Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Waarom zouden ze dat doen als ze ultegra in prijs verlagen waar je dus een veel betere elektronische groepset hebben met ultegra en een betere performer maar mechanisch met 105 hebben?

105 elektronisch maken ga je weer het probleem hebben dat je met 105 weinig inboet voor een heel pak minder geld. En veel mensen zijn nog in de markt voor mechanisch en 105 is echt wel een meesterlijke groepset voor geen geld.
105 en Ultegra scheelt uiteindelijk maar €200 als groepset hé. En toch heeft Ultegra een imago dat tig keer beter is.

De gemiddelde wielertoerist (en dan niet wij, slimme mensen die kijken naar bang for buck) haalt zijn neus op voor 105. Ook al was/is R7000 even performant als R8000, hele bevolkingsgroepen willen ultegra, want imago.

En de Jappen zijn ook blij, want marge

SRAM is voor veel mensen echt nog onbekend, zeker bij roadbikes, dus daar speelt die hiërarchie tussen de groepen veel minder. Rival, Force of Red of mss zelfs Apex? Velen kennen het niet, dus speelt het imago imho veel minder mee

Het is den deze geworden bij mij: https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-scale-925-bike?article=286320008

Wat maakt het uit. Zal wel genoeg zijn voor hetgeen ik het ga gebruiken ... ;-)
Da's gewoon een hele propere fiets.
Skinwalls vind ik normaal afschuwelijk, maar in combinatie met dat zadel is het eigenlijk wél mooi.

Op de wielen na - daar ken ik niets van - gewoon allemaal heel degelijk materiaal.
Qua drivetrain en remmen kan je volgens mij tegenwoordig nog weinig verkeerd doen bij shimano. Ik heb nog niet gereden met de deore varianten van 12 speed, maar je leest toch overal dat die gewoon even goed hun werk doen.

Veel plezier ermee!

Merci allemaal! Eventueel nog een aanbeveling qua bel om erop te zetten? Iets redelijk discreet dat gewoon doet wat het moet doen (ewat lawaai maken) maar voor de rest niet te veel opvalt? :)

Ik vind deze mooi, maar zou er nooit zo veel geld aan kunnen geven aan maar een bel: https://www.mantel.com/be/knog-oi-bel?spec[]=285&spec[]=15013&utm_source=google&utm_medium=shopping&gclid=Cj0KCQiA3fiPBhCCARIsAFQ8QzUw9JpUscuvZ50z_LgASVRYjcr1s4N2GElR4qzzusJkYxLGaa5dXHMaAs7xEALw_wcB

Zelf heb ik een gelijkaardige aan deze en ook tevreden van. Uiteraard niet de ideale plaats om te gebruiken, maar hij is amper zichtbaar

je installeert hem als spacer op je steerer tube

Gisteren een nieuw frame besteld voor een 29" hardtail, Chiru Divider, nieuwe versie met rechte bovenbuis. Heb er al eens een testrit op kunnen doen, bijzonder comfortabel. Ergens in maart komt het aan, ondertussen ga ik al de componenten bij elkaar beginnen rapen.

Gisteren een nieuw frame besteld voor een 29" hardtail, Chiru Divider, nieuwe versie met rechte bovenbuis. Heb er al eens een testrit op kunnen doen, bijzonder comfortabel. Ergens in maart komt het aan, ondertussen ga ik al de componenten bij elkaar beginnen rapen.
Chiru, da's tof speelgoed!

Zoals ik al zei, indien je echt denkt dat een gravelbike beter presteert op alles dan een hardtail, heb je je hardtail nooit ten volle benut. Voor wat je hier opnoemt presteert de gravelbike inderdaad beter dan een hardtail. Maar er zijn meer dan genoeg andere dingen waar een hardtail beter op presteert dan een gravelbike.
Ik denk dat er velen hier wel onderschatten wat een hardtail kan doen....

Op de terril in Beringen bijvoorbeeld hebt ge nergens een fully nodig. Maar ge ziet daar niks anders bijna.
Mijne kameraad zijne zoon van 8 jaar pakt daar alle enduro trails, met een hardtail,, kinderfiets ... En sneller dan de helft die daar staan met ne fully van €8000

Of doe dit maar eens met uw gravelbike (vanaf minuut 10 voor een run op volle snelheid) :

Maar in alle eerlijkheid zei MrKend54l wel : "Doet alles wat je met uw hardtail zou willen doen beter."
Dat zou wel kunnen kloppen.

Laatst bewerkt:
Kinderen...
1) als kind leer je veel sneller
2) zwaartepunt is veel lager
3) geen frontale kwab

10j geleden reed iedereen ook XC met hardtail

Er zijn er ook die 5-daagse in de alpen met een hardtail van 500 euro doen

Of doe dit maar eens met uw gravelbike (vanaf minuut 10 voor een run op volle snelheid) :

Totaal naast de kwestie maar bon.
En ja spectaculair dat die kerel wilt laten zien wat hij kan met zijn hardtail, qua comfort is dat wel een dikke nul. Plus dat uw materiaal gewoon verkracht wordt.

Met een gravelbike zou het dan onder 0 zijn ;)

Ik reageerde enkel maar op je uitspraak dat een gravelbike alles kan wat een hardtail kan maar beter. Dat klopt voor geen meter. Met een hardtail kan je op veel meer p'aatsen terecht dan met een gravelbike. Allround gezien is een 29'er hardtail stukken beter dan een gravelbike. Er zijn wel enkele dingen waar een gravelbike beter in is, dat klopt. Maar er zijn ook dingen waar de hardtail beter in is.

Somedude "ik gebruik mijn hardtail als een gravelfiets"
MrKend54L "dan zou ik een gravelfiets kopen, die is beter"

BG: "Stop met onzin uit te kramen"

Ik vind dat hij vaak onzin uitkraamt, maar hier niet

Totaal naast de kwestie maar bon.
En ja spectaculair dat die kerel wilt laten zien wat hij kan met zijn hardtail, qua comfort is dat wel een dikke nul. Plus dat uw materiaal gewoon verkracht wordt.
Inderdaad naast de kwestie.
Vandaar ook mijn opmerking onder mijn eigen post.

Volgens mij had Pe "zou willen doen" gelezen als "kan doen".

Was gewoon een algemene opmerking dat hardtails tot veel in staat zijn.

Waarom zouden ze dat doen als ze ultegra in prijs verlagen waar je dus een veel betere elektronische groepset hebben met ultegra en een betere performer maar mechanisch met 105 hebben?

105 elektronisch maken ga je weer het probleem hebben dat je met 105 weinig inboet voor een heel pak minder geld. En veel mensen zijn nog in de markt voor mechanisch en 105 is echt wel een meesterlijke groepset voor geen geld.
I can't believe I'm reading this.

Ik herinner met tig posts op 9lives van u waar Ultegra toch het absolute minimum was. 105? Da gade toch nie nemen??? :coolbrows:

Terug
Bovenaan