Archief - Taal- en letterkunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

iamhollywood

Legacy Member
Chris639 zei:
Ik heb er nog over nagedacht om TEW te doen, maar ik heb dit jaar een seminarie economie genomen op school en het interesseerde me echt helemaal niet. Ik heb er ook niks van voorkennis van, dus vond ik het niet slim dat te gaan doen.

Wat wetenschappen betreft, lijken de beroepen me wel het leukst, maar wetenschappen zijn niet meteen mijn sterkste kant en ik heb in het middelbaar altijd moeite ermee gehad.

Je kan een cursus economie in het secundair niet vergelijken met TEW ze :p. Ik was zo blij na mijn laatste examen economie in het 6de middelbaar, nooit geen economie meer! Ben 3 maand later TEW gaan doen en heb het mij niet beklaagd. In het secundair ligt de nadruk op macro-economie en is het echte bedrijfsgebeuren vrij beperkt. TEW draait rond ondernemen en is enorm ruim, je kiest zelf waarop je de nadruk legt (marketing, finance, personeel, rechten, productie, strategie, ICT, onderzoek, macro, communicatie, verzekeringen, ..). Via verschillende majors en masters kies je wat u echt ligt.

dacuba zei:
Jammer dat het niet mogelijk is een economische studie te combineren met Taalkunde (2 a 3 talen). Ik zou HAWE gecombineerd met Engels en Portuguees echt wel zien zitten..

wishfull thinking.. :)

Engels ga je genoeg zien ze :p. Bijna al mijn vakken dit jaar waren in het Engels. Heb massa's Engelstalige papers moeten lezen en schrijven, zelf mijn thesis was volledig in het Engels. Maar inderdaad jammer dat andere talen verwaarloosd worden.

Santa

Legacy Member
dacuba zei:
Jammer dat het niet mogelijk is een economische studie te combineren met Taalkunde (2 a 3 talen). Ik zou HAWE gecombineerd met Engels en Portuguees echt wel zien zitten..

wishfull thinking.. :)

Je zou inderdaad wat Engels kunnen gebruiken...

Da Turtle

Legacy Member
Belle zei:
Je kan altijd achteraf nog iets bijdoen, misschien is er tegen dan al wat meer interesse voor economie ofzo, of je kan iets bijdoen om in de culturele sector te gaan werken? Of misschien kan je achteraf nog iets vertaler/tolk-achtig bijdoen als master?
Vertaler/tolk is even slecht om een job te vinden (of toch ook heel slecht). Iemand die ik goed ken is vertaler/tolk (Frans en Spaans) en die werkt nu voor een reisbureau omdat hij als vertaler niet aan werk geraakt. Talen zijn altijd nuttig als extra, maar als dat het enige is wat je kan, dan is het echt moeilijk om werk te vinden op het niveau van je diploma.

Benjamin

Legacy Member
dacuba zei:
Jammer dat het niet mogelijk is een economische studie te combineren met Taalkunde (2 a 3 talen). Ik zou HAWE gecombineerd met Engels en Portuguees echt wel zien zitten..
wishfull thinking.. :)
Dan heb je een beetje verstand van talen en een beetje verstand van bedrijfseconomie. Of je zou toevallig erg goed moeten kunnen blokken maar dan kan je ook 2 studies tegelijk volgen.

tragezot

Legacy Member
Vergeet dat maar. HAWE is een studie met hoge werklast (zeker in de blok). Tenzij ge elk jaar er niet om geeft om een fameuze tweede zit te hebben.

lectroluv

Legacy Member
doe hawe en leer een taal als hobby? in avondles of door op reis te gaan of in de vakantie zelfstandig te leren?

je moet geen unief diploma in taal en letterkunde te hebben om later voordeel te hebben aan je eventuele meertaligheid he!

YaMo

Legacy Member
lectroluv zei:
doe hawe en leer een taal als hobby? in avondles of door op reis te gaan of in de vakantie zelfstandig te leren?

je moet geen unief diploma in taal en letterkunde te hebben om later voordeel te hebben aan je eventuele meertaligheid he!

Taal een Letterkunde draait veel meer om litteratuur en om hoe een taal in elkaar zit dan om het leren van een taal.
Natuurlijk als je als één van de talen Spaans kiest, is het wel de bedoeling dat je uiteindelijk ook Spaans zal kunnen spreken...

fluffster71

Legacy Member
Een maat van mij heeft criminologie gedaan. Dat is ook zo'n richting waarmee je weinig werkzekerheid hebt. Hij heeft er enorm veel spijt van.
Moest ik universitaire studies aankunnen, en daar een jaar of 5 in willen/kunnen investeren, ik zou toch voor een richting gaan met veel toekomstmogelijkheden. Dus eerder economie, wetenschappen, rechten, ...

