Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Met de nieuwe ultimate is het verschil al wat kleiner.
Maar een aeroad is gewoon de snellere fiets in heel veel gevallen. Buiten echt heel lange beklimmingen ben je daar altijd beter mee af.
Hij is niet zoveel zwaarder, zelfde geometrie en een stuk meer aero wat voordeliger is op het vlakke en bergaf.
Gaan rijden bij 4bft in een regio die je niet kent is ook geen goeie waardemeter. Ga eens rijden bij een pak minder wind en je zal een totaal ander gevoel hebben.

Maar je moet kopen waar je u goed bij voelt. En als dat een ultimate, een Aethos of een scultura is dan is dat ook zo, daar is niks mis mee.

na 2jaar rondrijden met mijn €600carbonnencorona2ehandsje dat toen mijn stalen-schakelenopdebuis-ros verving, beginnen ze op het werk met een fietseleaseplan.

Dus zie ik het wel zitten om eens iets mooi voor mezelf te kopen.
In de zomer doe ik wel is een toertje met de kameraden of 65km ritje na het werk, maar écht rijden zie ik mezelf niet doen (al moet ik zeggen dat ik de laatste weken wel 2 a 3x per week op de spinning zit en er wat plezier begin in te vinden).
In het verleden een paar keer pech gehad onderweg en daarmee ergens de goesting kwijt gespeeld, maar bij de lease zit pechbijstand dus dat neemt wel wat zorgen weg. (en tzou ook degelijk onderhouden materiaal zijn..)

Ik was me wat aan het inlezen, (nu niet de 80+ blz erover hier) en een gravelbike leek me wel wat..
lijkt me iets comfortabeler en met mijn 1m74 ; 95+ kg hang ik toch niet vaak in de beugels want da's ambetant als u pens in de weg hangt en ge zo flexibel als hark zijt.

Dus ik dacht naar een gravelbike te gaan kijken met 28mm banden want het zou toch gewoon voor (ahum) "sportief" rijden over den dijk bedoeld zijn.
Zie ik iets over het hoofd? geeft het veel verschil tgo een racefiets op vlak van performantie?
Of zeggen de experts toch: ga gewoon voor de racefiets als je enkel baan rijd.

Hoe zit het met levertermijnen tegenwoordig? ik kan vanaf 1/04 bestellen en wil em dan asap uiteraard (leasing is via U-BIKE ter info)
Ik zie bij een dealer in de buurt wel veel stock racefietsen meteen leverbaar
Ik zie op die stocksite bvb wel ne Merida Scultura 5000 in maat M met een coole kleur.. ik lees hierboven dat de look niet uitmaakt, maar ik vind dat nieuw materiaal toch absoluut mag uitstraling bevatten
Als ik dan naar de Gravel op de website kijk dan staat er een Guerciotte Gretto , meningen daar over? (ja ja ik lees dat ge absoluut nen Canyon moet hebben eigenlijk)

Ik spring deze week al wel eens binnen bij de winkel, maar wou alvast even meningen horen :)

Gravel is gravel he. ;) Wat jij omschrijft is toch gewoon endurance?

Er zijn heel wat gravelbikes die veel aggressiever zijn qua houding dan een goede endurance fiets. Ga dan trouwens ook gerust voor 30-32mm bandjes als je comfort belangrijk vindt. Zal je qua performance niets op inboeten. (Qua performance gevoel wel.)

Ik was me wat aan het inlezen, (nu niet de 80+ blz erover hier) en een gravelbike leek me wel wat..
lijkt me iets comfortabeler en met mijn 1m74 ; 95+ kg hang ik toch niet vaak in de beugels want da's ambetant als u pens in de weg hangt en ge zo flexibel als hark zijt.
Heeft iemand u ooit al over de wonderen van Pinarello verteld? :unsure:

Heeft iemand u ooit al over de wonderen van Pinarello verteld? :unsure:
haha nee maar een forumsearch maakt genoeg duidelijk :p 'tis zeker niet de bedoeling om per se 5k aan ne fiets te gaan geven , vandaar da'k er ook mij gewicht bij zet om duidelijk te maken dat daar meer marge zit dan dat 250gr op de fiets het verschil gaat maken :x

'tmoet vooral gewoon degelijk zijn zodat ik er men plezier kan uithalen.
Straks eens binnenspringen en horen wat de winkel te vertellen heeft, sowieso is er veel meer keuze in endurance dan gravel.
Alvast bedankt!

Als ge enkel baan gaat rijden, dan is ne gravelbike natuurlijk zinloos :-)

Langs de andere kant. Als het niet voor te knallen is. Dan ziet ge misschien het plezier van gravelweegskes ook in. Persoonlijk zou altijd de gravelfiets boven de baanfiets verkiezen, maar als ge geen gravel rijdt ja dan is het zinloos. Koersfiets rijdt sowieso beter op het asfalt.

Een koersfiets waar 33mm banden op passen biedt ook nog een interessante piste natuurlijk, gezien de hoop crossbanden die dan plots op de fiets passen.

Als ge enkel baan gaat rijden, dan is ne gravelbike natuurlijk zinloos :-)

Langs de andere kant. Als het niet voor te knallen is. Dan ziet ge misschien het plezier van gravelweegskes ook in. Persoonlijk zou altijd de gravelfiets boven de baanfiets verkiezen, maar als ge geen gravel rijdt ja dan is het zinloos. Koersfiets rijdt sowieso beter op het asfalt.

Ghoja ik rij toch ook wel veel baan kilometers in de winter op de gravel. Ik voel me er toch zekerder op als de wegen nat en modderig liggen dan op mijn wegfiets.

In de zomer ga ik dan wel meer eens gravelen. Maar in de winter vind ik er niet veel aan.

De keuze in gravelbikes was uiteindelijk maar beperkt, en mezelf kennende word het toch meer dijken rijden dan gravelbaantjes.
De keuze is gisteren gemaakt, tword de Merida Scultura 5000 Team edition

was heel tevreden van de begeleiding in de winkel dus dat gaf ook wel vertrouwen om de knoop door te hakken.
Ze waren ook gewoon heel eerlijk met wat nodig was en wat niet , geen dure pedalen proberen aansmeren.
Hij zei wel dat de velgen een gekend slijtage item zijn bij die fietsen, maar ook daar niet direct nen upgrade proberen verkopen maar gezegd dat we na 2j wel zullen zien hoeveel kilometers er op staan.

De leasing maakte daar wel een verplichting om een JOEKEL van een slot bij te nemen >.>
De enige maatschapij blijkbaar dat nen Art3 verplichte, dus 3Kg aan slot :x

De keuze in gravelbikes was uiteindelijk maar beperkt, en mezelf kennende word het toch meer dijken rijden dan gravelbaantjes.

was heel tevreden van de begeleiding in de winkel dus dat gaf ook wel vertrouwen om de knoop door te hakken.
Ze waren ook gewoon heel eerlijk met wat nodig was en wat niet , geen dure pedalen proberen aansmeren.
Hij zei wel dat de velgen een gekend slijtage item zijn bij die fietsen, maar ook daar niet direct nen upgrade proberen verkopen maar gezegd dat we na 2j wel zullen zien hoeveel kilometers er op staan.

De leasing maakte daar wel een verplichting om een JOEKEL van een slot bij te nemen >.>
De enige maatschapij blijkbaar dat nen Art3 verplichte, dus 3Kg aan slot :shutup:
Met schijfremmen zijn velgen nog maar zeer beperkt gevoelig aan slijtage, bizar dat hij dat zegt.

B2B toevallig? Ik heb ook zo'n overdreven slot gekregen, ligt hier nu in de kast, aangezien mijn fiets binnen staat moet die niet op slot staan om de verzekering te laten gelden.

De enige maatschapij blijkbaar dat nen Art3 verplichte, dus 3Kg aan slot :shutup:
heel leuk fietsje!

Merida is toch ook een prijsbreker aan het worden

Met schijfremmen zijn velgen nog maar zeer beperkt gevoelig aan slijtage, bizar dat hij dat zegt.

B2B toevallig? Ik heb ook zo'n overdreven slot gekregen, ligt hier nu in de kast, aangezien mijn fiets binnen staat moet die niet op slot staan om de verzekering te laten gelden.
ja B2B leasing he , het is inderdaad voor de verzekering, als hij ergens ten velde geparkeerd staat moet je kunnen aantonen dat hij vast hing aan "vast straatmeubilair" en dat je beide sleutels nog hebt.

maar an sich zal dat toch weinig voorkomen.

Mooie fiets!
KBC heeft ook zo een slot-verplichting hoor
Heb er al 2 liggen!
Bij Cyclis is dat ook verplicht hoor.
Maar daar is 1x eentje kopen voldoende, de volgende keer kan je die nummer van dat 1e slot mee registreren.

Wat ook zo belachelijk is al het groot is.
Een collega vertelde mij een verhaal van iemand uit zijn ploegje.
Dikke ketting aan zijn S-works rond de top tube aan een ijzeren frame die in een “beveiligde opslagplaats” stond. Gewoon het frame aan de top tube geknipt of geslepen en meegepakt. Samen met nog 3 andere high-end fietsen. De mannen met hun 105 hun fiets stond er nog.
In onderdelen alleen al een kleine goudmijn.

Dikke ketting aan zijn S-works rond de top tube aan een ijzeren frame die in een “beveiligde opslagplaats” stond. Gewoon het frame aan de top tube geknipt of geslepen en meegepakt. Samen met nog 3 andere high-end fietsen. De mannen met hun 105 hun fiets stond er nog.
Zo zie je maar, 105 FTW!
Maar dat is echt klootzakkerij idd.

Ok, maar da's in een afgesloten ruimte waar je langs buiten geen zicht op hebt. Daar had zelfs geen slot moeten rond hangen voor de verzekering om effectief gedekt te zijn. De voorwaarde omtrent het ART 3 slot is vooral voor kortere tussenstops waar een gewone kniptang zo'n slot niet kan vernietigen.

Met een goeie slijpschijf gaat dat uiteraard ook, daar is geen enkel slot tegen voorzien. Maar ik veronderstel wel dat een slijpschijf aan de voorkant van een café nogal zichtbaar is en de pakkans heel groot is. Ik heb ooit eens met mijn slijpschijf een Art 2 slot moeten doorslijpen nadat mijn vrouw haar sleutels kwijt was, de vonken schoten daar alleszins heel zichtbaar van af.

Nu aanvullend, bij bv. Enra fietsverzekering is er geen verplichting tot een Art 3 slot, simpelweg omdat ze diefstal van koersfietsen mét slot niet dekken. Daar ben je enkel gedekt voor diefstal uit een afgesloten ruimte (bv. koffer van een wagen, garage,...), en op zich ook niet onlogisch. Welke wielertoerist neemt nu zo'n Art 3 slot van 10 kg mee op zijn reguliere zondagtocht? Ik heb dat altijd een rare redenering gevonden van bv. Cyclis om dat te vereisen. Voor een stadsfiets/hybride fiets kan ik dat begrijpen, maar op een fietstocht met een dure koersfiets heb je toch nooit dat slot mee... Bovendien zou ik die nooit buiten laten staan, zelfs met zo'n slot. Bij een terrasje of iets drinken voorzien wij toch altijd dat iemand op de uitkijk staat of dat de fietsen aan de tafel kunnen.

Terug
Bovenaan