Archief - Werken voor een consultancy bedrijf: ervaringen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wrkvrg

Legacy Member
6 jaar geleden ben ik afgestudeerd als Bachelor Toegepaste Informatie. Na mijn studies ben ik meteen als programmeur aan de slag gegaan bij mijn huidige werkgever. Een klein en gemoedelijk bedrijf bestaande uit een aantal programmeurs, designer en natuurlijk mijn werkgever zelf.

Toen ik er aan de slag ging wist ik waar ik mij aan kon verwachten: geen maaltijdcheques, geen verzekeringen, geen recuperatie uren, een laag loon... Maar ik wou vooral ervaring opdoen en het marktsegment en de technologie waarin men toen applicaties ontwikkelde stond mij wel aan. Ondertussen is de core-business veranderd en zijn we overgeschakeld op een commerciële desktop applicatie. Op zich niets mis mee, maar niet de reden waarom ik 6 jaar geleden voor hun gekozen heb. 2 jaar geleden is ons de keuze gesteld tussen een bedrijfswagen en een loonsverhoging. In mijn geval kwam die bedrijfswagen voordeliger uit dan een loonsverhoging en de kosten van mijn eigen wagen. Maar buiten een aantal (verplichte) index aanpassingen bevind mijn loon zich nog altijd aan de lage kant en ik heb tussen de lijnen te horen gekregen dat daar voorlopig weinig verandering in zou komen. Samen met een aantal recente beslissingen in verband met de richting die het bedrijf uitgaat en het gebrek aan doorgroeimogelijkheden ben serieus aan het overwegen om een nieuwe job te zoeken. Altijd een beetje spannend natuurlijk, maar ik heb al een tijdje het idee dat het misschien wel het moment is. De gemiddelde periode van mijn voorgangers bij het bedrijf was 4-5 jaar wat mij momenteel de persoon maakt die reeds het langst in dienst is. Zij zijn veelal om dezelfde redenen vertrokken.

Nu ben ik een beetje aan het uitkijken welke richtingen ik uit kan. Ik wil ergens in dienst treden, beginnen als zelfstandige zit er niet meteen in. Daar voel ik me nog lang niet klaar voor en ik wil toch een beetje zekerheid zonder er zelf slaap voor te moeten laten.

Ik zou opnieuw naar een kleine onderneming kunnen trekken, waar ik aan kortere maar leuke projecten kan werken, maar daar zal het loon, de voordelen en de doorgroeimogelijkheden opnieuw een rol van betekenis gaan spelen.
Ik kan een grote onderneming zoeken met veel voordelen, maar het risico lopen jaren aan hetzelfde project vast te zitten en ik merk voor mezelf dat ik toch wel wat afwisseling nodig heb.

Daarom overweeg ik, als ik effectief zou veranderen, mijn sollicitaties voornamelijk te richten naar consultancy bedrijven. De meeste consultancy bedrijven bieden goede voordelen aan, doorgroeimogelijkheden, de mogelijkheid tot het behalen van certificaten en projecten die lopen van 3 maanden tot een jaar. De meeste bedrijven zijn ook vrij flexibel, als een project je niet volledig aan staat zoeken ze naar een oplossing. Kortom, het lijkt mij ideaal.

Tegelijkertijd schrikt het mij toch een beetje af en zit ik met een aantal vragen. Een kleine onderneming heeft als voordeel dat men qua uren heel flexibel is. De sfeer is uitmuntend, iedereen kent iedereen ondertussen vrij goed. Als consultant heb je volgens mij enerzijds weinig contact met je eigenlijke werkgever voor de periode van je project. Langs de andere kant kan het ook moeilijk zijn om met het bedrijf waar je toch snel een jaar kan zitten een band op te bouwen. Je bent er tenslotte tijdelijk.

Daarom ben ik nieuwsgierig naar de mening van personen die in mijn situatie zaten en de stap gemaakt hebben, of altijd al als consultant aan de slag gegaan zijn. In ben een .NET programmeur, dus enige ervaringen in dat gebied zijn uiterst welkom.

Hoe bevalt het jullie? Zijn er veel positieve punten? Of negatieve? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie en waar ik mee rekening moet houden?

Dank bij voorbaat.

profound

Legacy Member
Ik ben ook van plan om in de consultancy te gaan, dus een paar meningen horen zou inderdaad wel interessant zijn :)

Genious

Legacy Member
wrkvrg zei:
Tegelijkertijd schrikt het mij toch een beetje af en zit ik met een aantal vragen. Een kleine onderneming heeft als voordeel dat men qua uren heel flexibel is. De sfeer is uitmuntend, iedereen kent iedereen ondertussen vrij goed. Als consultant heb je volgens mij enerzijds weinig contact met je eigenlijke werkgever voor de periode van je project. Langs de andere kant kan het ook moeilijk zijn om met het bedrijf waar je toch snel een jaar kan zitten een band op te bouwen. Je bent er tenslotte tijdelijk.

Daarom ben ik nieuwsgierig naar de mening van personen die in mijn situatie zaten en de stap gemaakt hebben, of altijd al als consultant aan de slag gegaan zijn. In ben een .NET programmeur, dus enige ervaringen in dat gebied zijn uiterst welkom.

Hoe bevalt het jullie? Zijn er veel positieve punten? Of negatieve? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie en waar ik mee rekening moet houden?

Dank bij voorbaat.
Na een dik jaar ervaring:
Relatie met klant
Ik ga nu niet zeggen dat ik dikke vrienden heb gemaakt bij klanten, maar in het algemeen is het niet moeilijk om het toch redelijk goed te vinden met de mensen ginder.

Varieert natuurlijk wel van bedrijf tot bedrijf. Heb gehad dat we gewoon goed samenwerkten, af en toe een klucht.
Al gehad dat ge met sommige echt zot kon doen, anderen u mee inviteerden om ergens op restaurant te gaan terwijl er nog anderen in datzelfde team nog niet eens goedendag zeiden. :p
Waar ik nu zit is het een ganse equippe die spontaan en vriendelijk is en er is eigenlijk niets van onderscheid tussen consultant of werknemer in omgang wat dan ook.

Dat alles terwijl ik toch:
1. Niet de meest spontane ben. (maar nu ook weer geen negatief uiterste of course)
2. Relatief korte projecten deed. (3-tal maand)
3. Niet de gewoonte heb van 's middags te eten, wat toch wel een goed koetjes-kalfjes-moment is.


Collega-consultants
Dat zal ook wel wat afhangen van uw boite, maar ik zat meestal op projecten waar er 2-3 man van ons was en that's it (+wat volk van de klant) en echt permanent bij klanten. Dan leert ge idd niet te veel van uw boite kennen. Ze doen wel events dan voor de groepsspirit, maar zo veel doet dat niet imho. Ik heb mij op wat interne kansen gesmeten (frameworks, rfp's, recruiting, spring-in-het-veld) en zo ontmoet ge ook wat volk intern.

Anderen zitten dan wel weer op projecten waarvoor ze vaak op de bureau zijn of zitten een tijd op de bench/beach, dan begint ge ook wat volk te kennen natuurlijk.


Maar ik vermoed dat er nog andere ervaringen zullen zijn en dat het zal afhangen van:
- omvang boite
- gebruikelijke omvang team
- type klanten
- jezelf. ;)


Ik stop er over een maand mee, maar ik zou er zeker naar terugkeren later. :)

Noctilucus

Legacy Member
Ik denk dat je je sowieso best ook informeert over de werkdruk, eventuele compensatie/recuperatie van overuren, bedrijfssfeer e.d. bij de mensen van het bedrijf dat je op het oog hebt. Dat varieert namelijk nogal sterk van bedrijf tot bedrijf.

Wat de relatie met klanten betreft, heeft Genious dat goed samengevat. Het hangt van de klant (bedrijf en de mensen) af, maar meestal loopt dat wel los. Per slot van rekening ben je op hun vraag bezig aan een systeem of programma voor hen te knutselen ;)
Het blijven relaties van redelijk korte duur, maar dat staat een aangename werksfeer niet in de weg.
Vermijd wel best bedrijven die teveel bodyshopping doen en je veelal alleen bij een klant droppen. Dat helpt niet om binnen je eigen bedrijf gekend te zijn, wat belangrijk is voor promoties e.d.

Inderdaad afhankelijk van het bedrijf kan je of op grote projecten zitten (niet persé een voordeel qua sfeer of mensen leren kennen) of op kleinere. Ook als je vaak op kleine projecten zit, heb je grote kans vaak met en voor dezelfde collega's te werken (zelfde specialisatie, ze weten wat je waard bent, enz) dus dat helpt wel om een band op te bouwen.

Mijn commentaar is op basis van regelmatig samenwerken met .net (of andere talen) consultants in de afgelopen 7 jaar en de ervaringen van mensen die in jouw situatie zaten en naar IT consulting overstapten.

Wel nog 1 opmerking: je hebt meer keuze over de projecten waarop je terecht komt dan bij je huidige werkgever, maar het blijft een kwestie van vraag en aanbod --> het kan zeker gebeuren dat je 6 maanden of een jaar op een project zit dat je niet interesseert.

Oldskooler

Legacy Member
Zolang ze u maar niet richting Brussel of Antw. sturen.
Je staat al gauw uren in de files.

Je moet hoge social skills hebben, telkens weer andere collega's, andere uren, andere problemen.
Gaat er iets fout, de externe heeft het gedaan.
Enkele slechte projecten (al is het niet uw schuld) achter elkaar, en je bent uitgeblust.

Op een gegeven moment ga je je toch afvragen, of je het tot uw pensioen kan volhouden.

Veel van die consultancy bedrijven boddyshoppen, als je wat ouder wordt kom je sowieso in het vizier om buitengeshot te worden, en vervangen te worden door een snotneus die kickt op een bedrijfswagen.
Je hebt idd niet veel contact met uw kantoor/bazen, en men houdt dat liefst zo ook. Als er evaluatiegesprekken zijn, is het niet met de bazen, om u extra op afstand te houden.
Krijg je zo'n typische HR-kweep voor u, die u pakt op de kleinste dingen.
Bij de grotere consultancy bedrijven werkt het alvast zo.
Je zal steeds een nummer zijn, waar er haast geen banden zijn. Een paar keer matig gepresteerd, en je zal het geweten hebben.

Maar ik ben dan ook een negatieve.

wrkvrg

Legacy Member
Noctilucus zei:
Ik denk dat je je sowieso best ook informeert over de werkdruk, eventuele compensatie/recuperatie van overuren, bedrijfssfeer e.d. bij de mensen van het bedrijf dat je op het oog hebt. Dat varieert namelijk nogal sterk van bedrijf tot bedrijf.

Dat ben ik sowieso van plan. Ik heb mijn oog laten vallen op iets kleinere consultancy bedrijven waar de consultant zelf een redelijk grote rol speelt.

Noctilucus zei:
Wel nog 1 opmerking: je hebt meer keuze over de projecten waarop je terecht komt dan bij je huidige werkgever, maar het blijft een kwestie van vraag en aanbod --> het kan zeker gebeuren dat je 6 maanden of een jaar op een project zit dat je niet interesseert.

Daar zit ik nu niet meteen mee in. Iemand waarmee ik afgestudeerd ben werkt al 6 jaar aan hetzelfde project. Hij heeft er zelf niet zo heel veel interesse in, "maar het betaald goed en werk is werk". En daar heb ik niet zoveel zin in. Het is mij vooral om de afwisseling te doen.

master777 zei:
Consultancy betaalt toch niet zo goed: als starter 1400netto, maaltijdcheques,verzekeringen,.. en wagen.
Bij sommige bedrijven zal je zeker beter verdienen (ik had als starter toch pak meer op een ander).

Ik zou eerder gaan solliciteren bij enkele (zeer) grote bedrijven die opleidingen etc. aanbieden.
(vb.Alcatel-Lucent, ...)

Op zich is dat wel al meer als wat ik nu verdien, maar dan is ongeveer alles een stap vooruit.

Oldskooler zei:
Zolang ze u maar niet richting Brussel of Antw. sturen.
Je staat al gauw uren in de files.

Je moet hoge social skills hebben, telkens weer andere collega's, andere uren, andere problemen.
Gaat er iets fout, de externe heeft het gedaan.
Enkele slechte projecten (al is het niet uw schuld) achter elkaar, en je bent uitgeblust.

Op een gegeven moment ga je je toch afvragen, of je het tot uw pensioen kan volhouden.

Veel van die consultancy bedrijven boddyshoppen, als je wat ouder wordt kom je sowieso in het vizier om buitengeshot te worden, en vervangen te worden door een snotneus die kickt op een bedrijfswagen.
Je hebt idd niet veel contact met uw kantoor/bazen, en men houdt dat liefst zo ook. Als er evaluatiegesprekken zijn, is het niet met de bazen, om u extra op afstand te houden.
Krijg je zo'n typische HR-kweep voor u, die u pakt op de kleinste dingen.
Bij de grotere consultancy bedrijven werkt het alvast zo.
Je zal steeds een nummer zijn, waar er haast geen banden zijn. Een paar keer matig gepresteerd, en je zal het geweten hebben.

