Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik weet dat het helpt, maar hoe merk je dat nu bv?
Eigenlijk aan veel. Zelfs op het werk heb ik totaal geen last meer van mijn rug.

Op de fiets heb ik de indruk dat ik er ook iets sneller van fiets omdat ik langer diep kan zitten en ook meer kracht vanuit de onderrug kan overbrengen.
Ook op lange ritten heb ik minder last van nek, slapende handen,..

Dat moet je natuurlijk na 1 week niet verwachten, maar hou het eens een maand of 3 vol en je zal al serieus verschil merken. Dan is het natuurlijk kwestie om te blijven doen wat vaak het moeilijkste is.

In de zomer verhuis ik, waardoor ik weer dichter bij het werk woon (16km enkel).
Graag had ik hiervoor een gravel fiets gekocht om de verplaatsing naar het werk te doen (gemiddeld 3 keer per week).
Aangezien de rustigere wegen via gravel paadjes gaan opteer ik dan ook voor een gravel fiets.

Bepaalde dingen waar ik zeker moet op letten?
Welke soort fietsen is voor deze verplaatsingen ideaal geschikt?

In de zomer verhuis ik, waardoor ik weer dichter bij het werk woon (16km enkel).
Graag had ik hiervoor een gravel fiets gekocht om de verplaatsing naar het werk te doen (gemiddeld 3 keer per week).
Aangezien de rustigere wegen via gravel paadjes gaan opteer ik dan ook voor een gravel fiets.

Ik zou kijken naar aluminium of stalen frame. Die hebben over het algemeen alle voorzieningen voor spatborden en bagagedrager. Afhankelijk van het budget, kan je al eens zot doen een eentje kiezen met pinion/rohloff en riemaandrijving - dat spaart veel werk en onderhoud. Zeker in de winter zal je anders heel veel mogen kuisen. Dat rijdt uiteraard minder sportief/snel dan een klassieke derailleur, maar als de focus op pendelen ligt, zou ik daar eigenlijk niet aan twijfelen (als het budget er is natuurlijk).

Ik zou kijken naar aluminium of stalen frame. Die hebben over het algemeen alle voorzieningen voor spatborden en bagagedrager. Afhankelijk van het budget, kan je al eens zot doen een eentje kiezen met pinion/rohloff en riemaandrijving - dat spaart veel werk en onderhoud. Zeker in de winter zal je anders heel veel mogen kuisen. Dat rijdt uiteraard minder sportief/snel dan een klassieke derailleur, maar als de focus op pendelen ligt, zou ik daar eigenlijk niet aan twijfelen (als het budget er is natuurlijk).

Bedankt voor de tips!
Alleen ben ik nu al even aan het zoeken en zie door het bos de bomen niet meer.
Is wat je zegt met een budget van 3000 euro haalbaar of zoek ik me dan beter een deftige fiets met gewone ketting (en dus het extra onderhoud)?
En zo niet, over welke budgetten spreken we dan voor een goeie gravel fiets met pinion/rohloff.

Ik had er een paar gevonden in amerika en UK, maar dat zomaar online bestellen schrikt me wat af en laten verzenden naar hier is ook kostelijk.

Bedankt voor de tips!
Alleen ben ik nu al even aan het zoeken en zie door het bos de bomen niet meer.
Is wat je zegt met een budget van 3000 euro haalbaar of zoek ik me dan beter een deftige fiets met gewone ketting (en dus het extra onderhoud)?
En zo niet, over welke budgetten spreken we dan voor een goeie gravel fiets met pinion/rohloff.

Ik had er een paar gevonden in amerika en UK, maar dat zomaar online bestellen schrikt me wat af en laten verzenden naar hier is ook kostelijk.
Reken voor een Pionion/Rohloff gravelbike toch al snel €4500-6000.

Edit, een paar modellen, moest het budget geen bezwaar vormen: Avaghon Grave en X29, Bottcher Levante (net geen €4000, met voor sprong de goedkoopste), Nicolai Argon GX, Tout Terrain Blueridge en Scrambler, Santos Cross Lite. Desgewenst heb ik een dikke pdf met allerhande recente bikepackingfietsen, waaronder dus ook een hoop gravelfietsen.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het helpt, maar hoe merk je dat nu bv?
Als je na een rit van 4u vroeger al pijn had in de onderrug, slechte houding op de fiets, last van de nek na een relatief korte rit,…
Er zijn heel veel zaken en zoals hierboven aangehaald kan je met een sterkere core inderdaad beter je kracht overbrengen op de pedalen. Denk nu wel niet dat iemand van ons op dergelijk niveau zit waar we daar immense verschillen van gaan waarnemen

Als je na een rit van 4u vroeger al pijn had in de onderrug, slechte houding op de fiets, last van de nek na een relatief korte rit,…
Er zijn heel veel zaken en zoals hierboven aangehaald kan je met een sterkere core inderdaad beter je kracht overbrengen op de pedalen. Denk nu wel niet dat iemand van ons op dergelijk niveau zit waar we daar immense verschillen van gaan waarnemen
Dat is toch wel een heel rare uitspraak, niet?

Het belang van een sterke core is toch gewoon onontbeerlijk? Dat is zo een beetje de basis. En in uitbreiding de specifieke training van de grote spiergroepen.
Door te werken aan uw core en uw spiergroepen zit je beter op uw fiets, raak je minder snel vermoeid, presteer je beter en is uw lichaam gewoon een pak beter in balans en stabieler. Ook gewoon in dagdagelijkse bezigheden.
Blessures hebben vaak in de basis een oorzaak in het uit balans zijn van het lichaam en een gebrek aan kracht. Je kan perfect fietsen met onderontwikkelde hamstrings, de manier waarop je op uw pedaal gaat duwen zal dan zuiver vanuit de quad zijn. Kans dat je bij een hevige inspanning toch de hamstring gaat moeten aanspreken is reëel, en dan raad je het al deze raakt dan snel overbelast en je raakt geblesseerd.
Op klimvakantie en op dag 2 pijn in de linker of rechterbil, classic verhaal van bilspieren die zo tam zijn als een engelse bulldog.

Vroeg had ik ook bijna altijd last van mijn nek en rug bij lange ritten. Op de fiets, in de auto, lang stilzitten, .... Sinds ik een roeimachine heb, is dat nagenoeg volledig verdwenen. Een nog veel groter marteltuig in vergelijking met rollen, maar het resultaat mag er wel wezen.

Reken voor een Pionion/Rohloff gravelbike toch al snel €4500-6000.

Ik zou kijken naar aluminium of stalen frame.

Canyon Grail AL... Daar zult ge probleemloos mee op uw werk geraken.
Slijtage valt wel heel hard mee, als ge wax gebruikt ipv olie. Voor in slecht weer gaat uw ketting dan 3 keer zo lang mee.

Ge kunt ook wel heel veel kettingen/tandwielen/cassettes kopen voor het uigespaarde geld blijkbaar. En het rijdt eigenlijk ook nog eens beter dan een riem/rohloff. Pionion ken ik niet.

Ik zou ook eens kijken naar iets zoals een Canyon Roadlite, daar zit je iets rechter op voor moest je een rugzak dragen.

Ik zou ook eens kijken naar iets zoals een Canyon Roadlite, daar zit je iets rechter op voor moest je een rugzak dragen.
Zou ik niet doen, een racefiets blijft een racefiets. Als de focus echt op het pendelen ligt, zou ik naar iets comfortabelere geometrie gaan en toch iets van bandendikte. Anders ga je je dat in de winter zeker beklagen. Dunnere banden op een gravelfiets leggen kan altijd, bredere op een racefiets niet.
Racefietsen hebben ook zelden opties voor bagagedrager en spatborden. Voor mij is dat absoluut een must bij het pendelen. Zonder spatborden ben je zeiknat, en rijden met rugzak vind ik ronduit k*t.
Pinion/rohloff is voor 3000 idd niet echt realistisch. Maar an sich, Genesis heeft meer betaalbare modellen met een Shimano Nexus naaf. Ongetwijfeld verguisd door velen onder hier, maar dat is een systeem dat simpelweg werkt en waar je weinig omkijken naar hebt. Veel minder onderhoud. Quasi elke rit in de winter is vuil langs alle kanten, gegarandeerd. Dat is gewoon niet plezant thuiskomen. Ik zou dan veel eerder een onderhoudsarme pendelfiets suggereren; en wil je echt eens racen in het weekend, koop er dan een basic koersfiets bij.

Ik pendel al heel mijn leven uitsluitend met de fiets en rijd heel frequent met koersfiets en mtb. Geen haar op mijn hoofd dat erover zou denken om die 2 laatstgenoemde modellen te gebruiken voor te pendelen.

btw: er is meer dan canyon.....

In de zomer gebruik ik de scott gravelfiets met rugzak, maar in de winter een commuter met spatborden, riem en naafversnellingen. Die fiets is soms nog vuiler dan mijn mtb, gewoon van door weer en wind de baan te doen.

De mogelijkheid om spatborden stevig te moteren met boutjes in de vorken (eventueel bagagedrager achteraan). Spatborden zijn een absoluut godsgeschenk als het wat minder weer is, om jezelf droger en vooral properder te houden.

De mogelijkheid om spatborden stevig te moteren met boutjes in de vorken (eventueel bagagedrager achteraan).
Op mijn vorige fiets had ik een set vaste spatborden, en die zijn op den duur gewoon uitgescheurd aan de bevestiging aan de achterbrug door de trillingen van onze fantastische klinkerpaden.
Op de huidige sks speedrockers, geen boutjes nodig en die geven echt geen krimp.

Bizarre vraag misschien, maar na hoeveel naar is het doorgaans het ideale moment om.je fiets te verkopen? :thinking:

Anders gezegd, is er een leeftijdsgrens tussen "oud model" en "goede tweedehands". Hopelijk ben ik duidelijl

Bizarre vraag misschien, maar na hoeveel naar is het doorgaans het ideale moment om.je fiets te verkopen? :thinking:

Anders gezegd, is er een leeftijdsgrens tussen "oud model" en "goede tweedehands". Hopelijk ben ik duidelijl
Lastig te zeggen maar als je dat jaarlijks doet zit je wel safe

Dat is toch wel een heel rare uitspraak, niet?

Het belang van een sterke core is toch gewoon onontbeerlijk? Dat is zo een beetje de basis. En in uitbreiding de specifieke training van de grote spiergroepen.
Door te werken aan uw core en uw spiergroepen zit je beter op uw fiets, raak je minder snel vermoeid, presteer je beter en is uw lichaam gewoon een pak beter in balans en stabieler. Ook gewoon in dagdagelijkse bezigheden.
Blessures hebben vaak in de basis een oorzaak in het uit balans zijn van het lichaam en een gebrek aan kracht. Je kan perfect fietsen met onderontwikkelde hamstrings, de manier waarop je op uw pedaal gaat duwen zal dan zuiver vanuit de quad zijn. Kans dat je bij een hevige inspanning toch de hamstring gaat moeten aanspreken is reëel, en dan raad je het al deze raakt dan snel overbelast en je raakt geblesseerd.
Op klimvakantie en op dag 2 pijn in de linker of rechterbil, classic verhaal van bilspieren die zo tam zijn als een engelse bulldog.
Wat ik bedoel dat wij zodanig lage wattages duwen dat het verschil amper merkbaar zal zijn.. er zijn zoveel andere factoren die invloed hebben op de prestatie.
Begrijp me niet verkeerd een goede core is idd nodig! Maar in een trosje beroepsrenners of amateurs die vaak core trainen ga je er niet het verschil mee maken

Anders gezegd, is er een leeftijdsgrens tussen "oud model" en "goede tweedehands". Hopelijk ben ik duidelijk
Ik doe dat bij mijn koersfiets veelal kort nadat er een nieuwe versie van de groep uitkomt, veelal is dat om de 3-4 jaar.

Dan ben ik er toch nog toe in geslaagd om die fietsen te verkopen aan +-65% van de nieuwprijs, bij mijn duurste fiets was dat een afschrijving van €275/jaar of €0,06/km.

Terug
Bovenaan