelfde jobke gaat doen zonder veel investering, dan gaan ze hun conclusies wel trekken. Jij bent de job na 6 maand beu, gaat weer iets anders zoeken en zij kunnen weer vanaf 0 beginnen.

Goed soliciteren heeft niet alleen te maken met jezelf vlot verkopen, je moet vooral ook proberen op te vangen wat zij eigenlijk willen en daar op in te spelen.

Soekie

Legacy Member
Ik kom vrij veel vacatures tegen waarvoor secundair onderwijs volstaat. In administratieve functies.
Blijven sollicitatiebrieven sturen en bedrijven contacteren dus. Probeer desnoods ergens binnen te geraken via een onbezoldigde spontane stage of doe vrijwilligerswerk.

Succes!

Gintje

Legacy Member
Blijven solliciteren, in veel gevallen vragen te expliciet om elektronisch te solliciteren en niet langer via de post, wat als voordeel heeft dat het je niets kost. Een standaard sollicitatiebrief en CV opstellen kost misschien even tijd, maar het is handig als je plots een vacature ziet die je aanstaat. Je dient dan enkel de geadresseerde, betreft & datum te veranderen, en klaar is kees. Hoe meer bedrijven je bereikt, hoe meer kans op een job die aan jouw wensen voldoet.

Indien je merkt dat dit niet werkt, is het misschien een optie om via avondonderwijs alsnog een extra diploma te halen? Of aan je CV te werken door vrijwilligerswerk te verrichten, veel organisaties zoeken iemand die hun kan helpen bij hun administratie. Zo iets staat natuurlijk wel leuk op je CV.

Tot slot: solliciteren is en blijft een rare kwestie. Soms lijken ze je de geschikte kandidaat te vinden tijdens het gesprek zelf, maar dan blijkt dat ze je om één of andere reden (vb. bang dat je snel zult vertrekken) toch niet aan te nemen

Cycloon

Legacy Member
En vaak zijn er gewoon meerdere kandidaten, kiezen ze er eentje, en moeten ze de rest jammer genoeg afwijzen. Je zal dus waarschijnlijk verschillende redenen te horen krijgen, maar of die redenen écht voor de afwijzing hebben gezorgd is moeilijk te bepalen.

stoica_dva

Legacy Member
Soms is het ook het beste dat ze de echte reden niet zeggen.

Het aantal zelfmoorden zou snel stijgen vrees ik :)

Straddle

Legacy Member
Mijn eerste sollicitatie was in Nederland voor een multinational. De email met het negatieve antwoord erin was sneller bij mijn thuis aangekomen dan ik thuis was :p

Op het moment zwaar ontmoedigend, achteraf hilarisch.

poppeke

Legacy Member
Ik heb reeds al veel sollicitaties gehad en moet zeggen het lijkt bij mij altijd perfect te gaan maar nooit nooit had ik de job en heb er uiteindelijk de brui aangegeven en ben terug gaan studeren ,beste keuze ever!! Trust me , ze zijn vree content iemand te zien die zo studeert dan iemand die er zijn botten aan veegt.
Als ge in staat zijt tot beter doe dan beter ! Want ge zult het u nog beklagen later vrees ik. Ik heb al van alles gedaan en nu ben ik terecht gekomen in iets waar ik geniet van het werk :) dus zijde in staat tot beter doe dan beter!

Beam

Legacy Member
Blijven proberen zou ik zeggen, kan best wel geloven dat zo'n afwijzing demotiverend kan zijn
maar je kan er enkel maar uit leren en beter presteren bij je volgende sollicitatie ;)
Voor een administratieve job vragen ze toch meestal ervaring zover ik het weet.
Maar met een goeie indruk laten ze dat snel weg vallen.
beste tip die ik je kan geven is, massaal online solliciteren bij elke interim, vdab site of dergelijke.

Succes
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan