Aanpak van de gas- en energiecrisis

Tsss... Mij lijkt het simpel: energie als basisbehoefte dus zo goedkoop mogelijk... Dat er dan wordt ingegrepen om het milieuvriendelijker te maken of zuiniger... Akkoord. Waarom met gas en elektriciteit niet zoals met water?
Dan moet je de energiesector terug nationaliseren of euronaliseren. En men heeft het juist geprivatiseerd onder de noemer dat de private sector dit goedkoper kan doen dan de overheid. Water is bij mijn weten genationaliseerd. Daarom dat uw kraantjeswater zo spotgoedkoop is in vergelijking dat als je al uw kraantjeswater zou moeten betalen aan de prijs van flessenwater. :p.

En laat ons eerlijk zijn hé, het is niet alsof de prijszetting van het kraantjeswater een super goed voorbeeld is dat spaarzaamheid in de hand werkt (zie de topic regenwaterputten en de terugverdientermijn van meerdere decennia ;)). Wat men met energie toch een beetje probeert te bewerkstelligen.

Een basishoeveelheid, afhankelijk van je gezinssamenstelling, die je onbelast kan kopen. Alles erboven betaal je heffingen en belastingen op. Simpel, transparant en eerlijk... Wie meer verbruikt zal meer belastingen betalen maar niemand blijft in de kou staan.
Ik dacht dat iets gelijkaardig al geopperd was voor vb een 0% BTW te heffen op een basishoeveelheid en de rest dan aan x% BTW. Maar 2 BTW stelsels voor hetzelfde goed of iets in die aard zou niet mogen vanuit europa.

Daarnaast, laat ons eerlijk zijn, met zo'n systeem, basishoeveelheid, gaan er altijd mensen langs vallen of uitbuitbare inefficienties (denk gewoon al aan het simpel vb van de elektrische wagen tov benzine/dieselwagen waar men een verschillende accijns heft op de "brandstof") creëren afhankelijk van de parameters die je toepast.
En we moeten uiteindelijk ergens ons overheidsbudget mee spijzen.

Tja, ik vind de essentie van @Renegadexxripxx z'n posts duidelijk en terecht. Koop je op dit moment een late babyboomerwoning / vroege generatie X woning uit de jaren '80-'90 dan koop je in vele gevallen iets dat overgewaardeerd is en waar een stevige correctie op zal moeten komen. Die woningen lijken ogenschijnlijk functioneel en esthetisch vaak nog perfect in orde, vaak dan nog met "extra waarde" volgens sommige verkopers omdat er recent nog een nieuwe keuken of badkamer of erger nog vloeren ingestoken zijn, maar dat zijn helaas vaak enkel esthetische renovaties waar je niet zoveel mee bent (om nog maar te zwijgen dat je over smaak ook kan discussiëren).

De realiteit is om die woningen futureproof te krijgen om daar nog eens 20 à 40 jaar in te wonen, en dus deftig te isoleren moet je er nog dusdanig veel extra kosten aan doen dat je beter ofwel een nog oudere woning koopt waarbij je dan tenminste nog een deftig renovatiebudget overhoudt (de facto zetten velen dan eigenlijk gewoon een nieuwbouw rond een oud karkas om zo aan 6% BTW te bouwen) of een recentere, kleinere nieuwbouw. In de ogen van vele krijg je in dat laatste geval "minder huis", maar de oppervlakte die je wel krijgt kan je tenminste deftig verwarmen.

Helaas is het moeilijk om mensen tegen te houden toch die slechtere woningen te kopen, aan de prijs die men er nu voor vraagt, er vervolgens in te gaan wonen en te klagen dat energie duur is en dat ze geen budget hebben voor renovatie... Dat is alsof je een te wagen koopt die veel te veel verbruikt en vervolgens verwacht dat anderen dan maar bijspringen om je brandstof te betalen.

Ik vraag me ook af of de Vlaamse overheid gaat durven doorduwen op hun isolatieverplichtingen, maar ik betwijfel het. Die boetes zullen nog wel meevallen en sommigen zullen gewoon daarvoor kiezen.

Ja, maar het zotte is toch, dat de mensen die het meeste last hebben van deze enorme prijsstijgingen geen huiseigenaars zullen zijn, maar huurders, die hier weinig aan kunnen doen. En dan de opmerking hierboven van "ge zijt toch op de hoogte van het EPC als ge begint te huren", gaat toch helemaal voorbij aan het gegeven dat er dan ook aanbod moet zijn EN dat dat aanbod ook nog eens betaalbaar moet zijn in de eerste plaats?

De vergelijking hierboven van "3500elektriciteit en 7500kwh gas", en dan zeggen "dat het nog meevalt" is toch ook absurd? Dit ging over iema,nd die zei dat hij een nieuwbouwwoning had. "Als aardgas naast koken en water ook voor de verwarming wordt gebruikt, stijgt het verbruik naar een gemiddelde van 23.260 kWh." Dus ongeveer 3x zoveel als dat voorbeeld voor de gas voor een gemiddeld gezin. Elektriciteit ligt iets lager. Maar je komt dan alleszins op een heel ander bedrag uit dan je berekende 2600 euro.

Maar waar ik me nog het meeste van al aan stoor, is dat je dus blijft uitgaan van individuele situaties om veralgemeningen te maken naar de algemene populatie, waarbij er een duidelijk maatschappelijk probleem is. Er zijn miljoenen mensen op sociaal tarief staan en dan nog eens miljoenen die het moeilijk kunnen betalen. Als het probleem zich op die schaal stelt, dan is het toch overduidelijk geen individueel probleem meer?

Zelfs in 2020 waren er al miljoenen mensen op sociaal tarief.

En daarbovenop zijn je simplismen toch echt wel gewoon dat, simplismen. Wat met de personen die al maar 16 graden stoken? Maar op 12 graden gaan verwarmen is dan uw oplossing? Er wordt heel veel gedaan alsof die miljoenen mensen allemaal gewoon luxebeesten zijn omdat ze foute keuzes maken. Jij blijft beweren dat dat niet is wat je bedoelt, maar je blijft dat toch herhalen. Stop dan met het zo over simplistisch te benaderen vanuit een individueel standpunt.

De overheid kan wel degelijk een stuk meer doen. Wat ik hier, of in een andere energietopic, al eens aangehaald had bv. Dat de overheid investeert in de isolatie van mensen, en dit via de (besparing op de) energiefactuur terugvordert, zodat de overheid gewoon zijn geld terug ziet (eventueel zelfs met meerwaarden), waarbij de mensen voorlopig "hetzelfde" tarief blijven betalen (maar dan gas + terugbetaling investering). Met zo'n systeem zijn EN individu EN overheid EN maatschappij gebaat op lange termijn. En dat is één van de vele mogelijkheden.

Wij huurden vroeger een oud appartement en betaalden 50 euro aan gas per maand
Nu nieuwbouw: 30 gas per maand

Prijzen zijn van voor de 'crisis' maar toont aan dat zelfs oude appartementen echt niet noodzakelijk veel energie vereisen.

Empathie ten top op dit forum :rolleyes:

De slimmerds met de glazen bol tegen de onfortuinlijken die de storm niet hebben zien aankomen.

Tsss... Mij lijkt het simpel: energie als basisbehoefte dus zo goedkoop mogelijk... Dat er dan wordt ingegrepen om het milieuvriendelijker te maken of zuiniger... Akkoord. Waarom met gas en elektriciteit niet zoals met water? Een basishoeveelheid, afhankelijk van je gezinssamenstelling, die je onbelast kan kopen. Alles erboven betaal je heffingen en belastingen op. Simpel, transparant en eerlijk... Wie meer verbruikt zal meer belastingen betalen maar niemand blijft in de kou staan.

@Renegadexxripxx word jij niet moe van jezelf hier te lezen? Je hebt duidelijk kennis van zaken maar je standpunten zijn zo verschrikkelijk zwart/wit...
Uiteraard gaat het hier over mensen die in een positie zitten om die afweging te kunnen maken? Dat spreekt toch voor zich? (En dat is wat Renegade ook al zei).

Zoals eerder ook al aangehaald raakt de huidige crisis veel meer mensen en niet enkel de laagste lonen meer. De groep mensen die bewust niet zo hard naar energiezuinigheid hebben gekeken en meer naar oppervlakte bv hebben daar nu dan ook meer last van. En die groep roept nu ook mee.

Ik ben absoluut voorstander van de armsten te helpen en te ondersteunen. Actief momenteel in hun kostenlast.
Maar absoluut ook op lange termijn door beter energiebeleid, betere sociale woningen (leg die dingen vol met zonnepanelen voor de bewoners), ondersteuning voor energiebesparende maatregelen etc. Maar wat absoluut belangrijk is op lange termijn, waar we al jaren veel meer meer mee bezig zouden moeten geweest zijn: de energienood van ons land zoveel mogelijk binnen de perken houden! De bedrijfswereld doet dat al vanzelf, maar residentiele gebouwen moeten daar veel beter in doen.
Want algemeen lager verbruik komt de lagere inkomens ook ten goede, door lagere prijzen en betere huurhuizen wanneer die op de markt komen etc.

Laatst bewerkt:
Wij huurden vroeger een oud appartement en betaalden 50 euro aan gas per maand
Nu nieuwbouw: 30 gas per maand

Prijzen zijn van voor de 'crisis' maar toont aan dat zelfs oude appartementen echt niet noodzakelijk veel energie vereisen.