Atrox

Legacy Member
Da Turtle zei:
Vertaler/tolk is even slecht om een job te vinden (of toch ook heel slecht). Iemand die ik goed ken is vertaler/tolk (Frans en Spaans) en die werkt nu voor een reisbureau omdat hij als vertaler niet aan werk geraakt. Talen zijn altijd nuttig als extra, maar als dat het enige is wat je kan, dan is het echt moeilijk om werk te vinden op het niveau van je diploma.

Bij een vertaalbureau zal er idd niet zoveel werk te vinden zijn, maar voor een freelancer zijn er nog voldoende vertaalopdrachten. Ge moet natuurlijk al een interessante portfolio hebben om gemakkelijk opdrachtgevers te werven :)

aardbeitje

Legacy Member
Hey!

De richting taal- en letterkunde is idd niet zo'n goede garantie op werk:
20 topdiploma’s, 10 kneusjes - page 6

Ik heb in middelbaar economie-moderne talen gedaan en ik wist toen eigenlijk niet wat ik wou doen. Ik had die richting maar op goed geluk genomen maar grote interesse in economie had ik toen nog niet, ook omdat je er nog zo weinig van weet.

Ik heb dan uiteindelijk TEW gekozen aangezien me dat de beste garantie leek om later een goede job te vinden en je kan in verschillende richtingen afstuderen (marketing, accountancy, strategie, logistiek,....) dus de keuze wordt dan nog ff uitgesteld. Ik ben heel blij dat ik TEW heb gevolgd. Enorme verrijking voor mij op persoonlijk vlak, het heeft m'n interesse gewekt in economie.

Het beeld dat je hebt over economie op het einde van het middelbaar is helemaal geen reflectie van wat een economische richting betekent op niveau van hogeschool of univ.

Meitzl

Legacy Member
bestaat er ergens zo een volledig lijste, waar alle richtingen op staan?

zwerver

Legacy Member
De cijfers hierboven worden ook vertekend door het feit dat een zeer groot deel taal&letterenstudenten een tweede master halen, en dus niet naar werk zoeken en vervolgens mss geklasseerd worden onder een andere afstudeerrichting.

lectroluv

Legacy Member
YaMo zei:
Taal een Letterkunde draait veel meer om litteratuur en om hoe een taal in elkaar zit dan om het leren van een taal.
Natuurlijk als je als één van de talen Spaans kiest, is het wel de bedoeling dat je uiteindelijk ook Spaans zal kunnen spreken...

dat is net wat ik bedoel he. Het ging erover dat iemand economische studies wou koppelen aan een taal leren, om zo sterker te staan op de arbeidsmarkt.

Tjee

Legacy Member
aardbeitje zei:
Hey!

De richting taal- en letterkunde is idd niet zo'n goede garantie op werk:
20 topdiploma’s, 10 kneusjes - page 6

Ik heb in middelbaar economie-moderne talen gedaan en ik wist toen eigenlijk niet wat ik wou doen. Ik had die richting maar op goed geluk genomen maar grote interesse in economie had ik toen nog niet, ook omdat je er nog zo weinig van weet.

Ik heb dan uiteindelijk TEW gekozen aangezien me dat de beste garantie leek om later een goede job te vinden en je kan in verschillende richtingen afstuderen (marketing, accountancy, strategie, logistiek,....) dus de keuze wordt dan nog ff uitgesteld. Ik ben heel blij dat ik TEW heb gevolgd. Enorme verrijking voor mij op persoonlijk vlak, het heeft m'n interesse gewekt in economie.

Het beeld dat je hebt over economie op het einde van het middelbaar is helemaal geen reflectie van wat een economische richting betekent op niveau van hogeschool of univ.

Sorry dat ik een maand oude thread bump... maar heb zelfs eco moderne talen gedaan en mijn eerste jaar TEW is net gepasseerd (9 buizen). Hoe waren uw resultaten?
Ik vond tew eerlijk gezegd tegenvallen, te algemeen enzo

Creamium

Legacy Member
ik heb ook T&L gedaan en heb geen ambities om het onderwijs in te gaan... ja dan zijn je mogelijkheden idd wat beperkter. kheb nu, na mijn master westerse lit (wat een misstap was, van dat jaar ben ik helemaal afgestompt geraakt) culturele studies gedaan, en da's toch veel interessanter. door stage heb ik wat connecties, al wat artikels gepubliceerd gekregen... ik ga nu deftig proberen om t als (freelance) journalist te proberen, maar kga aan de weg mogen timmeren.

mocht ik het herdoen, ik zou toch wel eens iets anders overwegen, maar aan de andere kant... T&L (toen nog Germaanse) was wat ik echt wilde doen. kheb die studie voor t grootste deel ook altijd graag gedaan, omdat al die exacte shit mij niks zegde. ik ben altijd al voor de humane wetenschappen geweest, maar je denkt nooit aan de toekomstmogelijkheden als je nog aan t studeren bent...

mijn plan is nu gewoon om iéts van werk te aanvaarden, eender wat, wat op te sparen om op mijn eigen te gaan wonen, en dan verder te zien. ik heb echt een goeie pen, kmoet mijn schrijfkunsten wat meer naar buiten zien te brengen.

waffel

Legacy Member
Da Turtle zei:
Vertaler/tolk is even slecht om een job te vinden (of toch ook heel slecht). Iemand die ik goed ken is vertaler/tolk (Frans en Spaans) en die werkt nu voor een reisbureau omdat hij als vertaler niet aan werk geraakt. Talen zijn altijd nuttig als extra, maar als dat het enige is wat je kan, dan is het echt moeilijk om werk te vinden op het niveau van je diploma.

