Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik heb hier ook nog ergens zo'n grijs-beige Tofino zadel liggen. Daar was ik zelf toch niet al te wild van.

Order gecanceld door de slome admin van de leasing en aan het kijken voor alternatieven. Ofwel de Canyon Speedmax, ofwel de Ordu in de stock zwart met minibeetje groen. Allebei vreselijk saai. De zelfhaat voor deze beslissingen is real.

Zah deze week ook een deftige triathlon fiets van van rysel bij decathlon, geen idee van levertermijn.

Ik zou ook graag een nieuwe kopen

Deze zit momenteel in men hoofd, ik kan het opzich wel kopen, maar twijfel toch, heb ik het wel nodig? Zou ik dan niet beter een orbea, van rysel of canyon kopen, of een tweede hands...
Was vorig weekend naar de winkel geweest in de hoop dat ze me konden overtuigen, maar veel zin hadden ze niet had ik de indruk.

Van mijn vrouw mag het, das het probleem niet.

Zah deze week ook een deftige triathlon fiets van van rysel bij decathlon, geen idee van levertermijn.

Ik zou ook graag een nieuwe kopen

Deze zit momenteel in men hoofd, ik kan het opzich wel kopen, maar twijfel toch, heb ik het wel nodig? Zou ik dan niet beter een orbea, van rysel of canyon kopen, of een tweede hands...
Was vorig weekend naar de winkel geweest in de hoop dat ze me konden overtuigen, maar veel zin hadden ze niet had ik de indruk.

Van mijn vrouw mag het, das het probleem niet.
Dit is zo frustrerend. Ik ging dan naar Ironbikes waar ik verwacht dat ze iets zeggen over de verschillende fietsen en dan zo heel erg lauw reageren. Je zou er bijna een Canyon van bestellen omdat niemand zin lijkt te hebben om je iets te verkopen.

Grappig, ik had recent die ervaring ook toen ik met de vriendin aan het shoppen was voor haar nieuwe fiets. Je staat daar dan letterlijk met 3 a 4k (ok ja leasing pakken ze niet alles, maar dan nog) voor hun neus te zwaaien en ze zijn nog net niet aan het geeuwen... Wat mij verder ook stoorde, ze hebben dan vaak een prachtige toonzaal en het eerste wat ze doen is u meepakken naar hun onnozele laptop om te gaan browsen op de website van de merken. Wij moesten bijgod moeite doen om die mee de toonzaal in te krijgen en wat modellen te tonen etc. Kan toeval geweest zijn, maar van de 3 winkels die we bezochten vielen er twee toch serieus tegen. Bij Grand Depart in Gent waren we wel content. Ik ken de verkoper daar via via een beetje, dus misschien speelde dat mee, maar die was wel enthousiast, behulpzaam, etc. Luisterde ook echt naar wat mijn vriendin haar noden waren en had het verhaal ook snel door, stelde bijvoorbeeld voor om voor mij een paar dikke carbon wielen mee in de leasing te steken :bow: Helaas uiteindelijk elders gekocht omdat ze haar oog had laten vallen op de gele Topstone en bij Grand Depart enkel Scott te leasen viel.

Verder vaak ook zo wat een denigrerende houding toe naar mijn vriendin, allez, ik weet dat die dat allemaal niet slecht bedoelen, maar als ze
vertelt dat ze al met een koersfiets rijdt, moet ge echt niet zitten uitleggen hoe de vitessen en remmen werken :rofl:. Ook vaak direct naar mij kijken als ze iets vroegen a la "met welk pedaalsysteem rij je", ik hou me dan van de domme en laat haar direct antwoorden, dan staan ze daar gelijk de suprised pikachu. Over andere dingen waar je verwacht dat een iets minder hardcore fietsliefhebber dan weer wat minder over weet (bijv. Cannondale Smartsense, tubeless, etc,) dan weer geen woord extra uitleg.

Ik denk altijd direct dat ik toch een pak beter zou verkopen :unsure:

Aan allen, bedankt voor de input.

Ik had blijkbaar wel een verkeerd beeld van Scott dan.

Nu, op zich interesseert "premium" mij niet echt. Waarmee ik niet bedoel dat de kwaliteit mij niet interesseert, maar als pakweg Merida quasi evengoed is als Specialized maar gewoon aanzien wordt als de goedkopere variant daarvan door hun imago, dat interesseert me niet echt. Zeker als er een groot prijsverschil mee gemoeid is.

Het verbaast me wel dat Ridley zo slecht zou zijn?

Ik ben natuurlijk niet getrouwd met die dealer dus andere merken komen ook zeker in aanmerking. Welke merken zijn dan, in die prijscategorie (2.000€-3.000€), volgens jullie het meest aan te raden?

Zo een bikefit is zeker wel een goede tip, iemand daar goede adressen voor in (zuid)Oost-Vlaanderen? Ik sukkel idd wel met wat kwaaltjes aan lies, knie, voet,... dus een goede positie op de fiets zal zeker belangrijk zijn om niet na enkele weken geen plezier meer te hebben door pijn hier en daar. Ik ben ook 1m91 groot met lange benen, dus ook geen standaard wielrenner model me dunkt.

Nu, op zich interesseert "premium" mij niet echt. Waarmee ik niet bedoel dat de kwaliteit mij niet interesseert, maar als pakweg Merida quasi evengoed is als Specialized maar gewoon aanzien wordt als de goedkopere variant daarvan door hun imago, dat interesseert me niet echt. Zeker als er een groot prijsverschil mee gemoeid is.

Ik ben natuurlijk niet getrouwd met die dealer dus andere merken komen ook zeker in aanmerking. Welke merken zijn dan, in die prijscategorie (2.000€-3.000€), volgens jullie het meest aan te raden?

Zo een bikefit is zeker wel een goede tip, iemand daar goede adressen voor in (zuid)Oost-Vlaanderen? Ik sukkel idd wel met wat kwaaltjes aan lies, knie, voet,... dus een goede positie op de fiets zal zeker belangrijk zijn om niet na enkele weken geen plezier meer te hebben door pijn hier en daar. Ik ben ook 1m91 groot met lange benen, dus ook geen standaard wielrenner model me dunkt.
Over de bikefit nog een extra opmerking dat je je niet moet laten leiden door de UCI legal positie. Ik heb een rechte zadelpen zodat mijn zadel verder vooruit kan en ik meer boven de bracket zit, maar die positie is niet UCI legal, dus de standaard zadelpen laat dat niet toe. Waarom ze amateurs in een UCI positie zetten is mij een raadsel.

Neem zeker ook eens een kijkje bij Van Rysel voor goede prijs/kwaliteit.

Als ik dit lees zeg ik direct: laat uw bikefitter een aantal fietsers voorstellen op basis van de metingen die hij doet. Daar zal altijd wel iets in uw budget tussen zitten.
Bij mij had hij 4 fietsen voorgesteld waar ik goed op zou passen met minimale aanpassingen (want met grote aanpassingen krijg je uzelf overal wel op, maar dat gaat dan ten koste van het rijgedrag) wat mijn zoektocht wel een pak gemakkelijker maakte.

Een addict RC is niet hetzelfde als een Addict qua geometrie he
Ja weet ik. Maar ik bedoelde effectief de RC :P
Ridley is helemaal niet slecht. Van de Vlaamse voorjaarskoersen is er 1 gewonnen op een Ridley, 0 op een Scott of een Merida :unsure:
Ridley is helemaal niet slecht. Maar ook helemaal niet goed.
Met een Dacia geraak je ook in Portugal, maar als ik moet kiezen dan toch liefst wel met een wagen die geen bladveren heeft en waarvan geluidsisolatie geen onbestaande optie is.

Ja weet ik. Maar ik bedoelde effectief de RC :p

Ridley is helemaal niet slecht. Maar ook helemaal niet goed.
Met een Dacia geraak je ook in Portugal, maar als ik moet kiezen dan toch liefst wel met een wagen die geen bladveren heeft en waarvan geluidsisolatie geen onbestaande optie is.
RC is zelfs niet voor zijn budget die begint op 5k

Heb je überhaupt al ooit op een Ridley gereden? Of is het zoals ik denk en kak je er gewoon op met 0 kennis van het product

Ik heb de dikte van de vorken bij de addict altijd wat buiten proportie gevonden. Voor de rest geen foute fietsen!

Ik heb de dikte van de vorken bij de addict altijd wat buiten proportie gevonden. Voor de rest geen foute fietsen!
En de spacers, heel die cockpit lijkt zo massief

IMG_6516.jpeg

Sinds een dikke week de Endurace cf7 di2 105 in bezit. Nu zijn er nieuwe modellen, lijkt me dat die CF8 met ultegra di2 voor 300 euro minder dan toch een veel betere deal is? Zie ik hier iets over het hoofd en is het de moeite om het retour proces te doorlopen?

Sinds een dikke week de Endurace cf7 di2 105 in bezit. Nu zijn er nieuwe modellen, lijkt me dat die CF8 met ultegra di2 voor 300 euro minder dan toch een veel betere deal is? Zie ik hier iets over het hoofd en is het de moeite om het retour proces te doorlopen?
De cockpit is anders, non-integrated met normale stem (ultegra) vs. integrated (105). Dat lijkt mij eerlijk gezegd nog een voordeel ook!

Ik ben er zelf nog niet geweest maar enkele kennissen hebben mij deze aangeraden.
De reviews lijken dit toch te beamen.

Dit is in Geraardsbergen.

RC is zelfs niet voor zijn budget die begint op 5k

Heb je überhaupt al ooit op een Ridley gereden? Of is het zoals ik denk en kak je er gewoon op met 0 kennis van het product
Het ging over de coolheid van Scott als merk.

Om op op uw vraag te antwoorden ik doe liever niet aan zelfkastijding, ik laat het vuile werk aan andere over.
Ik baseer mij op volgende feiten:
1) twee mensen uit de loopclub hadden een noah en beide vonden dat een ondermaatse fiets
2) profrijder (Arnaud De Lie) die duidelijk communiceert dat de fietsen niet van het verwachte niveau zijn. Overstap naar Orbea technisch door alle partijen onderschreven als een vooruitgang.
3) jijzelf die 3, of was het 4 keer af te rekenen had met de (onbestaande) topkwaliteit die hun wielen bieden.
4) ze open mould frames kopen, zelf spuiten en logo’s opplakken, uitrusten met hun eigen materiaal waartegen BBB topmateriaal is en daarna voor top boy money verkopen
5) de nieuwe Noah fast waarbij ze pronken met 3rd generation aero technologie en waarvoor ze 5,5k voor het frame vragen. Maar om te beginnen is hij om het zacht uit te drukken niet mooi en ten tweede ook allesbehalve licht.
Net geen 1,1kg voor een ongespoten frame. Voor hetzelfde geld koop je een S-works SL8 frameset die 400g minder weegt en aantoonbaar snel is, aantoonbaar als in meerdere onafhankelijke bronnen. En leuk weetje, dat gewicht is een dan nog gespoten ook.

Terug
Bovenaan