wrkvrg
Legacy Member
6 jaar geleden ben ik afgestudeerd als Bachelor Toegepaste Informatie. Na mijn studies ben ik meteen als programmeur aan de slag gegaan bij mijn huidige werkgever. Een klein en gemoedelijk bedrijf bestaande uit een aantal programmeurs, designer en natuurlijk mijn werkgever zelf.
Toen ik er aan de slag ging wist ik waar ik mij aan kon verwachten: geen maaltijdcheques, geen verzekeringen, geen recuperatie uren, een laag loon... Maar ik wou vooral ervaring opdoen en het marktsegment en de technologie waarin men toen applicaties ontwikkelde stond mij wel aan. Ondertussen is de core-business veranderd en zijn we overgeschakeld op een commerciële desktop applicatie. Op zich niets mis mee, maar niet de reden waarom ik 6 jaar geleden voor hun gekozen heb. 2 jaar geleden is ons de keuze gesteld tussen een bedrijfswagen en een loonsverhoging. In mijn geval kwam die bedrijfswagen voordeliger uit dan een loonsverhoging en de kosten van mijn eigen wagen. Maar buiten een aantal (verplichte) index aanpassingen bevind mijn loon zich nog altijd aan de lage kant en ik heb tussen de lijnen te horen gekregen dat daar voorlopig weinig verandering in zou komen. Samen met een aantal recente beslissingen in verband met de richting die het bedrijf uitgaat en het gebrek aan doorgroeimogelijkheden ben serieus aan het overwegen om een nieuwe job te zoeken. Altijd een beetje spannend natuurlijk, maar ik heb al een tijdje het idee dat het misschien wel het moment is. De gemiddelde periode van mijn voorgangers bij het bedrijf was 4-5 jaar wat mij momenteel de persoon maakt die reeds het langst in dienst is. Zij zijn veelal om dezelfde redenen vertrokken.
Nu ben ik een beetje aan het uitkijken welke richtingen ik uit kan. Ik wil ergens in dienst treden, beginnen als zelfstandige zit er niet meteen in. Daar voel ik me nog lang niet klaar voor en ik wil toch een beetje zekerheid zonder er zelf slaap voor te moeten laten.
Ik zou opnieuw naar een kleine onderneming kunnen trekken, waar ik aan kortere maar leuke projecten kan werken, maar daar zal het loon, de voordelen en de doorgroeimogelijkheden opnieuw een rol van betekenis gaan spelen.
Ik kan een grote onderneming zoeken met veel voordelen, maar het risico lopen jaren aan hetzelfde project vast te zitten en ik merk voor mezelf dat ik toch wel wat afwisseling nodig heb.
Daarom overweeg ik, als ik effectief zou veranderen, mijn sollicitaties voornamelijk te richten naar consultancy bedrijven. De meeste consultancy bedrijven bieden goede voordelen aan, doorgroeimogelijkheden, de mogelijkheid tot het behalen van certificaten en projecten die lopen van 3 maanden tot een jaar. De meeste bedrijven zijn ook vrij flexibel, als een project je niet volledig aan staat zoeken ze naar een oplossing. Kortom, het lijkt mij ideaal.
Tegelijkertijd schrikt het mij toch een beetje af en zit ik met een aantal vragen. Een kleine onderneming heeft als voordeel dat men qua uren heel flexibel is. De sfeer is uitmuntend, iedereen kent iedereen ondertussen vrij goed. Als consultant heb je volgens mij enerzijds weinig contact met je eigenlijke werkgever voor de periode van je project. Langs de andere kant kan het ook moeilijk zijn om met het bedrijf waar je toch snel een jaar kan zitten een band op te bouwen. Je bent er tenslotte tijdelijk.
Daarom ben ik nieuwsgierig naar de mening van personen die in mijn situatie zaten en de stap gemaakt hebben, of altijd al als consultant aan de slag gegaan zijn. In ben een .NET programmeur, dus enige ervaringen in dat gebied zijn uiterst welkom.
