Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Alles met de juiste geometrie en wat je mooi vind?
In deze prijsklasse koopt je bijna niets slechts volgens mij, wil je veel waar voor je geld dan is Canyon of Rose wel interessant.
Als je het meeste waar voor je geld wil koop je tegenwoordig een Tavelo ofzo he. 4795 voor een ultegra di2 met powermeter en je kan de maten van je cockpit kiezen, cranklengte en in 12 kleuren te verkrijgen.
Daar kan een Canyon tegenwoordig niet meer aan tippen.

Als je het meeste waar voor je geld wil koop je tegenwoordig een Tavelo ofzo he. 4795 voor een ultegra di2 met powermeter en je kan de maten van je cockpit kiezen, cranklengte en in 12 kleuren te verkrijgen.
Tja ok. Een relatief traditioneel merk kan nooit tippen aan een open mold Chinees frame qua prijs.

Anekdotisch, maar 2 personen uit een wielerclub hier in de buurt hebben samen elk zo'n Tavelo Arow frame besteld en kregen er beide niet eens hun BB in. Bij de ene zat er zelfs 3mm verschil op de opening links/rechts. Het antwoord van de customer service was om meer spanning te zetten op de lagerpers, maar ze hoorden het frame kraken. Uiteindelijk wilde Tavelo dan nieuwe frames sturen, maar de shippingkosten van de return en de verzending van de nieuwe frames was te betalen door de klant.

De Endurace CF SLX8 Di2, heeft ook Ultegra Di2 met powermeter en DT Swiss ERC 1400 wielen, cockpit is aanpasbaar.

Incl verzending €5078, is nu toch niet zo'n giga verschil, behalve de kleuren en de cranklengte al is dat laatste volgens mij voor veel mensen wel wat overroepen, maar ik kan daar uiteraard mis in zijn.

Daarom dat ik zeg “veel” waar voor je geld en niet het meeste 💁‍♂️

Anekdotisch, maar 2 personen uit een wielerclub hier in de buurt hebben samen elk zo'n Tavelo Arow frame besteld en kregen er beide niet eens hun BB in. Bij de ene zat er zelfs 3mm verschil op de opening links/rechts. Het antwoord van de customer service was om meer spanning te zetten op de lagerpers, maar ze hoorden het frame kraken. Uiteindelijk wilde Tavelo dan nieuwe frames sturen, maar de shippingkosten van de return en de verzending van de nieuwe frames was te betalen door de klant.
Dat is zeker een mogelijk probleem bij dat soort merken. Al is Canyon op dat vlak nu ook niet de referentie hé. Hambini heeft er hele artikels over bij welke merken dat wel steevast in orde is, jammer genoeg is het bij meer merken niet in orde. Ook gekende namen.

@langun als er tegenwoordig 10 mensen voor een nieuwe koersfiets komen kijken vragen er 9 naar welke cranks daar op staan. De meeste merken zijn ondertussen al wel van 172,5 naar 170 gegaan op een M. Maar sommige willen dan 165 natuurlijk...

Dat is zeker een mogelijk probleem bij dat soort merken. Al is Canyon op dat vlak nu ook niet de referentie hé. Hambini heeft er hele artikels over bij welke merken dat wel steevast in orde is, jammer genoeg is het bij meer merken niet in orde. Ook gekende namen.

@langun als er tegenwoordig 10 mensen voor een nieuwe koersfiets komen kijken vragen er 9 naar welke cranks daar op staan. De meeste merken zijn ondertussen al wel van 172,5 naar 170 gegaan op een M. Maar sommige willen dan 165 natuurlijk...
Tgohja, als je die vent blindelings volgt, koop je geen enkele fiets waar hij niet mee rijdt. Elk Westers merk is de revue al gepasseerd en wordt de grond in geboord. Hiet is hier al eens gepasseerd, maar hij is al lang niet meer onpartijdig. Hij promoot zelf Yoeleo frames, waar er ook duidelijk QC en tolerantieproblemen zijn met BB's. Daar weigert hij blijkbaar reviewvideos over te maken.

Wat betreft die kortere cranks: hoeveel van die mensen willen een kortere crank op basis van een bikefit en hoeveel mensen willen dat omdat Pogacar het doet? Let op, ik ben zelf een relatief grote mens dus ik zal statistisch gezien minder snel last hebben van een langere crank, maar ik stel mij toch oprecht de vraag of het niet voor een deel hype is?

Wat betreft die kortere cranks: hoeveel van die mensen willen een kortere crank op basis van een bikefit en hoeveel mensen willen dat omdat Pogacar het doet? Let op, ik ben zelf een relatief grote mens dus ik zal statistisch gezien minder snel last hebben van een langere crank, maar ik stel mij toch oprecht de vraag of het niet voor een deel hype is?
ik kan uit eravring wel zeggen dat de kortere cranks op mijn TT bike (165mm) een gigantische invloed hebben op mijn heuphoek. Dus als je op de racer ook continu plat met de onderarmen op het stuur ligt ben ik er zeker van dat de impact heel groot is.

Ik probeer op de weg ook relatief aero te rijden, en ik zou nu wel tekenen voor 170mm ipv de gemonteerde 172.5 (die al korter zijn dan de 175 die op mijn size 58 Supersix zaten)

ik kan uit eravring wel zeggen dat de kortere cranks op mijn TT bike (165mm) een gigantische invloed hebben op mijn heuphoek. Dus als je op de racer ook continu plat met de onderarmen op het stuur ligt ben ik er zeker van dat de impact heel groot is.

Ik probeer op de weg ook relatief aero te rijden, en ik zou nu wel tekenen voor 170mm ipv de gemonteerde 172.5 (die al korter zijn dan de 175 die op mijn size 58 Supersix zaten)

Maar goed hoeveel mensen rijden er überhaupt met een zo lage drop om te beginnen. En ten tweede hoeveel mensen rijden er zelfs maar 20minuten met de onderarmen vlak op het stuur.
Het is trouwens ook afhankelijk van hoe flexibel en mobiel je bent om te bepalen hoeveel hoe uw vermogenafgite en de capaciteit daarvoor is met een bepaalde heuphoek.
Het is ook niet enkel maar voordelen natuurlijk kortere cranks monteren. Dus stel ik mij wel vragen bij mensen die massaal korte cranks gaan rijden, kan best zijn dat dit in hun situatie en met hun profiel net nadeliger is.

En als ik zie hoeveel frieten jij eet vraag ik mij af of vermogenafgite door kleinere heuphoek de enige reden is voor kortere cranks op de TT :P

Veruit de meesten via bikefit hoor, wegens beperkte mobiliteit in het heupgewricht. Ook voor de knieën zou het net iets beter zijn omdat het de maximale kniebuiging verkleind. Dus om een andere reden dan waarom profs het doen.

Uiteraard dat het deel hype is. 10 jaar geleden bestonden bikefits ook al en toen kreeg niemand kortere cranks aangemeten. Het is vooral dat er geen nadelen aan verbonden zijn en wel (mogelijke) voordelen.

Het is vooral dat er geen nadelen aan verbonden zijn en wel (mogelijke) voordelen.

Geen nadelen is niet juist. Er zijn wel degelijk nadelen verbonden aan kortere cranks.
Nog maar simpel het effect op cadans, het verlies aan draaimoment dat je moet compenseren en het effect van in het zadel meer ruimte tussen zadel en grond.

Iedereen die al eens 160 cranks gereden is vrij unaniem dat het zeer ruk rijdt en je in het accelereren al een groot verschil voelt.

uiteindelijk, ik pak tegenwoordig ook beta-alanine (om beter te zijn).

Voor mij, buiten competitie (en indien veilig) geen enkel probleem om performance enhancing producten te pakken.
Wil je graag die moyenne van 35km/u, leef je daar 15u per dag voor, maar lukt dat niet meer omdat je 50 bent? Steek vooor mij gerust die TRT spuit in je reet elke week. Dan is het veel leuker voor je clubgenoten (want lekker snel), voor jezelf (want je kan weer mee) en voor je omgeving (want je bent niet gefrustreerd)

uiteindelijk, ik pak tegenwoordig ook beta-alanine (om beter te zijn).

Voor mij, buiten competitie (en indien veilig) geen enkel probleem om performance enhancing producten te pakken.
Wil je graag die moyenne van 35km/u, leef je daar 15u per dag voor, maar lukt dat niet meer omdat je 50 bent? Steek vooor mij gerust die TRT spuit in je reet elke week. Dan is het veel leuker voor je clubgenoten (want lekker snel), voor jezelf (want je kan weer mee) en voor je omgeving (want je bent niet gefrustreerd)

Tgoh, dat vind ik toch zeer kort door de bocht en een slippery slope. Hoe lang blijft zoiets veilig als men steeds meer de kantjes gaat opzoeken.
Lijkt me gezonder om je erbij neer te leggen dat bepaalde prestaties voor de meeste stervelingen niet zijn weggelegd en dat ouder worden natuurlijk is.
Ik hoop althans dat ik binnen 30 jaar nog met hetzelfde plezier kan rondfietsen zonder dope, of dat gemiddelde nu met 5 of 10 km/h zakt.

Zijn er hier mensen die BCAA gebruiken? En doe je dat dan dagelijks als supplement of alleen na een zware inspanning?
Je kan veel beter een whey supplement nemen dan bcaa als je echt spierherstel wil stimuleren met een volwaardig eiwitprofiel. BCAA individueel worden veel slechter opgenomen door het lichaam.
Wat wil je er mee bereiken? Is je overige voeding al helemaal op punt?
Ik heb hier een zak isolaat whey staan die ik neem na inspanningen als ik weer dat ik geen toegang heb tot deftige eiwitten in de eerste 30 min na een lange en/of zware inspanning. Anders zou je gewone voedingspatroon voldoende moeten zijn om je behoeften te dekken

En merk je er iets van? Ik heb dat ook ettelijke maanden genomen nadat de vertegenwoordiger van 6d het als een wondermiddel had omschreven, ik merkte niet echt verschil...
Dat is samen met creatine en bicarbonaat nochtans een van de weinig supplementen die bewezen zijn te werken

Terug
Bovenaan