Archief - Studeren of niet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SH343

Legacy Member
Remix94 zei:
@profitable & @SH343, HW had ik als HI gelezen, velen willen volgend jaar Handelsingenieur of TEW doen omdat ze denken dat dat een zoveel betere job zal geven. Is dit ook zo? Want het zit zo dat vanaf volgend jaar HW ook op universitair niveau zit!

Is ook zo. Kijk, de kans op een beter job zit ongeveer zo (net zoals de moeilijkheidsgraad)

HI>TEW>HW

Dit is theoretisch. Betekent niet dat je met HW altijd veel slechter af bent, want je krijgt er vaak dezelfde (gelijkaardige) jobs mee als met TEW.

Profitable

Legacy Member
Remix94 zei:
@profitable & @SH343, HW had ik als HI gelezen, velen willen volgend jaar Handelsingenieur of TEW doen omdat ze denken dat dat een zoveel betere job zal geven. Is dit ook zo? Want het zit zo dat vanaf volgend jaar HW ook op universitair niveau zit!

Lees https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/de-grote-tew-hw-hi-thread.843417 eens door. Hier zijn al zoveel vragen over gesteld :)

Verschil HW en TEW is te verwaarlozen, zeker nu HW ook universitair is, misschien iets meer wiskundiger (TEW). De kloof met HI is wel groter en legt de nadruk op andere zaken dan HW en TEW.

Met HW en TEW zal je ook een meer dan goede toekomst in het vooruitzicht hebben hoor :)

SH343

Legacy Member
Profitable zei:
Lees https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/de-grote-tew-hw-hi-thread.843417 eens door. Hier zijn al zoveel vragen over gesteld :)

Verschil HW en TEW is te verwaarlozen, zeker nu HW ook universitair is, misschien iets meer wiskundiger (TEW). De kloof met HI is wel groter en legt de nadruk op andere zaken dan HW en TEW.

Met HW en TEW zal je ook een meer dan goede toekomst in het vooruitzicht hebben hoor :)

Dit, alhoewel ik de TEWers op dit forum graag wat anders zie beweren. :P

scriptkiddie

Legacy Member
Ik zou het juist eens interessant vinden dat iemand dit gewoon 'n keer zou proberen! Jammer dat je maar 1 leven hebt natuurlijk.
Volgens mij zien we deze weg te negatief en kan je met gemak 70.000 euro aan de kant zetten op 5 jaar tijd, en ondertussen jezelf voorbereiden (ja, je kan best 18 stp per jaar op jezelf studeren en zo de belangrijkste dingen weten), werk- en levenservaring opdoen, en dan (eventueel eerst in bijberoep) een bedrijfje starten.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van iemand die bv. universiteit aankan en er bewust voor kiest om deze weg in te slaan. Ik ken zo niemand.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Toch nog één opmerking, dat een zekere mate van economische kennis noodzakelijk is om een bedrijf efficiënt mee te runnen akkoord, maar wat gaat dat bedrijf dan precies verkopen?
Economische kennis is ook maar dat, het is niet noodzakelijk expertise om een succesvol product te produceren, wat mij toch belangrijker lijkt bij het oprichten van een bedrijf, economen kan je ook in dienst nemen...

Chilliewillie88

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Toch nog één opmerking, dat een zekere mate van economische kennis noodzakelijk is om een bedrijf efficiënt mee te runnen akkoord, maar wat gaat dat bedrijf dan precies verkopen?
Economische kennis is ook maar dat, het is niet noodzakelijk expertise om een succesvol product te produceren, wat mij toch belangrijker lijkt bij het oprichten van een bedrijf, economen kan je ook in dienst nemen...

Dit.

Er wordt er hier precies vanuit gegaan dat een succesvol bedrijf oprichten slechts een formaliteit is. Om succesvol te zijn zal je moeten uitblinken in het geen je gaat doen. Als je er zelfs nog geen idee van hebt welke producten/diensten je wil aanbieden, dan laat het al maar.

Mooncat

Legacy Member
Om een eigen bedrijf op te richten kan het handig zijn om economische kennis te bezitten, maar het is geen absolute noodzaak. Het heeft een reden waarom een attest van bedrijfsbeheer voldoende is om een zaak op te richten. Samen met een goede boekhouder kom je al heel ver. Een diploma van HW of TEW heeft pas echt een meerwaarde als je kostencalculatie gaat toepassen om de kosten van producten te verbeteren of bedrijfsprocessen gaat optimaliseren. Dat is op het niveau dat iemand over een eigen fabriek bezit en dat zullen er niet zo veel zijn. De meeste zaken blijven vrij klein.

Om een eigen zaak op te richten zijn er eigenlijk twee absolute vereisten: een uitgebreid netwerk hebben van connecties (leveranciers en klanten) en kennis bezitten van de industrie waarin je opereert. De meeste mensen die een eigen zaak oprichten, hebben dan ook bijna altijd ervaring opgedaan in die branche als werknemer. Het is dus redelijk utopisch om direct na afstuderen een eigen zaak op te richten.

SysRq

Legacy Member
Mooncat zei:
Om een eigen zaak op te richten zijn er eigenlijk twee absolute vereisten: een uitgebreid netwerk hebben van connecties (leveranciers en klanten) en kennis bezitten van de industrie waarin je opereert.

En iets origineel te bieden hebben? Of is alles een groothandel in horecabenodigdheden?

SysRq

Legacy Member
Mooncat zei:
Wat heeft dit te maken met wat ik gezegd heb? :wtf:

Ah sorry, ik wou enkel maar aangeven dat boekhouders alleen overleven bij gratie van echte ondernemers. :)

Racing_Genk

Legacy Member
Profitable zei:
Lees https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/de-grote-tew-hw-hi-thread.843417 eens door. Hier zijn al zoveel vragen over gesteld :)

Verschil HW en TEW is te verwaarlozen, zeker nu HW ook universitair is, misschien iets meer wiskundiger (TEW). De kloof met HI is wel groter en legt de nadruk op andere zaken dan HW en TEW.

Met HW en TEW zal je ook een meer dan goede toekomst in het vooruitzicht hebben hoor :)

Mocht de vraag naar mensen met een dergelijk profiel afnemen zullen de HW'ers toch de eerste slachtoffers zijn hoor. :)

Redraptorx

Legacy Member
Profitable zei:
Het is niet omdat je een bedrijf wil oprichten, dat het ook effectief iets zal opbrengen. Er zijn niet voor niets massaal veel faillissementen binnen de 5j na oprichting.

Als je denkt dat je genoeg kennis opgedaan hebt over bedrijven in het secundair, wel vergeet het.

Ik ben zo goed als zeker dat je geen vennootschapsrecht ( bv wat zijn de kapitaalvereisten om een bvba of nv op te richten, volstorting, aandeelhouderschap, oprichtingsformaliteiten, wanneer heb je een commissaris nodig, minimumvergoeding, ...) gezien hebt. Dat is al de absolute basis... Smijt daar dan nog eens de belastingen erbij (hoe moet je efficiënt je vennootschap beheren, kiezen voor dividend of lening aan de vennootschap, ....)

Wij hebben dat wel allemaal geleerd in het secundair in boekhouden-informatica maar ik neem aan dat de TS ASO economie-wiskunde ofzo bedoelt waar ze dat wellicht niet gezien hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan