Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ze kunnen toch je tariefplan enkel aanpassen aan het einde van de looptijd van je contract, en dan zou je normaal toch een brief moeten gekregen hebben met informatie over je nieuw contract.Ik dacht “iedereen panikeert” terwijl mijn maandelijkse domiciliëring van een vast bedrag (zelfde bedrag als voor de crisis) elk maand netjes van m’n rekening afging en ik tot op heden geen aanmaning of herinnering tot betaling heb ontvangen. Ik dacht dat alles netjes verliep. Ik heb altijd al een vast tarief gehad. Ik heb voor de zekerheid besloten om eens mijn account te checken…
1400 euro openstaand saldo
680 euro voorschotbedrag
En dit voor 2 mensen die samenwonen…
Opeens merk ik ook dat ik nu een variabel tariefplan heb? Kan dit zomaar? Waarom wordt mijn vast tariefplan niet hernieuwd? Kan ik dit betwisten?
Zijn ze nu compleet gek? Voor hetzelfde geld kon ik een huis kopen en maandelijks lening afbetalen! Hoeveel betalen jullie maandelijks voor gas en elektriciteit? Hoeveel leden telt jullie gezin?
Euh dan liever geen korting dan verrassingen nadien.120 euro korting.
Maar niet voor iedereen!
En diegene die ze krijgen moeten ze wel op het einde van het jaar terugbetalen.
Of misschien ook niet!
Echt...
Wie verzint zo'n dingen? Hoe kom je daar in hemelsnaam op?
Ik houd het ook bij en zet het apart, dat ze maar overkop gaan. Ik kreeg een voorstel van 533 euro per maand voor een appartementje van 79m² met 1.5 slaapkamer.Ik betaal maandelijks een 150 euro voorschot en zet daarnaast nog 100 a 200 opzij voor het geval dat. Ik ga niet alles aan het energiebedrijf geven dat mogelijks failliet kan gaan.
Dat is nu een hele moeilijke geworden... Vaste contracten zijn peperduur geworden, bij variabelen weet je niet welke op het einde van de rit de beste zou zijn... Indien je denkt dat de gasprijzen van september lager uitvallen dan oktober, november en december, zou ik bv. Engie Easy nemen, indien je denkt dat de gasprijzen nu enkel zouden dalen Engie Direct.Welke leverancier/tariefplan raden jullie aan?
Ik zou eerst eens kijken naar u historisch verbruik en op basis daarvan zelf eens inschatten hoeveel je gaat moeten betalen. Ze doen een standaardvoorstel maar hier was dat bv ook € 250 per maand te duur afgaand op ons verbruik (we verbruiken 8700 kWh gas en 2.400 kWh elektriciteit).Ja ook… en ik zie nu vanwaar 1400 euro openstaand saldo komt. Ongeveer 700 euro jaarafrekening en dan een eerste voorschotbedrag van 680 euro. Tot eind vorig maand betaalden we 150 euro maandelijks voor elektriciteit en gas.
Kunnen wij dit niet op een of andere manier betwisten of snel veranderen naar een andere goedkopere leverancier? Welke leverancier/tariefplan raden jullie aan?
Tuurlijk wel, mits 1 maand opzegtermijn.Dus aangezien ik te laat ben (wegens geen mail/brief - misschien mijn huisgenoot wel, ik zal het hem eens vragen) dien ik een jaar uit te houden met deze hoge tarief aan 680 euro? Het is niet meer mogelijk om van leverancier te veranderen?
Het is zeker nog mogelijk om van tarief te veranderen maar geloof niet dat je met de huidige tarieven opeens 2000 euro zal besparen.Dus aangezien ik te laat ben (wegens geen mail/brief - misschien mijn huisgenoot wel, ik zal het hem eens vragen) dien ik een jaar uit te houden met deze hoge tarief aan 680 euro? Het is niet meer mogelijk om van leverancier te veranderen?
Luminus geeft nog vast contract (wel duurder als in augustus)Dus aangezien ik te laat ben (wegens geen mail/brief - misschien mijn huisgenoot wel, ik zal het hem eens vragen) dien ik een jaar uit te houden met deze hoge tarief aan 680 euro? Het is niet meer mogelijk om van leverancier te veranderen?
Ik ben niet zeker van die maand opzegtermijn bij stilzwijgend verlengde contracten.Tuurlijk wel, mits 1 maand opzegtermijn.
Probleem is vooral dat het overal van dat zal zijn, weinig verschil nog te merken de dag van vandaag.

Even verduidelijken dat je enkel gezinshoofd kan zijn wanneer je partner minder dan +-1000 euro per maand verdient, of wanneer je alleenstaande bent met minimaal 50% co-ouderschap.
wou €120 korting op die 2 maanden op een factuur van 8k fzo! Dankuwel voor dit zalig geschenkHoop toch dat al die mensen met hun sociaal tarief, dat weer voor lange tijd is verlengd, ook mogen gebruik maken van dit hulpmiddel, hoe gaan ze anders in de winter nog tot 24 graden kunnen stoken met de ramen open
![]()

Tghoh, feitelijk heel eerlijk. Dat is het quasi hé als ge in een oud kot van een huisjesmelker terecht komt.hoe gaan ze anders in de winter nog tot 24 graden kunnen stoken met de ramen open![]()
Je komt natuurlijk niet zomaar op leefloon, maar correct, jij zou dan als gezinshoofd gezien worden.Mijn vriendin heeft geen inkomen dus we leven nu eigenlijk volledig op mijn loon, da's +- €2000 netto (en dat lukt betrekkelijk vlot). Moest ik nu op een leefloon terechtkomen en mijn vriendin verdient bv €700 per maand, dan komen we er eigenlijk voordeliger uit dan ik die nu voltijds werk? Klopt dat? Of is zij dan "gezinshoofd"?
Nog altijd beter dan niks![]()

Net gecheckt, komt op hetzelfde neer, ongeveer 650 euro/maand. Ons huis is niet energiezuinig, geen deftig isolatie. Dat speelt dus ook een rol waarschijnlijk. Maar allé kom, onze minister heeft een renteloze renovatielening gelanceerd om te renoveren tussen al deze hoge inflatie en hoge energieprijzen. Vanwaar gaan we al dat geld halen gvd?Luminus geeft nog vast contract (wel duurder als in augustus)
https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/alle-tariefplannen/optifix/
je moet je verbruikscijfers eens ingeven en zien waar je uitkomt. Als het lager is dan je variabel tarief kan je veranderen maar niemand kan zeggen of volgende maand de prijzen zakken en je dan feitelijk beter af was met een variabel.
Let erop dat de variabele tarieven op V-test momenteel berekend worden op ongeveer 32€c/KWh, hetgeen te hoog is ten opzichte van de huidige prijzen (+/- 25€c/KWh). Dus variabel momenteel voordeliger dan vaste tarieven van september...Net gecheckt, komt op hetzelfde neer, ongeveer 650 euro/maand. Ons huis is niet energiezuinig, geen deftig isolatie. Dat speelt dus ook een rol waarschijnlijk. Maar allé kom, onze minister heeft een renteloze renovatielening gelanceerd om te renoveren tussen al deze hoge inflatie en hoge energieprijzen. Vanwaar gaan we al dat geld halen gvd?
Verbrekingsvergoeding is in 2021 op de schop gegaan. Enkel de vaste vergoeding, maar deze moet duidelijk zijn.Ik ben niet zeker van die maand opzegtermijn bij stilzwijgend verlengde contracten.
De vaste vergoeding is een soort abonnementskost die de meeste energieleveranciers aanrekenen voor administratieve kosten, zoals hun klantendienst en het verwerken en versturen van facturen. De hoogte van dat bedrag verschilt van contract tot contract en schommelt tussen 0 en ruim 100 euro per jaar.
Vanaf juli is het volgens mij ook zo dat men maar maximum de helft van de vaste vergoeding mag aanrekenen indien contract binnen 6 maanden opgezegd wordt.Enkel de vaste vergoeding, maar deze moet duidelijk zijn.
![]()
Mogelijke vergoedingen bij het veranderen van energieleverancier
www.vlaanderen.be
Verbrekingsvergoeding is in 2021 op de schop gegaan.