Hoe bevalt het jullie? Zijn er veel positieve punten? Of negatieve? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie en waar ik mee rekening moet houden?
Dank bij voorbaat.
Toen ik er aan de slag ging wist ik waar ik mij aan kon verwachten: geen maaltijdcheques, geen verzekeringen, geen recuperatie uren, een laag loon... Maar ik wou vooral ervaring opdoen en het marktsegment en de technologie waarin men toen applicaties ontwikkelde stond mij wel aan. Ondertussen is de core-business veranderd en zijn we overgeschakeld op een commerciële desktop applicatie. Op zich niets mis mee, maar niet de reden waarom ik 6 jaar geleden voor hun gekozen heb. 2 jaar geleden is ons de keuze gesteld tussen een bedrijfswagen en een loonsverhoging. In mijn geval kwam die bedrijfswagen voordeliger uit dan een loonsverhoging en de kosten van mijn eigen wagen. Maar buiten een aantal (verplichte) index aanpassingen bevind mijn loon zich nog altijd aan de lage kant en ik heb tussen de lijnen te horen gekregen dat daar voorlopig weinig verandering in zou komen. Samen met een aantal recente beslissingen in verband met de richting die het bedrijf uitgaat en het gebrek aan doorgroeimogelijkheden ben serieus aan het overwegen om een nieuwe job te zoeken. Altijd een beetje spannend natuurlijk, maar ik heb al een tijdje het idee dat het misschien wel het moment is. De gemiddelde periode van mijn voorgangers bij het bedrijf was 4-5 jaar wat mij momenteel de persoon maakt die reeds het langst in dienst is. Zij zijn veelal om dezelfde redenen vertrokken.
Nu ben ik een beetje aan het uitkijken welke richtingen ik uit kan. Ik wil ergens in dienst treden, beginnen als zelfstandige zit er niet meteen in. Daar voel ik me nog lang niet klaar voor en ik wil toch een beetje zekerheid zonder er zelf slaap voor te moeten laten.
Ik zou opnieuw naar een kleine onderneming kunnen trekken, waar ik aan kortere maar leuke projecten kan werken, maar daar zal het loon, de voordelen en de doorgroeimogelijkheden opnieuw een rol van betekenis gaan spelen.
Ik kan een grote onderneming zoeken met veel voordelen, maar het risico lopen jaren aan hetzelfde project vast te zitten en ik merk voor mezelf dat ik toch wel wat afwisseling nodig heb.
Daarom overweeg ik, als ik effectief zou veranderen, mijn sollicitaties voornamelijk te richten naar consultancy bedrijven. De meeste consultancy bedrijven bieden goede voordelen aan, doorgroeimogelijkheden, de mogelijkheid tot het behalen van certificaten en projecten die lopen van 3 maanden tot een jaar. De meeste bedrijven zijn ook vrij flexibel, als een project je niet volledig aan staat zoeken ze naar een oplossing. Kortom, het lijkt mij ideaal.
Tegelijkertijd schrikt het mij toch een beetje af en zit ik met een aantal vragen. Een kleine onderneming heeft als voordeel dat men qua uren heel flexibel is. De sfeer is uitmuntend, iedereen kent iedereen ondertussen vrij goed. Als consultant heb je volgens mij enerzijds weinig contact met je eigenlijke werkgever voor de periode van je project. Langs de andere kant kan het ook moeilijk zijn om met het bedrijf waar je toch snel een jaar kan zitten een band op te bouwen. Je bent er tenslotte tijdelijk.
Daarom ben ik nieuwsgierig naar de mening van personen die in mijn situatie zaten en de stap gemaakt hebben, of altijd al als consultant aan de slag gegaan zijn. In ben een .NET programmeur, dus enige ervaringen in dat gebied zijn uiterst welkom.
Hoe bevalt het jullie? Zijn er veel positieve punten? Of negatieve? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie en waar ik mee rekening moet houden?
Dank bij voorbaat.


