We hebben het steeds gerooid met één gezinswagen maar sinds ons 2de kindje er is gaat het met 1 schoolgaand kind een uitdaging worden om ze allemaal op tijd af te zetten 's morgens bij de onthaalmoeder & het school en ze 's avonds tijdig terug op te halen.
Daarom zijn we op zoek naar een 2de auto'tje puur en alleen om deze verplaatsingen te kunnen doen.
We zijn sowieso op zoek naar een benzine-wagen omdat de afstanden klein zijn en het fiscaal interessanter is.
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, vrienden van ons hebben een citroen c4 gekocht voor +/- 4K.
Ik filter nu op maximaal 80K km's maar zou ik dit nog verder omhoog durven trekken? Waar zou ik de grens leggen? Ook voor de leeftijd van de wagen zelf dezelfde vraag.
ps: tips van modellen & merken zijn ook steeds welkom
Vorige maand heb ik ook een 2dehandswagen gezocht voor mijn dochter voor haar eerste woon-werk verkeer, zie hier:
Ik zou als particulier met een klein budget toch 2 keer nadenken alvorens een 'goedkope' EV van de eerste generatie die uit garantie is te kopen. Je staart je hier blind op een paar honderd euro besparingen aan taksen en ik snap dat heel goed, maar je wilt niet weten hoeveel je kwijt zal zijn...
www.beyondgaming.be
Mijn tips:
- voor 4k moet je net een Euro5 benzine motor kunnen vinden. Is toch net wat voordeliger in belastingen.
- ook qua kosten, probeer maximum een 1.6l motor te vinden zonder turbo. Zeker voor korte ritten is een kleinere motor beter want sneller warm.
- blijf weg van kleine geblazen motoren (Ford 1.0, PSA 1.2, ...) De meeste hebben een 'natte' distributieriem (riem draait in de motorolie) en vereisen stipt onderhoud met de juiste olie om deftig te blijven werken, anders zijn er veel problemen. En zelfs dan nog vaak.
- ivm leeftijd: ouder is beter voor de BIV, maar waarschijnlijk slechter voor uitrusting en vooral uitstoot, dus iets hogere belasting.
Dat kan je berekenen bij de Vlaamse Overheid. Persoonlijk zou ik geen schrik hebben om een oudere (10 jaar of meer) te kopen, als de wagen nog goed is! Mijn idee daarbij is dat als de wagen na 10 jaar er nog altijd goed uitziet en rijdt, dan is er waarschijnlijk zorg voor gedragen.
- ivm kilometers: beetje hetzelfde. 150.000km is nog niet per se veel. Sterker nog, misschien liever een wagen die op korte tijd veel kilometers heeft gedaan dan eentje met 5.000km per jaar. Vermits je zelf niet veel kilometers er mee gaat doen, kan je er waarschijnlijk nog jaren mee rijden. Boven de 200.000km moet je wel rekening gaan houden dat er eens schokdempers, koppeling etc vervangen moeten gaan worden.
- koop liefst bij een deftige handelaar met goede werkplaats die garantie geeft. Voor 4k ga je bijna niets vinden bij een officiële merkdealer. Echter zal je oudere wagens eerder bij een particulier vinden. Kijk dan de auto zeker goed na.
- Items te bekijken: kijk naar roest of schade van botsing in het koffer en onder de motorkap. Kijk de datum van de batterij na. Bij ouder dan 3 jaar, best afdingen. Kijk profiel van de banden goed na, en fabricagedatum in de DOT code (ouder dan 5 jaar ook aan vervanging toe). Controleer airco, elektrische ramen, radio, etc.
Tips voor wagens:
- Honda Civic kan ik 100% aanraden, want wij rijden eentje uit 2009 al 8 jaar. Heel weinig kosten per jaar aan gehad (<300euro). Is ook een heel praktische wagen met ruim koffer en grote bak onderin het koffer en de magic seats die omlaag en omhoog kunnen klappen! De 1.4 met 100pk is vlot genoeg voor het verkeer en goedkoop om mee te rijden.
Hier staan er enkele.
- Honda Jazz: zelfde technische basis, maar een maatje kleiner, maar dan wel een soort MPV, dus ook nog praktisch en even betrouwbaar.
- Toyota modellen zijn ook zeer betrouwbaar.
- Mazda iets minder dan Honda en Toyota, Nissan en Mitsubishi daar nog wat achter.
- Ook bij Europese merken zijn goede wagens te vinden, maar zoals gezegd: blijf weg van de turbomotoren.
En stel de vraag ook gerust eens aan een AI. Om je keuze te maken en als je wat modellen hebt bedacht voor de zwakke punten om te controleren als je gaat kijken.