Archief - Werken en studeren?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MrBrightside

Legacy Member
Dit jaar staat er voor mezelf veel op het programma. Deze maand nog moet ik een herexamen afleggen bij Syntra die me beloven een graduaat te geven bij het slagen van dit herexamen. Ik heb dus grafische vormgeving gevolgd bij Syntra in de vorm van een voltijdse dagopleiding. Dat betekend dat je 1 jaar voltijds studeert in plaats van 3 of 4 jaar op avondles-formule.

Dat was voor mij een laatste optie voor nog een 'hoger' diploma te behalen nadat ik meermaals mijn studies op de 2e plaats had gezet en geen Hoge school meer mocht proberen van mijn ouders. Ik ben ondertussen 22 en mijn ouders dringen er op aan om te gaan werken. Bij het zoeken naar werk ondervind ik dat je met een secundair diploma nogal beperkt wordt in je zoektocht. Wat ik niet altijd logisch vind, want een bachelor in kleuterleidster kan wel binnen geraken in eender welke bank zonder enige kennis van economie, fiscaliteit, .. Terwijl een student secundair die 6 jaar handel en economie heeft gezien geen kans maakt omdat hij niet beschikt over een hoger diploma. Krankzinnig klinkt het in mijn oren. Net zoals de meeste ministers natuurlijk niet eens bevoegd zouden mogen zijn voor bepaalde verantwoordelijkheden omdat ze er geen kennis van hebben.

Om even to the point te blijven. Ik merk dus dat zo'n hoger diploma waardevoller is dan ik vroeger zelf had ingeschat. Mijn plan is dus om nog steeds werk te vinden in 2012, en natuurlijk zo rap mogelijk. Maar tegenwoordig begin ik meer te zoeken naar alternatieven om verder te studeren. Er zijn Graduaat-Bachelor opleidingen, waarmee je dus een Bachelor diploma kan behalen na je graduaat. Of je kan bijvoorbeeld bij Artevelde in Gent het SWITCH programma volgen, waarmee je op basis van een leerplan op eigen tempo en mogelijkheden op thuisbasis een Bachelor in bepaalde richtingen kan behalen.

Mijn vraag is dus of er al iemand op dit forum ervaring heeft met zo'n programma?

samsonite

Legacy Member
Eerst en vooral moet ik je echt teleurstellen door te zeggen dat je geen graduaat kunt krijgen van de Syntra.
Ik veronderstel dat na je herexamen nog verder moet studeren bij de Syntra tot het einde van het schooljaar.

EDIT: optie 1 Wat je wel kan doen is eerst je getuigschrift bij de Syntra en dan beginnen aan uwe graduaat best eerst vragen of ge vrijstellingen gaat kunnen verkrijgen (hoogstwaarschijnlijk wel ik schat voor zo'n 1/3 van de vakken van de graduaat)

optie 2 Zal ik je morgen zeggen of vanavond (zodra ik het zelf te weten kom)

Lord Kveldulv

Legacy Member
Ik heb er ook nog niet van gehoord dat Syntra graduaten geeft. Hooguit getuigschriften. Tenzij dat recent veranderd zou zijn.

SYNTRA Midden-Vlaanderen | opleiding: Grafisch vormgever
Als de bedoeling was een hoger diploma te halen vrees ik toch dat je je tijd verdaan hebt.


Een bachelor na graduaat kan je idd wel halen. Als dat al nodig is. Maar het simpelste om een graduaat te halen is gewoon op een CVO (niet Syntra) een graduaatsopleiding in avondschool te doen. Onderschat het niet. Kan misschien zwaarder uitvallen dan een bachelor in dagonderwijs. Waar je blijkbaar al in mislukt bent, voor welke reden dan ook.
Als je denkt om gemakkelijk dat papierke in uw pollen te kunnen krijgen kan het nog ferm tegenvallen.

Mooncat

Legacy Member
Een CVO opleiding lijkt me de meest aangewezen keuze. Dat is vrij zwaar in combinatie met een job, maar die dingen worden wel naar waarde geschat door werkgevers. Om op eigen tempo studeren moet je toch over enorm veel zelfdiscipline beschikken, aangezien er niet echt een overkoepelende structuur bestaat.

