10 miljoen euro om 1 jaar in isolatie te leven

Mr.Anderson

Well-known member
Beste vrienden,

Enkele weken geleden botste ik op een hypothetische vraag ergens op sociale media, ik heb daar zelf wat zaken aan toegevoegd en over beginnen nadenken. Het houdt mij wat in de ban en zou graag eens naar jullie mening polsen.

Je krijgt 10 miljoen euro (na belastingen) netto op uw bankrekening. Daarvoor moet je 1 jaar in isolatie leven. Dat in een volledig witte kamer met daarin een toilet en een bed.

Easy money, om 1 jaar op uw tanden te bijten, niet? Maar: geen enkel contact met mensen (dus ook geen familie of vrienden), het licht blijft altijd aan, geen uurwerk, niets om te schrijven, geen boeken. Enkel een bed en een toilet. That's it.

Je hebt altijd toegang tot een waterpunt om te drinken en 3x per dag op een vast tijdstip wordt eten klaar gezet in een sas (omwille van het contact).

Doen jullie het of niet? En waarom?

Mijn eerste gedacht was: ja! Maar dan begon ik sterk te twijfelen, een jaar tijd zou wel eens kunnen aanvoelen als 5 jaar. Wat als er in die tijd iets gebeurd met uw familie? Welke mentale schade of blijvende gevolgen kan zo'n isolement met zich meebrengen?

Edit: bedrag van 2 miljoen opgetrokken naar 10 miljoen om de opoffering van een jaar iets aantrekkelijker te maken.
+ dan hebben uw kinderen en kleinkinderen er ook iets aan, dus je doet het niet enkel voor jezelf.

Laatst bewerkt:
Nee, daar pas ik voor. In deze fase van mijn leven al zeker (geen zin om 1 jaar van mijn kinderen hun leven te missen).

Maar ook als ik geen gezin had, zou ik het niet doen hoor. Sociaal zet je je leven een jaar volledig on hold. Je zet je carrière volledig on hold.

Zoals jij het beschrijft is het ook gewoon 1 jaar doorbrengen in een isoleercel. Wat voor effect heeft dat niet op je mentale toestand, daar kom je nooit meer als dezelfde persoon uit. Ook fysiek niet.

Zelfs voor 10 miljoen pas ik. Dat geld heb ik niet, maar ik kom ook niets te kort.

Moest ik echt in de armoede leven en dat geld zou ervoor zorgen dat mijn kinderen daardoor alle kansen kunnen krijgen in het leven, dan zou ik het misschien overwegen.

En, wat als het toilet verstopt geraakt? :unsure:

Omdat het in een isoleercel is, lijkt het me gewoon onmogelijk. Ik denk dat de mens zoiets gewoon niet aan kan. Moest het ergens in een hutje in de natuur ofzo zijn, waar je nog wel een soort dagbesteding kan verzinnen, dan zou ik het wel willen proberen.

Niets van afleiding? En altijd licht. Pfoeh.
Zal hard zijn.

Waarschijnlijk nog steeds wel, omdat het gewoon één jaar opofferen is voor veel meer tijdgewin en vrijheid. De psychische schade +- 2 a 3 jaar heftige therapie en voor altijd een afkeur van te felle ruimtes nemen we er dan wel bij.

Ik zou het graag proberen, mocht iemand het me aanbieden.
Maar in een witte kamer, met het licht 365/365 aan, dat is een ander paar mouwen.
Een maand zou me zeker lukken. Je loopt rondjes en werkt aan je lichaam.
Ik vraag me af hoe snel het zou gebeuren vooraleer je doordraait.
En ook geen douche :unsure:?

Er bestaat zoiets als white room torture. Alles in de kamer is wit. Zelfs het eten (bloemkool, veronderstel ik). Alleen uw gevoeg zal een andere kleur hebben.

Ik denk dat je daar mentaal beschadigd uitkomt eerlijk gezegd, een jaar met 0.0 interactie of ontspanningsmogelijkheden én nooit donker. Na wat weken is je bioritme om zeep en ben je levendige gesprekken met jezelf aan het voeren lijkt me.

Mij is dat het geld niet waard.

Ik zou het graag proberen, mocht iemand het me aanbieden.
Maar in een witte kamer, met het licht 365/365 aan, dat is een ander paar mouwen.
Een maand zou me zeker lukken. Je loopt rondjes en werkt aan je lichaam.
Ik vraag me af hoe snel het zou gebeuren vooraleer je doordraait.
En ook geen douche :unsure:?

Er bestaat zoiets als white room torture. Alles in de kamer is wit. Zelfs het eten (bloemkool, veronderstel ik). Alleen uw gevoeg zal een andere kleur hebben.
Ik ben een douche aan het installeren as we speak!

Nee ja, een douche is voorzien.

Ik denk dat ik misschien mijn openingspost gewoon ga aanpassen naar 10 miljoen om de opoffering van een jaar aantrekkelijker te maken om daarna nooit nog financiële zorgen te hebben.

Hoe groot is de kamer? En wat voor vloer? Want als het tapijt is, i'm out. Ik bezoek zelfs sommige familie niet meer wegens vol tapijt leggende mongolen.

1 jaar zonder sociaal contact zou wel lukken (drop me dan ergens op een onbewoond eiland met genoeg eten/drinken om een jaar toe te komen).
1 jaar in een isoleercel zonder iets om mij bezig te houden dat lijkt me lastiger, ik weet niet of je daar ongeschonden uitkomt.
Met een dikke stapel boeken, een game console + TV en een dikke stapel games, wat fitness toestellen en zo dat moet wel lukken

Geen sociale interactie zou ik nog mee kunnen leven maar niks om u mentaal bezig te houden lijkt me gestoord, dat houd ik geen dag vol.

Hoe groot is de kamer? En wat voor vloer? Want als het tapijt is, i'm out. Ik bezoek zelfs sommige familie niet meer wegens vol tapijt leggende mongolen.
Een gewone tegelvloer. Kamer is niet zo heel groot. Zou je het overwegen als ik u zeg dat het in een witte sporthal is?

1 jaar zonder sociaal contact zou wel lukken (drop me dan ergens op een onbewoond eiland met genoeg eten/drinken om een jaar toe te komen).
1 jaar in een isoleercel zonder iets om mij bezig te houden dat lijkt me lastiger, ik weet niet of je daar ongeschonden uitkomt.
Met een dikke stapel boeken, een game console + TV en een dikke stapel games, wat fitness toestellen en zo dat moet wel lukken
Ja maar dat is het net. Ik las hier: in een hut in de bergen. Ja dan doe ik het ook. Je kan naar buiten en merkt wanneer het nacht/dag is zodat je ergens een systeem kan bedenken om af te tellen. Als je dat niet hebt, is 't direct een pak minder.

In een witte sporthal zou je nog moeten opletten dat je niet tegen de muren loopt, letterlijk, als alles wit is.
Vooral het niet weten hoe lang je daar nog zit lijkt mij een marteling. En zonder bioritme word je gewoon gek.

Sporthal teken ik direct. 3 maaltijde kom ik uiteindelijk toch ietwat op een patroon. En ik ken genoeg oefeningen om te trainen zonder materiaal.

Ja maar dat is het net. Ik las hier: in een hut in de bergen. Ja dan doe ik het ook. Je kan naar buiten en merkt wanneer het nacht/dag is zodat je ergens een systeem kan bedenken om af te tellen. Als je dat niet hebt, is 't direct een pak minder.
" Gevangenen die langere tijd in een isoleercel zitten ontwikkelen hallucinaties en blindheid. Ook depressie, angststoornissen, verwarring, paranoia, en onbeheersbare rillingen komen voor bij gevangenen die langere tijd in de isoleercel vastzitten"
"De VN paste in 2015 een reeds bestaande resolutie over ethiek in gevangenissen aan, waar langer dan 15 dagen isoleren als een ontoelaatbare vorm van marteling werd opgenomen" https://nl.wikipedia.org/wiki/Isoleercel

Ge moogt u 10 miljoen houden, peisk :LOL:

Aan degene die ja zeggen, kijk eens een paar van die MrBeast "spending x amount of time in a blablabla" videos. Die mensen beginnen allemaal redelijk oké, maar naar een bepaald aantal dagen/weken begin je gewoon gek te worden.

Ik zou het willen, puur voor de financiële kant. Maar absoluut niet doen.

Ik zou niet willen blind worden voor 10 miljoen euro. Is die blindheid dan tijdelijk of permanent?
Kvind nu gelijk niet meteen een source voor het stukje over blindheid. Wel dit via ChatGPT:
  • Gebrek aan visuele stimulatie: Langdurig gebrek aan variatie in visuele prikkels kan de neurale verbindingen die bij het zicht betrokken zijn verzwakken, wat kan leiden tot problemen met scherpstellen of waarnemingsstoornissen.
  • Psychosomatische klachten: Extreme stress en sensorische deprivatie kunnen soms tijdelijke functionele blindheid of andere zichtproblemen veroorzaken.
  • Fotochemische schade: Langdurige blootstelling aan intens licht, vooral blauw licht van LED’s of TL-verlichting, kan op de lange termijn schade aan het netvlies veroorzaken.

Terug
Bovenaan