Smallere velg is smallere band. Ik heb er al veel te veel over gelezen.

Maar het is zeker een aandachtspunt en goed dat je het aanhaalt. Opgegeven maximum bandenmaat is bij het ene merk ruimer dan bij het andere merk en je zult zeker altijd een eigen inschatting moeten maken.
Ook tubeless of niet heeft impact (heb ik ervaren) op mijn Orbea orca kan officieel 35mm max. Ik heb banden van mijn broer eens getest om eventueel licht te gravelen. Schwalbe G-one (Ik twijfel nu of het de speed of de all-round was). Deze met binnenband op de stock velg, paste net (maar eigenlijk niet voor te gravelen, te dicht bij de zadelbuis). Tubeless gezet paste deze niet meer. (Band was wel ook een beetje assymetrisch, elipsvormig.) Nu goed, alleszins met een 35mm band (met profiel, zal ook wel verschil maken) ging 35mm duidelijk niet.
Lang verhaal kort : Kijk zeker ook altijd zelf hoeveel speling er nog is.
Dat bepaalde profs nog op 25mm rijden, vind ik niets zeggen. Dat er steeds meer profs het niet doen, maar vooral, dat wij geen profs zijn, vind ik veel meer zeggen. Enige miniscule voordeel van een 25mm band is het miniscule aerodynamische aspect. Wat voor een amateur die per definitie een stuk trager rijdt niet het verschil zal maken. Voor de amateur zal het verschil veel groter zijn in de verliezen qua rolweerstand, vooral bij slechter wegdek, wat we meer dan genoeg hebben in België.