Ik doe vertaler tolk, en heb altijd het werken bij een reisbureau na mijn studies in het achterhoofd :D
Ik ben wel niet akkoord met je 'talen nuttig als extra', er is heus meer achter dan het gewoon kunnen. Zoals mensen die geschiedenis doen niet alleen maar moeten de geschiedenis vanbuiten blokken of zo.

Ik wou eigenlijk gewoon zo goed mogelijk Frans en Engels praten om daarna gemakkelijker "de wereld" te kennen. Wist ik veel dat er daar zoveel blokvakken (algemene vakken dus) en grammatica (oké eerste jaar, maar dat blijft maar komen) zou hebben :sop: Nuja, we slaan ons er wel door :)

@TS, wat is dat toch met die stille types die talen doen. In mijn richting vallen de meeste sociale mensen af het eerste jaar en blijven er grotendeels saaie oninteressante mensen over, waarbij sommigen, no offence, sociaal dwaas overkomen. Gelukkig geldt het principe soort zoekt soort overal, en heb ik er niet direct last van.

En nu eigenlijk los van dit alles. Eergisteren was er een (knappe jawel ^^) Amerikaanse jongedame van 24 jaar in de Pizza Hut (Brugge centrum, waar ik werk) die op een wereldreis was. We zaten wat te babbelen, en heb pauze (khad nog ne halfuurtje te goed) gevraagd om nog wat verder te babbelen met haar aan tafel. Ik was al half gek van Amerika, maar dat mens inspireerde me zodanig dat ik na mijn bachelor heel graag daar mijn master zou willen doen, maar dat zal wel niet lukken zeker? :sop:

dibardi

Legacy Member
Bluto zei:
Wat een vooroordelen. Duits is enorm interessant en je kan er wrs meer mee doen dan met Italiaans of Portugees.

Als je moest kiezen tussen Portugees of Italiaans, kies Portugees, aangezien de Braziliaanse bedrijven zich meer en meer beginnen te verspreiden (en ja ook in België). Moet je kiezen tussen Portugees of Spaans, kies dan Spaans.

Al bij al, je gaat nooit een taal willen leren als het je niet interesseert. Hetgene wat hierboven staat is ivm met jobmogelijkheden in het algemeen. Stel nu dat je interesse in Italiaans supergroot, ga je er ook meer je best voor doen -> hogere punten -> hogere jobkansen.

EDIT:
Duits ruled!

PS:
Ik heb gehoord dat je in Taal- en Letterkunde veel interesse moet hebben voor literatuur. Misschien dat een opleiding als Toegepaste Taalkunde iets voor jou is?

gilbereke

Legacy Member
dibardi zei:
Als je moest kiezen tussen Portugees of Italiaans, kies Portugees, aangezien de Braziliaanse bedrijven zich meer en meer beginnen te verspreiden (en ja ook in België). Moet je kiezen tussen Portugees of Spaans, kies dan Spaans.

Al bij al, je gaat nooit een taal willen leren als het je niet interesseert. Hetgene wat hierboven staat is ivm met jobmogelijkheden in het algemeen. Stel nu dat je interesse in Italiaans supergroot, ga je er ook meer je best voor doen -> hogere punten -> hogere jobkansen.

EDIT:
Duits ruled!

PS:
Ik heb gehoord dat je in Taal- en Letterkunde veel interesse moet hebben voor literatuur. Misschien dat een opleiding als Toegepaste Taalkunde iets voor jou is?

Waarom raad je spaans aan? Ik zou spaans afraden: te veel mensen die het kunnen tegenwoordig.
Spaans heeft echt geboomed (nu wat minder) en er is niet zovee vraag naar. Portugees darentegen wel (weinigen die het kunnen op deftig niveau).

Allééja, dat is toch wat ik opvang bij mijn moeder en via via.

dibardi

Legacy Member
gilbereke zei:
Waarom raad je spaans aan? Ik zou spaans afraden: te veel mensen die het kunnen tegenwoordig.
Spaans heeft echt geboomed (nu wat minder) en er is niet zovee vraag naar. Portugees darentegen wel (weinigen die het kunnen op deftig niveau).

Allééja, dat is toch wat ik opvang bij mijn moeder en via via.

Bij ons op school zeiden ze nochtans dat Spaans gegeerd was, al moet ik zeggen dat Portugees toch ook wel meer en meer op de markt komt. Niet alleen Braziliaanse bedrijven, maar ook Portugese bedrijven beginnen op te komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan