Aanpak van de gas- en energiecrisis

De levensstandaard is er dan ook op vooruit gegaan. Toen ik jong was, werden de kinderen één na één gewassen in het zelfde bad. Was er geen kabel, alleen antennes. Er waren geen computers, geen smartphones.
Dus mensen die nu een PC thuis hebben leven boven hun stand omdat je grootmoeder of ouders vroeger geen PC hadden.
Ik ben er niet zeker van.
Ja sommige mensen overkopen zich bij het bouwen van een nieuwe woning. Maar in plaats van mensen hier te culpabiliseren lijkt het me beter verdere besparingstips op te sommen.
De levensstandaard is inderdaad jarenlang gestegen. Kijk naar het verleden en dan zie je dat de levensstandaard niet enkel stijgt, maar ook met periodes kan dalen. Voor de meeste mensen is het heel moeilijk te aanvaarden dat we nu misschien wel in zo'n daling terecht gekomen zijn.

In mijn ouders hunne tijd kon ge ook nog een woning kopen terwijl maar één iemand werkte.
Dat heeft allemaal heel weinig met instagrammable te maken se.
Ik ken jouw leeftijd natuurlijk niet, maar we zijn duidelijk van een andere generatie.

Die maatregelen in Nederland zijn toch een pak ingrijpender dan wat men in België gaat doen...
De belangrijkste maatregel is een soort basispakket voor energie: tot (wellicht) een verbruik van zo'n 2.500 kWh stroom en 1.169 m³ gas - het gemiddelde verbruik van een Nederlands gezin - zullen de Nederlanders deze winter slechts de prijs van januari, vóór de oorlog in Oekraïne, moeten betalen. De rest wordt door de overheid bijgelegd. Alles wat je dan meer verbruikt, wordt wel aan de marktprijs aangerekend.

Vgl. met hier "(bijna) iedereen krijgt 400 euro compensatie".

Wordt er op Europees niveau niks afgesproken of gecoördineerd eigenlijk?

Die maatregelen in Nederland zijn toch een pak ingrijpender dan wat men in België gaat doen...

Vgl. met hier "(bijna) iedereen krijgt 400 euro compensatie".

Wordt er op Europees niveau niks afgesproken of gecoördineerd eigenlijk?
Nederland heeft ook veel meer geld. En ingrijpender is niet per definitie beter - maar ik spreek me er niet over uit in deze context.

Trouwens eindelijk eens berekend hoeveel ik het afgelopen jaar verbruikt heb.

Alleenstaande, in een appartement (normaal gezien EPC B, geen zonnepalen, geen warmtepomp, gewoon gasboiler dus):
Bijna exact 500 m³ gas.
Elektriciteit nachttarief 900 kWh en dagtarief 77 kWh.

Volgens de V test liggen de prijzen (gas+elektriciteit) voor mij rond de 220-230 euro/maand.
Ik denk niet dat ik veel zuiniger kan zijn eerlijk gezegd :unsure: Maar ook voor mij is dat een verdubbeling van wat ik vroeger betaalde...

Het komt op 1 ding neer in eender welke tijd, geldbeheer. Weinig of geen buffer overhouden is altijd een risico (als je geen rijke mammie of pappie hebt). Nu ja, die hoge energiekost kon NIEMAND voorspellen in 2019-2020. Maar daar dient een buffer voor, voor onverwachte kosten gerelateerd aan tegenslagen en situaties.
En ik heb geleerd: geen geld genoeg, wel dan kan je het niet kopen, zo nooit schulden gehad in m'n leven. Voor een huis is dat nu eenmaal nodig lenen, maar je kan je uitgaven ook gaan beperken door niet alles of te veel in 1 keer te willen, idd.

Laatst bewerkt:
Het komt op 1 ding neer in eender welke tijd, geldbeheer. Weinig of geen buffer overhouden is altijd een risico (als je geen rijke mammie of pappie hebt). Nu ja, die hoge energiekost kon NIEMAND voorspellen in 2019-2020. Maar daar dient een buffer voor, voor onverwachte kosten gerelateerd aan tegenslagen en situaties.
En ik heb geleerd: geen geld genoeg, wel dan kan je het niet kopen, zo nooit schulden gehad in m'n leven. Voor een huis is dat nu eenmaal nodig lenen, maar je kan je uitgaven ook gaan beperken door niet alles of te veel in 1 keer te willen, idd.

Tja, buffer.
Als ge als jong gezin een paar 1000 euro aan de kant hebt en ik zeg maar iets, uw verbouwing plots 25% duurder is of ge ineens uw buffer moet aanspreken voor een algemene kost.
Normaal geen probleem en kunt ge die terug aanvullen per maand. Maar als ge dan ook nog es elke maand moet opleggen omdat uw energiefactuur 600 euro duurder is geworden dan kan ik wel geloven dat ge, zelfs als ge voorzichtig zijt, het pitsen kan worden plots.

Tja, buffer.
Als ge als jong gezin een paar 1000 euro aan de kant hebt en ik zeg maar iets, uw verbouwing plots 25% duurder is of ge ineens uw buffer moet aanspreken voor een algemene kost.
Normaal geen probleem en kunt ge die terug aanvullen per maand. Maar als ge dan ook nog es elke maand moet opleggen omdat uw energiefactuur 600 euro duurder is geworden dan kan ik wel geloven dat ge, zelfs als ge voorzichtig zijt, het pitsen kan worden plots.
Tjah, geen buffer is 'niet kunnen kopen' dan voor me, of het risico beter niet nemen in mijn visie. Ik begrijp je maar al te goed hoor! Ik heb lang geen deftige buffer gehad en was daardoor verplicht in goedkope soms shitty huurwoningen te wonen.

Vandaag komt er veel samen. Niet kunnen kopen met daarbovenop nog eens de hoge huurprijzen, dat is ook al een groter probleem vandaag. Als je niet wil huren, maar een hypotheek riskant is, idem. Dan beter niet kopen? Maar dat ben ik.

Kijk naar @Mulan haar vb, vandaag zou het voor haar niet gegaan zijn, iets kopen. Terwijl nog maar een paar jaar terug net wel.

Als je buffer te snel opraakt door extreme situaties (in uw voorbeeld), is dat ook niet leuk natuurlijk. Het is allemaal niet zwart wit. Pech en gezonheidssproblemen bvb kunnen al veel roet in het eten gooien, en niet alles voorzie je zo maar, idd. Dus niet iedereen hoe slim of dom treft soms volledige schuld in moeilijke situaties en tijden. Dat wordt hier soms snel geopperd, je moest maar dit en dat ... maar als je nooit echt pech hebt gehad, tjah snel gezegd dan.

Laatst bewerkt:
Tjah, geen buffer is 'niet kunnen kopen' dan voor me, of het risico beter niet nemen in mijn visie. Ik begrijp je maar al te goed hoor! Ik heb lang geen deftige buffer gehad en was daardoor verplicht in goedkope soms shitty huurwoningen te wonen.

Maar dat gaat toch niet op?
Als je vandaag een verbouwing incalculeert voor 50.000 euro en je hebt dan nog 10.000 euro over + je kan daarboven op 500 euro sparen.
Dat is toch allemaal "ok"?

Als dan plots je renovatie door zoveel plotse factoren ineens 70.000 euro blijkt te worden en je ipv 500 euro te sparen per maand je nog 100 euro moet opleggen omdat je energiefactuur ineens 600 euro duurder wordt.
Dan is je buffer er meer dan aan, kan je gaan bijlenen én kan je nog steeds niet sparen.

Vandaag komt er veel samen. Niet kunnen kopen met daarbovenop nog eens de hoge huurprijzen, dat is ook al een groter probleem vandaag. Als je niet wil huren, maar een hypotheek riskant is, idem. Dan beter niet kopen? Maar dat ben ik.

Kijk naar @Mulan haar vb, vandaag zou het voor haar niet gegaan zijn, iets kopen. Terwijl nog maar een paar jaar terug net wel.

Als je buffer te snel opraakt door extreme situaties, is dat ook niet leuk natuurlijk. Het is allemaal niet zwart wit. Pech en gezonheidssproblemen bvb kunnen al veel roet in het eten gooien, en niet alles voorzie je zo maar.
en wat is dan een goede buffer volgens u om te mogen kopen/bouwen?

Uh afhankelijk van wat je wilt he, dikke of meer autos, grote of kleine woonst, veel luxe of niet.
Mijn rekening niet voor een ander!

5, 10 of 20k bvb is al iets. Als je opeens 3k gas moet opleggen kan je dat dan zonder probs. Als dat niet lukt, lukt het niet hé. Maar een mens weet al, daar doe je bvb geen grote isolatiekost of energiezuinige investering mee als dat nodig blijkt.

ps. 300k :unsure: das geen buffer meer, maar kapitaal. Investeren in vastgoed tedzuu!

Laatst bewerkt:
Uh afhankelijk van wat je wilt he, dikke of meer autos, grote of kleine woonst, veel luxe of niet.

5, 10 of 20k bvb is al iets. Als je opeens 3k gas moet opleggen kan je dat dan zonder probs.
Maar als je net een huis kocht en er komen extra kosten aan isolatie en dak (door stormschade ofzo), is dat al snel weg en misschien weinig.
Ik heb meer door een erfenis, en had zelf al bijna 35k gespaard (geen auto en goedkoop huren en geen kinders bvb een 5 tal jaar). Ik kwam toen van 1500€ spaargeld.

Was wel vooral weinig kopen dan en niet op verre reis gaan etc. Wel es Ardennen ofzo. Regelmatig op café met vrienden.

ps. 300k : unsure: das geen buffer meer, maar kapitaal. Investeren in vastgoed tedzuu!

Ja maar dat is het net wat ik hier zeg. Het is niet alleen de afrekening van de energie hé.
Als je 7k aan de kant hebt en 3k gas moet opleggen is dat geen probleem inderdaad.
Maar als je dan nog 4000 euro overhoudt en je voorschot is ineens 900 euro ipv 300 euro dan heb je 600 euro per maand extra kosten én heb je nog maar 4k over. Als je dan elke maand 300-400 euro van je spaarrekening moet halen om de gas te betalen duurt het niet lang he.
Het minste wat je dan voorhebt heb je direct een probleem.

En natuurlijk je kan hier en daar besparen maar daar gaan de meesten geen 600 euro per maand uit halen. En dat is net het probleem, dat een gemiddeld gezin dat best wel een buffer heeft plots én an sich niet onvoorzichtig is door een aantal invloeden op het punt staat om in de problemen te geraken en/of aan zijn levensstandaard in te boeten.

Zever in deze situatie die kay-gell u probeert uit te leggen
5, 10 of 20k bvb is al iets. Als je opeens 3k gas moet opleggen kan je dat dan zonder probs.
Maar als je net een huis kocht en er komen extra kosten aan isolatie en dak (door stormschade ofzo), is dat al snel weg en misschien weinig.
Ik heb meer door een erfenis, en had zelf al bijna 35k gespaard (geen auto en goedkoop huren en geen kinders bvb een 5 tal jaar). Ik kwam toen van 1500€ spaargeld.

Was wel vooral weinig kopen dan en niet op verre reis gaan etc. Wel es Ardennen ofzo. Regelmatig op café met vrienden.

Stel je bouwt een huis van 500K met al marge in voor een normale bouwsituatie dus bouw is 450k + 50k reserve en hebt nog 100k spaargeld opzij staan.
Prijzen gingen de afgelopen 2 jaar tot +35/45% en soms zelfs meer, dus uw extra 100k gaat (bijna) volledig naar uw bouw.
Resultaat is versnelde afbouw van uw spaarbuffer, als er dan nog een 400 euro/maand extra bijkomt voor gas/elektriciteit resulteert dit al in veel minder spaarcapaciteit.
Dan moet er in (veel) gevallen niet veel extra meer tegenzitten om stilletjes aan in de problemen te raken.

ps. 300k : unsure: das geen buffer meer, maar kapitaal. Investeren in vastgoed tedzuu!
Niet als je dit geld op 'korte' termijn terug nodig hebt.

Buffer moet volstaan om je huis opnieuw te bouwen in het geval het zou afbranden en je brandverzekering niet werd betaald. Dus de huidige prijs van je huis + 50% om stijgende materiaalprijzen te coveren, +10% om te voldoen aan de normen die wellicht terug gestegen zijn, aangevuld met 5K om hogere energiekosten te coveren en dan nog 50K toevoegen mocht je 1 jaar zonder werk vallen t.g.v. de nakende recessie.

Buffer moet volstaan om je huis opnieuw te bouwen in het geval het zou afbranden en je brandverzekering niet werd betaald. Dus de huidige prijs van je huis + 50% om stijgende materiaalprijzen te coveren, +10% om te voldoen aan de normen die wellicht terug gestegen zijn, aangevuld met 5K om hogere energiekosten te coveren en dan nog 50K toevoegen mocht je 1 jaar zonder werk vallen t.g.v. de nakende recessie.
Aight, dan heb ik net genoeg opzij staan.
Merci voor de duidelijke uitleg ;)
Ja maar dat is het net wat ik hier zeg. Het is niet alleen de afrekening van de energie hé.
Als je 7k aan de kant hebt en 3k gas moet opleggen is dat geen probleem inderdaad.
Maar als je dan nog 4000 euro overhoudt en je voorschot is ineens 900 euro ipv 300 euro dan heb je 600 euro per maand extra kosten én heb je nog maar 4k over. Als je dan elke maand 300-400 euro van je spaarrekening moet halen om de gas te betalen duurt het niet lang he.
Het minste wat je dan voorhebt heb je direct een probleem.

En natuurlijk je kan hier en daar besparen maar daar gaan de meesten geen 600 euro per maand uit halen. En dat is net het probleem, dat een gemiddeld gezin dat best wel een buffer heeft plots én an sich niet onvoorzichtig is door een aantal invloeden op het punt staat om in de problemen te geraken en/of aan zijn levensstandaard in te boeten.
Ik gok dat hij/zij het niet wilt snappen.

Plots 600 euro meer moeten betalen elke maand aan iets basic zoals energie, dat vind ik toch niet normaal. Ik denk dat de meeste jonge gezinnen of alleenstaanden niet eens zo veel over hebben elke maand, in een maand met normale energieprijzen.

Terug
Bovenaan