Archief - Studeren of niet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Remix94

Legacy Member
Hey iedereen,

Als alles goed verloopt studeer ik volgend jaar Handelswetenschappen( opleiding van 5jaar) en ik hoop dan op een goed betaalde job in de economische(of financiele) sector. Nu zat ik eens te denken en in diezelfde 5 jaar zou ik evengoed kunnen werken dan zou ik na vijf jaar 1280netto x 11maandenx5jaren kunnen verdienen= €70400 aangezien dit (volgens mij) een mooi startkapitaal is zou ik (moest ik die piste volgen) een bedrijf opstarten en tijdens die 5jaar wat kennis en avondlessen opdoen. Wat zouden jullie doen?

Bedankt!

Remix94

Legacy Member
Ervaringen van mensen die Handelswetenschappen gedaan hebben of mensen uit de bedrijfswereld zijn zeer welkom!

GeneralUrsus

Legacy Member
Wie zegt dat jij 5 jaar in een bedrijf kan blijven werken? Laat staan of je het wel vol zal houden. Ga een richting studeren die u werkzekerheid biedt na uw studies, werk, en denk dan pas aan eventueel een bedrijf te starten.

Remix94

Legacy Member
Die zou ik halen uit een avondcursus en tot nu toe weet ik door mijn economische secundaire richting toch ook het een en het ander,lijkt je dit niet voldoende?

Remix94

Legacy Member
@ GeneralUrsus, dit lijkt me ook het veiligst maar het lijkt me "dom" om eerst 5jaar te studeren (in de richting van Werknemer van een bedrijf) en dan zonder kapitaal een bedrijf te starten.. Dit zou natuurlijk wel mogelijk zijn na 10jaar maar dan zullen er zeker andere kosten zijn zoals een huis of dergelijke?

Profitable

Legacy Member
Het is niet omdat je een bedrijf wil oprichten, dat het ook effectief iets zal opbrengen. Er zijn niet voor niets massaal veel faillissementen binnen de 5j na oprichting.

Als je denkt dat je genoeg kennis opgedaan hebt over bedrijven in het secundair, wel vergeet het.

Ik ben zo goed als zeker dat je geen vennootschapsrecht ( bv wat zijn de kapitaalvereisten om een bvba of nv op te richten, volstorting, aandeelhouderschap, oprichtingsformaliteiten, wanneer heb je een commissaris nodig, minimumvergoeding, ...) gezien hebt. Dat is al de absolute basis... Smijt daar dan nog eens de belastingen erbij (hoe moet je efficiënt je vennootschap beheren, kiezen voor dividend of lening aan de vennootschap, ....)

Ik zou in uw geval toch gaan voor een diploma HW of TEW ipv te dromen van een bloeiende zaak. Na 5 jaar studeren zal je er wellicht gans anders naar kijken en indien niet dan heb je tenminste een goede basis.

Remix94

Legacy Member
@profitable, daar hebt u inderdaad tweemaal gelijk in. Maar waarom zegt u HW of TEW en niet handelswetenschappen?

KnightOfCydonia

Legacy Member
Veel geluk om 5 jaar lang 1280 netto per maand op zij te zetten, dat lukt volgens mij toch niet veel mensen, laat staan pas afgestudeerden. Tenzij je ouders bereid zijn om gedurende die 5 jaar dat je niet studeert maar wél werkt, al je onkosten te blijven betalen. En er zitten 12 maanden in een jaar, tenzij je denkt dat je met dat 12e maandloon al je onkosten kan dekken.

Satkan

Legacy Member
Vergeet niet dat je zeer zeker niet de volle €70 000 euro zal hebben op het einde...

Tenzij je thuis blijft wonen, zonder een kleine bijdrage te betalen, en geen auto wilt etc...

Edit : KOC was me net voor. /edit

Profitable

Legacy Member
Remix94 zei:
@profitable, daar hebt u inderdaad tweemaal gelijk in. Maar waarom zegt u HW of TEW en niet handelswetenschappen?

Waar denk je dat HW voor staat :)

GeneralUrsus

Legacy Member
Profitable zei:
Als je denkt dat je genoeg kennis opgedaan hebt over bedrijven in het secundair, wel vergeet het.

Ik ben zo goed als zeker dat je geen vennootschapsrecht ( bv wat zijn de kapitaalvereisten om een bvba of nv op te richten, volstorting, aandeelhouderschap, oprichtingsformaliteiten, wanneer heb je een commissaris nodig, minimumvergoeding, ...) gezien hebt. Dat is al de absolute basis... Smijt daar dan nog eens de belastingen erbij (hoe moet je efficiënt je vennootschap beheren, kiezen voor dividend of lening aan de vennootschap, ....)

Daar ben ik wel niet 100% akkoord mee. Ik heb een bedrijfsbeheer diploma gekregen door in het 5de en 6de secretariaat-talen een mini-bedrijf op te richten waarbij alles goed aan bod kwam en we ook effectief producten moesten verkopen. Dus in theorie mag ik met dat diploma een bedrijf starten. Maar of ik het ga kunnen en daar nog veel over weet zonder mijn boeken raad te plegen dat is natuurlijk een andere vraag.

SH343

Legacy Member
Remix94 zei:
@profitable, daar hebt u inderdaad tweemaal gelijk in. Maar waarom zegt u HW of TEW en niet handelswetenschappen?

HW= Handelswetenschappen, afkorting weet je wel?

En ga maar studeren, veel beter investering in de toekomst.

Profitable

Legacy Member
GeneralUrsus zei:
Daar ben ik wel niet 100% akkoord mee. Ik heb een bedrijfsbeheer diploma gekregen door in het 5de en 6de secretariaat-talen een mini-bedrijf op te richten waarbij alles goed aan bod kwam en we ook effectief producten moesten verkopen. Dus in theorie mag ik met dat diploma een bedrijf starten. Maar of ik het ga kunnen en daar nog veel over weet zonder mijn boeken raad te plegen dat is natuurlijk een andere vraag.

Ik kom ook uit een economische richting en die theorie stelt echt niets voor hoor. Wij hebben ook bedrijfssimulaties gedaan, maar daar leer je meer hoe ergerlijk het is om in groep samen te werken :) Dat is onvergelijkbaar met hoe het er in de praktijk echt aan toe gaat in een bedrijf. Leuke ervaring, dat wel!

Kandul

Legacy Member
Profitable zei:
Het is niet omdat je een bedrijf wil oprichten, dat het ook effectief iets zal opbrengen. Er zijn niet voor niets massaal veel faillissementen binnen de 5j na oprichting.
Vertel ons eens wat de oorzaken daarvan zijn, jij lijkt dat blijkbaar te weten.
Als je denkt dat je genoeg kennis opgedaan hebt over bedrijven in het secundair, wel vergeet het.

Ik ben zo goed als zeker dat je geen vennootschapsrecht ( bv wat zijn de kapitaalvereisten om een bvba of nv op te richten, volstorting, aandeelhouderschap, oprichtingsformaliteiten, wanneer heb je een commissaris nodig, minimumvergoeding, ...) gezien hebt. Dat is al de absolute basis... Smijt daar dan nog eens de belastingen erbij (hoe moet je efficiënt je vennootschap beheren, kiezen voor dividend of lening aan de vennootschap, ....)

Ik zou in uw geval toch gaan voor een diploma HW of TEW ipv te dromen van een bloeiende zaak. Na 5 jaar studeren zal je er wellicht gans anders naar kijken en indien niet dan heb je tenminste een goede basis.
Het merendeel van de zaakvoerders in België heeft geen vennootschapsrecht gezien, dus dat als de absolute basis beschouwen is die jongen wat voorliegen.

GeneralUrsus

Legacy Member
Profitable zei:
Ik kom ook uit een economische richting en die theorie stelt echt niets voor hoor. Wij hebben ook bedrijfssimulaties gedaan, maar daar leer je meer hoe ergerlijk het is om in groep samen te werken :) Dat is onvergelijkbaar met hoe het er in de praktijk echt aan toe gaat in een bedrijf. Leuke ervaring, dat wel!

Daar geef ik u wel 100% gelijk in, kon zeer ergerlijk zijn! :)

Profitable

Legacy Member
Kandul zei:
Vertel ons eens wat de oorzaken daarvan zijn, jij lijkt dat blijkbaar te weten.

Het merendeel van de zaakvoerders in België heeft geen vennootschapsrecht gezien, dus dat als de absolute basis beschouwen is die jongen wat voorliegen.

Alle mogelijke oorzaken opsommen is tijdverspilling, maar onvoldoende kennis/voorbereiding/zwak businessplan zal zeker aan de basis liggen van veel faillissementen.

Als je je eigen bedrijf hebt zal ofwel jij ofwel een externe partij (boekhouder, fiscalist, ...) dat moeten doen natuurlijk. Het lijkt mij niet mogelijk om een gezonde onderneming te hebben die niet optimaal gebruik maakt van fiscale en boekhoudkundige kneepjes van het vak (en daarom niet illegaal).

Ik, en de anderen, willen hem alleen maar waarschuwen dat er veel meer bij komt kijken dan hij denkt.

Remix94

Legacy Member
@profitable & @SH343, HW had ik als HI gelezen, velen willen volgend jaar Handelsingenieur of TEW doen omdat ze denken dat dat een zoveel betere job zal geven. Is dit ook zo? Want het zit zo dat vanaf volgend jaar HW ook op universitair niveau zit!

Remix94

Legacy Member
Ik snap jullie punt, het zou inderdaad wat roekeloos zijn om zonder diepere kennis te starten. Bedankt! Anyway heb ik ook veel zin in HW!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan