Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Gebeld met Canyon, na de zoveelste fout op hun site waarbij de cf7 als beschikbaar stond in M en dan weer niet beschikbaar was na verder klikken.

Er staan wat wijzigingen gepland in het najaar in de Endurace cf reeks, maar de dame kon er nog niet veel over zeggen. Wachten dus...of hopen op een lottowinst om de slx te kunnen betalen...
Is dat niet gewoon omdat je te traag bent?

Canyon Aeroad of Ultimate, ik vind het echt lastig om te kiezen.
De Aeroad CF Slx di2 is ook precies enkel in dat lelijk paars te krijgen.

Aan wat twijfel je juist?
Waarom zou je de aeroad nemen? En waarom zou je hem niet nemen?

Hoofdactiviteit is eig woon-werkverkeer (20km enkel). In het weekend af en toe ook wel eens een rit, maar niet meer zo frequent als vroeger door kleine kids.

Het woon-werk verkeer is wel echt vlak, langs jaagpaden, dus daarvoor lijkt de Aeroad me wel geschikt, ik vrees alleen wat voor het comfort (met een rugzak op de rug).
Een ultimate is iets polyvalenter lijkt me, maar ook wel wat duurder (zou dan graag de CF Slx 8) nemen.

Hoofdactiviteit is eig woon-werkverkeer (20km enkel).
Daarvoor een Aeroad kopen is toch overkill?
In het weekend af en toe ook wel eens een rit, maar niet meer zo frequent als vroeger door kleine kids.
Hoe lang en sportief is die rit? Voor een zondagsrit van 50km moet je geen Aeroad of Ultimate kopen...
Het woon-werk verkeer is wel echt vlak, langs jaagpaden, dus daarvoor lijkt de Aeroad me wel geschikt, ik vrees alleen wat voor het comfort (met een rugzak op de rug).
Een ultimate is iets polyvalenter lijkt me, maar ook wel wat duurder (zou dan graag de CF Slx 8) nemen.
Voor jouw doel hebben ze toch de Endurace? Of eventueel zelf een gravelbike?

Hoofdactiviteit is eig woon-werkverkeer (20km enkel). In het weekend af en toe ook wel eens een rit, maar niet meer zo frequent als vroeger door kleine kids.

Beide goede fietsen, gewoon kopen welke je het mooiste vindt en voor de rest van geen gezever u iets aantrekken.

Hij zit natuurlijk met een rugzak, ik vind dit geen gezever, een rugzak meenemen op een volbloed racefiets lijkt me niet zo comfortabel...
Je past u daar aan aan.

Hij vraagt info over 2 modellen en dan wordt er weeral een 3e en 4e model tussen gesmeten waar hij niet naar vroeg.
Ik veronderstel dat hij de Canyon site al afgegaan is en wel gezien heeft welke modellen voor wat dienen.

Je kan nog beter een Stromer aanraden want veel comfortabeler om mee naar het werk te rijden

Ik heb inderdaad al een gravelfiets, die voornamelijk gebruikt wordt als pendelfiets in de winter.
Ik heb idd enkel interesse in de eerder vermelde modellen.
In de zomer pendel ik het liefst met de koersfiets, momenteel een Emonda, dat bolt toch wat vlotter. Ik ben nu op zoek naar een iets sportiever model.

De Aeroad is mss wel overkill, maar langs de andere kant rijd ik zo wel elke week minstens 200km, dat dikt toch aardig aan.

Qua comfort gaat een ultimate niet zo denderend beter zijn hoor.
Zeker als beide gewoon hoge wielen heeft dan gaat dat verwaarloosbaar zijn. Voor uw doeleind zou ik persoonlijk aeroad zeggen.
Ultimate is vooral lichter en iets minder aerodynamisch, maar het lijkt me vooral de looks te zijn die echt de doorslag zullen geven.

Met beide ga je snoeihard op het vlakke als snoeihard omhoog kunnen rijden :P
Daarvoor een Aeroad kopen is toch overkill?
Hoe lang en sportief is die rit? Voor een zondagsrit van 50km moet je geen Aeroad of Ultimate kopen...

Laat die mens is 6k uitgeven :unsure:
overkill, als je 150-200km per week bolt kan je dat gewoon verantwoorden hoor.
Voor jouw doel hebben ze toch de Endurace? Of eventueel zelf een gravelbike?
Endurace is geen doeleinde, het is een keuze die je maakt op vlak van comfort en geometrie.
En ook gewoon de prijs aangezien de instap bij de aeroad gewoon hoger is.
Hij zit natuurlijk met een rugzak, ik vind dit geen gezever, een rugzak meenemen op een volbloed racefiets lijkt me niet zo comfortabel...
Een rugzak is op geen enkele fiets echt comfortabel. Daarom dat op een speedpedelec mensen opteren voor fietstassen.
Ligt er ook gewoon aan hoe zwaar die rugzak is. Op een racefiets ligt die zak gewoon meer op uw rug terwijl op een MTB hij hangt aan uw schouders.
Maar op een endurace of een grizl ligt die ook op uw rug hoor.

Canyon Aeroad of Ultimate, ik vind het echt lastig om te kiezen.
De Aeroad CF Slx di2 is ook precies enkel in dat lelijk paars te krijgen.

Simpele keuze: aeroad.

Geometrie is op 1mm na hetzelfde dus daar zal je geen rugpijn van hebben. Ik heb de aeroad en had ervoor een ultimate en is echt een zotte machine en eigenlijk echt heel comfortabel met die 28mm langs achter.

En een goede fiets/wandel rugzak maakt ook een wereld van verschil. Geen gigantische natte plek met dezelfde grootte als uw rugzak.

Merci voor het advies! Ik denk toch de neigen naar de Aeroad, is het knapst uiteraard 😊.

Als er een andere kleur beschikbaar is tenminste.

Laatst bewerkt:
Merci voor het advies! Ik denk toch de neigen naar de Aeroad, is het knapst uiteraard 😊.

Als er een andere kleur beschikbaar is tenminste.

Er is iets raars gaande. De slx 8 is er enkel nog in het blauw met korting. De cf sl grijze versie is ook weg en volgens mij zijn er meer kleuren beschikbaar gekomen met sram.

Ofwel geraken ze niet meer aan shimano onderdelen ofwel komt de slx 8 in nieuwe kleuren.

Ik ben blij dat ik de mijne heb want er is niet echt iets betaalbaar die me aanstaat qua combi kleuren en groepset

Zou toch geen fiets kiezen met zulke hoge velgen als het vooral voor woon-werk is..

Ik doe ook mijn woon werk met die fiets. Geen probleem met de diepe wielen. Zelfs bij 5 beaufort niet. Je moet natuurlijk je stuur vast houden, maar ik ga liever met de aeroad naar mijn werk dan met de gravelbike.

Ik doe ook mijn woon werk met die fiets. Geen probleem met de diepe wielen. Zelfs bij 5 beaufort niet. Je moet natuurlijk je stuur vast houden, maar ik ga liever met de aeroad naar mijn werk dan met de gravelbike.
Mja is persoonlijk die hoge velgen. Ik voel me toch vaak wat als 'nonkel jef' op mijn aeroad en hevige wind. 😅

Mja is persoonlijk die hoge velgen. Ik voel me toch vaak wat als 'nonkel jef' op mijn aeroad en hevige wind. 😅
Je voelt je niet zo, je bent effectief zo :P
Het zal ook wel van uw gewicht afhangen, maar als man van 65kg kan ik beamen dat wind geen vriend is.

Terug
Bovenaan