Benjamin

Legacy Member
De OU is ook nog een mogelijkheid. Het is minder waard dan een gewoon universitair diploma maar het kan wellicht wel wat deuren openen.

MrBrightside

Legacy Member
samsonite zei:
optie 2 Zal ik je morgen zeggen of vanavond (zodra ik het zelf te weten kom)
Ik ben benieuwd.

Lord Kveldulv zei:
Ik heb er ook nog niet van gehoord dat Syntra graduaten geeft. Hooguit getuigschriften. Tenzij dat recent veranderd zou zijn.

Een bachelor na graduaat kan je idd wel halen. Als dat al nodig is. Maar het simpelste om een graduaat te halen is gewoon op een CVO (niet Syntra) een graduaatsopleiding in avondschool te doen. Onderschat het niet. Kan misschien zwaarder uitvallen dan een bachelor in dagonderwijs. Waar je blijkbaar al in mislukt bent, voor welke reden dan ook.
Als je denkt om gemakkelijk dat papierke in uw pollen te kunnen krijgen kan het nog ferm tegenvallen.
Op de opendeurdag vorig jaar wisten ze ons te vertellen dat ze eindelijk erkend waren door de Vlaamse Overheid en dat ze toestemming hadden gekregen om hun uitreiking van getuigschrift te kunnen opwaarderen. Misschien moet ik zelf nog eens bellen naar de opleidingsverantwoordelijke voor duidelijkere informatie.

Bij het kiezen van mijn Bachelor heb ik helemaal de verkeerde keuze gemaakt, ik heb me een beetje in de verkeerde richting laten ompraten. Een keuze maken op invloed van is nooit de juiste.

Mooncat zei:
Een CVO opleiding lijkt me de meest aangewezen keuze. Dat is vrij zwaar in combinatie met een job, maar die dingen worden wel naar waarde geschat door werkgevers. Om op eigen tempo studeren moet je toch over enorm veel zelfdiscipline beschikken, aangezien er niet echt een overkoepelende structuur bestaat.
Naast je CVO opleiding moet je nog eens een jaar gaan studeren om dat op te waarderen naar een volwaardige bachelor. Dan lijkt het me beter om ineens via een hoge school te studeren. Misschien moet ik me daar ook eens op bevragen. Bij Artevelde wordt je alleszins enorm gecoördineerd en geholpen bij je leerplan, informatie, ... Er zijn zelfs wekelijkse info momenten met docenten om bijlessen te krijgen.

-Helld0g-

Legacy Member
MrBrightside zei:
Bij Artevelde wordt je alleszins enorm gecoördineerd en geholpen bij je leerplan, informatie, ... Er zijn zelfs wekelijkse info momenten met docenten om bijlessen te krijgen.

Wees hiermee voorzichtig, als het om leerlingen te ronselen is zou alles mogelijk moeten zijn qua zelfstandige trajecten enzoverder.

In de praktijk heb ik gemerkt dat eenmaal je op zo'n traject zit, sommige lessen onmogelijk te combineren zijn (door samenvallende lessenroosters, voorkennis vereist van het vak van het 1ste jaar voor iets in het 2de jaar, examenroosters...). De ene leerkracht is ook de andere niet!
Dit is waarschijnlijk een minder probleem als er van jouw bepaalde richting vele klassen zijn zodat er op verschillende tijden les wordt gegeven en examen afgenomen!

Subai

Legacy Member
Zelf zou ik dan eerder kiezen voor het statuut van werkstudent en toch voor die bachelor proberen te gaan via bijvoorbeeld een examencontract (al is het maar voor 1 jaar, daarna kan je nog steeds een CVO proberen te halen). Wonen kan op een kleine studio of appartement dat niet al te duur is (alleen gaan wonen is absoluut niet goed goedkoop, misschien kan je met iemand anders die je kent gaan samenwonen?). Lijkt mij nog te doen, maar financieel zal het niet meevallen. Alsook is de combinatie werken en studeren in geen geval ideaal. Maar met de juiste motivatie en ingesteldheid kom je er wel.

timdeb

Legacy Member
Benjamin zei:
De OU is ook nog een mogelijkheid. Het is minder waard dan een gewoon universitair diploma maar het kan wellicht wel wat deuren openen.

