Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Welk voordeel hebben straight pull spaken volgens jou? Ik heb nog nooit een case gezien waarin bewezen is dat het effectief sterk zou zijn. J-Bend heeft als voordeel dat elke fietsenmaker die op stock heeft of op maat kan draaien. Voor de rest....
Ratchet's, tsja... ik maak zelf ook graag wielen met DT Swiss naven (ratchet naven), maar Hope naven zijn ook fantastisch en werken met pallen. Ik zou dat nu niet echt als echt uniek element gebruiken om al dan niet voor een fiets te kiezen.

Ik was misschien iets te vlug met het plaatje te analyseren.
Ik dacht dat er aero spaken in zaten, wat zoals poeperman zegt wel iets is wat straight pull vereist.
Maar goed ik ben geen wielenvlechter. Maar wat ik weet is dat straight pull veel eenvoudiger is om te vlechten en een spaak te vervangen.
Veelal higher spec wielsets hebben straight pull spaken. En gezien hun opbouw zou het ook voor een stijver wiel zorgen.

Pas op ik wil niet zeggen ga voor die wielen omdat ze straight pull spaken hebben. Maar ik zie wel dat het een betere wielset in zijn totaliteit is.
En een goede wielset is geld waard, hoeveel meerprijs laat ik in het midden

Je bedoelt dan de terra race vermoed ik? Lijkt me ook logisch gezien uw frameset al 3,3K kost, dan heb je weinig marge voor nog andere componenten.
Dat is ook gewoon de instapper. En voor 5k is het ook gewoon optimistisch dat er een powermeter opzit. Bij shimano afgemonteerde gravels of racefietsen zijn er meer fietsen van 9k zonder powermeter dan met.
Vraag is of je gelukkig wordt van een shimano powermeter, waarschijnlijk niet.
Volgens mij was dat zelf een oud model van die terra die daar in de winkel stond. Ik heb nu deze grail besteld. Hopelijk beklaag ik het niet 😀, gezien die voor 90% tarmac in allerlei vormen gaat zien, maar wel serieus wat kilometers woon-werkverkeer gaat mogen afmalen.

Het was dit

Of die zwarte Ultimate

https://www.canyon.com/nl-be/racefietsen/koersfiets/ultimate/cf-slx/ultimate-cf-slx-8-di2/4066.html

Wat misschien wat overbiked zou geweest zijn als winterfiets.

Volgens mij was dat zelf een oud model van die terra die daar in de winkel stond. Ik heb nu deze grail besteld. Hopelijk beklaag ik het niet 😀, gezien die voor 90% tarmac in allerlei vormen gaat zien, maar wel serieus wat kilometers woon-werkverkeer gaat mogen afmalen.

Het was dit

Of die zwarte Ultimate

https://www.canyon.com/nl-be/racefietsen/koersfiets/ultimate/cf-slx/ultimate-cf-slx-8-di2/4066.html

Wat misschien wat overbiked zou geweest zijn als winterfiets.
Alletwee ‘overbiked’ als winterfiets, maar als we enkel naar het functionele moeten kijken is dit topic veel kleiner 😉

Veel plezier ermee alleszins!

Alletwee ‘overbiked’ als winterfiets, maar als we enkel naar het functionele moeten kijken is dit topic veel kleiner 😉

Veel plezier ermee alleszins!
Ja eigenlijk had ik dan die 999 euro Endurace Allroad moeten nemen met shimano cues groep 😀.

Ik kan niet wachten, uitlevering vanaf 1 januari...

Mijn Canyon Exceed kader van 2016 valt niet meer te herstellen.
Ik zou tweedehands een nieuw kader willen kopen en de onderdelen overplaatsen.

Waar moet ik allemaal op letten?
De fiets dateert van voor de boost-standaard. Mijn steekas achteraan is dus 142 mm lang
Mijn vork heeft dacht ik de standaard taper-afmetingen die ik niet uit mijn hoofd ken.

Behalve de maatvoering, zijn er nog zaken waar ik op moet letten zodat alles past op het kader?
Trapas is gewoon kwestie van juiste trapaslagers te kopen, denk ik?

Als iemand tips heeft graag...

Mijn Canyon Exceed kader van 2016 valt niet meer te herstellen.
Ik zou tweedehands een nieuw kader willen kopen en de onderdelen overplaatsen.