Maar ik ben dan ook een negatieve.

Ik heb eigenlijk weinig tot geen problemen met die files. Ik doe nu ook het traject Brussel - Antwerpen, en voor mij valt het momenteel eigenlijk nog best mee.

Ik ben ook eerder op zoek naar de kleinere bedrijven, waar je toch iets meer contact hebt, maar die wel groot genoeg zijn om ook alle voordelen van een grote onderneming te hebben en aan te bieden. Ik heb weet van een aantal bedrijven waar men wel probeert zoveel mogelijk de consultants te betrekken en te leren kennen.

Je kan het volgens mij ook slecht treffen in een iets grotere onderneming.

Noctilucus

Legacy Member
wrkvrg zei:
... Op zich is dat wel al meer als wat ik nu verdien, maar dan is ongeveer alles een stap vooruit.

Dan moet je vooral zien dat je jezelf niet te goedkoop verkoopt als je beslist de overstap te maken. Typisch vragen ze wel naar je huidig loon en voorwaarden, maar met 6 jaar ervaring moet je in consulting toch meer zien te onderhandelen dan een starterspakket.

dobe&daze

Legacy Member
Oldskooler zei:
Op een gegeven moment ga je je toch afvragen, of je het tot uw pensioen kan volhouden.

Veel van die consultancy bedrijven boddyshoppen, als je wat ouder wordt kom je sowieso in het vizier om buitengeshot te worden, en vervangen te worden door een snotneus die kickt op een bedrijfswagen.

't is dan ook de bedoeling dat je als consultant evolueert he, snotneus zal sowieso geen project manager / program manager / business of IT architect / business developer rollen kunnen aannemen.

Probleem dat vele consultants hebben is dat ze blijven steken op senior consultant niveau en dan heb je idd last van de jongere die vaak bijna even kundig zijn en stukken goedkoper.

wrkvrg

Legacy Member
Ik heb niet de intentie om tot mijn pensioen als programmeur te blijven werken. Maar voorlopig doe ik het nog graag en is het wel iets waar ik mij graag in verdiep. En ik wil tegen mijn veertigste wel doorgroeien naar management rollen, maar daar moet je natuurlijk eerst de nodige ervaring op doen.

Bevalt het me niet kan ik na een aantal jaar nog altijd veranderen, maar ik heb voorlopig nog niemand gehoord die echt alleen maar negatieve punten kon aanhalen. Ik heb de kans gehad om ook al met een aantal kennissen te spreken die als IT consultant werken en zij vertellen min of meer hetzelfde verhaal. Wat ik me eigenlijk nog het meeste afvroeg is of dat het na een aantal jaren werkervaring te hebben wel de moeite is om er in te stappen. Ik weet ook dat men vooral pas afgestudeerden zoekt om die ergens snel te plaatsen, maar er zijn wel bedrijven die echt investeren in hun consultants.

wrkvrg

Legacy Member
master777 zei:
Er zijn ook bedrijven die investeren in hun mensen en beter betalen en meer stabiliteit bieden (zeker als je al een aantal jaar ervaring hebt).
Ander voordeel als consultant: gemakkelijker netwerk opbouwen.
Voor minder dan 2800br + voordelen zou ik toch niet elders beginnen met zo'n profiel (beter wat meer vragen/of zelf voorstel laten doen, daarna onderhandelen).

Het uitbouwen van een netwerk is ook een van de redenen waarom ik in die richting aan het denken was.

Als je het over mijn profiel hebt, mijn huidige bruto loon bedraagt net geen 2000 euro. En daar gaat bij mijn huidige werkgever weinig aan veranderen. Ik heb het al een paar keer zelf aangehaald, maar dan komt men met hardware compensaties af of dergelijke. Dus echt veel kan ik er hier niet op vooruit gaan.

SysRq

Legacy Member
Ik heb zo het idee dat OP al lang heeft uitgemaakt dat hij voor een consultancy bedrijf wil werken (of al werkt...) en hier gewoon wat het positieve komt toelichten over het bestaan als veredelde interimmer. Een beetje ronselen als het ware.

wrkvrg

Legacy Member
SysRq zei:
Ik heb zo het idee dat OP al lang heeft uitgemaakt dat hij voor een consultancy bedrijf wil werken (of al werkt...) en hier gewoon wat het positieve komt toelichten over het bestaan als veredelde interimmer. Een beetje ronselen als het ware.

Neen, ik werk nog niet als consultant. Ik ben op zoek naar voor- en nadelen van mensen die het doen. Vandaar dat ik het topic aangemaakt heb. Ik kan zelf een aantal voordelen bedenken, maar ik weet niet of deze correct zijn. Het prestatie gericht werken zie ik dan weer als een groot nadeel, en ik weet niet of mij dat gaat liggen. Ik zie het ook als veredeld interimwerk, maar als je de job-sites vandaag bekijkt dan zie ik ontzettend veel consultancy bedrijven die werknemers zoeken in verhouding met bedrijven die in-house .NET programmeurs zoeken.

Ik weet echter niet wat ik van zo'n job moet verwachten, vandaar dat de ervaring van iemand die het doet of gedaan heeft interessant is. Als er nu 5 man een hoop redenen aanhaalt waarom zij niet die richting uitgaan of ermee gestopt zijn, maar eerder voor een vaste job kiezen ben ik ook nieuwsgierig naar die redenen want dan zal ik in de toekomst misschien voor dezelfde keuze staan en kan ik beter nu al een bepaalde richting uit. Daar ben ik vooral naar op zoek.

Ik heb het gevoel dat ik vooruit moet met mijn carrière, maar ik weet niet welke richting ik best uit ga. Dus alle ervaringen zijn welkom.

th43ns

Legacy Member
Ik ben 3 jaar geleden begonnen in de .NET consultancy met de bedoeling om zo veel mogelijk ervaring op te kunnen doen. Ik heb er tot op vandaag geen spijt van gehad. De ervaring die je krijgt door verschillende projecten te kunnen doen, is volgens mij veel waard.
Je blijft bijvoorbeeld niet bij 1 technologie hangen, hebt verschillende collega's die andere technologieën volledig onder de knie hebben en waarvan je kan bijleren. Iedere klus is weer iets anders; andere domein, andere bedrijfscultuur, andere mensen, ... Momenteel zit ik bij een klant waar mijn collega's die intern bij het bedrijf werken, reeds 10 jaar op de zelfde manier zitten te werken. Daar bedank ik voor :-)
Je netwerk groeit bovendien vrij snel en dat werkt alleen maar in je voordeel, zeker als je later bv als zelfstandige zou willen beginnen.
Je moet natuurlijk wel de ambitie hebben om altijd zo goed mogelijk werk af te leveren, en dat wordt altijd geapprecieerd door een klant.

De verdiensten daarnaast zijn ook goed te noemen vind ik. Ik ben begonnen met 1550 net, + bedrijfswagen en alle andere voordelen. Uiteindelijk na 2.5 jaar gestopt aan 1800 net. Ik had toen de kans om bij een andere firma aan de slag te gaan aan 2000 net. Uiteindelijk toen besloten om mijn kans als zelfstandige te gaan, en dat heb ik me tot nog toe ook nog niet beklaagd :-)

Mocht je op zoek zijn naar een goed consultancy bedrijf (respect voor medewerker, kans om bij te leren, certificeren, leuke collega's, betaalde overuren, ...), stuur je maar een pm. Ik werk er zelf niet meer, maar heb wel alles aan hun te danken :-)

makila

Legacy Member
Mijn ervaring met consultancy? Ik werk er al jaren in (Van 2000 - 2003, daarna 4 jaar iets anders gedaan, vanaf 2007 wéér als full time consultant)

Bij Big Brother ben je een nummertje. Salarisverhogingen zijn enkel mogelijk voor diegenen met een grote mond, of nadat de concurrentie jou wil 'stelen', dan komt men plots met verbeterde voorwaarden af. Als het crisis is, en je hebt per ongeluk géén project dan kan je opkrassen. Nadien word je vervangen door een 'rookie' die wel iets minder ervaring en kennis heeft, maar die véél goedkoper verkocht kan worden.

Bij de kleinere bedrijven, ben je meestal een werknemer zoals een ander. Er is ook weinig tot géén ruimte voor salarisverhogingen, maar je basissalaris is meestal reeds hoger dan bij Big Brother (wegens de jobhop hé?). Als het crisis is, steekt men nog energie in jou om je te verkopen want een klein bedrijf heeft baat om in crisis het hoofd boven water te houden. Zelfs het aantal uitstapjes is groter dan bij Big Brother.