Van waar heb je gehoord of gelezen dat het diploma van mindere waarde is? Je ontvangt hetzelfde diploma als in dagonderwijs, waarom zou er dan een verschil zijn? Tenzij jij natuurlijk van mening bent dat de waarde van een bepaald diploma tevens afhankelijk is van de onderwijsinstelling ...

Donderaar

Legacy Member
timdeb zei:
Van waar heb je gehoord of gelezen dat het diploma van mindere waarde is? Je ontvangt hetzelfde diploma als in dagonderwijs, waarom zou er dan een verschil zijn? Tenzij jij natuurlijk van mening bent dat de waarde van een bepaald diploma tevens afhankelijk is van de onderwijsinstelling ...

Ik ken in elk geval een aantal alumni die achteraf succesvol een phd afgewerkt hebben, daarnaast iemand die nu bezig is met haar phd en een aantal medestudenten die er over denken om daar ook mee te starten na hun studie (er is zelfs iemand bij die bij haar huidige werkgever al zeker is dat ze na het behalen van de master daar aan een phd mag beginnen).

MrBrightside

Legacy Member
Zijn er nu mensen die zelf al een ervaring met soortgelijk onderwijs hebben gehad?

Subai

Legacy Member
tommie314 zei:
het statuut werkstudent bestaat helemaal niet, of ik heb het alleszins nog niet ondekt.

Aan de Universiteit wordt die bewoording nochtans veel gebruikt om een bepaald type student aan te duiden. Excuses!

samsonite

Legacy Member
optie 2 Ik zal je het nu maar zeggen aangezien je wss op mijn antwoord wacht.
Ik dacht dat je je ook kan graduaat behalen via een speciale traject een overgrote deel tijdens de dagonderwijs en een kleine deel in avondonderwijs.
Dit is toch zo voor graduaat boekhouden.
Natuurlijk zijn er hieraan voorwaarden verbonden.
Ik had hen gemaild maar ze zullen er hierop wss pas volgende week kunnen antwoorden omdat ze nu nog met verlof zijn.

Ik zou zeggen dat ge me een 'inhoudstafel' van uwe opleiding bij de Syntra naar de cvo zou gaan en dan uwen situatie uitleggen.
Mss kunt ge Syntra combineren met CVO.

Maar één ding is zeker de opleiding bij de Syntra is goed (normaal gezien toch) maar niet voldoende.
En met opwaarderen bedoelen niet dat ze u een diploma van het 'Hoger Beroeps Onderwijs' (HBO5) gaan geven maar dat ze wss met de hogeschool hebben afgesproken om voor bepaalde vakken vrijstelling te geven.

Maar echt een meerwaarde op de arbeidsmarkt (als ge geen andere diploma hebt is dat niet veel waard) (dat denk ik toch)

btw waar ze je graag willen werken(in welke sector)?

Vrallie

Legacy Member
samsonite zei:
optie 2 Ik zal je het nu maar zeggen aangezien je wss op mijn antwoord wacht.
Ik dacht dat je je ook kan graduaat behalen via een speciale traject een overgrote deel tijdens de dagonderwijs en een kleine deel in avondonderwijs.
Dit is toch zo voor graduaat boekhouden.
Natuurlijk zijn er hieraan voorwaarden verbonden.
Ik had hen gemaild maar ze zullen er hierop wss pas volgende week kunnen antwoorden omdat ze nu nog met verlof zijn.

Ik zou zeggen dat ge me een 'inhoudstafel' van uwe opleiding bij de Syntra naar de cvo zou gaan en dan uwen situatie uitleggen.
Mss kunt ge Syntra combineren met CVO.

Maar één ding is zeker de opleiding bij de Syntra is goed (normaal gezien toch) maar niet voldoende.
En met opwaarderen bedoelen niet dat ze u een diploma van het 'Hoger Beroeps Onderwijs' (HBO5) gaan geven maar dat ze wss met de hogeschool hebben afgesproken om voor bepaalde vakken vrijstelling te geven.

