100k gespaard - investeren of ondernemen?

Bruh

New member
Misschien even uitleggen hoe je 60-70 u flexwerk doet bovenop een normale job? Dit lijkt enorm ongeloofwaardig.
Ik heb 100k gespaard, waarvan 80k in ETF’s zit en 20k cash. Ik werk veel (soms 60 à 70 uur per week) en haal daar ook voldoening uit.

Mijn doel is om binnen 10 jaar een miljoen te halen. Dat lukt misschien met gewoon blijven investeren, maar ik denk dat ondernemen sneller kan gaan. De sector maakt me niet zoveel uit, zolang ik het kan leren.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Investeren in vastgoed, iets opstarten, of iets anders?

Alle advies is welkom

Het in ETF's laten zitten.

Je moet niet ondernemen om te ondernemen. Je moet ondernemen als dat in uw DNA zit en je een pad ziet om die onderneming ofwel winstgevend te maken. Of omdat je er uw ei in kwijt kunt en dit gewoon iets is wat je wil en kan doen. Wat niet wil zeggen dat je uw passie moet volgen als je daardoor uw spaargeld er op een paar jaar doorheen blaast.
Allez dat laatste kan je doen, maar lijkt mij dan niet echt slim... En je moet ook kijken of je uw vrije tijd, na uw vele werk, nog wil spenderen aan dat bezig zijn met die sidebusiness.

Investeren in vastgoed doe je enkel als je geen 2 linkerhandel hebt. En als je goed uw onderzoek gedaan hebt. Uiteindelijk zijn er toch wel wat verplichtingen waaraan je u moet houden of die je moet doen en waar je de tijd voor moet nemen. Wat niet noodzakelijk gemakkelijk is als je 60 - 70uur werkt per week. En je die week eigenlijk al uw vrij verlof moet steken in het aanpakken van een probleem met die investering. Terwijl een ETF eerder fire and forget is.

De enige investering in vastgoed die ik heb gedaan is die in mijn eigen woning. Aangezien je altijd wel een dak boven uw hoofd moet hebben. Al is dat niet strik noodzakelijk. Ik raad het wel aan :p. Toch op lange termijn.

Als je echter moet vragen wat je moet doen... dan wil dat zeggen dat je geen lumineus idee of gat in de markt hebt gevonden en dan zou ik eerder zeggen van houdt het bij wat je al doet.

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon graag die 60 à 70 uur die ik nu doe in flexijobs, liever in iets van mezelf steken. Flexijobs zijn oké, maar ik haal er mentaal of financieel niet superveel uit op lange termijn.

Een gat in de markt heb ik inderdaad niet direct gevonden, maar ik dacht aan iets in de bouwsector. Daar is veel vraag, en ik ben bereid om te leren en hard te werken.

Ik zou gewoon graag die 60 à 70 uur die ik nu doe in flexijobs, liever in iets van mezelf steken. Flexijobs zijn oké, maar ik haal er mentaal of financieel niet superveel uit op lange termijn.

Een gat in de markt heb ik inderdaad niet direct gevonden, maar ik dacht aan iets in de bouwsector. Daar is veel vraag, en ik ben bereid om te leren en hard te werken.
Start dan eerst in flexijob in de bouwsector. Dat je weet waar je aan begint. Dat je proeft van wat dat is in de bouw zitten.
En kijk dan of er iets is binnen hetgeen waar je van aan het proeven bent of je zegt van kijk daar kan ik mijn passie van maken. Of dat is iets waar ik denk van kijk dat zou ik beter, efficiënter kunnen of er in de toekomst voordeel aan doen.

Flexijob is gemakkelijk. Dat is zoals een ETF. Fire and forget. Het moment dat je investeert dan moet je ook een beleid opzetten en een richting uitsturen. Als je dat nog niet weet omdat je nog zoekend bent is dat toch eerder een significant risico om een geldput te worden waar je spaargeld blijft in inlepelen.

Maar jij moet doen wat jij denkt dat goed is. En ik ben sowieso ook al niet direct de beste raadgever. Ik ben nu eenmaal zeer risicoavers.

60 à 70u * 15 -> 1050€ per maand. Wat in principe dus wil zeggen binnen de 12k€ onbelast op jaarbasis. Dat is veel hoor.
Dat is het equivalent van iemand met het minimumloon van 2000€ die hierdoor naar 3000€netto gaat. Waarmee je dus terecht komt bij de 30% hoogste verdienenden binnen België.

Laatst bewerkt:
Modedit: onnodig verwijt verwijderd

In je vorige thread zei je dat je 19j was zonder diploma. Nu zou je opeens 60-70u doen puur in flexijobs. Wat gewoon onmogelijk is volgens de regelgeving van flexijobs. Om nog maar te zwijgen dat het heel onwaarschijnlijk is dat je op die termijn/leeftijd al zoveel verdient hebt om aan €100k te komen, ongeacht of je nu het woord flexijob verkeerdelijk gebruikt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 100k gespaard, waarvan 80k in ETF’s zit en 20k cash. Ik werk veel (soms 60 à 70 uur per week) en haal daar ook voldoening uit.

Mijn doel is om binnen 10 jaar een miljoen te halen. Dat lukt misschien met gewoon blijven investeren, maar ik denk dat ondernemen sneller kan gaan. De sector maakt me niet zoveel uit, zolang ik het kan leren.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Investeren in vastgoed, iets opstarten, of iets anders?

Alle advies is welkom

Waarom wil je een miljoen halen? Als daar geen bepaalde reden achter zit en het is enkel om wealth te halen dan is het imo totaal zinloos. Want na dat miljoen ga je 10 miljoen willen. En dan werk je je misschien te pletter en voor wat? Om te kunnen blij zijn dat je 10 miljoen hebt?

Mijn advies is: zorg dat je comfortabel tot rijkelijk kunt leven, maar leef tenminste een beetje. Je hebt geen miljoen op je bankrekening nodig (tenzij je echt als new money rijk wilt gaan leven), met 100k en een goed vast inkomen kan je zéér comfortabel leven en genieten van de winst op je ETF's.

Je vraag over ondermenen vs investeren is ook geen correcte vergelijking. Met ondernemen kan je rijk worden ja, maar je kan evengoed failen en alles kwijt spelen. Ook hier moet de vraag eerder zijn wat je wil: ben je een geboren ondernemer, heb je een uniek concept in gedachten en ben je bereid daar risico voor te nemen? Gewoon ondernemen in de hoop/veronderstelling van je 100k een miljoen te maken is totaal fout en een recipe for disaster waiting to happen.

Als je trouwens 70u per week moet werken, dan leef je om te werken. Alles heeft zijn prijs, maar dat zou het mij niet waard zijn.

Als je trouwens 70u per week moet werken, dan leef je om te werken. Alles heeft zijn prijs, maar dat zou het mij niet waard zijn.

Maar er klopt iets niet in hetgeen hij gezegd heeft, waar ik eerst overheen gelezen heb. Hij stelt dat hij via flexijobs 60 - 70 uur per week doet. Dat is dan ook bovenop zijn volwaardige functie. Dat is gewoon gigantisch... (dat is 7 dagen van 14+ uur...).

Op 10 jaar van 100k naar 1 miljoen lijkt mij niet realistisch
Het kan misschien als je risico aandelen koopt maar het kan zwaar tegenvallen ook. Stel doelen die realistisch zijn of stel geen doel en DCA in een ETF maar verwacht niet dat je op 10 jaar gaat een 10x doen.

Op 10 jaar van 100k naar 1 miljoen lijkt mij niet realistisch
Het kan misschien als je risico aandelen koopt maar het kan zwaar tegenvallen ook. Stel doelen die realistisch zijn of stel geen doel en DCA in een ETF maar verwacht niet dat je op 10 jaar gaat een 10x doen.
Klopt, vrij optimistisch. 😅

Met 100k startbedrag en 8% return :

If you contribute $4,510.54 every month over the next 10 years towards your goal, you will have $1,000,000.00 in savings.
Als dat echter je doel is, en consequent spaart, is het wel niet onrealistisch om het 'relatief snel' te hebben :

If you contribute $972.25 every month over the next 20 years towards your goal, you will have $1,000,000.00 in savings.

Klopt, vrij optimistisch. 😅

Met 100k startbedrag en 8% return :

Als dat echter je doel is, en consequent spaart, is het wel niet onrealistisch om het 'relatief snel' te hebben :

ik geloof dat 8 procent ook wel vrij optimistisch is om te halen. Dat was de afgelopen jaren zo maar met hoe de huidige economische outlook is en wat er allemaal aan de hand is in de wereld lijkt het me niet meer zo voor de hand liggend om die 8 procent te blijven halen.

ik geloof dat 8 procent ook wel vrij optimistisch is om te halen. Dat was de afgelopen jaren zo maar met hoe de huidige economische outlook is en wat er allemaal aan de hand is in de wereld lijkt het me niet meer zo voor de hand liggend om die 8 procent te blijven halen.
Dat is natuurlijk ook een andere vraag. Terecht om het in vraag te stellen.

Dan is het des te straffer om er op 10 jaar in te slagen inderdaad. Maar met de 60-70 uur werken ga ik er vanuit dat meer dan 1000 euro sparen ook goed mogelijk is als je oplet, dan zal de range van 20-25 jaar ook nog altijd wel realistisch zijn om dat doel te behalen als je zinnen daar op zet.

Om die discipline zo lang aan te houden, moet je wel ook maar kunnen natuurlijk.

Dat is natuurlijk ook een andere vraag. Terecht om het in vraag te stellen.

Dan is het des te straffer om er op 10 jaar in te slagen inderdaad. Maar met de 60-70 uur werken ga ik er vanuit dat meer dan 1000 euro sparen ook goed mogelijk is als je oplet, dan zal de range van 20-25 jaar ook nog altijd wel realistisch zijn om dat doel te behalen als je zinnen daar op zet.

Om die discipline zo lang aan te houden, moet je wel ook maar kunnen natuurlijk.
Ik denk dat het op papier beter pakt dan de realiteit. 10 tot 20 jaar dat bedrag sparen lijkt doenbaar maar men vergeet nogal makkelijk dat er in die 10 tot 20 jaar wel het een en ander kan verandere, je een huis, auto zou kunnen kopen, je wel eens ziek kan vallen etc.

Ik denk dat het op papier beter pakt dan de realiteit. 10 tot 20 jaar dat bedrag sparen lijkt doenbaar maar men vergeet nogal makkelijk dat er in die 10 tot 20 jaar wel het een en ander kan verandere, je een huis, auto zou kunnen kopen, je wel eens ziek kan vallen etc.
En dan nog. Inflatie: 1 miljoen nu is misschien nog maar 500k waard over 20 jaar. :tongue:

De sector maakt me niet zoveel uit
Dit zou toch gerelateerd moeten zijn aan de job waar je voldoening uit haalt ?
Doe eens een maand zonder tiktok-filmpjes over sidehustle en FIRE en dies meer, zodat de echte intrinsieke motivatie komt boven drijven die verder gaat dan zes nullen.

Even ter verduidelijking ik werk geen 60-70 uur aan flexijobs. Ik werk in totaal 60-70 uur per week(40 van mijn vaste job en 20 van mijn flexijob in de avond/weekend).

Dat mag je eens uitleggen hoe je op je 19 jaar 100K hebt bijeen gespaard door 40u te werken en nog te flexijobben :)

Er staat natuurlijk nergens dat dit enkel door te werken is? Kan gerust een stuk van de ouders bv. komen lijkt me.
In mijn ogen behoorlijk belangrijk... Als blijkt dat hij 80K gekregen heeft en na een jaar werken 20K heeft gespaard, dan heb ik al een ander beeld aan de uitspraak "ik haal veel voldoening aan 70 per week werken"...

Er staat natuurlijk nergens dat dit enkel door te werken is? Kan gerust een stuk van de ouders bv. komen lijkt me.
Al zijn posts zijn zo vaag als iets. In de eerste post staat wel dit:
Ik heb 100k gespaard, waarvan 80k in ETF’s zit en 20k cash.
Kan nu aan mij liggen maar "ik heb gespaard" wilt niet zeggen "ik heb gekregen"...

Alsook zegt hij eerst:
die 60 à 70 uur die ik nu doe in flexijobs
En als hij daarop gewezen wordt en opeens een mod-message staat over de onduidelijkheid is het opeens:
Even ter verduidelijking ik werk geen 60-70 uur aan flexijobs. Ik werk in totaal 60-70 uur per week(40 van mijn vaste job en 20 van mijn flexijob in de avond/weekend).

Als hij echt binnen 10j een miljoen wilt hebben (hoe onrealistisch dat ook is), is het wel aangeraden om te zeggen hoe de situatie er momenteel concreet uitziet. Namelijk hoeveel hij verdient (incl flexijobs), wat de persoonlijke situatie is en of die stabiel is (dingen zoals al dan niet nog thuis wonen en relatie en kinderen zijn bv. belangrijk; als dat binnen die 10j nog gaat wijzigen kan je nu moeilijk inschatten wat en hoe), maar ook hoe die €100k bekomen is. Want als dat éénmalig gekregen is en hij amper bij kan sparen, gaat die €100k niet magisch groeien naar een miljoen op 10j.

ETF’s…is dat geen fictief geld tot je het verkoopt ? (Ge weet wel al die crypto toestanden )
Dus denk dat hem wil zeggen dat hem voor 80K waarde heeft in ETF’s . (Dus zolang hij niet verkoopt heeft hij dus niet effectief in zijn bezit )

Terug
Bovenaan