100k gespaard - investeren of ondernemen?

Al zijn posts zijn zo vaag als iets. In de eerste post staat wel dit:

Kan nu aan mij liggen maar "ik heb gespaard" wilt niet zeggen "ik heb gekregen"...

Alsook zegt hij eerst:

En als hij daarop gewezen wordt en opeens een mod-message staat over de onduidelijkheid is het opeens:

Als hij echt binnen 10j een miljoen wilt hebben (hoe onrealistisch dat ook is), is het wel aangeraden om te zeggen hoe de situatie er momenteel concreet uitziet. Namelijk hoeveel hij verdient (incl flexijobs), wat de persoonlijke situatie is en of die stabiel is (dingen zoals al dan niet nog thuis wonen en relatie en kinderen zijn bv. belangrijk; als dat binnen die 10j nog gaat wijzigen kan je nu moeilijk inschatten wat en hoe), maar ook hoe die €100k bekomen is. Want als dat éénmalig gekregen is en hij amper bij kan sparen, gaat die €100k niet magisch groeien naar een miljoen op 10j.
Ik ben 20 en werk al 2 jaar terwijl ik nog bij hotel mama zit dus sparen gaat wel wat vlotter dan normaal op dit moment. Die 80k heb ik grotendeels gehaald toen memecoins booming waren rond nov-dec 2024. Ik zie mezelf nog thuis blijven wonen tot aan mijn 25 om tegen dan wel iets voor mezelf te kopen. Of is het slimmer om nu al een klein appartementje te kopen en te verhuren?

Ik ben 20 en werk al 2 jaar terwijl ik nog bij hotel mama zit dus sparen gaat wel wat vlotter dan normaal op dit moment. Die 80k heb ik grotendeels gehaald toen memecoins booming waren rond nov-dec 2024. Ik zie mezelf nog thuis blijven wonen tot aan mijn 25 om tegen dan wel iets voor mezelf te kopen. Of is het slimmer om nu al een klein appartementje te kopen en te verhuren?
Dus je bent 20. Je gaat nog 5 jaar thuis wonen waar je beperkt moet afgeven.
Je gaat dus waarschijnlijk een 200k+ hebben op uw 25ste. Ik ga ervanuit dat je 2k kan sparen per maand.

Ik zou het dan ook in ETF's laten zitten of naar een obligatie op 5j. Verder sparen. En dan over dit en 5 jaar die 200k gebruiken om uw lening aan te gaan voor de woning te kopen die je graag zou hebben. Het geld dat je niet nodig hebt om de woning te kunnen kopen die je wenst met een lening kan je dan voorlopig laten in die ETF.
Uiteindelijk moet je ergens wonen.

In mijn ogen is het niet slimmer om nu al een klein appartementje te kopen en te verhuren.

Even los van geloofwaardigheid/trolling of what not: Investeren.

Als je hét idee hebt om via hét gat in de markt enorm veel meerwaarde te gaan genereren op korte tijd via ondernemen, dan zou je dat hier niet komen vragen. Dat sluit ondernemen niet uit, maar je zal wellicht op een behoorlijk trager tempo je vermogen opbouwen.

Om via PE-constructies je ergens mee in te kopen, en dat dan op "korte termijn" serieus in waarde te zien verhogen, daarvoor heb je op jouw leeftijd niet de ervaring, niet het netwerk en vooral niet de geloofwaardigheid om echt een kans te maken (en je ontbreekt ook kapitaal gewoonweg).

Blijft over: de beurs of risicokapitaal in je eigen directe omgeving.

Zelfs al heb je 200k op je 25e, koop dan een huis van 500k met een gezonde lening van 300k. Zo rijk ben je dan niet hoor, integendeel. Op dat moment staat er nul euro op jouw rekening. Maar je zou wel slim zijn op dat moment.

Ps: ik ben oprecht blij dat ik op mijn 19e niet nadacht over hoe snel ik 1 miljoen euro zou hebben, dat is gewoon triest om lezen

Leef gewoon en beleef de tijd van je leven. Wees gewoon jong.

Zelfs al heb je 200k op je 25e, koop dan een huis van 500k met een gezonde lening van 300k. Zo rijk ben je dan niet hoor, integendeel. Op dat moment staat er nul euro op jouw rekening. Maar je zou wel slim zijn op dat moment.

Ps: ik ben oprecht blij dat ik op mijn 19e niet nadacht over hoe snel ik 1 miljoen euro zou hebben, dat is gewoon triest om lezen

Leef gewoon en beleef de tijd van je leven. Wees gewoon jong.

Je volledige 200k spaarbuffer opgebruiken voor bakestenen zou ik nu toch niet doen. En rijk is subjectief, als je een huis van 500k hebt, met 'maar' 300k openstaande schuld en een degelijke inkomstenstroom, dan ben je misschien niet rijk rijk, maar een sukkelaar ben je toch ook zeker niet. Mijn 1 slpkmr appartement is 'maar' 250k waard, maar ik leef graag iets comfortabeler dan dat ik het allemaal in bakstenen gooi en dan op elke euro moet kijken om toch maar mijn lening te kunnen blijven betalen.

Voor de rest akkoord: leef in godsnaam een beetje. Zoals ik eerder al zei: zodra je het miljoen hebt ga je 10 miljoen willen. Wanneer is het genoeg en wanneer ben je gelukkig met wat je hebt?

is dit interessant? 100k met 6% vast rendement

Ik ben nogal vrij pessimistisch over geld te lenen aan Nederlandse KMO's waarvan het onderpand vastgoed is. Vastgoed op de Nederlandse markt fluctueert stukken meer dan Belgische vastgoed. (Tweede helft 2022 - daling van prijzen met 9%)
+ Te bedenken dat verplichte verkopen altijd lagere prijzen haalt.

Vergeet ook niet: 6% bruto -> 30% RV = 4,2% netto

+ buitenlandse RV als het daadwerkelijk uit nederland komt. (niet duidelijk of het in een Luxemburgse structuur zit of in een Nederlandse structuur") Voor mij ook al een serieus oranje licht dat men daar niet duidelijk over is op hun website.

Terug
Bovenaan