2de auto kopen (woon/werk)

DEN_DWOAZN

Active member
We hebben het steeds gerooid met één gezinswagen maar sinds ons 2de kindje er is gaat het met 1 schoolgaand kind een uitdaging worden om ze allemaal op tijd af te zetten 's morgens bij de onthaalmoeder & het school en ze 's avonds tijdig terug op te halen.
Daarom zijn we op zoek naar een 2de auto'tje puur en alleen om deze verplaatsingen te kunnen doen.

We zijn sowieso op zoek naar een benzine-wagen omdat de afstanden klein zijn en het fiscaal interessanter is.
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, vrienden van ons hebben een citroen c4 gekocht voor +/- 4K.

Ik filter nu op maximaal 80K km's maar zou ik dit nog verder omhoog durven trekken? Waar zou ik de grens leggen? Ook voor de leeftijd van de wagen zelf dezelfde vraag.

ps: tips van modellen & merken zijn ook steeds welkom ;)

Als goedkope tweede auto voor weinig kilometers denk ik als eerste aan Aziaten zoals de Mazda 2, Toyota Yaris, Honda Jazz,...

Waarbij ik dan niet perse naar leeftijd of kilometers zou kijken, maar vooral naar hoe deze onderhouden is.

Als goedkope tweede auto voor weinig kilometers denk ik als eerste aan Aziaten zoals de Mazda 2, Toyota Yaris, Honda Jazz,...

Waarbij ik dan niet perse naar leeftijd of kilometers zou kijken, maar vooral naar hoe deze onderhouden is.
We moeten momenteel nog wel een buggy kunnen vervoeren in de koffer. Enkel buggy is voldoende, het is niet de bedoeling om met de buggy in het koffer nog boodschappen oid te gaan doen.

We moeten momenteel nog wel een buggy kunnen vervoeren in de koffer. Enkel buggy is voldoende, het is niet de bedoeling om met de buggy in het koffer nog boodschappen oid te gaan doen.
Zal vooral van de buggy en de vorm van de koffer afhangen, maar ik zou denken dat dat toch zou moeten passen.

Kunt ook zeker naar auto's kijken zoals de Mazda 3, Honda civic,... Als je toch iets meer ruimte wenst. Afhankelijk van wat je wenst kun je ook wat 'moderner' kijken.

Dit komt op uitrustingsniveau en jaar na overeen met mijn huidige wagen. Als deze onderhouden is zoals de mijne zou dat voor mij een no brainer zijn als vervanger voor een laag budget :

Maar dus vooral, goed het onderhoud nakijken en bv staat/merk van de banden. Geeft voor mij persoonlijk vaak een goede indicatie hoe deze onderhouden is.

Laatst bewerkt:
Zal vooral van de buggy en de vorm van de koffer afhangen, maar ik zou denken dat dat toch zou moeten passen.

Kunt ook zeker naar auto's kijken zoals de Mazda 3, Honda civic,... Als je toch iets meer ruimte wenst. Afhankelijk van wat je wenst kun je ook wat 'moderner' kijken.

Dit komt op uitrustingsniveau en jaar na overeen met mijn huidige wagen. Als deze onderhouden is zoals de mijne zou dat voor mij een no brainer zijn als vervanger voor een laag budget :

Maar dus vooral, goed het onderhoud nakijken en bv staat/merk van de banden. Geeft voor mij persoonlijk vaak een goede indicatie hoe deze onderhouden is.
Aangezien het puur woon-werk is zou ik de kosten tot een absoluut minimum willen beperken. We hebben nog een gezins EV.
De Mazda is een knappe wagen maar fiscaal gezien gaat die toch al wel wat kosten op jaarbasis.

Blijf vooral veel weg van Citroën/Peugeot/Opel met hun 1.2 PureTech benzinemotoren.
Waarom juist? (Ben een leek)
Was juist vnl naar C3 & corsa aan het kijken.

Aangezien het puur woon-werk is zou ik de kosten tot een absoluut minimum willen beperken. We hebben nog een gezins EV.
De Mazda is een knappe wagen maar fiscaal gezien gaat die toch al wel wat kosten op jaarbasis.
Om het tot een minimum te beperken, zou ik dan inderdaad naar de kleinere wagens kijken. Uiteindelijk zijn de onderhoudskosten van een wagen in grote mate gelinkt aan de cataloguswaarde. Een kleinere wagen zal ook minder in onderhoud kosten.

Betreffende fiscale luik, snap ik de reactie aan de ene kant, maar ben ik tegelijkertijd toch altijd verbaasd hoe hard hier naar gekeken wordt tov. andere factoren.

