Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

...Welke wielertoerist neemt nu zo'n Art 3 slot van 10 kg mee op zijn reguliere zondagtocht?....
Pas stoppen als je thuis komt, probleem opgelost!
Bij echt goed weer durft ik nog een terrasje doen, uiteraard met zicht op fiets (ook al is het maar 105 afmontage....)

Ok, maar da's in een afgesloten ruimte waar je langs buiten geen zicht op hebt. Daar had zelfs geen slot moeten rond hangen voor de verzekering om effectief gedekt te zijn. De voorwaarde omtrent het ART 3 slot is vooral voor kortere tussenstops waar een gewone kniptang zo'n slot niet kan vernietigen.

Met een goeie slijpschijf gaat dat uiteraard ook, daar is geen enkel slot tegen voorzien. Maar ik veronderstel wel dat een slijpschijf aan de voorkant van een café nogal zichtbaar is en de pakkans heel groot is. Ik heb ooit eens met mijn slijpschijf een Art 2 slot moeten doorslijpen nadat mijn vrouw haar sleutels kwijt was, de vonken schoten daar alleszins heel zichtbaar van af.

Nu aanvullend, bij bv. Enra fietsverzekering is er geen verplichting tot een Art 3 slot, simpelweg omdat ze diefstal van koersfietsen mét slot niet dekken. Daar ben je enkel gedekt voor diefstal uit een afgesloten ruimte (bv. koffer van een wagen, garage,...), en op zich ook niet onlogisch. Welke wielertoerist neemt nu zo'n Art 3 slot van 10 kg mee op zijn reguliere zondagtocht? Ik heb dat altijd een rare redenering gevonden van bv. Cyclis om dat te vereisen. Voor een stadsfiets/hybride fiets kan ik dat begrijpen, maar op een fietstocht met een dure koersfiets heb je toch nooit dat slot mee... Bovendien zou ik die nooit buiten laten staan, zelfs met zo'n slot. Bij een terrasje of iets drinken voorzien wij toch altijd dat iemand op de uitkijk staat of dat de fietsen aan de tafel kunnen.
Is er toen iemand komen vragen, "meneer wat bent u aan het doen?"

OK, overdag, vooraan een café zal de fietseigenaar het wel zien. Maar dikwijls zie ik toch ook mensen prutsen aan fietsen aan een station ofzo en denk ik, het zal hun fiets wel zijn zeker?

Ik ben ook serieus aan het overwegen om toch een endurance fiets te kiezen en mijn Ridley weg te doen.
Ik heb vaak last van rug, schouder en nekpijn.

In principe rij ik 90% weg en 10% gravel, zo'n endurance fiets met 30-32-33 mm banden kan toch wel een stukje gravel aan denk ik dan en met een gravelbike zou ik teveel performance missen bij klimmen in de Ardennen of op vakantie in Noord-Italië.

Hier mensen ervaring met endurance bikes en Performance bikes ? Zit daar een groot verschil op qua comfort ? Ik denk dat met mijn gemiddelde snelheid van 28km/u de ritjes van een Ca. 100km gewoon toffer zullen zijn op een endurance bike dan met een performance bike.

Pas stoppen als je thuis komt, probleem opgelost!
Bij echt goed weer durft ik nog een terrasje doen, uiteraard met zicht op fiets (ook al is het maar 105 afmontage....)
Voor de duidelijkheid wou ik niet doelen op dat 105 minderwaardig zou zijn :P
Maar dat het echt wel een vrij doelgerichte diefstal was omdat het fietsen betrof afgemonteerd met dura-ace en gewoon zeer duur materiaal.

Is ook niet gedaan met een slijpschijf maar verdoemelijk met een kabelkniptang. Die top tube knip je zonder veel moeite doormidden.
Ik ben ook serieus aan het overwegen om toch een endurance fiets te kiezen en mijn Ridley weg te doen.

In principe rij ik 90% weg en 10% gravel, zo'n endurance fiets met 30-32-33 mm banden kan toch wel een stukje gravel aan denk ik dan en met een gravelbike zou ik teveel performance missen bij klimmen in de Ardennen of op vakantie in Noord-Italië.

Hier mensen ervaring met endurance bikes en Performance bikes ? Zit daar een groot verschil op qua comfort ? Ik denk dat met mijn gemiddelde snelheid van 28km/u de ritjes van een Ca. 100km gewoon toffer zullen zijn op een endurance bike dan met een performance bike.

Welke Ridley heb je nu misschien?
Geometry kan kan opzoeken en zo een beoordeling doen.

Heb je al eens een bike fit laten doen?

Met de klachten die je opsomt ligt dat waarschijnlijk niet aan de fiets maar aan je positie. Een (goede) bikefit kan al veel oplossen.

Is er toen iemand komen vragen, "meneer wat bent u aan het doen?"

OK, overdag, vooraan een café zal de fietseigenaar het wel zien. Maar dikwijls zie ik toch ook mensen prutsen aan fietsen aan een station ofzo en denk ik, het zal hun fiets wel zijn zeker?
Dat was wel in een afgesloten fietsenstalling van haar werk, dus daar passeert quasi niemand. Kon je ook enkel binnen met een badge. Daar is toen niemand iets komen vragen, maar er was ook gewoon niemand in de buurt. En inderdaad prutsen geef ik u gelijk mee, maar zo'n Art 3 krijg je niet al prutsend open.

Meerdere bikefits laten doen, tot osteopaten met diploma's voor bikefits toe.

Ik heb een Ridley Fenix SL DISC ULTEGRA 2020
En wat zeiden die over je fiets en of je pijnvrij zou moeten kunnen rijden?

Als die al niet aangaven dat je op de limieten van je fiets zit vrees ik dat een endurance fiets niet onmiddellijk hulp zal bieden.

Qua performance ga je echt weinig/niets merken.

Volgens Ridley is de Fenix een endurance bike....
Maar zoals hierboven reeds gezegd, je moet van een andere fiets geen wonderen verwachten. Zeker niet als je al eens professioneel gebikefit bent (ik ga er nu vanuit dat het een 'goede' bikefitter was, er zijn er ook die gewoon optimaliseren voor snelheid - dat is niet wat je als amateur met klachten wil)

Was echt wel bikefits specifiek voor comfort.
Ik zie nu ook dat het een endurance bike is in principe, da's een tegenvaller :)

Toch bedankt
Sterker nog die fenix SL is echt al een heel comfortable fiets qua geometrie.

Dus als het daar al niet mee lukt dan vrees ik ervoor. Heb je al gedacht aan krachttraining naast de fiets?

Meerdere bikefits laten doen, tot osteopaten met diploma's voor bikefits toe.

Ik heb een Ridley Fenix SL DISC ULTEGRA 2020
1 woord: core
Ga een keer of 3 per week 10 min core doen. Je zal snel verschil voelen.. als je correct op je fiets bent gezet dmv een bikefit en nog steeds pijn hebt heb je gewoon onvoldoende core.

Zijn er oefeningen die je kunt aanraden?
Met dergelijke klachten zou ik vooral enkele kine-sessies doen. Met wat simpele oefeningen op het internet volledig verkeerd te doen ga je meer kwaad dan goed doen. Investeer liever wat euro's en laat je begeleiden, dat ga je u echt niet beklagen.

Zijn er oefeningen die je kunt aanraden?
Denk dat beginnen de grootste aanrader is..
In het begin vooral oefeningen doe je deftig kan uitvoeren.
Maak het vooral niet te moeilijk een simpele plank, side plank en superman kom je al heel ver mee

Terug
Bovenaan