Aanpak van de gas- en energiecrisis

400 euro is tegenwoordig peanuts, zelfs in een supergeisoleerde woning. Energievraag gaat nooit 0 zijn, een warmtepomp vereist nu eenmaal wat vermogen, daarnaast heb je je klassieke verbruik qua koken, tv, frigo's. En aangezien de zonnepanelen nog moeten toekomen is er 0,0 zelfvoorziening momenteel.

Had ik nu geen zonnepanelen dan keek ik ook naar 3-400 euro extra per maand op de electriciteitsrekening.
ik had idd erover gelezen dat hij geen zonnepanelen liggen had, wat nu eenmaal standaard is bij een energiezuinige woning met warmtepomp.

Voorschot factuur.
400 euro tegenwoordig is echt niet zoveel geld voor een woning zonder zonnepanelen met een lucht water warmtepomp.
Zoals mijn broeder dus zegt.Als ik nu mijn verbruik zonder zonnepanelen ingeef zit ik ook aan een elektriciteitskost van 3200 euro per jaar of een voorschot van 260 euro . En dat is dan zonder LWWP die dan nog eens instaat voor verwarming en san ww.

Hindsight is 20/20 maar toen de onderneming van het bouwen van een woning gestart was zaten we in de periode van nog net een lening aangaan voor het belastingsvoordeel, dan kwam corona en de stijgende grondstoffenprijzen om dan finaal een loodzware energiefactuur gepresenteerd de krijgen.
Het is wel heel gemakkelijk om te zeggen...

Dit hadden weinig mensen zien aankomen hoor.
Wel eerlijk zijn. In de veronderstelling dat je betaalt aan de huidige kosten. Niet als je vb een optifix of comfy fix contractje had afgesloten.

Wat als je u bij de hogere klasse rekent die tgv omstandigheden krap bij kas zit toch wel een beetje mag verwachten.

Dat het niet makkelijk is daar heb ik alle begrip voor. Maar een beetje meer dan de handen in de lucht steken mag wel. Tegenslagen kunnen nu eenmaal altijd voorvallen... en volwassen zijn wil ook zeggen daarmee omgaan. Je kan zeggen dat flexijobben een manier is om ermee om te gaan... maar ik ben 100% tegen het flexijobben principe... ik vind dat systeem compleet onethisch net zoals het bijberoepen.... maar dat is een andere discussie.

Wel eerlijk zijn. In de veronderstelling dat je betaalt aan de huidige kosten. Niet als je vb een optifix of comfy fix contractje had afgesloten.

Wat als je u bij de hogere klasse rekent die tgv omstandigheden krap bij kas zit toch wel een beetje mag verwachten.

Dat het niet makkelijk is daar heb ik alle begrip voor. Maar een beetje meer dan de handen in de lucht steken mag wel. Tegenslagen kunnen nu eenmaal altijd voorvallen... en volwassen zijn wil ook zeggen daarmee omgaan. Je kan zeggen dat flexijobben een manier is om ermee om te gaan... maar ik ben 100% tegen het flexijobben principe... ik vind dat systeem compleet onethisch net zoals het bijberoepen.... maar dat is een andere discussie.
Ja type contract weet ik nu ook niet. Hoogstwss variabel.
Maar ik wil gewoon nog even op de kern van het verhaal terugkomen.
Als je begonnen bent aan je bouw project in 2019 dat degelijk gebudgetteerd was, tegen de stijgende grondprijzen aankijkt waardoor uw bouwbudget ruim overschreden wordt om dan geconfronteerd te worden met stijgende energieprijzen... dan kan je nog tot de hogere middenklasse behoren maar het best ook wel nog moeilijk hebben.
De zure zal wel zijn als hij naast die energie bonus zal grijpen.

Als je begonnen bent aan je bouw project in 2019 dat degelijk gebudgetteerd was, tegen de stijgende grondprijzen aankijkt waardoor uw bouwbudget ruim overschreden wordt om dan geconfronteerd te worden met stijgende energieprijzen... dan kan je nog tot de hogere middenklasse behoren maar het best ook wel nog moeilijk hebben.

Als hij de energiebonus niet heeft verdient ie meer dan genoeg.

Tuurlijk. Maar de volwassene in mij schrapt dan niet kritische zaken voor een latere datum. Dus tot er budget is. Of beknibbeld op de uitgaven met zaken die goedkoper zijn en die ik ooit dan wel zou vervangen die ik wel prefereer.

Er zijn toch wel wat mogelijkheden. Ook al zijn ze niet ideaal of kosten ze op termijn meer.

Ik denk dat velen onder ons bij de bouw of aankoop woning wel compromissen gemaakt hebben tgv budgettaire redenen. Hoort erbij. Is hard, maar dat is hoe het werkt.

Ik ben HEEL blij dat ik geen nieuwbouw of totaalrenovatie heb gekozen uiteindelijk want het budget was al krap. In 2020 nog betaalbaar volgens de architect, begin 2021 niet haalbaar tenzij ik de afwerking zou laten liggen volgens de architect, vandaag de dag zou ik 60k tekort komen die ik niet kan bijlenen èn in een caravan overwinteren wegens te weinig beschikbare werkkrachten en materialen.

Vandaag wel triest verhaal gehoord van collega.
Redelijk zwaar moeten lenen voor zijn woning. Super geisoleerd, warmtepomp (lucht water) maar de energiekost is toch 400 euro per maand. Weliswaar enkel elektriciteit maar toch...
Die klust nu flexi bij int weekend om toch nog iets van sociaal leven te hebben.
Die mensen hebben niets van buffer meer en balanceren direct op een heel smalle koord. Wat als hij direct zijn huis mag verkopen? Zijn lening uitstellen kost ook duizenden euro's extra.
Als kers op de taart komt er nog een kindje aan binnen een maand trouwens.

Zeg tegen uw collega al maar dat ie stopt met flexi jobben... sociaal leven is gedaan voor de komende 5 jaar :laugh:

[

Als, als als. Had hij maar dit of had hij maar dat. Had heel België nu maar in september 21 een optifix genomen voor 3 jaar aan 3 ct/kwh gas en 17 ct elektriciteit.

Wat denk je dat we dan zouden zien? Elke leverancier failliet. Heel het systeem met verschillende tarieven is absurd. Je pleit voor autokeuring niet te privatiseren, maar een private energiesector gebaseerd op het ieder-voor-zich principe vind je wel ok. De mensen moeten maar wekelijks de vreg checken en f5 duwen.

En waarom zouden mensen niet mogen bijberoepen of flexen om de stijgende kosten te betalen? Dat getuigt net van de handen niet in de lucht steken.

Vandaag wel triest verhaal gehoord van collega.
Redelijk zwaar moeten lenen voor zijn woning. Super geisoleerd, warmtepomp (lucht water) maar de energiekost is toch 400 euro per maand. Weliswaar enkel elektriciteit maar toch...
Die klust nu flexi bij int weekend om toch nog iets van sociaal leven te hebben.
Hoe komt het dat mensen zwaar kunnen lenen voor een woning ?
Toen wij naar iedere bank gingen om de rentes te vergelijken kregen we een maximum afgestemd op het loon dat we toen verdiende zodat er gerekend wordt dat je genoeg reserve over hebt voor andere zaken.

Toen wij naar iedere bank gingen om de rentes te vergelijken kregen we een maximum afgestemd op het loon dat we toen verdiende zodat er gerekend wordt dat je genoeg reserve over hebt voor andere zaken.
Omdat de banken toen nog geen rekening moesten houden met energiekosten die in sommige gevallen de leningskost overstijgen :)

Bij ons waren de banken echt wel zeer flexibel daarin. Wij mochten bij veel banken tot bijna de helft van ons inkomen lenen.
Wij hebben dat niet gedaan omdat we ons zelf niet comfortabel voelden daarbij.

En daarnaast, als je maandelijkse rekening van 200 euro naar 600 euro gaat bijvoorbeeld (wat vandaag toch niet onrealistisch is), is dat gewoon een zware klap. Ongeacht hoeveel marge je hebt.
400 euro minder kunnen uitgeven of minder kunnen sparen is gewoon véél voor de meeste mensen.

Omdat de banken toen nog geen rekening moesten houden met energiekosten die in sommige gevallen de leningskost overstijgen :)
Ik praat van 2017 - 2018. Maandelijks plaatsen wij nog altijd een bedrag op spaarrekening, als de kosten zouden verhogen +500 is dat gewoon 500minder die naar de spaarrekening zou gaan.

Ik ben HEEL blij dat ik geen nieuwbouw of totaalrenovatie heb gekozen uiteindelijk want het budget was al krap. In 2020 nog betaalbaar volgens de architect, begin 2021 niet haalbaar tenzij ik de afwerking zou laten liggen volgens de architect, vandaag de dag zou ik 60k tekort komen die ik niet kan bijlenen èn in een caravan overwinteren wegens te weinig beschikbare werkkrachten en materialen.
Wij hebben 12 jaar geleden 2 winters in een containerwoning geleefd tijdens de bouw. Veel afwerking is pas later gekomen, en vooral heel veel zelf gedaan.
Daar is in mijn ogen niets mis mee. Dat is even doorbijten, maar je weet waar je het voor doet. Mijn lening is ondertussen lager dan de gemiddelde huurprijs voor een klein appartementje hier in de buurt.

Bij de generatie van mijn ouders was dat niet anders. Dikwijls zelfs nog extremer zoals een oude badkamer tijdelijk installeren ipv een nieuwe, geen keuken de eerste jaren, ...

Als ik dan tegenwoordig zie hoe de meeste huizen meteen volledig afgewerkt worden - inclusief tuin, oprit, en tuinhuis - dan is er nog wel wat marge over.
Veel mensen kunnen perfect een pak minder lenen en gedurende enkele jaren verder afwerken. Maar dat is natuurlijk niet echt "instagrammable".

Wij hebben 12 jaar geleden 2 winters in een containerwoning geleefd tijdens de bouw. Veel afwerking is pas later gekomen, en vooral heel veel zelf gedaan.
Daar is in mijn ogen niets mis mee. Dat is even doorbijten, maar je weet waar je het voor doet. Mijn lening is ondertussen lager dan de gemiddelde huurprijs voor een klein appartementje hier in de buurt.

Bij de generatie van mijn ouders was dat niet anders. Dikwijls zelfs nog extremer zoals een oude badkamer tijdelijk installeren ipv een nieuwe, geen keuken de eerste jaren, ...

Als ik dan tegenwoordig zie hoe de meeste huizen meteen volledig afgewerkt worden - inclusief tuin, oprit, en tuinhuis - dan is er nog wel wat marge over.
Veel mensen kunnen perfect een pak minder lenen en gedurende enkele jaren verder afwerken. Maar dat is natuurlijk niet echt "instagrammable".
Is maar wat we 'veel' noemen zeker?

Ik zie er ook veel waarbij dat niet gebeurd.

En dan vooral beseffen dat er vooral veel meer mensen zijn die geen nieuwbouw kunnen betalen. Veel meer mensen die niet zoveel keuzes hebben.

Met mensen die een nieuwbouw zetten, incl zwembad, keuken van 50k,... En nu klagen dat ze niet rondkomen heb ik geen medelijden mee. Maar het lijkt me niet dat dit een merendeel is.

In mijn ouders hunne tijd kon ge ook nog een woning kopen terwijl maar één iemand werkte.
Dat heeft allemaal heel weinig met instagrammable te maken se.

In mijn ouders hunne tijd kon ge ook nog een woning kopen terwijl maar één iemand werkte.
Dat heeft allemaal heel weinig met instagrammable te maken se.
Dat was dan meer in mijn grootvader zijn tijd denk ik. Mijn grootmoeder werkte niet, maar ik denk dat hij regelmatig ook wel bijkluste na zijn gewoon werk. Bij mijn ouders kon ge in het begin met moeite van een keuken spreken, dat was gewoon een fornuis, een wasbak en een keukentafel. Dus basic stuff maar niet wat ik tegenwoordig versta onder een keuken met alles er op en er aan.

Dat was dan meer in mijn grootvader zijn tijd denk ik. Mijn grootmoeder werkte niet, maar ik denk dat hij regelmatig ook wel bijkluste na zijn gewoon werk. Bij mijn ouders kon ge in het begin met moeite van een keuken spreken, dat was gewoon een fornuis, een wasbak en een keukentafel. Dus basic stuff maar niet wat ik tegenwoordig versta onder een keuken met alles er op en er aan.
De levensstandaard is er dan ook op vooruit gegaan. Toen ik jong was, werden de kinderen één na één gewassen in het zelfde bad. Was er geen kabel, alleen antennes. Er waren geen computers, geen smartphones.
Dus mensen die nu een PC thuis hebben leven boven hun stand omdat je grootmoeder of ouders vroeger geen PC hadden.
Ik ben er niet zeker van.
Ja sommige mensen overkopen zich bij het bouwen van een nieuwe woning. Maar in plaats van mensen hier te culpabiliseren lijkt het me beter verdere besparingstips op te sommen.

Goh, mijn pa werkte ook als enige gedurende lange tijd in de bouw terwijl mijn ma een hele periode thuiszat of half time werkte.
En ja inderdaad de afwerking van zowat alles gaat er op vooruit natuurlijk.

Wij hadden nog enkele beglazing als kind in verschillende ruimtes dat is nu ook ondenkbaar.

Maar goed die vooruitgang is natuurlijk in alles merkbaar. Ne auto in mijn kindertijd was ook nog met zo een hendelke om het raamke naar beneden te draaien omdat er gene airco was.
Dat is een toegenomen levensstandaard waar we altijd naar moeten streven lijkt me.

Terug
Bovenaan