Aanbod gekregen voor afstuderen: aanvaarden of niet?

Dag iedereen,

Momenteel ben ik doctoraatstudent en volgend jaar in september zal ik mijn doctoraat verdedigen/behalen. Dat wilt zeggen dat ik ook een nieuwe job zoek vanaf 1 oktober.

Er is een bedrijf waar ik zeer geïnteresseerd in ben, bedrijf A. Ik heb reeds een gesprek gehad met iemand die ik ken daar, en er werd mij toen gezegd dat er mogelijks wel kansen zijn om daar te starten aangezien ze groeiende zijn, maar dat het nog te vroeg is om een concreet aanbod te doen (wat ik uiteraard begrijp).

Enkele weken geleden stond er een vacature online bij een ander bedrijf waarin ik zeker geïnteresseerd ben, bedrijf B. Dit bedrijf staat zeker in mijn top 3. Het betreft een multinational en het zeker een zeer mooie kans. Ik heb hiervoor gesolliciteerd, en ze hebben mij een concreet aanbod gedaan.

Nu zit ik dus met een dilemma. Ga ik voor het aanbod van bedrijf B, wat niet mijn eerste keuze is maar wel zeker een heel mooie kans is. Of weiger ik in de hoop dat ik een aanbod krijg van bedrijf A, met als risico dat op het einde van de rit geen enkel aanbod heb van deze bedrijven.

Ik heb ook al gehoord van mensen die een aanbod aanvaarden, maar wanneer ze een ander aanbod krijgen, hun "ontslag" al geven nog voor er een dag gewerkt te hebben. Dit voelt voor mij ethisch niet oke, maar ik vroeg mij wel af hoe gangbaar dit is. Is dit iets dat veel gebeurt bij pas afgestudeerden of is dit echt not done?

Als ge een concreet aanbod hebt van bedrijf B, pak dat dan eerst aan. Het is toch raar om zo’n zekerheid zomaar te laten vallen voor iets wat misschien ooit komt bij bedrijf A? Misschien komt er van bedrijf A niks of is het aanbod uiteindelijk minder aantrekkelijk dan dat van B.

En ja, het komt voor dat mensen een job aanvaarden en dan nog op een ander aanbod ingaan en vroeger stoppen bij het eerste bedrijf. Of dat "ethisch" is of niet... Kijk echt gewoon naar wat het beste is voor uzelf.

Ik zou mij écht niet aan te veel aantrekken van ethiek op dat gebied... het gaat dan ook nog over een multinational, maak u geen illusies: je bent een nummertje. Als die gasten cru gezegd tussen nu en 1 oktober iemand vinden die ze beter vinden dan u en ze hebben geen budget voor 2 man zijn ze in staat om hetzelfde te doen dus echt niet teveel mee inzitten. Loyaliteit (naar bedrijven toe) is over-rated.

Laatst bewerkt:
Ik zou mij écht niet aan te veel aantrekken van ethiek op dat gebied... het gaat dan ook nog over een multinational, maak u geen illusies: je bent een nummertje. Als die gasten cru gezegd tussen nu en 1 oktober iemand vinden die ze beter vinden dan u en ze hebben geen budget voor 2 man zijn ze in staat om hetzelfde te doen dus echt niet teveel mee inzitten. Loyaliteit (naar bedrijven toe) is over-rated.
Ik zou daar toch wat mee opletten, zeker als je carrière wil maken in die sector en niet gewoon een job wil, wat hier wel het geval lijkt. De wereld is vaak kleiner dan je denkt. Dat bedrijf gaat daar niet zwaar aan tillen maar een manager of recruiter gaat die naam waarschijnlijk wel onthouden of toch herkennen als die binnen X aantal jaar nog eens opduikt. Het gaat ook niet louter over loyaliteit, het gaat over contractbreuk, op zich niks ernstigs maar ben bijvoorbeeld wel zeker dat als er hier iemand's naam zou opduiken waarvan iemand anders weet dat ie contractbreuk gepleegd heeft dat je serieuze adelbrieven zal moeten hebben vooraleer dat genegeerd wordt. De vraag is hoe erg je het vindt om bruggen te verbranden bij bedrijf B.

Persoonlijk zou ik A gewoon contacteren en de situatie uitleggen, dat je heel graag bij hen zou werken maar een interessant concreet voorstel hebt waar je snel op moet antwoorden. Da's iets dat rekruteerders heel vaak te horen krijgen en iets waar indien mogelijk wel soms rekening mee gehouden wordt.

Ik ga volledig mee met @beryl hierin. Het is (bij ons althans) absoluut not done om een aanbod te aanvaarden en dan later alsnog daarop terug te komen. Dat is inderdaad contractbreuk. We hebben dat overigens alleen nog maar meegemaakt met met Indiërs (daar is een contract duidelijk wat minder waard), die een aanbod aanvaarden, daarmee dan naar de concurrent gaan om er meer los te krijgen.
De juiste weg is inderdaad om A te contacteren en de situatie uit te leggen. Als ze geen tegenvoorstel doen, begin je gewoon bij B. Hou ook in gedachten dat je noch A noch B echt kent. Je kan nu dus wel in je hoofd hebben dat het bij A beter is, maar in praktijk zou dat ook nog wel eens kunnen tegenslaan.

Ik zou daar toch wat mee opletten, zeker als je carrière wil maken in die sector en niet gewoon een job wil, wat hier wel het geval lijkt. De wereld is vaak kleiner dan je denkt. Dat bedrijf gaat daar niet zwaar aan tillen maar een manager of recruiter gaat die naam waarschijnlijk wel onthouden of toch herkennen als die binnen X aantal jaar nog eens opduikt. Het gaat ook niet louter over loyaliteit, het gaat over contractbreuk, op zich niks ernstigs maar ben bijvoorbeeld wel zeker dat als er hier iemand's naam zou opduiken waarvan iemand anders weet dat ie contractbreuk gepleegd heeft dat je serieuze adelbrieven zal moeten hebben vooraleer dat genegeerd wordt. De vraag is hoe erg je het vindt om bruggen te verbranden bij bedrijf B.

Persoonlijk zou ik A gewoon contacteren en de situatie uitleggen, dat je heel graag bij hen zou werken maar een interessant concreet voorstel hebt waar je snel op moet antwoorden. Da's iets dat rekruteerders heel vaak te horen krijgen en iets waar indien mogelijk wel soms rekening mee gehouden wordt.
Ik denk echt niet dat recruiters daar van wakker liggen? Hoeveel recruiters werken er nog intern voor een bedrijf? Een kleine minderheid denk ik. Die kijken maar naar 1 ding: "wat schuift dat hier voor mij als ik die daar binnen krijg?". Ik ben deze week zelfs nog aangeschreven door een recruiter die tot voor kort als externe voor ons gewerkt heeft met een vacature voor een andere bedrijf... als het over ethiek gaat hoeven de meeste recruiters echt geen lessen uit te delen.

Een manager gaat naar u CV kijken en als er daar werkervaringen tussen staan waar hij contacten heeft zal hij wrs wel eens gaan luisteren, maar een bedrijf waar je nooit gestart bent ga je niet op je CV zetten dus wat is zelfs de kans dat iemand over x aantal jaar nog weet dat het überhaupt ooit gebeurd is? Nihil imo.

Wat jij voorstelt: bedrijf A nu contacteren (en dus eigenlijk voor het blok zetten) lijkt mij op zich geen kwaad te kunnen en is misschien inderdaad wel de meest cleane manier om het te doen, als ze daar met de voeten beginnen slepen en u aan het lijntje houden weet je genoeg. Dan willen ze u duidelijk toch niet zo graag en bedrijf B duidelijk wel want die hebben een jaar op voorhand al een contract klaar liggen...

Ik denk echt niet dat recruiters daar van wakker liggen? Hoeveel recruiters werken er nog intern voor een bedrijf? Een kleine minderheid denk ik. Die kijken maar naar 1 ding: "wat schuift dat hier voor mij als ik die daar binnen krijg?". Ik ben deze week zelfs nog aangeschreven door een recruiter die tot voor kort als externe voor ons gewerkt heeft met een vacature voor een andere bedrijf... als het over ethiek gaat hoeven de meeste recruiters echt geen lessen uit te delen.

Een manager gaat naar u CV kijken en als er daar werkervaringen tussen staan waar hij contacten heeft zal hij wrs wel eens gaan luisteren, maar een bedrijf waar je nooit gestart bent ga je niet op je CV zetten dus wat is zelfs de kans dat iemand over x aantal jaar nog weet dat het überhaupt ooit gebeurd is? Nihil imo.

Wat jij voorstelt: bedrijf A nu contacteren (en dus eigenlijk voor het blok zetten) lijkt mij op zich geen kwaad te kunnen en is misschien inderdaad wel de meest cleane manier om het te doen, als ze daar met de voeten beginnen slepen en u aan het lijntje houden weet je genoeg. Dan willen ze u duidelijk toch niet zo graag en bedrijf B duidelijk wel want die hebben een jaar op voorhand al een contract klaar liggen...
Een externe misschien niet, maar intern is dat vaak een aanwervingsprocedure die stopgezet werd, een manager die ingelicht werd dat zijn functie ingevuld zal worden op datum x, en een onboardingproces dat voorbereid wordt. Er is een verschil natuurlijk als dit het soort functie is waarvan er elke maand 3 starten (en er nu toevallig eens eentje doorvalt), of als het vrij unieke functie is. Aangezien het hier om een doctoraatstudent gaat die een goed idee lijkt te hebben waar ie wil beginnen denk ik wel dat het geen 13 in een dozijn functie zal zijn.

Een licht andere situatie, maar hier heeft iemand gesocilliciteerd die jaren geleden eens voor een andere functie op gesprek mocht komen maar niet is komen opdagen zonder iets van uitleg, iemand heeft dat opgemerkt dat het dezelfde was en het al geplande gesprek is meteen gecancelled geweest. Iemand die zich vanaf het begin al niet aan afspraken kan houden is waarschijnlijk niet iemand die zich op zijn job wel consciëntieus zal opstellen.

Laatst bewerkt:
Ga voor bedrijf B, je hebt gesproken met iemand in bedrijf A dat geen decision taker is om geen voorstel te hebben voor iets wat nog een jaar van u af ligt….

Daarna heb je werkervaring en nog 101 kansen int verschiet

Ik heb ook al gehoord van mensen die een aanbod aanvaarden, maar wanneer ze een ander aanbod krijgen, hun "ontslag" al geven nog voor er een dag gewerkt te hebben. Dit voelt voor mij ethisch niet oke, maar ik vroeg mij wel af hoe gangbaar dit is. Is dit iets dat veel gebeurt bij pas afgestudeerden of is dit echt not done?
Zou ik ook niet doen. Voelt een beetje dubbel.

Anderzijds zou ik zoals anderen hier suggereren bedrijf A contacteren en hen de situatie uitleggen. Je insteek is ook niet hengelen achter meer loon maar eerder uzelf geen kansen ontzeggen. Omdat statement kracht bij te zetten zou je zelfs het aanbod van bedrijf B met A kunnen delen.

Worst case krijg je geen bod van bedrijf A maar heb je wel nog gewoon uw bod van bedrijf B op zak. En gezien je toch pas in okt '26 zou beginnen zullen ze u wel even bedenktijd gunnen.

Bedankt iedereen voor het advies! Het is inderdaad een kleine wereld, dus duidelijk geen goed idee dan om het contract te verbreken indien bedrijf A toch nog een voorstel doet. Ik heb dus besloten om nu al met bedrijf A contact op te nemen en te luisteren of ze eventueel een tegenvoorstel willen doen. Indien niet, ga ik sowieso ingaan op het voorstel van bedrijf B.
waarom gesolliciteerd bij bedrijf B als je nog niet open stond om daar te beginnen?
Ik sta wel open om te beginnen bij bedrijf B, hoor. Moest ik een top 3 maken van bedrijven waarin ik geïnteresseerd ben, zou bedrijf B er sowieso instaan. Enkel zou ik waarschijnlijk bedrijf A op 1 zetten. In die zin is het dus een luxeprobleem want ik besef dat ik al blij mag zijn dat bedrijf B mij een voorstel heeft gedaan.

Je overcomplicate je situatie EN je overschat jezelf EN je onderschat de assholeheid van bedrijven.

Je hebt een voorstel bij B. Je hebt niks bij A. Er kan tussen nu en volgend jaar 100 dingen gebeuren waardoor zelfs B nog in het water valt. Laat staan dat A iets wordt terwijl je daar zelfs nog geen voorstel hebt.

Ga gewoon voor B. Als je naar A wil, pak je ontslag en ga je naar A. Never pre-commit.

Als ik al de 'voorstellen' moest aanvaard hebben waar er mogelijks eventueel iets was, dan had ik al 10 jobs gehad....

Ik heb de voorbije 12mnd al 3x gaan eten met de C-whatever-O van een scale up. Ze hebben altijd een funding ronde en altijd zijn er interessante jobs in het verschiet. Maar als het puntje bij het paaltje komt, is er nooit een voorstel. Of het is crappy. Of het past niet. Of Of Of. En dat is een studiegenoot en ik ben zelfs op zijn trouw geweest en zo. Dus je zou kunnen zeggen dat ik een streepje voor heb op de rest. Geen voorstel op papier = er is geen voorstel.

Mensen onthouden dat niet hoor en tegenwoordig met het hoge verloop bij recruiters, kan je bij wijze van spreken vandaag met stront gooien op een sollicitatiegesprek en 5 jaar later terug solliciteren zonder dat er belletjes rinkelen.

Mensen zijn echt niet bezig met de onthouden hoe jij je ooit eens hebt gedragen op een sollicitatie. Laat staan dat ze de naam gaan onthouden van iemand die ooit eens niet is komen opdagen.

Contract getekend, hij komt niet, contract de vuilbak en na twee weken is die recruiter zijn naam al vergeten.

Niet komen werken na tekenen contract komt trouwens vaak voor en bedrijven liggen daar niet wakker van.
Maar ik zou toch uit beleefdheid een mailtje sturen dat je niet komt anders zitten ze daar vanalles voor te bereiden voor niks.

Terug
Bovenaan