Waar moet ik allemaal op letten?
De fiets dateert van voor de boost-standaard. Mijn steekas achteraan is dus 142 mm lang
Mijn vork heeft dacht ik de standaard taper-afmetingen die ik niet uit mijn hoofd ken.

Behalve de maatvoering, zijn er nog zaken waar ik op moet letten zodat alles past op het kader?
Trapas is gewoon kwestie van juiste trapaslagers te kopen, denk ik?

Als iemand tips heeft graag...
Tldr: koop opnieuw een oude Exceed :)

Het enige écht kritische, naast de non-boost die je zelf aanhaalt, is de lengte van de steerer tube.

Als je een frame zou kopen met een langer balhoofd, kan het zijn dat uw steerer tube te kort is. Canyon heeft bij racefietsen een andere ST diameter, maar bij MTB's is die gewoon normaal, dus die vork kan ook gewoon mee. Maar kijk dus zeker naar een frame voor tapered vorken (99% van de MTB's heeft dat).

Voor het gemak, maar niet kritisch, zou ik ook kijken naar een frame geschikt voor een 30.9 zadelpen (ik dacht dat een Exceed van jouw generatie dat ook had). Groter (31.6 mag ook, dan werk je met een dunne washer, als je smaller gaat gaat je pen niet passen (maar dat weet jij al).

Wat je ook best bekijkt, is op welke manier je voorderailleur is bevestigd (clamp, direct mount,...).

Trapas is idd gewoon lagers wissselen. Die Exceed heeft denk ik gewoon pressfit, dus gewoon gelijkaardige afmetingen kopen voor hollowtech (24/24mm).

En eventueel kijken naar de cable routing voor droppers, niet elk frame (zeker niet uit de non-boost generatie) heeft daar de voorziene gaten voor.

Hele oude frames monteren de achterschijf ook met IS (international standard), maar ik vermoed dat je niet naar dergelijke frames zal kijken, en op een paar uitzonderingen na zullen die allemaal nog voor QR zijn, dus daar liggen ook geen mogelijke issues.

PS: ik zou persoonlijk geen seconde twijfelen en in jouw geval (want je hebt nog een échte MTB), voor dit frame gaan

https://www.velobuildmall.com/produ...mtb-29er-carbon-fiber-frame-?VariantsId=10418

€306 incl. shipping en je hebt een gloednieuw frame

1765874614123.png

Laatst bewerkt:
Tldr: koop opnieuw een oude Exceed :)

PS: ik zou persoonlijk geen seconde twijfelen en in jouw geval (want je hebt nog een échte MTB), voor dit frame gaan

https://www.velobuildmall.com/produ...mtb-29er-carbon-fiber-frame-?VariantsId=10418

€306 incl. shipping en je hebt een gloednieuw frame

Bekijk bijlage 46669
Dat exceed frame uit 2022 is niet geworden.

Gemauld naar canyon met de vraag of zij niet nog een oud frame in de vergetelheid hebben liggen. Kans is nihil uiteraard, maar bon.

Wanneer de 'nee' binnenkomt, ga ik dat frame bestellen. Dringend is het eigenlijk niet. De Scalpel staat nu ook gewoon op de smart trainer. Een beetje een vreemd zicht om een fully te gebruiken als trainingsfiets, maar het werkt :)

@Vega leg ons eens uit waarom dat de uitbetaling van de verzekeringsmaatschappij zo lang duurt? 😀
Kan aan verschillende zaken liggen, verzekeringsmakelaar die niet in gang schiet, verzekeraar die niet in gang schiet, expert die niet in gang schiet... Of een beetje een combinatie van de 2/3 tezamen.

@Misterblort, kan je via PB even je fietsleaser laten weten?

besteld!
344 euro. 253 voor het frame, 77 shipping en dan nog een service charge.

Merci voor de tip.

Ik kijk ernaar uit om hem op te bouwen =)
Zalig! Ik rij naar alle tevredenheid op mijn Chinese winow TT bike en een Velobuild gravelbike loert ook om de hoek, dus ik ben benieuwd!

Alles met de juiste geometrie en wat je mooi vind?
In deze prijsklasse koopt je bijna niets slechts volgens mij, wil je veel waar voor je geld dan is Canyon of Rose wel interessant.

Terug
Bovenaan