Deze kost zal voor mij persoonlijk ver onderaan het lijstje van eigenschappen staan waar ik naar zou kijken. 200 euro meer of minder (Verschil met een 1.5, die er overigens ook is bij Mazda) op jaarbasis, is naar mijn mening een weinig bepalende factor voor de TOC van een wagen.

Voor alle duidelijkheid, als je voor hetzelfde geld een gelijkaardige 1.5 kunt vinden, zal dat voor uw doeleinden inderdaad de betere keuze zijn dan de 2.0. Maar op de tweedehands markt is het voor een stuk ook gewoon doen met het aanbod dat er is.

Als je verder toch een iets grotere auto wenst, de (Oude) Honda civic is voor laag budget best wel veel te vinden met 1.4 en verassend veel binnen ruimte.

We zijn sowieso op zoek naar een benzine-wagen omdat de afstanden klein zijn en het fiscaal interessanter is.
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, vrienden van ons hebben een citroen c4 gekocht voor +/- 4K.

Ik filter nu op maximaal 80K km's maar zou ik dit nog verder omhoog durven trekken? Waar zou ik de grens leggen? Ook voor de leeftijd van de wagen zelf dezelfde vraag.

Wij zaten in dezelfde situatie enkele jaren terug, nu nog steeds eigenlijk.
We hebben geopteerd voor een benzine Volvo v50 met meer dan 250k km voor een paar duizend euro.
Gewoon een oerdegelijke auto die nu al enkele jaren dienst doet. En als er kosten aan zijn, kopen we gewoon een andere.

Met de 1.2i Puretech motoren waren er enorm veel problemen met de natte distributieriem. De recente motoren zouden dit al niet meer hebben. Maar gezien het hier een occasie betreft zou ik er zeker van weg blijven.
Peugeots en Opels met een 1.2i vind je aan goedkope prijzen in occasie en dat heeft bijna altijd als oorzaak dat ze een motor hebben van de slechte generatie.

We hebben het steeds gerooid met één gezinswagen maar sinds ons 2de kindje er is gaat het met 1 schoolgaand kind een uitdaging worden om ze allemaal op tijd af te zetten 's morgens bij de onthaalmoeder & het school en ze 's avonds tijdig terug op te halen.
Daarom zijn we op zoek naar een 2de auto'tje puur en alleen om deze verplaatsingen te kunnen doen.

Vorige maand heb ik ook een 2dehandswagen gezocht voor mijn dochter voor haar eerste woon-werk verkeer, zie hier:

Mijn tips:
- voor 4k moet je net een Euro5 benzine motor kunnen vinden. Is toch net wat voordeliger in belastingen.
- ook qua kosten, probeer maximum een 1.6l motor te vinden zonder turbo. Zeker voor korte ritten is een kleinere motor beter want sneller warm.
- blijf weg van kleine geblazen motoren (Ford 1.0, PSA 1.2, ...) De meeste hebben een 'natte' distributieriem (riem draait in de motorolie) en vereisen stipt onderhoud met de juiste olie om deftig te blijven werken, anders zijn er veel problemen. En zelfs dan nog vaak.
- ivm leeftijd: ouder is beter voor de BIV, maar waarschijnlijk slechter voor uitrusting en vooral uitstoot, dus iets hogere belasting. Dat kan je berekenen bij de Vlaamse Overheid. Persoonlijk zou ik geen schrik hebben om een oudere (10 jaar of meer) te kopen, als de wagen nog goed is! Mijn idee daarbij is dat als de wagen na 10 jaar er nog altijd goed uitziet en rijdt, dan is er waarschijnlijk zorg voor gedragen.
- ivm kilometers: beetje hetzelfde. 150.000km is nog niet per se veel. Sterker nog, misschien liever een wagen die op korte tijd veel kilometers heeft gedaan dan eentje met 5.000km per jaar. Vermits je zelf niet veel kilometers er mee gaat doen, kan je er waarschijnlijk nog jaren mee rijden. Boven de 200.000km moet je wel rekening gaan houden dat er eens schokdempers, koppeling etc vervangen moeten gaan worden.
- koop liefst bij een deftige handelaar met goede werkplaats die garantie geeft. Voor 4k ga je bijna niets vinden bij een officiële merkdealer. Echter zal je oudere wagens eerder bij een particulier vinden. Kijk dan de auto zeker goed na.
- Items te bekijken: kijk naar roest of schade van botsing in het koffer en onder de motorkap. Kijk de datum van de batterij na. Bij ouder dan 3 jaar, best afdingen. Kijk profiel van de banden goed na, en fabricagedatum in de DOT code (ouder dan 5 jaar ook aan vervanging toe). Controleer airco, elektrische ramen, radio, etc.

Tips voor wagens:
- Honda Civic kan ik 100% aanraden, want wij rijden eentje uit 2009 al 8 jaar. Heel weinig kosten per jaar aan gehad (<300euro). Is ook een heel praktische wagen met ruim koffer en grote bak onderin het koffer en de magic seats die omlaag en omhoog kunnen klappen! De 1.4 met 100pk is vlot genoeg voor het verkeer en goedkoop om mee te rijden. Hier staan er enkele.
- Honda Jazz: zelfde technische basis, maar een maatje kleiner, maar dan wel een soort MPV, dus ook nog praktisch en even betrouwbaar.
- Toyota modellen zijn ook zeer betrouwbaar.
- Mazda iets minder dan Honda en Toyota, Nissan en Mitsubishi daar nog wat achter.
- Ook bij Europese merken zijn goede wagens te vinden, maar zoals gezegd: blijf weg van de turbomotoren.

En stel de vraag ook gerust eens aan een AI. Om je keuze te maken en als je wat modellen hebt bedacht voor de zwakke punten om te controleren als je gaat kijken.

Laatst bewerkt:

Anderen hebben het al gezegd, maar gekende motorproblemen.

Bij de nieuwe zou dat moeten opgelost zijn, maar bij tweedehandse (zeker 2017-2020) is de kans veel te groot dat je dure problemen gaan hebben.

Mijn Peugeot had een nieuwe motor nodig na nog geen 45.000km.
Ik ben @wiseguy444 nog steeds enorm dankbaar voor de hulp toen. Anders zouden door de onbekwaamheid van mijn garagist toen de problemen veel zwaarder kunnen geweest zijn, en had ik waarschijnlijk alles zelf moeten betalen. Maar dankzij hem wist ik dat het een gekend probleem was en onder garantie viel.

Los van die problemen vind ik het ook een enorm irritante motor qua responsiviteit en (gebrek aan) kracht.

Mag ik deze thread even hijacken?

Na 14j trouwe dienst en 215K km is mijn vrouw haar Ford fiesta 1.25i aan vervanging toe. Zeer tevreden van geweest! Nieuw gekocht voor 9999€ in 2012 en de enige kost die we gehad hebben was de ventilator aan de radiator na 6-7j. Maar de tijd om te wisselen is aangebroken. Binnen dit en een 3tal jaar is de grotere gezinswagen (ford smax met 300k km) aan de beurt.

We zoeken naar een jonge 2dehands van Max 4-5 jaar, beschikbaar budget 10 tot 15K. Vooral woon-werkverkeer en eens rond de kerktoren en plaatselijke supermarkt, sporadisch eens langere afstanden.

Voorkeur gaat naar VAG (Fabia, Ibiza, Polo). Ik hoor graag goeie alternatieven!
Ik lees goeie zaken over die 1.0 TSI 3 cilinder blokjes. Er waren problemen met de distributieketting bij de eerste generatie 1.0TSIkes, maar de blokjes met distributieriem zouden deze problemen niet hebben.

Ik begrijp ergens wel dat er wat kritiek is op die turbonaft blokjes wegens extra slijtageonderdelen en hogere druk in de blok. Maar ik hoor en lees er goeie dingen van.

Laatst bewerkt:
Waarom niet terug een jonge Fiesta nu het nog kan? Heb nog steeds spijt dat de onze weg moest omdat hij te klein werd.

Nu goed binnen VAG is er ook genoeg te vinden, kijk maar eens rond in de netwerken of betere onafhankelijke garages, daar ga je wel iets proper vinden met garantie.

Voor je gebruik dat je voorstelt gaat een 1.0 wel prima zijn in zo een kleinere auto. En of het nu een Ford is of een VAG, er zijn doemverhalen over te vinden, maar de motoren zijn ook door de jaren wel doorontwikkeld en betrouwbaarder geworden.

Mag ik deze thread even hijacken?

Na 14j trouwe dienst en 215K km is mijn vrouw haar Ford fiesta 1.25i aan vervanging toe. Zeer tevreden van geweest! Nieuw gekocht voor 9999€ in 2012 en de enige kost die we gehad hebben was de ventilator aan de radiator na 6-7j. Maar de tijd om te wisselen is aangebroken. Binnen dit en een 3tal jaar is de grotere gezinswagen (ford smax met 300k km) aan de beurt.

We zoeken naar een jonge 2dehands van Max 4-5 jaar, beschikbaar budget 10 tot 15K. Vooral woon-werkverkeer en eens rond de kerktoren en plaatselijke supermarkt, sporadisch eens langere afstanden.

Voorkeur gaat naar VAG (Fabia, Ibiza, Polo). Ik hoor graag goeie alternatieven!
Ik lees goeie zaken over die 1.0 TSI 3 cilinder blokjes. Er waren problemen met de distributieketting bij de eerste generatie 1.0TSIkes, maar de blokjes met distributieriem zouden deze problemen niet hebben.

Ik begrijp ergens wel dat er wat kritiek is op die turbonaft blokjes wegens extra slijtageonderdelen en hogere druk in de blok. Maar ik hoor en lees er goeie dingen van.
Ik rijd al 8j met een Ibiza 1.0TSI 115pk en nog niks moeten vervangen, alleen onderhoud.
Het enige wat je 1x per jaar moet gebruiken is dit https://www.bol.com/be/nl/p/5in1-in...e2QZnZ2E-CQduOq-c-uCuCHbesO1fFJQaAgmyEALw_wcB
Waarom kijk je ook niet voor een Ibiza, rijd heel leuk en door het MQB platform grote koffer.
Edit: https://www.myway.be/nl/aanbod-tweedehandswagens/seat/ibiza/

Laatst bewerkt:
Ik rijd al 8j met een Ibiza 1.0TSI 115pk en nog niks moeten vervangen, alleen onderhoud.
Het enige wat je 1x per jaar moet gebruiken is dit https://www.bol.com/be/nl/p/5in1-in...e2QZnZ2E-CQduOq-c-uCuCHbesO1fFJQaAgmyEALw_wcB
Waarom kijk je ook niet voor een Ibiza, rijd heel leuk en door het MQB platform grote koffer.
Edit: https://www.myway.be/nl/aanbod-tweedehandswagens/seat/ibiza/
We gaan woensdag gaan kijken naar een Ibiza van 2024 met 17k km. Zo goed als nieuw en goed uitgerust qua opties.

Toevallig iemand advies waar we moeten opletten?

Ik lees dat de meest voorkomende problemen met de 1.0 TSI de kleppen zijn die door de directe injectie roetophoping hebben (Vandaar dat je wrs dat additief jaarlijks toevoegt) Vanaf 60000-70000km zouden die gereinigd moeten worden.
Misschien is het door dat additief niet nodig.

Ook zouden er turboproblemen kunnen optreden door slecht onderhoud en slechte olie. In veel gevallen de actuator(drukregelaar) van de turbo.
Was bij mijn smax diesel ook stuk na 250k km, maar die kost viel heel goed mee. Ons auto's zijn wel altijd perfect onderhouden geweest en goed warm gereden. Nooit onnozel gedaan met koude motor.

Idd dat product is daarvoor, dan moet je warmrijden en goed doortrekken.
Als je ergens toekomt, motor rustig laten nadraaien (goed voor Turbo)
Veel olie verbruikt mijne niet.
Ik zou aanraden dat product toch 1x per jaar minstens te gebruiken en dan voltanken, warm rijden en goed doortrekken.
Soms kan je beter een nieuwe auto kopen doordat je meer korting krijgt op een nieuwe, kleine tip.
Je moet gewoon kijken of er geen ongeval mee gebeurd is.
Voor de rest, zal dat een nieuwe wagen zijn.
De auto zelf voelt wel stevig en goedgebouwd aan.
Ik vind dat nieuw model nog schoner en hij was al heel knap de ibiza.
Meestal als je een auto koopt, staat er ongeval vrij bij, dat is zeker niet altijd waar hoor.

Soms kan je beter een nieuwe auto kopen doordat je meer korting krijgt op een nieuwe, kleine tip.
Een nieuwe Seat Ibiza met tal van opties heb je jammer genoeg niet voor een slordige 16K.

Nieuwe stadswagens kosten tegenwoordig 25K. (Ik weet het, absolute waanzin!).

De fiesta destijds gekocht voor 10000€. De smax 30000€. (Einde reeks, met alle toeters en bellen).
Die tijden zijn jammer genoeg voorbij...

Ja het is duur geworden.
Ik dacht dat mijne 23.500Euro was, had wel veel opties en de snelste motor toen, op die moment.(FR)
Ik heb die rond de 16000 a 17000Euro gekregen, had wel het voordeel dat ik daar al 2 voorgaande wagens van collega'a had laten verkopen.
Ja spijtig, het is waanzin.
Het is wel een waanzinnig leuke wagen en motor, voor dat geld.Ik rijd al 8j met veel plezier met deze wagen.
Veel succes met de zoektocht

Terug
Bovenaan