Maar echt een meerwaarde op de arbeidsmarkt (als ge geen andere diploma hebt is dat niet veel waard) (dat denk ik toch)

btw waar ze je graag willen werken(in welke sector)?

Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik dit zeg, maar als je inderdaad een bachelor wil halen zoals je vorige week schreef zou ik een beetje aan mijn Nederlands werken. Als je op deze manier een paper moet schrijven komt het nooit goed...

Wel vriendelijk van jou dat je informatie opzoekt voor Mrbrightside, kudos!

glashelder

Legacy Member
tommie314 zei:
het is enkel een benaming, in de praktijk is het eerder een wassen neus en zal je er op financieel noch op educatief vlak ook maar iets mee zijn.

Ik dacht dat er daar wel rekening mee werd gehouden op educatief vlak hoor. Soepelere regeling voor permanente evaluatie, bijvoorbeeld. Vervangende opdrachten. Vrij kunnen kiezen van groepen voor oefensessies. Dat zijn toch de dingen die de profs al eens vermeld hebben in lessen voor mogelijke werkstudenten. (Zo van "jullie kunnen niet meer veranderen van groep tenzij je een geldige reden hebt, zoals werkstudent zijn.")

skylla

Legacy Member
misschien je bachelor halen in hoger afstandsonderwijs? Is thuis de cursussen leren en op bepaalde data examens doen. Ik doe nu mijn tweede jaar, maar wel maar de helft van de vakken omdat ik de combinatie gezin, werken en studeren toch vrij zwaar vind.

BlueStar

Legacy Member
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb een jaar hogeschool gevolgd voor kleuterleidster en pas dan tot de conclusie gekomen dat dit echt niets voor mij is. Ik zie graag kinderen en ben graag creatief bezig, maar zo'n 30 kleuters op u dak elke dag is om zot van te worden.
Ik ben daarna naar de opendeurdag van het Sint Lucas gegaan maar heb uiteindelijk beslist om daar geen opleiding te volgen. Grotendeels doordat iedereen mij zei dat ik hier toch nooit werk in ging vinden en bla bla bla. (Ongelooflijk veel spijt van op dit moment!)
Nu ben ik 6jaar ouder, ben ik getrouwd, werk ik als receptioniste en haat ik mijn job!
Ik ben een creatieve duizendpoot. Thuis ben ik met niets anders bezig dan tekenen, muurschilderingen, digital painting in PSE8 en ArtRage, 3D Modeling in sketch-up (en Huis en Tuin 3D 2008), Fotobewerking in PSE8, en alle andere creatieve dingen die je je maar kan bedenken (gamen, animé en manga bekijken, breien, etc...). Ik ben nu al een paar maanden loopbaanbegeleiding aan het volgen via de VDAB en we zijn tot de conclusie gekomen dat grafische vormgeving mij zou liggen (beweerd hij, ik heb er persoonlijk geen enkel benul van). Deels omdat in deze opleiding een beetje van alles aan bod komt + hier meer werkzekerheid in zou zitten.

Sinds ik ook nog steeds zou willen werken (3/5de bvb.) dacht ik eraan om dit in avondschool of deeltijds kunstonderwijs te gaan doen. Ik heb al heel veel info (mede dankzij dit forum) maar nu is natuurlijk mijn vraag aan jullie, of hier inderdaad wel veel werk in is en of deze opleiding echt wel interessant is? Ik ben meer geneigd naar het illustreren maar besef dat dit echt zo zwaar is om hier werk in te vinden. Zijn de studies heel zwaar om te combineren met een 3/5de job?

Ik heb ook een kennis die storyboard artist is en een ander kennis die les geeft in 3D tekenen. Beiden zeggen dat het zwaar is! Alleen storyboards maken, daar overleef je niet van, niet genoeg werk. 3D tekenen of illustreren/animatie tekenen is nu ook niet bepaald een job waar veel vacatures voor open staan.
Ik weet het gewoon even niet meer en ben hier al meer als een jaar over aan het nadenken maar ik wordt er ook niet jonger op!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan