Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ja en neen hé. Het draait niet om 1000kwh, het gaat om zelfs 1 kwh. Elke kwh die je niet verbruikt moet je niet betalen en compenseert een stuk van de stijging waardoor de meerkost behapbaar wordt. Daarom dat er zo'n uitdrukking bestaat als vele kleintjes maken een groot... en mijn inziens is dat ook de reden waarom oa. mijn vader (en andere ouders vroeger) zo hamerde op de kleine verspillingen. Juist omdat als je dit niet aanleert van kleins af aan, dan is dat enorm moeilijk om eens dat je er zelf voor opdraait om dat af te leren...

Al is dat het licht uitdoen overdag, de temperatuur 3°C lager zetten en een pull aandoen, enkel 1 locatie verwarmen en de rest niet, de extra gashaard die dient voor de sfeer niet meer gebruiken, de PC, radio afzetten wanneer je TV kijkt, uw kledij ipv 1 dag dragen x dagen dragen voordat je ze wast, je kunt het niet zo raar bedenken of het helpt wel...

Maar laat ons eerlijk zijn hé. Als je op een inkomen van 1600€ netto zelfs 200€ zou moeten geven om :
1) warm te zitten
2) energie te gebruiken voor eender wat, ontspanning, koken, etc...
laat ons dan ook eerlijk zijn hé... als je naar uw basisvoorzieningen kijkt... dan is en blijft dat gewoon een goede deal. Al begrijp ik opnieuw perfect dat dit niet aangenaam is. Maar we moeten ons gewoon realiseren dat energie al zeker 8j lang pokkegoedkoop is. En dat dit niet zo kon of kan blijven. Zeker niet met de energietransitie die er gaat aankomen.

Heb je geluisterd naar wat lachaert vermeldde ? Ik vond die zijn uitleg eigenlijk wel perfect begrijpbaar en zeer zeker geen voorbeeld van boerenbedrog. In tegenstelling tot de pistes van energiecheque, lage BTW, etc... wat gewoon puur boerenbedrog is aangezien je het bij die andere voorstellen via een andere wijze moest compenseren.

Zijn uitleg was namelijk dat :

1) wij de accijnzen die verrekend zitten in de federale factuur tijdelijk op 0 zetten
2) daarmee kon je dan grosso modo 70€ besparen op de factuur.

Dus anders gezegd, deze maatregel van 70€ is een maatregel die men niet via een toekomstige maatregel nog ergens anders moet zien te compenseren. De kost ervan was al gecompenseerd.

En dan kom ik terug op mijn eerste punt... alle kleine beetjes helpen. De rest ga je zelf moeten doen. Maar zelfs al stijgt uw factuur met 100€ per maand. En men verlaagt de BTW van 21% naar 6% dan blijft dit nog altijd evengoed een druppel op een hete plaat. Met dit verschil dat je voor die btw verlaging of de energiecheque in de toekomst dat geld toch nog ergens mag gaan gaan halen...
70 euro per jaar. Waauw.

En ook die zal moeten betaald worden door iemand. Btw, heffingen, tax. Whatever je afschaft of uitdeelt, iemand moet het betalen.

Zelfs die minimale federale heffingen maatregel + wat sociale correcties just 500M, dat zei lachaert ook.

Is het dan niet aan de staat om er te zijn voor hun burgers in crisis? Denk dat we voor dat alles genoeg belastingen betalen.

In crisis is de staat er, maar er is helaas geen marge om iets te doen.
In de vette tijden heeft men niet aan schuldafbouw gedaan.

Is het dan niet aan de staat om er te zijn voor hun burgers in crisis? Denk dat we voor dat alles genoeg belastingen betalen.

"Crisis". Valt wel mee voor de meeste.

En er is een tekort van 30mrd. Als ze geld uitdelen 32mrd. Waar gaan ze dat halen? De overheid heeft geen ezeltje die geld kakt

Nu goed, wie ook wel gezien is zijn de mensen die op elektriciteit verwarmen. Hier in de buurt is er alvast zo'n aannemer die de helft van de appartementsblokken hier zet, en die tot de EPC score echt belangrijk werd nog alles vol accumulatoren zette. Gevolg: een hoop appartementen die 15-20 jaar oud zijn, en dus eigenlijk best ok, maar waar je je kan arm stoken.

Dan is het gebouw dus nog relatief goed geïsoleerd? Dan zou ik gewoon overschakelen op lucht/lucht warmtepomp (aka "nen airco"). (Veel) zuiniger dan verwarmen met gas en vrij makkelijk te plaatsen. Je krijgt er nog subsidie voor als je een koopt met uitgeschakelde koelfunctie (al vind ik dat het subsidiebedrag niet waard).
Wel VME toestemming nodig en afspraken rond de buitenunit. Maar aan de huidige prijzen en het wegvallen van het nachttarief is die investering wss terugverdiende op enkele jaren...

Heb hier zelf ook een airco gezet en verwarm als quasi heel de winter ermee.

"Crisis". Valt wel mee voor de meeste.

En er is een tekort van 30mrd. Als ze geld uitdelen 32mrd. Waar gaan ze dat halen? De overheid heeft geen ezeltje die geld kakt
Moest de overheid in eigen boezem kijken en eens een deftige staatshervorming doorvoeren i.p.v. aan pleister politiek te doen zouden we veel verder staan...

Al ons spaargeld erdoor jagen tiens
11% van de Belgen heeft blijkbaar géén spaarcenten op de rekening staan ?
11% van de Belgen heeft geen spaargeld

Dit wil niet zeggen dat 89% van de Belgen wél kan sparen want blijkbaar kan 4 op 10 helemaal niet sparen. (40%)
Maar ze hebben dan wél spaargeld blijkbaar? (Van de familie? Erfenis? Betere tijden?)
Vier op de tien Belgen niet in staat om te sparen

Dwz er is inderdaad nog wat geld te halen hé. Het verschil tussen die 11% en 40% moet weggewerkt worden zeker? :unsure:

Dan is het gebouw dus nog relatief goed geïsoleerd? Dan zou ik gewoon overschakelen op lucht/lucht warmtepomp (aka "nen airco"). (Veel) zuiniger dan verwarmen met gas en vrij makkelijk te plaatsen. Je krijgt er nog subsidie voor als je een koopt met uitgeschakelde koelfunctie (al vind ik dat het subsidiebedrag niet waard).
Wel VME toestemming nodig en afspraken rond de buitenunit. Maar aan de huidige prijzen en het wegvallen van het nachttarief is die investering wss terugverdiende op enkele jaren...

Heb hier zelf ook een airco gezet en verwarm als quasi heel de winter ermee.
Ja ik weet het (ik heb zelf zo een appartement trouwens, maar omdat we verhuisden er zelf geen kosten ingestoken, ik vermoed dat het SVK me dit wel ooit zal vragen). Veel van die appartementen zijn denk ik verhuurd, wat alles nog wat moelijker maakt natuurlijk voor de huurder die de rekening betaalt.

Isolatie, dat is een goede vraag. Het mijn scoorde EPC 350 wat, gezien de elektrische verwarming, wel meevalt (dak en muren bevatten basis isolatie, dubbel glas). Maar ik zie er hier te koop staan met EPC>600.

Allemaal goede tips om het energieverbruik te minderen die ik zeker niet tegenspreek. Maar iemand die vandaag al maar op 19 graden verwarmd en twee keer per week de was doet heeft daar geen boodschap meer aan.
Dan kan die het zetten op 16-17°C (was toen ik opgroeide de ingestelde temperatuur). Ik kom nog van de tijd dat bij mijn grootouders, tante, en zelfs in het begin mijn ouders er een kachel stond in de living en het ijskoud was op de slaapkamers en voor een groot gedeelte van de tijd de badkamer. Ik kom van de tijd waarin ik geen TV had, geen GSM, geen Tablet, geen internet, geen... en waar ik evengoed opgroeide en als dat er wel kwam dan was het tweedehands (al was het een strip). Dat is minder aangenaam ja, maar dat ging ook.

Als je het niet breed hebt, dan moet je ervoor zorgen dat je binnen uw middelen leeft. Of extra moeite doen om bij te verdienen. Ook al is dat niet plezant.

Iemand die 200 euro de maand aan energie moet geven een een gemiddelde huurprijs van 700 euro betaald houdt in jouw voorbeeld 700 euro om zijn leven die maand te bekostigen. In een land in het hart van West Europa.
Het gaat moeilijker zijn voor alleenstaanden ja. Maar dat weet je nu eenmaal als je alleenstaande bent. Desondanks hebben wij dan toch nog de index. Ok dat is niet perfect, maar het is in ieder geval al beter dan in het plethora van al de andere landen. Daarnaast dacht ik wel dat mensen die voltijds werken door de laatste taxshift (waar een eerste gat geslagen is in de begroting) meer verdienen dan 1600€ netto (al moet je dan vakantiegeld, eindejaarsgeld, maaltijdcheques,... dan zeker ook meetellen).
Plezant is anders hé, daar niet van.
Desondanks woon ik nog altijd liever in de onderbuik van onze westerse maatschappij dan ergens anders in diezelfde onderbuik. En ik heb geleefd in die onderbuik. Dat was niet ideaal, maar leven is nu eenmaal u door uw tegenslagen heen slaan. Maar nog altijd liever DIT dan dat ik als langdurige werkloze / zieke mij daar moet doorheen slaan...

Wat voor mij boerenbedrog blijft is dat men zelfs niet oppert om te stoppen met rommelen in de marge en volop de kaart van (financiële) herstructurering van de staat trekt. Ik moest gewoon lachen wanneer men wederom argumenteert dat de werkende mens achteraf het gelag zal betalen. Terwijl de vermogens wederom gewoon buiten schot blijven. Wie doet er dan aan boerenbedrog denk ik.
Ik begrijp de frustratie. Aan de andere kant begrijp ik dat mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben, om een appeltje voor de dorst te hebben via vermogen en zich in hun leven hiervoor zaken hebben ontzegd, die een klein pensioentje hebben dat het in mijn ogen ook oneerlijk aanvoelt als je hen niet bijstaat omdat ze een klein pensioentje hebben maar ze dat appeltje hebben. Terwijl degene die altijd de tierelier heeft uitgehangen en het geld over de baar heeft versmost en ook een klein pensioentje heeft dat je die dan wel zonder boe of bah gaat bijspringen.

Al mag voor mij in het belastingenluik het vermogen een grotere rol spelen.

Nu goed, wie ook wel gezien is zijn de mensen die op elektriciteit verwarmen. Hier in de buurt is er alvast zo'n aannemer die de helft van de appartementsblokken hier zet, en die tot de EPC score echt belangrijk werd nog alles vol accumulatoren zette. Gevolg: een hoop appartementen die 15-20 jaar oud zijn, en dus eigenlijk best ok, maar waar je je kan arm stoken.
Mja, daar zitten we echter ook al geruimte tijd op te hameren dat EPC belangrijk is natuurlijk. De lage prijs van gas heeft echter lange tijd dit gemaskeerd. Nu is dat gewoon weet even brandend actueel net zoals het brandend actueel was rond 2012 toen ik effectief mensen zag fietsen ipv de auto te nemen of effectief mensen hoorde zeggen van ik heb de thermostaat lager gezet want energie kost toch wel geld.

Natuurlijk is het nadeel van gas altijd geweest dat je meedrijft met de prijzen... terwijl mazout als grote voordeel had dat je, als je er aan dacht, uw aankoop kon timen zodanig dat je de aankoop kon doen wanneer de prijzen lager lagen. Maar ik weet dat DAT de effectieve reden is geweest dat mijn grootouders gas 30 jaar geleden hadden buitengezwierd. Want dat was toch duur hoor.

Maar om even terug te komen op het punt, kost voor verwarming is in appartementen, ook met een slechter EPC, al beperkter dan bij huizen. Je geniet namelijk mee van het feit dat iedereen verwarmt. Wat anders is als in huizen.

70 euro per jaar. Waauw.
Mij is aangeleerd het kleine te eren. En 70€ + de 30€ die Tinne zogezegd al had gedaan is dan toch ook weer 100€. En is nog altijd beter als niets. Daarnaast laat ons eerlijk zijn hé. Als je een factuur hebt van 1500€ nu op jaarbasis en die gaat naar 3000€. Dan is een BTW verlaging van 21 -> 6% ook maar een verschil van 370€. Dat tempert die meerprijs ook maar gewoon. Of anders gezegd, dat lost het betaalprobleem ook niet op.

Maar het helpt. Net zoals die 70e helpt. De rest ga je dan nog wel zelf moeten doen.

En ook die zal moeten betaald worden door iemand. Btw, heffingen, tax. Whatever je afschaft of uitdeelt, iemand moet het betalen.
Niet noodzakelijk hé. als je een belasting hebt die 500 miljoen meer opbrengt dan voorzien. En je schaft die 500 miljoen af. Dan moet niemand die gaan betalen.

Je hebt gelijk wanneer die inkomsten al ingecalculeerd waren voor een bepaalde uitgave te dekken. Maar lachaert stelde expliciet dat dit niet het geval was. Maar dat bij een BTW verlaging of zelfs een cheque van 200€ dit wel het geval was.

Maar bon, als ik politieker was, dan gaf ik die cheque en ik verhoogde de accijnzen. Dan is dat een broekzak-vestzak procedure maar de bevolking dacht dan wel dat de politiek iets goed had gedaan. Ook al is dat juist je reinste nonsens. Maar zodra mensen iets krijgen zijde gij nen goeie hé.

Dan kan die het zetten op 16-17°C (was toen ik opgroeide de ingestelde temperatuur). Ik kom nog van de tijd dat bij mijn grootouders, tante, en zelfs in het begin mijn ouders er een kachel stond in de living en het ijskoud was op de slaapkamers en voor een groot gedeelte van de tijd de badkamer. Ik kom van de tijd waarin ik geen TV had, geen GSM, geen Tablet, geen internet, geen... en waar ik evengoed opgroeide en als dat er wel kwam dan was het tweedehands (al was het een strip). Dat is minder aangenaam ja, maar dat ging ook.
90% van de bevolking had toch ne TV 40 jaar geleden sé, dus was je familie dan zo arm? (Dat kan hé!), want ik als bijna 47 jarige herinner toch dat er altijd ne TV stond bij de grootouders, wél zo'n oud modelleke. En bij de grootouders stond het altijd op 18 graden (dat weet ik nog goed, ik vind het daar altijd verschrikkelijk koud!), nooit daaronder ;) Al de rest klopt wel denk ik. :tongue:

Als je het niet breed hebt, dan moet je ervoor zorgen dat je binnen uw middelen leeft. Of extra moeite doen om bij te verdienen. Ook al is dat niet plezant.
Er lijkt me wel een verschil te zitten tussen jaren geleden zo leven, toen dat de standaard was, en nu. Dat en vermits we volgens mij niet zoveel van leeftijd verschillen lijkt het me dat jij toen al niet aan de gangbare, gemiddelde luxe kwam.

