Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Iemand ervaring met Wim Devos fietsen? Ziet er legit uit maar deals lijken wat te goed om waar te zijn..
Is hier al vaker ter sprake gekomen; is legitiem, koopt grote partijen op, onder andere uit faillissementen en overstock.
Heeft ook eens een groot deel van de vorige Ridleys van Lotto opgekocht, dat waren dan wel geen nieuwe fietsen.

Bij “GJ Cycling Shop” in de walen soms ook mooie promoties.
Zelf vorig jaar bij Velodome outlet een mooie deal gescoord rond black friday, was toen ook net de vernieuwing van modellen bij Cube.

Laatst bewerkt:
ja 't is de bedoeling om echt wel een goedkope gravelbike te kopen, budget max €2.5K om daar in het vuile weer mee rond te rijden.
Als je vanaf deze periode richting heuvelland rijdt & der is juist nen tractor gepasseerd die het op het land heeft gewerkt is uwen witte fiets van 13K plots veranderd in een zwart machien. Om die reden hou ik die toch liever wel binnen tijdens het winterseizoen.
Snelheid maakt me dan niet zo heel veel uit, bedoeling om ergens richting de 35mm te gaan van banden + spatborden & meer robuuste groepset te hebben die wel tegen iets kan. Kan er dan af en toe eens een gravelpadje meegepikt worden is dat handig maar geen vereiste
Was aan het denken aan de cube nuroad c62 pro FE

Ligt eraan wat je juist wilt eh.
Geeft het niet om een iets meer endurance fiets te hebben die zwaarder is?
Dan zou ik een gravel aanraden die punten heeft om spatborden te bevestigen. Ik denk dan aan een Grail of grizl ofzo.

Boeit het niet hoe de fiets eruitziet na gebruik en wil je zo dicht mogelijk tegen je race blijven?
Koop een goedkope race die banden tot 32-35mm aankan en bevestig daarop spatborden met gespen. #care dat de verf na verloop van tijd er half af zal zijn.

Laat ons ook niet vergeten dat men jaren een winterfiets had. Gewoon een 2de oudere fiets die in de winter gebruikt werd. Vaak maar met 23mm banden en vaak zelfs enkel maar met asssaver. Dus er zijn nu mogelijkheden.

Een gravelfiets is qua lagers ook niet zo gigantisch beter. Dus qua slijtage gaat dat zeer weinig verschil maken.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met Wim Devos fietsen? Ziet er legit uit maar deals lijken wat te goed om waar te zijn..
Is zeker niets mis mee, je moet wel op voorhand min of meer weten wat je wilt ook kwa maatvoering.
Hoi kies voor minder marge maar meer verkoop om het zo te zeggen.
Vroeger verkocht hij heel veel trek fietsen met echt veel korting maar door klachten dacht ik van andere handelaars is hij van Trek moeten stoppen met zoveel korting te geven.

Maar het zijn zeker splinternieuwe fietsen waar niets aan scheelt.

ja 't is de bedoeling om echt wel een goedkope gravelbike te kopen, budget max €2.5K om daar in het vuile weer mee rond te rijden.
Als je vanaf deze periode richting heuvelland rijdt & der is juist nen tractor gepasseerd die het op het land heeft gewerkt is uwen witte fiets van 13K plots veranderd in een zwart machien. Om die reden hou ik die toch liever wel binnen tijdens het winterseizoen.
Snelheid maakt me dan niet zo heel veel uit, bedoeling om ergens richting de 35mm te gaan van banden + spatborden & meer robuuste groepset te hebben die wel tegen iets kan. Kan er dan af en toe eens een gravelpadje meegepikt worden is dat handig maar geen vereiste
Voor dat heb je inderdaad geen gravelbike nodig. Bvb. mijn Merida Scultura Endurance kost €1.900 en kan tot 35mm banden aan.

Koop een goedkope race die banden tot 32-35mm aankan en bevestig daarop spatborden met gespen. #care dat de verf na verloop van tijd er half af zal zijn.
Zou dat zo erg zijn met die sks speedrockers? Als je nu eerst wat protectivetape aanbrengt?

Laat ons ook niet vergeten dat men jaren een winterfiets had. Gewoon een 2de oudere fiets die in de winter gebruikt werd. Vaak maar met 23mm banden en vaak zelfs enkel maar met asssaver. Dus er zijn nu mogelijkheden.
Ik denk dat er nog veel mensen zijn die hun fiets doorschuiven, de oude voor de winter, de nieuwe op stal tot de lente. Omgekeerd zijn er ook mensen die van niks wakker liggen en gewoon door de bladeren en nattigheid rijden met hun S-works, Colnago of wat dan ook. Ik ken er ook die zo een Titaniumfiets als gravel/winterbike hebben.

Als die oude fiets nog goed bolt, why not?
Af en toe willen we eens iets nieuws als fietser, en die oude fiets kan dan nog perfect dienen als reserve of om in de regen te rijden. Zo verslijt de nieuwe minder en blijft hij proper staan.
Gebeurt al eens dat je wilt vertrekken en je 's morgens ziet dat je band lek staat. Dan ben je blij dat je een backup hebt.

Ik had om die reden een gravelbike gekocht en heb het mij echt beklaagd. Offroad was totaal mijn ding (is ook niks voor een gravelbike want je tanden klapperen ver uit je mond) niet en mooie gravelstroken heb je langs onze kanten (heuvelland) niet.
Ik heb hem verkocht en een racefiets bijgekocht in de plaats.
En eigenlijk na half november liggen de wegen er ook niet meer zo vuil bij, het ergste is half oktober tot half november vind ik.

Mijn aeroad is voor in de zomer en de ultimate heb ik erbij gekocht met de orignele alu wielen waar ik 32mm winterbanden op heb en een carbon dt swiss set met 28mm zomerbanden voor de drogere periode in de winter. Deze gebruik ik ook voor W-W omdat ik er makkelijker verlichting op kan monteren.

Ik heb de cube nuroad c62 pro FE een paar weken geleden gekocht, heel tevreden van. Zotte prijs/kwaliteit verhouding. Enige dat ik mis, is vermogensmeting :)

Iemand tips om research aan te pakken?
Ik zou via het werk een racefiets kunnen leasen. Ik heb nu al een, 5 jaar oud ondertussen, en mag nu wel van een hoger gamma zijn.

Ik zou via het werk een racefiets kunnen leasen. Ik heb nu al een, 5 jaar oud ondertussen, en mag nu wel van een hoger gamma zijn.
Ik heb destijds gewoon een Excelleke gemaakt met alle fietsen die ik mooi vond, hun prijs en belangrijkste +/- punten. Heb wel eerst een bikefit gedaan om te bepalen wat de beste fit wat.

Ik zit ook nog in de simulatieperiode, moet wel nog bestellen voor 22-12. Alles begint met het leasebudget en dan kijken wat je kan leasen voor dat geld. Wel stom dat bij sommige merken de korting niet geldig is voor leasing.

Ik dacht eerst om eens lokaal te kijken, damn wat een ontgoocheling. Er is hier gewoon geen enkele deftige dealer. Als ze fietsen staan hebben zit er doorgaans geen powermeter op. Wie vraagt er nu nog 5K voor een Spaanse gravel met alu wielen en mechanische groep?

Ik zit ook nog in de simulatieperiode, moet wel nog bestellen voor 22-12. Alles begint met het leasebudget en dan kijken wat je kan leasen voor dat geld. Wel stom dat bij sommige merken de korting niet geldig is voor leasing.

Ik dacht eerst om eens lokaal te kijken, damn wat een ontgoocheling. Er is hier gewoon geen enkele deftige dealer. Als ze fietsen staan hebben zit er doorgaans geen powermeter op. Wie vraagt er nu nog 5K voor een Spaanse gravel met alu wielen en mechanische groep?

Je bedoelt dan de terra race vermoed ik? Lijkt me ook logisch gezien uw frameset al 3,3K kost, dan heb je weinig marge voor nog andere componenten.
Dat is ook gewoon de instapper. En voor 5k is het ook gewoon optimistisch dat er een powermeter opzit. Bij shimano afgemonteerde gravels of racefietsen zijn er meer fietsen van 9k zonder powermeter dan met.
Vraag is of je gelukkig wordt van een shimano powermeter, waarschijnlijk niet.

De terra race M20LTD kost inderdaad 4999 euro. Dit met Oquo Road Performance RP50LTD carbon wielen. Indien je kiest voor de Oquo Road Control RC30TEAM carbon wielen kost de fiets 3899 euro. Groep is mechanische grx 2x12.

Iemand een mening over deze 2 wielsets? Is het de meerprijs waard?

De terra race M20LTD kost inderdaad 4999 euro. Dit met Oquo Road Performance RP50LTD carbon wielen. Indien je kiest voor de Oquo Road Control RC30TEAM carbon wielen kost de fiets 3899 euro. Groep is mechanische grx 2x12.

Iemand een mening over deze 2 wielsets? Is het de meerprijs waard?

Geen persoonlijke ervaring.
Maar de duurdere heeft wel voordelen zoals straight pull spaken en een ratchet hub.
De meerprijs waard laat ik in het midden, zal afhangen wat je ervan verwacht. Nu is het zo dat een ratchet hub echt wel goed is.

Geen persoonlijke ervaring.
Maar de duurdere heeft wel voordelen zoals straight pull spaken en een ratchet hub.
De meerprijs waard laat ik in het midden, zal afhangen wat je ervan verwacht. Nu is het zo dat een ratchet hub echt wel goed is.

Welk voordeel hebben straight pull spaken volgens jou? Ik heb nog nooit een case gezien waarin bewezen is dat het effectief sterk zou zijn. J-Bend heeft als voordeel dat elke fietsenmaker die op stock heeft of op maat kan draaien. Voor de rest....
Ratchet's, tsja... ik maak zelf ook graag wielen met DT Swiss naven (ratchet naven), maar Hope naven zijn ook fantastisch en werken met pallen. Ik zou dat nu niet echt als echt uniek element gebruiken om al dan niet voor een fiets te kiezen.

Straight pull spaken zijn uitgevonden zodat wielen machinaal gebouwd kunnen worden.
J-bend is nogal lastig voor machines/robots.
In de massaproductie is dit weeral goedkoper want minder arbeid.

Ik ging dat ook antwoorden @thomasv en @Leclerc (zo geleerd in de spaakschool) maar er zijn toch wel heel veel bronnen die beweren dat ze stijver gemaakt kunnen woden omdat de zwakke bocht niet kan breken.

Het is niet omdat ze ontstaan zijn vanuit automatisatie dat er nu effectief geen voordelen aan verbonden zijn.

Ik denk ook aan bladed aero spaken, dat kan enkel met straight pull.

Ik ging dat ook antwoorden @thomasv en @Leclerc (zo geleerd in de spaakschool) maar er zijn toch wel heel veel bronnen die beweren dat ze stijver gemaakt kunnen woden omdat de zwakke bocht niet kan breken.
'Beweren', inderdaad. Ik heb het nog niet bewezen gezien. Enfin, wat er ook van aan is, ik vind het geen overtuigend argument om een bepaalde fiets te kiezen.
Alsook: waar is de fun van wielen vlechten met straight-pull?

Terug
Bovenaan