Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik vraag me vooral af, hoe je zelf comfort interpreteert.

Er zijn verschillende geometrie-aspecten die hier impact op hebben, maar niet alleen stack-reach en dus hoe aggressief je op de fiets zit. Maar ook hoe aggressief een fiets instuurt of hoeveel stabiel deze is. Wat beiden op andere manieren voor een ander comfort zorgt.
Net zoals er heel veel verschil zal zitten door snufjes (future schock) qua comfort op bepaalde plaatsen, er zijn fietsen die wat stijver zijn vanvoor of stijver vanachter. Of omgekeerd, door dit soort hulpmiddelen. (Waarvoor ook gerust aftermarket oplossingen voor zijn.)
Of de banden, je fiets van 2018, als ik het snel google heeft deze velgremmen, maar zelfs zonder velgremmen zal de maximale bandbreedte beperkt zijn door de kader, terwijl dit heel wat comfort kan verzorgen.

Maar al dat soort zaken zijn (met een beetje overlop soms) wel degelijk aparte zaken.

Ik stel je de vraag omdat ik komende vanuit mijn eerste koersfiets met 25mm bandjes en die net wat te groot was, ook meer comfort opzocht, maar hierdoor achteraf gezien misschien net wat te hard ben doorgeslagen hierin. (Al is dit nu ook op te lossen voor mij, moet eens kijken voor een iets langere stem en iets van de stuurbuis af te zagen.)

Roubaix zou ik persoonlijk van weg blijven.

Vraag is of je die stack effectief nodig hebt, en dus de defy ook geen goeie fit is. Want de defy is veruit wel de mooiste en meeste bang for buck.

Vrees dat ik de stack wel nodig heb, heb reeds 2 hernia's gehad en ben ook geen soepele 20'er meer.

Als je op 99 spokes de fietsen vergelijkt dan is de Defy een pak agressiever qua houding dan mijn huidige Cube.

En een Defy van de modeljaar 2023? Als ik mij niet vergis is de nieuwe net iets agressiever geworden.

De 2023 versie is inderdaad een pak minder agressief, maar vrees dat het zeer moeilijk zal zijn deze nog ergens nieuw te vinden.

Ik vraag me vooral af, hoe je zelf comfort interpreteert.

Er zijn verschillende geometrie-aspecten die hier impact op hebben, maar niet alleen stack-reach en dus hoe aggressief je op de fiets zit. Maar ook hoe aggressief een fiets instuurt of hoeveel stabiel deze is. Wat beiden op andere manieren voor een ander comfort zorgt.
Net zoals er heel veel verschil zal zitten door snufjes (future schock) qua comfort op bepaalde plaatsen, er zijn fietsen die wat stijver zijn vanvoor of stijver vanachter. Of omgekeerd, door dit soort hulpmiddelen. (Waarvoor ook gerust aftermarket oplossingen voor zijn.)
Of de banden, je fiets van 2018, als ik het snel google heeft deze velgremmen, maar zelfs zonder velgremmen zal de maximale bandbreedte beperkt zijn door de kader, terwijl dit heel wat comfort kan verzorgen.

Maar al dat soort zaken zijn (met een beetje overlop soms) wel degelijk aparte zaken.

Ik stel je de vraag omdat ik komende vanuit mijn eerste koersfiets met 25mm bandjes en die net wat te groot was, ook meer comfort opzocht, maar hierdoor achteraf gezien misschien net wat te hard ben doorgeslagen hierin. (Al is dit nu ook op te lossen voor mij, moet eens kijken voor een iets langere stem en iets van de stuurbuis af te zagen.)

Huidige fiets werd idd geleverd met 25mm bandjes en rij nu met 28mm, welke de max maat is die het kader ondersteund.

Met comfort bedoel ik vooral de houding, zodat ik vlot ritjes van 3-4 uur kan doen zonder last te krijgen van mijn rug. Met de huidige fiets rij ik zelden met de handen in de beugels, dat is gewoon te belastend voor mijn rug.

De 2023 versie is inderdaad een pak minder agressief, maar vrees dat het zeer moeilijk zal zijn deze nog ergens nieuw te vinden.

Huidige fiets werd idd geleverd met 25mm bandjes en rij nu met 28mm, welke de max maat is die het kader ondersteund.

Met comfort bedoel ik vooral de houding, zodat ik vlot ritjes van 3-4 uur kan doen zonder last te krijgen van mijn rug. Met de huidige fiets rij ik zelden met de handen in de beugels, dat is gewoon te belastend voor mijn rug.
Heb je ooit al eens een bikefit laten doen?
Want het kan perfect dat door de juiste afstelling je net agressiever kan zitten en toch meer comfort hebt.

Ik weet niet waar je net woont, maar er is toch altijd ergens een service punt voor je Canyon? Aan mijn MTB doe ik het merendeel allemaal zelf. Ik heb wat tools bijgekocht, youtube biedt genoeg ondersteuning. Met de endurace ben ik al 2 keer naar Maldegem geweest, dat is dan 60km rijden,

1 keer voor de framewissel in garantie
1 keer voor de bikefit en aansluitend de stuurbuis laten afzagen. Qua comfort is de endurace wel iets wat jij zoekt. Ook veel bang for bucks

Ik weet niet waar je net woont, maar er is toch altijd ergens een service punt voor je Canyon? Aan mijn MTB doe ik het merendeel allemaal zelf. Ik heb wat tools bijgekocht, youtube biedt genoeg ondersteuning. Met de endurace ben ik al 2 keer naar Maldegem geweest, dat is dan 60km rijden,

1 keer voor de framewissel in garantie
1 keer voor de bikefit en aansluitend de stuurbuis laten afzagen. Qua comfort is de endurace wel iets wat jij zoekt. Ook veel bang for bucks
En ook al is er geen servicepunt. De meeste fietsenmakers werken er ook gewoon aan.

Ondertussen heb ik de Defy eens kunnen testrijden, tochtje van 2 uur mee gedaan. Reed zeer leuk en voelde tijdens de rit niet slecht aan.
Maar de dagen erna toch wat last gehad van mijn rug, die agressievere houding is dus niks voor mij.

Misschien toch een Canyon Endurace overwegen, wat zijn jullie ervaringen met Canyon?
De Endurace CF SLX 7 is iets goedkoper dan een Trek Domane of Specialized Roubaix en komt bovendien nog met powermeter en carbon wielen.

Een tijdje geleden heb ik een oude koersfietske gekocht (Trek 1500 SL) om de sport eens een kans te geven. Ondertussen heb ik besloten dat ik dit wil blijven doen en er toch wel graag iets meer centjes in wil steken.

Een paar lokale fietsenmakers bezocht, maar die leken allemaal vrij moeilijk te doen over het testen van een fiets alvorens te kopen. Wordt dat niet gedaan bij racefietsen, of ben ik gewoon bij slechte winkels beland? Toen mijn ex een viertal jaar geleden op zoek was naar een e-bike, drongen verschillende verkopers er nochtans op aan dat ik ook eens een testritje deed, ook al was ik toen duidelijk niet op zoek naar een fiets.

Het frustrerende resultaat is dat ik ondertussen nog steeds niets wijzer ben of ik nu aluminium of carbon wil, race- of endurancegeometrie, ...
In principe kan/wil ik er wel zo'n 2,5 à 3k aan geven, maar zonder testritje kan ik onmogelijk inschatten of ik er enig profijt van zou hebben om 2x zoveel uit te geven aan pakweg een Trek Domane SL5 dan een Canyon Endurace AL 7.

Tips? Zowel qua fiets als fietsenmakers regio Zuid-Limburg?
Wegens gebrek aan ervaring neig ik momenteel eerder naar aluminium endurance met 105 groep (Canyon Endurace 7, Orbea Avant H30, Rose Reveal AL). Met het overige budget zou ik dan bv. een Kickr kunnen aanschaffen zodat ik hopelijk tegen de lente mijn kameraden een beetje kan bijbenen + al wat kunnen sparen om evt. later de wielen te upgraden.

Wegens gebrek aan ervaring neig ik momenteel eerder naar aluminium endurance met 105 groep (Canyon Endurace 7, Orbea Avant H30, Rose Reveal AL). Met het overige budget zou ik dan bv. een Kickr kunnen aanschaffen zodat ik hopelijk tegen de lente mijn kameraden een beetje kan bijbenen + al wat kunnen sparen om evt. later de wielen te upgraden.

Je kan op een fiets alles upgraden buiten het frame in principe (al kan je ook dat upgraden maar dat wil gewoon zeggen een nieuwe fiets kopen).
Beter kijk je dus naar een frame dat wat beter is en u goesting is. Carbon heeft veel voordelen tegenover aluminium, of je daar direct profijt van hebt dat is moeilijk te zeggen.

En testritten zijn inderdaad niet zo standaard. En zo super wijs wordt je ook niet van 2min op gewone schoenen en in gewone kledij er mee rond te rijden natuurlijk.

1 bepaal budget
2 Ga naar een bikefitter en laat u een aantal suggesties doen van modellen waar je goed op past/die bij je noden aansluiten/...
3 Bestel fiets
4 Terug naar bikefitter en laat alles afstellen

De Trek Domane voor 2025 blijft hetzelfde van prijs maar komt wel met carbon wielen. De fiets is nog niet officieel gereleased maar wel al bestelbaar.

https://www.yorkcycleworks.com/product/83133059/trek-2025-domane-sl-6-gen-4/option/

dat zou leuk zijn maar Trek kennende vrees ik er wat voor. In de specs staat niks vd wielen en de foto lijkt me een render waar niet veel details op staan.

Staat ondertussen op Trek website, zonder carbon wielen :-(

Ik lees hier ondertussen al even mee sinds ik beginnen fietsen ben, ik rij op een canyon ultimate sinds enkele maanden en nu het natter en vuiler wordt, wou ik een mtb aanschaffen.
Ik had zelf al wat opgezocht wat voor type mtb ik mij het best aanschaf maar wou hier toch ook eens wat meningen horen.
Het is voor hier in de regio(vlaamse ardennen/denderstreek) mtb ritten te doen.
Ga ik dan voor een fully of hardtail ?
Cross country of trail ?

Merci alvast.

Ik lees hier ondertussen al even mee sinds ik beginnen fietsen ben, ik rij op een canyon ultimate sinds enkele maanden en nu het natter en vuiler wordt, wou ik een mtb aanschaffen.
Ik had zelf al wat opgezocht wat voor type mtb ik mij het best aanschaf maar wou hier toch ook eens wat meningen horen.
Het is voor hier in de regio(vlaamse ardennen/denderstreek) mtb ritten te doen.
Ga ik dan voor een fully of hardtail ?
Cross country of trail ?

Merci alvast.
Als je in de winter en de nattigheid offroad wil gaan, is een hardtail vriendelijker naar onderhoud en slijtage toe. Een fully heeft een extra demper en meerdere lagers die allemaal onderhevig zijn aan slijtage.

Ook budget speelt natuurlijk een rol, een hardtail is goedkoper.

Ik zou zelf geen fiets meer kopen met minder dan 120mm veerweg. De grens tussen xc en trail is vandaag de dag zeer dun geworden. Ook xc fietsen hebben nu meer veerweg, bredere velgen en een luiere balhoofdhoek.

Een canyon lux trail cf6 is bv momenteel veel fiets voor het geld.

Als je in de winter en de nattigheid offroad wil gaan, is een hardtail vriendelijker naar onderhoud en slijtage toe. Een fully heeft een extra demper en meerdere lagers die allemaal onderhevig zijn aan slijtage.

Ook budget speelt natuurlijk een rol, een hardtail is goedkoper.

Ik zou zelf geen fiets meer kopen met minder dan 120mm veerweg. De grens tussen xc en trail is vandaag de dag zeer dun geworden. Ook xc fietsen hebben nu meer veerweg, bredere velgen en een luiere balhoofdhoek.

Een canyon lux trail cf6 is bv momenteel veel fiets voor het geld.
Maar, mtb is een zomersport.....
Wil je echt een moddercrosser, kan je zelfs voor een full rigid gaan (en singlespeed?). Maar het hangt ervan af wat je wil doen natuurlijk :)
Een fully zo ik inderdaad wel nooit aanschaffen als het voornamelijk moet doenen om in de modder te gaan rijden. En zoals Polle zei, hardtails zijn echt wel capabel!

Voor die regio heb je volgens mij voldoende aan een XC hardtail. Ik rij zelf met een Trek Procaliber in de zelfde omgeving en deze voldoet prima.

Terug
Bovenaan