Ik denk dat uiteindelijk iedereen wel de tering naar de nering zet als ze met geld kunnen omgaan, en misschien leven we in te grote luxe ofzoiets.

Maar de meest relevante opmerking gaat dat wel over al de extra kosten bovenop de gewone verbruiksprijs. En mij lijkt logisch dat iedereen die eens een afrekening van stroom of gas doorneemt het gevoel krijgt dat er daar toch wel veel geld gaat naar zaken die onterecht lijken, al dan niet door een gebrek aan langetermijnvisie van de overheid.

Alle zaken die zegt klinken logisch. Maar als je er echt over nadenkt, dan klopt dat toch niet? Voor de duidelijkheik: ik heb ook nog ijskoude slaapkamers meegemaakt, bibberen in de badkamer, en schrik hebben van de halfbevroren WC bril 's nachts (de koer over naar het WC-kot). Enkel glas is niet voor mee te lachen.

Maar is het dan omdat we dat vroeger zo gekend hebben dat we nu moeten zeggen dat mensen dan maar de vooruitgang in leefcomfort terug moeten laten vallen. Is het dan écht OK dat we tegen mensen met schoolgaande kinderen zeggen dat het klaslokaal een wettelijk bepaalde minimum temperatuur van 20 graden moet hebben, maar ze thuis maar bij 16 graden aan tafel moeten schuiven? Als je dan bedenkt dat de staat in heel dit energie-debakel absoluut mee aan de basis van het probleem ligt? Ik voel voor die retoriek altijd een inherente weerstand opkomen omdat ze meestal nauwelijks rekening houdt met de fundamentele ongelijkheden in onze maatschappij.

Geen TV, geen internet, geen GSM. Ja, dat klopt allemaal. 300 jaar geleden had men ook geen elektriciteit in huis en dat ging ook. Maar probeer nu eens tegen de leerkracht te zeggen dat je kind z'n laptop niet thuis mag aansluiten omdat we op stroom besparen.

90% van de bevolking had toch ne TV 40 jaar geleden sé, dus was je familie dan zo arm? (Dat kan hé!), want ik als bijna 47 jarige herinner toch dat er altijd ne TV stond bij de grootouders, wél zo'n oud modelleke. En bij de grootouders stond het altijd op 18 graden (dat weet ik nog goed, ik vind het daar altijd verschrikkelijk koud!), nooit daaronder ;) Al de rest klopt wel denk ik. :tongue:
Ik he, niet mijn pa :p.

Neen, voor mijn 12de geen TV. En de TV die er kwam was een 2de handse die iemand anders had weggegooid op het stort omdat die stuk was en die mijn pa toen gerepareerd had (hij was elektronicaingenieur). Al heeft hij daar toen wel weken aan zitten vloeken indien ik het mij nog goed herinner... Maar scheiding had mijn vader geknakt... heeft tijd gekost voor hij zich daaruit heeft geknald. Bij grootouders was dat pas rond mijn 14 - 15de of zo. Maar daar mocht ik die niet opzetten. Daar was het de grootouders die dat opzette en afzette. Enkel als ik lang genoeg zaagde dat ik iets wilde kijken was het dan mijn grootmoeder die dat dan opzette. Of ik moest meekijken wat zij keken (of mijn grootvader overtuigen om de western op te zetten die er die dag opkwam (wat meestal lukte, behalve als het voetbal was)).

Rond mijn 17de had mijn vader zich langzaamaan uit de miserie geknald, en werd er minder naar gekeken voor tv of een PC (al heb ik die PC toen wel zelf mogen betalen ALSOOK het internet toen ik 19 was of zo). Waarbij mijn vader gewoon de plomp afzette van mijn kamer of de tv wanneer de elektriciteitsmeter voor die maand wat te hoog begon te gaan.

Vader stond het standaard op 15-16 en ik had in de winterperiode altijd een tshirt en een sweater / houthakkershemd aan. Op mijn slaapkamer stond die op 11 of zo om de kou te breken en dat niets kon bevriezen. Bij mijn grootouders aan vaders kant was er geen verwarming boven. Bij mijn grootouders aan moeders kant was zoals gezegd het huizeke buiten, en stond er een kachel te branden in de living (en daar was het dan altijd veel te warm). En voor de rest noegabollen. Maar 18°C is pas een instelling geweest die mijn grootouders gebruikten toen ze 60+ waren.

Er lijkt me wel een verschil te zitten tussen jaren geleden zo leven, toen dat de standaard was, en nu. Dat en vermits we volgens mij niet zoveel van leeftijd verschillen lijkt het me dat jij toen al niet aan de gangbare, gemiddelde luxe kwam.
Mijn vader had het toen zeer moeilijk ja. Hij heeft jaren zwarte sneeuw gezien. Al moet hij nu echt niet klagen.
Maar een oude versleten vos verleert zijn streken niet.

Mijn punt is gewoon tov het extreme dat ik had beschreven, ergo een kachel in de living en ijskoud op de slaapkamers daar nog veel zaken tussenin liggen.
En de beschrijving van 16°C met een t-shirt en een sweater aan is dan zo'n tussenvorm. En als je moeilijkheden hebt dan moet je eerst op korte termijn daarnaar kijken dan met het handje uitgestoken te zitten met de verwachting dat de overheid het voor u gaat oplossen. En dan met de gebakken peren zitten.
Want laat ons eerlijk zijn, dat doen ze niet en dat zullen en kunnen ze nooit niet doen. Aangezien er altijd een vorm van keuze aan hangt.

Ik denk dat uiteindelijk iedereen wel de tering naar de nering zet als ze met geld kunnen omgaan, en misschien leven we in te grote luxe ofzoiets.
Ik ben daar eerlijk gezegd niet zeker van. Ik denk dat er toch nog een groep mensen is, die niet onaanzienlijk is, die niet begrijpen wat dit effectief wilt zeggen. Of die denken dat luxe, conform leefcomfort, de normaliteit is of zou moeten zijn.
Ik denk dat je nog serieus zou verschieten als je dat over de volledige wereld eens zou bekijken... om eerlijk te zijn.

Maar de meest relevante opmerking gaat dat wel over al de extra kosten bovenop de gewone verbruiksprijs. En mij lijkt logisch dat iedereen die eens een afrekening van stroom of gas doorneemt het gevoel krijgt dat er daar toch wel veel geld gaat naar zaken die onterecht lijken, al dan niet door een gebrek aan langetermijnvisie van de overheid.
Aan de andere kant kun je u ook de vraag stellen ofdat als je die verhouding ziet, het gedeelte energiekost in het geheel niet altijd beperkt was tov hetgeen je ermee effectief kan en kunt doen ?

Dat er zaken tussen zitten die er niet thuishoren, daar ben ik mee akkoord. Maar dan nog als je dat in de huidige kost even in perspectief plaatst, gaat dat ook niet over 1000'en euro's gaan. En daar heeft ons Demirke al gezegd dat ze van plan was om onzinnige dingen eruit te gooien maar dan wel te steken in de algemene begroting. Dus vestzak - broekzak. Met dit verschil dat de broekzak een andere belastingsbasis heeft als de vestzak.

Maar is het dan omdat we dat vroeger zo gekend hebben dat we nu moeten zeggen dat mensen dan maar de vooruitgang in leefcomfort terug moeten laten vallen.
Mja, als je decennia boven uw stand leeft, dan ga je ooit wel eens terug op uw stand moeten terecht komen.
Je kunt dan klagen, en zagen en wenen. Maar uiteindelijk wordt je geconfronteerd met de realiteit. En hogere energieprijzen zijn de realiteit. Dus daar ga je nu mee moeten leren omgaan. Er is een reden waarom de mens ooit kledij heeft uitgevonden. Tijd om die terug te gebruiken ipv uw volledig kot van 200m2 warm te stoken voor u alleen of voor u 2tjes.

Is het dan écht OK dat we tegen mensen met schoolgaande kinderen zeggen dat het klaslokaal een wettelijk bepaalde minimum temperatuur van 20 graden moet hebben, maar ze thuis maar bij 16 graden aan tafel moeten schuiven? Als je dan bedenkt dat de staat in heel dit energie-debakel absoluut mee aan de basis van het probleem ligt? Ik voel voor die retoriek altijd een inherente weerstand opkomen omdat ze meestal nauwelijks rekening houdt met de fundamentele ongelijkheden in onze maatschappij.
Is dat ok : ja.

Daarnaast zie ik niet in hoe de staat aan de basis van het probleem ligt. België duwt de prijzen van de energie niet wereldwijd omhoog hé.
Geen TV, geen internet, geen GSM. Ja, dat klopt allemaal. 300 jaar geleden had men ook geen elektriciteit in huis en dat ging ook. Maar probeer nu eens tegen de leerkracht te zeggen dat je kind z'n laptop niet thuis mag aansluiten omdat we op stroom besparen.
Mja, in mijne tijd, was het normaal dat er dan eerst bespaard werd op wat de ouders deden zodanig dat de kinderen de zaken die voor hun scholing nodig was konden doen.
En ALS dat dan nog niet kon, dan was er altijd de mogelijkheid dat je bepaalde zaken via de publieke instellingen kon doen. Ik heb ook nog in de bibliotheek gezeten omdat ik thuis geen internet had. Of omdat mijn vader op dat moment mij geen PC kon betalen waarop ik excel of word kon gebruiken voor een taak. En ben ik daar op mijn fietsje naartoe gereden of zat ik minstens een uur op de bus... Of toen ik in Engeland zat en ik ook dagen / weken/ maanden in de bibliotheek zat om mijn eindwerk te maken terwijl anderen die het wat breder hadden een eigen laptop mee hadden en op hun kot zaten of locaties gingen bezoeken tijdens die tijd die ze dan konden besparen dat ik op weg en terug was naar die publieke instelling...

Shit happens. Deal with it. Dat is het leven. Ik vind niet dat je kunt verwachten dat wij die volledige ongelijkheid kunnen wegnemen in de private omstandigheden (wij zijn geen communisten). Noch vind ik dat dit moet, uitvlakken is voor mij voldoende, dat is namelijk wat wij proberen te doen via onze sociale staat. Ik vind wel dat je ervoor moet zorgen dat uw publieke instellingen voldoen aan hetgeen je op dat moment als standaard levenscomfort acht, en daar komen dan ook die minimumregels vandaan. Daarvoor socialiseer je dan ook de kosten.

Maar je moet die minimumregels dan echt niet gaan toepassen op het individu. Dat is belachelijk.

Ik he, niet mijn pa :p.

Neen, voor mijn 12de geen TV. En de TV die er kwam was een 2de handse die iemand anders had weggegooid op het stort omdat die stuk was en die mijn pa toen gerepareerd had (hij was elektronicaingenieur). Al heeft hij daar toen wel weken aan zitten vloeken indien ik het mij nog goed herinner... Maar scheiding had mijn vader geknakt... heeft tijd gekost voor hij zich daaruit heeft geknald. Bij grootouders was dat pas rond mijn 14 - 15de of zo. Maar daar mocht ik die niet opzetten. Daar was het de grootouders die dat opzette en afzette. Enkel als ik lang genoeg zaagde dat ik iets wilde kijken was het dan mijn grootmoeder die dat dan opzette. Of ik moest meekijken wat zij keken (of mijn grootvader overtuigen om de western op te zetten die er die dag opkwam (wat meestal lukte, behalve als het voetbal was)).

Rond mijn 17de had mijn vader zich langzaamaan uit de miserie geknald, en werd er minder naar gekeken voor tv of een PC (al heb ik die PC toen wel zelf mogen betalen ALSOOK het internet toen ik 19 was of zo). Waarbij mijn vader gewoon de plomp afzette van mijn kamer of de tv wanneer de elektriciteitsmeter voor die maand wat te hoog begon te gaan.

Vader stond het standaard op 15-16 en ik had in de winterperiode altijd een tshirt en een sweater / houthakkershemd aan. Op mijn slaapkamer stond die op 11 of zo om de kou te breken en dat niets kon bevriezen. Bij mijn grootouders aan vaders kant was er geen verwarming boven. Bij mijn grootouders aan moeders kant was zoals gezegd het huizeke buiten, en stond er een kachel te branden in de living (en daar was het dan altijd veel te warm). En voor de rest noegabollen. Maar 18°C is pas een instelling geweest die mijn grootouders gebruikten toen ze 60+ waren.
Mooi verhaal. Nu nog beseffen dat dit niet standaard is, en niet standaard zou mogen zijn. Zo'n temperaturen zijn echt niet gezond om in te leven en nu simpel zeggen dat mensen maar zo moeten leven want de prijzen stijgen, is toch echt wel een foute instelling.

Mooi verhaal. Nu nog beseffen dat dit niet standaard is, en niet standaard zou mogen zijn.
De realiteit is dat zulke verhalen er altijd zullen zijn. En dat je daar niets tegen kunt doen, maar dat je met uw sociale maatregelen dit probeert te beperken, dan ervoor zorgen dat er plaatsen zijn waar dergelijke mensen naartoe kunnen. Die dan betaald worden door het gesocialiseerd principe achter onze belastingen. Voor mijn part noem je dat de bibliotheek, het jeugdhuis, ...

Zo'n temperaturen zijn echt niet gezond om in te leven en nu simpel zeggen dat mensen maar zo moeten leven want de prijzen stijgen, is toch echt wel een foute instelling.

En wat is dan wel de juiste instelling ? Hoe los je dat probleem dan wel op ? Voor mij is een tussenvorm altijd al stukken beter dan het extreme van volledig in de kou te zitten. En uiteindelijk als je geen geld hebt, dan moet je nu eenmaal keuzes maken met het geld dat je hebt.

Alles lukt dan spijtig genoeg niet.

De realiteit is dat zulke verhalen er altijd zullen zijn. En dat je daar niets tegen kunt doen dan ervoor zorgen dat er plaatsen zijn waar dergelijke mensen naartoe kunnen. Die dan betaald worden door het gesocialiseerd principe achter onze belastingen. Voor mijn part noem je dat de bibliotheek, het jeugdhuis, ...
Die groep met zo'n verhalen blijft maar groeien, en vooral dat is het probleem he.

En wat is dan wel de juiste instelling ? Hoe los je dat probleem dan wel op ?
De basisbehoeftes betaalbaar houden bv?
Doen alsof het allemaal gangbaar is en men zich moet aanpassen is zeer simplistisch gesteld en komt telkens uit de hoek van wie er (nog) geen last van heeft.

Zet gij anders al uw ruimtes eens om 16 graden en kom dan na een maand eens vertellen hoe tof dat was. Zo'n dingen eisen van mensen met problemen is niet ok. Dat is niet de oorzaak oplossen.

Is dat ok : ja.

Daarnaast zie ik niet in hoe de staat aan de basis van het probleem ligt. België duwt de prijzen van de energie niet wereldwijd omhoog hé.

Mja, in mijne tijd, was het normaal dat er dan eerst bespaard werd op wat de ouders deden zodanig dat de kinderen de zaken die voor hun scholing nodig was konden doen.
En ALS dat dan nog niet kon, dan was er altijd de mogelijkheid dat je bepaalde zaken via de publieke instellingen kon doen. Ik heb ook nog in de bibliotheek gezeten omdat ik thuis geen internet had. Of omdat mijn vader op dat moment mij geen PC kon betalen waarop ik excel of word kon gebruiken voor een taak. En ben ik daar op mijn fietsje naartoe gereden of zat ik minstens een uur op de bus... Of toen ik in Engeland zat en ik ook dagen / weken/ maanden in de bibliotheek zat om mijn eindwerk te maken terwijl anderen die het wat breder hadden een eigen laptop mee hadden en op hun kot zaten of locaties gingen bezoeken tijdens die tijd die ze dan konden besparen dat ik op weg en terug was naar die publieke instelling...

Shit happens. Deal with it. Dat is het leven. Ik vind niet dat je kunt verwachten dat wij die volledige ongelijkheid kunnen wegnemen in de private omstandigheden (wij zijn geen communisten). Noch vind ik dat dit moet, uitvlakken is voor mij voldoende, dat is namelijk wat wij proberen te doen via onze sociale staat. Ik vind wel dat je ervoor moet zorgen dat uw publieke instellingen voldoen aan hetgeen je op dat moment als standaard levenscomfort acht, en daar komen dan ook die minimumregels vandaan. Daarvoor socialiseer je dan ook de kosten.

Maar je moet die minimumregels dan echt niet gaan toepassen op het individu. Dat is belachelijk.

Ik heb het idee dat je het vooral vanuit je eigen ervaringen van vroeger bekijkt. Als in jij hebt het vroeger moeilijk gehad dus nu moeten de mensen die vandaag in de problemen geraken het ook maar moeilijk hebben. Ik ben het daar gewoon niet mee eens.

Mensen moeten gewoon ook meer prioriteiten stellen.

Loon binnen: eerst huur/lening betalen, daarna energie en eten,... De rest schiet over.

Nu is het: “oei, energie slaat op, budget reis, multimedia en fun wordt kleiner!”.
Geld uitgeven aan levensnoodzakelijke dingen doet men precies niet graag.

Ik zeg niet dat het zwart/wit is, maar soms moet je het huishoudbudget eens herbekijken en posten schrappen.

Die groep met zo'n verhalen blijft maar groeien, en vooral dat is het probleem he.

Kijk, ik heb geen compassie met de mensen die zich in de laatste 10 - 20 jaar een woning hebben gekocht en toen onder de noemer van meh energie kost toch geen drol. Ik koop mij hier een groot kot want kleiner wonen, ah neen hé dat kan niet hé dat is enkel voor de sociale woninggevallen. En isoleren... vergeet dat zunne dat ik 10 - 20k van mijn geld daar ga in steken. Dat haal ik er nooit uit !!!! Ik herinner mij die uitspraken nog altijd goed...
Daar heb ik dan echt geen compassie mee...

Voor de rest weet ik niet ofdat die groep blijft groeien. Ik weet enkel dat klagen iets is dat makkelijk is en snel gebeurd. Ipv de koe zelf proberen bij de horens te vatten en op die manier te zien dat je er u zelf kunt uithalen.

De basisbehoeftes betaalbaar houden bv?
En dat is het discussiepunt. Het is nog betaalbaar. Al weet ik dat betaalbaar een mening is.
Ik heb even een vb van hier (3500elektriciteit en 7500kwh gas) in zo'n prijsvergelijkingstool gestoken en ik kom op basis van de huidige prijzen dit uit :

Dat is 2600€ op jaarbasis. Dat is in vergelijking met vorig jaar veel geld. Ja dat klopt. Maar dat valt allemaal nog wel mee. Het blijft pijnlijk, maar als ik daar naar kijk als ik dit binnen zie komen dan is mijn conclusie simpel :

1) mijn vakantiegeld gaat naar de meerkost van die factuur.
2) wat kan ik aanpassen zodanig dat ik in de toekomst minder van mijn vakantiegeld naar die factuur moet doorsturen.
3) ik bekijk of ik in de toekomst geen lening kan aangaan om extra isolatie te voorzien zodat ik die kostprijs onder controle kan houden.

Maar ja, dat het pijnlijk gaat zijn voor de mensen die een veelvoud hiervan nodig hebben, dat begrijp ik perfect. En dan kan ik maar 1 ding zeggen... je gaat zelf iets moeten ondernemen. Want de overheid gaat het feit dat jij 700 per maand als voorschot betaalt komende van vb 300/maand niet voor u oplossen. Budgettair kan ze dat ook nooit. Dat verwachten is dan ook gewoon intellectueel oneerlijk. Als dat hetgeen was dat je dacht.

Doen alsof het allemaal gangbaar is en men zich moet aanpassen is zeer simplistisch gesteld en komt telkens uit de hoek van wie er (nog) geen last van heeft.
Neen, dat komt vanuit de hogervermelde persoon die denkt van als ik x en y doe. Dan moet ik minder van mijn vakantiegeld doorsluizen. En dat is dus zo'n maatregel die ik nu op korte termijn kan nemen en die elk jaar opnieuw terugkomt. Die dan helpt om stap 3 te bekostigen zodanig dat ik in de toekomst eventueel die maatregelen niet meer moet nemen. En als de prijsstijging nog verder doorgaan, dat ik toch nog altijd wat gemak / comfort kan hebben.

Het is het zichtpunt van een persoon die zelf proactief denkt ipv een persoon die voor alles met het handje uitgestrekt naar de overheid zit te loeren en tegelijkertijd zit te klagen over wat een zakkenvullers die roverheid toch wel niet is.

Zet gij anders al uw ruimtes eens om 16 graden en kom dan na een maand eens vertellen hoe tof dat was. Zo'n dingen eisen van mensen met problemen is niet ok. Dat is niet de oorzaak oplossen.
Heb ik gedaan toen ik werkloos was. Heb ik gedaan toen ik 7-8 jaar aan het werken was terwijl ik aan het sparen was voor mijn eigen kot. Heb ik gedaan toen ik bij de aankoop van mijn kot wat verder was gegaan dan ik mij comfortabel bij voelde en ineens een onverwachte factuur binnenkreeg waardoor ik mijn warmtepomp pas 1 jaar later heb gezet omdat ik het geld van mijn warmtepomp nodig had voor die factuur.

Enkel na mijn kanker heb ik dat niet meer gedaan. Maar indien ik het budgettair niet meer zou kunnen trekken... dan had ik dat al lang gedaan.

Ik heb het idee dat je het vooral vanuit je eigen ervaringen van vroeger bekijkt. Als in jij hebt het vroeger moeilijk gehad dus nu moeten de mensen die vandaag in de problemen geraken het ook maar moeilijk hebben. Ik ben het daar gewoon niet mee eens.
Euhm neen. Dat is niet mijn visie. Mijn visie is dat shit happens en dat het aan u is om daar zo goed en zo slecht mogelijk mee om te gaan. Maar verwachten dat de overheid efkes het voor u gaat oplossen een utopie is.

Mijn visie is dat als je het moeilijk hebt, dat je dan ook eerst en vooral zelf voor moet zorgen dat je uit de miserie geraakt. Maar dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn. En onze maatschappij voorziet die ook (maar je moet ze willen gebruiken, en u niet te goed vinden om ze te gebruiken). Dat is het mooie van onze maatschappij en daar draag ik op dit moment graag mijn belastingen voor af.
Maar eisen dat men uw volledige private omgeving aanpast op de kosten van de maatschappij omdat jij toch wel vindt dat het bij u zeker 20°C moet zijn dat gaat er mij toch wel een beetje over.

Leuk voor jou dat je rationeel met geld kan omgaan. En dat je uit een moeilijke positie opgeklommen bent. Maar na tien posts begint het wel heel erg over te komen als ‘kijk eens wat ik gedaan heb’ en ‘iedereen die het niet kan doen zoals ik het gedaan hebt heeft het aan zichzelf te danken en moet zn plan maar trekken’.

Leuk voor jou dat je rationeel met geld kan omgaan. En dat je uit een moeilijke positie opgeklommen bent. Maar na tien posts begint het wel heel erg over te komen als ‘kijk eens wat ik gedaan heb’ en ‘iedereen die het niet kan doen zoals ik het gedaan hebt heeft het aan zichzelf te danken en moet zn plan maar trekken’.
Mja ik vind dat betoog alsof de fout compleet bij de burger ligt, die niet met geld kan omgaan, ook wel wat scheef.

Als iedereen zich maar moet voorzien op de toekomst en dit zelf moet inschatten en zijn plan trekken, dan zitten we eerder bij het Amerikaanse wereldbeeld...maar wel zonder Amerikaanse belastingstarieven.

Terug
Bovenaan