Anoniem07

Legacy Member
Je kan altijd de consultency een tijd ingaan om wat netwerk op te bouwen en weten hoe de consultency business in elkaar zit. Met deze ervaring (+ certificaten eventueel die je consultancy werkgever betaald heeft) kan je achteraf Freelance worden, je bent je eigen baas en je kan dan ook kiezen hoeveel je waard bent + de projecten. Natuurlijk niet overdrijven want dan ga je toch geen klanten hebben. Voordeel in deze situatie is vooral dat je dan je extralegale voordelen op maat kan afstellen. Wil je gene dikke auto ? Dan neem je een goedkope leasing, of omgekeerd. Maar dan meer maaltijdcheques ofzo. (Ik geef nu maar een voorbeeld, schiet me niet dood als je als freelancer geen maaltijdcheques aan je eigen kan uitdelen.)

makila

Legacy Member
PunkDudez zei:
Je kan altijd de consultency een tijd ingaan om wat netwerk op te bouwen en weten hoe de consultency business in elkaar zit. Met deze ervaring (+ certificaten eventueel die je consultancy werkgever betaald heeft) kan je achteraf Freelance worden, je bent je eigen baas en je kan dan ook kiezen hoeveel je waard bent + de projecten. Natuurlijk niet overdrijven want dan ga je toch geen klanten hebben. Voordeel in deze situatie is vooral dat je dan je extralegale voordelen op maat kan afstellen. Wil je gene dikke auto ? Dan neem je een goedkope leasing, of omgekeerd. Maar dan meer maaltijdcheques ofzo. (Ik geef nu maar een voorbeeld, schiet me niet dood als je als freelancer geen maaltijdcheques aan je eigen kan uitdelen.)
Idem. Je kan dit wel rekken door enkel tevreden te zijn met de indexverhogingen, maar na x aantal jaren ga je zowiezo té duur worden voor je detacheerder. En dan heb je de keuze: Zelfstandige worden, midlancer via je detacheerder (jij neemt de kosten op zich, maar zij doen de boekhouding voor je) of je verlaat de business en je gaat ergens vast werken.

fluffster71

Legacy Member
6 jaar ervaring en amper 2000 bruto + auto? Damn... dan zou ik ook veranderen van job.
Zelf werk ik voor een klein consultancy bedrijf. Ik doe functioneel werk, dus hoe het er bij de technische mensen aan toe gaat, weet ik niet exact. Maar de meeste zaken zijn bij ons wel in orde (administratie, opleidingen, ...) en de sfeer is ook wel goed. Behalve de files heb ik eigenlijk geen klachten.

profound

Legacy Member
Iemand hier ervaring met Configure?
Configure - Home

Ik heb er zonet een telefoon van gekregen, ik zou graag eens wat vragen stellen aan mensen die ervaring hebben met dit bedrijf.

passero

Legacy Member
Ik zit nu al een jaar of 6 in de consulting en het heeft mij nog geen moment tegen gesteekt.

Voor ik in de consulting zat had ik een mooie aanbieding gekregen om in een klein bedrijf te werken dat gespecialiseerde software maakte of naar een groter consulting bedrijf te gaan (Cronos)

Ik heb toen consulting gekozen omdat ik nogal veel van variatie hou. Ik kon me moeilijk langer dan een jaar motiveren op een project en daarom leek consulting mij de ideale job.
Het langste project dat ik gedaan heb was 2 jaar en dat was meer dan lang genoeg. De rest waren kleinere projecten van een week of een maand en dat is ideaal voor mij.

Ik vond het altijd enorm leuk. Zelfs wanneer je op project zit kan je nog andere dingen doen zoals je bijscholen, praten met collega's over andere technologieen of projcten.

Het hangt natuurlijk allemaal af van het bedrijf en hoe de sfeer daar is. Sommigen plaatsen u bij de klant en laten u met rust. Andere bedrijven zorgen ervoor dat er toch nog contact is tussen collega's op andere projecten.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk uit de consulting stappen maar das een ander verhaal ;)

sanderkevdw

Legacy Member
Ik werk nu zo'n 2 jaar in de consulting. Eerst bij een grote international, daarna bij een groot Belgisch bedrijf. Het heeft inderdaad voor en nadelen, maar deze zijn zeer bedrijfsgebonden
algemene voordelen:
* Vrij mooi loon
* Bedrijfswagen
* Regelmatige evaluatie
* Makkelijk om van job te veranderen, en op deze manier te groeien ook al wil je huidige werkgever niet meewerken

Nadelen:
* Ze kunnen je door heel België sturen
* Weinig/geen contact met collega's en bazen
* Je verliest snel de band met het bedrijf
* Als je lang "op de bank" zit, zal je projecten moeten doen die je niet interesseren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan