Aanpak van de gas- en energiecrisis

20 zonnepanelen voor 25K + een foto waarop te zien is dat ze héél makkelijk te plaatsen zijn, dat is ofwel in het zak gezet of héél veel info die ontbreekt
- nagel styliste + kapper als zelfstandige zonder zwart geld, komaan hé - zo naïef is niemand
- inkomen van 4000 €/maand - daar ontbreekt ook heel wat informatie want met 4 kinderen ten laste i.c.m. 2 lonen + kindergeld geloof ik daar geen fluit van, ik wil meteen 2500 € geven op voorwaarde dat ik al wat meer is dan 48000 €/jaar mag houden
Wat ik heb gezien:

- dat gezin had een groene renovatielening voor 25.000 euro die ze nog aan het afbetalen zijn. Heb daaruit niet begrepen dat dit enkel voor de zonnepanelen was. De zonnepanelen zullen een onderdeel geweest zijn van die renovatie.
- zwart geld: mogelijk, mogelijk niet, ... Da's gissen.
- Er ontbreekt info maar dat doet toch weinig terzake. Kan een nieuw samengesteld gezin zijn waarbij de kinderen er niet gedomicilieerd zijn maar er wel gedeeltelijk verblijven of zo.
- Je wilt hun lening en energiekosten afbetalen als je alles boven hun geclaimde loon van 48000 krijgt? Dus dat gezin zou minstens 30.000 euro/jaar extra verdienen voor jij er winst op maakt. Ik denk dat ze je aanbod gretig zullen aanvaarden :). Ik weet niet meer precies wat hun jobs waren maar ik lees hier nagelstyliste en buschauffeur bij de lijn. Ik denk niet dat zo'n gezin aan een netto maandelijks besteedbaar inkomen van 6500 euro geraakt. Zelfs niet met vier kinderen ten laste.

Het maakt ook allemaal niet uit. Feit is dat heel wat gezinnen en bedrijven in de problemen zitten of dreigen te raken... Of het opgedragen voorbeeld van Jef, Mieke of bakker Bart al dan niet correct is maakt daarbij toch geen ene zak uit.

Laatst bewerkt:
Ge wilt "het grote gelddebat" houden en dingen aan de kaak stellen en voorbeelden geven waar de gemiddelde Vlaming zich in kan herkennen
Geef dan ook correcte en duidelijke voorbeelden ipv halve verhalen en/of waarheden

Ge zijt 30 minuten of meer aan het lullen over energie en prijzen die de pan uit swingen en problemen en kosten, drama's die gaan gebeuren
Maar er is aan niemand gevraagd "hoeveel verbruiken jullie nu per jaar" en "hebben jullie een vast of variabel tarief"

Dan mag er toch wel wat commentaar op komen
Ik wil dat niet houden en ik werk niet bij de VTM.

Wat zijn we weer goed in anderen hun rekeningen te maken...

Ah ne zelfstandige dus zal wel zwart geld hebben ook...
Een huis met vijf kamers, dat moet toch niet...
Zonnepanelen voor 25K, da kan niet...

enz...

Jongens toch.
Allez nu, dit is toch niet meer dan normaal ?

Het is een programma op TV. Dan ga je uiteindelijk mensen vergelijkingen zien maken. En dergelijke conclusies maken. Al is dat bevooroordelend of niet, dat wordt en zal altijd gedaan worden. Of je dat nu leuk vindt of niet.

Hiernaast is het niet meer dan normaal dat wanneer mensen verwachten dat er acties van de overheid komen om hen uit de miserie te halen. Acties die betaald worden door belastingen en dus eigenlijk gemeenschapsgeld (en eigenlijk ook het geld van mensen die nu niet in de problemen zitten). Dat mensen dan eigenlijk waardeoordelen gaan koppelen aan uw keuzes EN/OF die mensen moeten geholpen worden. En 1 van die waardeoordelen is dan ook gewoon ofdat er iets niet klopt in den uitleg... waardoor de gewilligheid om bij dergelijke uitspraken mensen bij te springen serieus wat minder wordt.

Verwachten dat dit ooit anders is of gaat zijn. Mag je in mijn ogen vergeten.

En ondertussen blijven er maar flauwe kulartikels verschijnen. Hebben ze het hier over de sociale tarieven ? Want een eneriegkost van 6 a 10 k per jaar is bij mijn weten al +- 4 van die minimum maandinkomens (bruto). Tellen we netto dan zijn het al 5 maandinkomens.

Voor mij is het nogal overbodig om "een opmerking (te) maken over het (blijkbare) gebrek aan deftige onderzoeksjournalistiek" als ik naar de bron kijk hoor. Is er iemand die gelooft dat zo'n debat niet vooral een entertainmentfunctie heeft?
En dat maakt al wat hier passeert onder het mom van terechte commentaar nu ook niet altijd zo nuttig, ik snap dat iedereen zich graag eens beter voelt maar ik zie niet echt wat het bijdraagt. Maar hey, mijn mening hé.

Net dan nog vind ik het problematischer dat zo een debat blijkbaar een entertainment functie heeft als ze foutief/onvolledig/ongenuanceerd zaken voorstellen in een ongekende crisis en dat aan een groot publiek tonen.
Daarom dat ik ook zeg dat ik dat stukken erger vind dan wat mensen die hier al dan niet terechte of onterechte vragen stellen voor een zeer klein en beperkt publiek.
Dus ja, ik vind het wat onevenwichtig om die mensen dan op hun plaats te willen zetten maar de VTM ermee te laten wegkomen omdat het debat toch maar een entertainment functie heeft.

Soit, verder lig ik er niet wakker van. Net hier voor kantoor de berekening gedaan en ons verbruik is gedaald met 43% sinds we de warmtepompen hebben staan.
Aan de huidige tarieven ongeveer een besparing van 15k per jaar.
Dus ik ga nog maar es opslag vragen dan binnenkort, vermits ik heel die boel geregeld heb.

Ik denk dat veel 'kritiek' komt omdat het een gevoelig onderwerp is.
De financieel zwakkeren moeten inderdaad geholpen worden om de hoge energiekosten te kunnen betalen. Maar we kunnen niet iedereen sociaal tarief geven.
De huidige maatregelen van 6% BTW zijn al een stap in de goede richting voor iedereen. Dat EU nog paar dingen kan doen zoals loskoppelen elektriciteitsprijs van gasprijs is ook 1tje die veel kan helpen.
Nu komt de moeilijkheid : moeten we mensen helpen die in financiële problemen komen door hun eigen keuzes in het verleden waar een gemiddeld persoon toch vraagtekens zou bij stellen?
Het is gemakkelijk om te zeggen : die invalide moeten we helpen want...... maar gezinnen die hoge leenkosten hebben moeten we hen dan ook nog helpen buiten wat we al voor iedereen zouden doen.

Laatst bewerkt:
Nu komt de moeilijkheid : moeten we mensen helpen die in financiële problemen komen door hun eigen keuzes in het verleden waar een gemiddeld persoon toch vraagtekens zou bij stellen?
Is dat moeilijk ? Stel dezelfde vraag bij rokers die met longkanker komen aankloppen int ziekenhuis. Moeten die geholpen worden of mogen ze alles zelf betalen ?

Net dan nog vind ik het problematischer dat zo een debat blijkbaar een entertainment functie heeft als ze foutief/onvolledig/ongenuanceerd zaken voorstellen in een ongekende crisis en dat aan een groot publiek tonen.
Daarom dat ik ook zeg dat ik dat stukken erger vind dan wat mensen die hier al dan niet terechte of onterechte vragen stellen voor een zeer klein en beperkt publiek.
Dus ja, ik vind het wat onevenwichtig om die mensen dan op hun plaats te willen zetten maar de VTM ermee te laten wegkomen omdat het debat toch maar een entertainment functie heeft.
Maar mijn punt is dat het hier gewoon niets bijdraagt, stuur dan een klacht naar VTM met al deze analyses zou ik denken. Ik spreek over wat ik hier zie, niet wat nu erger is als iets anders.

En mensen op hun plaats zetten...overdrijf anders eens.

Is dat moeilijk ? Stel dezelfde vraag bij rokers die met longkanker komen aankloppen int ziekenhuis. Moeten die geholpen worden of mogen ze alles zelf betalen ?
De causaliteit aantonen tussen die longkanker en het roken is niet echt eenvoudig hoor, als je zoiets niet moeilijk vindt is dat meestal omdat je de complexiteit zelf niet ziet.

je quote maar een deel natuurlijk.

Het is gemakkelijk om te zeggen : die invalide moeten we helpen want...... maar gezinnen die hoge leenkosten hebben moeten we hen dan ook nog helpen buiten wat we al voor iedereen zouden doen.

dus ziekenhuis is wat we voor iedereen zouden doen
@ThomasMore : brandweer ook

Er is ook een lichtpuntje: zo een shock zet alles en iedereen op scherp - dat zal resulteren in een long -term winst, zowel in gedrag, gewoonte, prioriteit, investering, politiek, ...

Ge wilt "het grote gelddebat" houden en dingen aan de kaak stellen en voorbeelden geven waar de gemiddelde Vlaming zich in kan herkennen
Geef dan ook correcte en duidelijke voorbeelden ipv halve verhalen en/of waarheden

Ge zijt 30 minuten of meer aan het lullen over energie en prijzen die de pan uit swingen en problemen en kosten, drama's die gaan gebeuren
Maar er is aan niemand gevraagd "hoeveel verbruiken jullie nu per jaar" en "hebben jullie een vast of variabel tarief"

Dan mag er toch wel wat commentaar op komen
Het is een vlugvlug ineengebokst debatprogramma waar veel essentiële info ontbreekt, maar dat qua entertainment en paniekzaaierij hoog scoort.

Zoals ik al eens eerder op dit forum schreef:
Geef ons een diepgaand debatprogramma met personen die kennis van zaken hebben.
Geen verkiezingspraat, geen BV's of wannabee-influencers die drama's zitten verkondigen wanneer de temperatuur zakt onder 21 graden, maar experts in energie, isolatie, .... en tips en tricks van het (live) publiek.
Dit programma wordt dan uitgezonden door verschillende zenders tegelijk, net zoals men dat doet bij benefiet-acties.

Of is de urgentie dan toch niet zo hoog en is al die paniek voor niks nodig? Geef ons dan maar de elvendertigste herhaling van de Kampioenen, De Allerslimste Mens ter Wereld, en het nieuwe seizoen van Love Island.
Brood en spelen, maar binnenkort is het misschien krabben voor brood en spelen om warm te krijgen.

Als jij een netto inkomen hebt van +-4.000€ (of meer), maar er gaat 60% naar leningen (zelfs 50% zou hoog zijn)
Daar moet de maatschappij niet meer voor mee opdraaien

Ik denk dat @Renegadexxripxx het in post #3,312 zeer goed samenvat

Ik denk dat veel 'kritiek' komt omdat het een gevoelig onderwerp is.
De financieel zwakkeren moeten inderdaad geholpen worden om de hoge energiekosten te kunnen betalen. Maar we kunnen niet iedereen sociaal tarief geven.
De huidige maatregelen van 6% BTW zijn al een stap in de goede richting voor iedereen. Dat EU nog paar dingen kan doen zoals loskoppelen elektriciteitsprijs van gasprijs is ook 1tje die veel kan helpen.
Bon:

Sociaal tarief zou meer gespreid kunnen worden toegepast: meer in stappen toekennen zodat een grotere groep steun ontvangt. Je zou met sociale kortingen kunnen werken die afhangen van het gezinsinkomen en dalen naarmate dat inkomen groter is. Nu is het, door de arbitraire toekenning, erg zuur voor de groep mensen die net buiten de boot vallen.

Je kan de index hervormen zodat de laagste lonen daar relatief meer van profiteren dan de hoogste lonen. Nu is het andersom.

Je kan bedrijven de mogelijkheid geven om fiscaal voordelige consumptiecheques te geven ipv. een verplichte loonindexering.

Ik vond de voorstellen van Rousseau en De Wever eigenlijk niet zo verkeerd. Waren ook veel parallellen te vinden (misschien zijn ze al toenadering aan het zoeken voor een coalitie na de volgende verkiezingen).

Het is een vlugvlug ineengebokst debatprogramma waar veel essentiële info ontbreekt, maar dat qua entertainment en paniekzaaierij hoog scoort.

Zoals ik al eens eerder op dit forum schreef:
Geef ons een diepgaand debatprogramma met personen die kennis van zaken hebben.
Geen verkiezingspraat, geen BV's of wannabee-influencers die drama's zitten verkondigen wanneer de temperatuur zakt onder 21 graden, maar experts in energie, isolatie, .... en tips en tricks van het (live) publiek.
Dit programma wordt dan uitgezonden door verschillende zenders tegelijk, net zoals men dat doet bij benefiet-acties.

Of is de urgentie dan toch niet zo hoog en is al die paniek voor niks nodig? Geef ons dan maar de elvendertigste herhaling van de Kampioenen, De Allerslimste Mens ter Wereld, en het nieuwe seizoen van Love Island.
Brood en spelen, maar binnenkort is het misschien krabben voor brood en spelen om warm te krijgen.
het is de vtm die eens een "debat" wil houden dus die kunnen wel doen wat ze willen natuurijk. Het is onafhankelijke media.

Bon:

Sociaal tarief zou meer gespreid kunnen worden toegepast: meer in stappen toekennen zodat een grotere groep steun ontvangt. Je zou met sociale kortingen kunnen werken die afhangen van het gezinsinkomen en dalen naarmate dat inkomen groter is. Nu is het, door de arbitraire toekenning, erg zuur voor de groep mensen die net buiten de boot vallen.

Je kan de index hervormen zodat de laagste lonen daar relatief meer van profiteren dan de hoogste lonen. Nu is het andersom.

Je kan bedrijven de mogelijkheid geven om fiscaal voordelige consumptiecheques te geven ipv. een verplichte loonindexering.
Op den duur groeien uw lonen wel enorm dicht naar elkaar waardoor het totaal niet intressant meer is om nog promotie te maken (of te gaan werken)

Hogere index + werkbonus + jobbonus (en als je echt laag zit nog wat sociaal tarieven)
Binnenkort zijt ge met 2000€ netto zonder extra legale voordelen een grotere sukkelaar

Er is ook een lichtpuntje: zo een shock zet alles en iedereen op scherp - dat zal resulteren in een long -term winst, zowel in gedrag, gewoonte, prioriteit, investering, politiek, ...
Jij denkt dat?
Degene met sociaal tarief doen maar op en moeten naar niets omzien Wss.
Heb dat hier toch al gelezen dat er geen beperking op zit.

Die schok lijkt er bij de meeste gezinnen pas te komen wanneer ze de eindafrekening in de bus krijgen.
De regering moet maar zorgen dat de prijzen normaal worden en er genoeg energie voor handen is. Want hun consumptiegedrag aanpassen tijdens een crisis? #nietmijnregering en van die dingen...

Terug
Bovenaan