Uw kleine lettertjes zijn wel "betrekkelijk" relevant en mogen wat mij betreft beter in koeien van letters opgenomen worden. :)

Ik betaal nu 70/maand voor gas + elect (wel nog zonnepanelen en terugdraaiende analoge teller) maar eenmaal mijn belachelijk lage vaste gasprijzen voorbij zijn (gelukkig maar vanaf mei) dan verwacht ik mij aan een meer dan stevige prijsverhoging.

Tegen de vrouw dan ook gezegd "geniet van je gashaard deze winter want ik vrees dat we volgende winter iets minder gul de gaskraan gaan opendraaien". Om meerverbruik van Gas te compenseren ook al eens de thermostaat naar 19.5 teruggedraaid ipv de 21 maar anderzijds met thuiswerk/quarantaine en bijhorende lessen van de kinderen de verwarming (radiatoren) boven ook gevoelig meer moeten laten draaien.

Mijn jaarverbruik voor gas (een kleine 20.000 kw/h (verwarming, warm water en nu ook gashaard) ) eens gesimuleerd en ruw geschat wordt dat aan eenzelfde verbruik volgend jaar een mooie 250/maand aan gas.

(en edit: ik snap je punt wel :-) maar toch)

Uw kleine lettertjes zijn wel "betrekkelijk" relevant en mogen wat mij betreft beter in koeien van letters opgenomen worden. :)

Ik betaal nu 70/maand voor gas + elect (wel nog zonnepanelen en terugdraaiende analoge teller) maar eenmaal mijn belachelijk lage vaste gasprijzen voorbij zijn (gelukkig maar vanaf mei) dan verwacht ik mij aan een meer dan stevige prijsverhoging.

Tegen de vrouw dan ook gezegd "geniet van je gashaard deze winter want ik vrees dat we volgende winter iets minder gul de gaskraan gaan opendraaien". Om meerverbruik van Gas te compenseren ook al eens de thermostaat naar 19.5 teruggedraaid ipv de 21 maar anderzijds met thuiswerk/quarantaine en bijhorende lessen van de kinderen de verwarming (radiatoren) boven ook gevoelig meer moeten laten draaien.

Mijn jaarverbruik voor gas (een kleine 20.000 kw/h (verwarming, warm water en nu ook gashaard) ) eens gesimuleerd en ruw geschat wordt dat aan eenzelfde verbruik volgend jaar een mooie 250/maand aan gas.

(en edit: ik snap je punt wel :) maar toch)
In die 50 zit ook al de heffingen he dus effectieve prijs gas + btw is mss 35 euro. De prijzen zijn gestegen maar niet *10

20.000 kw/h gas is gewoon veel, zitten nu aan 7000 en oud appartement was max het dubbele.

Tja, ik vind de essentie van @Renegadexxripxx z'n posts duidelijk en terecht. Koop je op dit moment een late babyboomerwoning / vroege generatie X woning uit de jaren '80-'90 dan koop je in vele gevallen iets dat overgewaardeerd is en waar een stevige correctie op zal moeten komen. Die woningen lijken ogenschijnlijk functioneel en esthetisch vaak nog perfect in orde, vaak dan nog met "extra waarde" volgens sommige verkopers omdat er recent nog een nieuwe keuken of badkamer of erger nog vloeren ingestoken zijn, maar dat zijn helaas vaak enkel esthetische renovaties waar je niet zoveel mee bent (om nog maar te zwijgen dat je over smaak ook kan discussiëren).

De realiteit is om die woningen futureproof te krijgen om daar nog eens 20 à 40 jaar in te wonen, en dus deftig te isoleren moet je er nog dusdanig veel extra kosten aan doen dat je beter ofwel een nog oudere woning koopt waarbij je dan tenminste nog een deftig renovatiebudget overhoudt (de facto zetten velen dan eigenlijk gewoon een nieuwbouw rond een oud karkas om zo aan 6% BTW te bouwen) of een recentere, kleinere nieuwbouw. In de ogen van vele krijg je in dat laatste geval "minder huis", maar de oppervlakte die je wel krijgt kan je tenminste deftig verwarmen.

Helaas is het moeilijk om mensen tegen te houden toch die slechtere woningen te kopen, aan de prijs die men er nu voor vraagt, er vervolgens in te gaan wonen en te klagen dat energie duur is en dat ze geen budget hebben voor renovatie... Dat is alsof je een te wagen koopt die veel te veel verbruikt en vervolgens verwacht dat anderen dan maar bijspringen om je brandstof te betalen.

Ik vraag me ook af of de Vlaamse overheid gaat durven doorduwen op hun isolatieverplichtingen, maar ik betwijfel het. Die boetes zullen nog wel meevallen en sommigen zullen gewoon daarvoor kiezen.
Ik ben helemaal geen energie expert maar zolang we afhankelijk zijn van fossiele energie die we moeten importeren zullen we altijd onderhevig zijn aan de marktschommelingen.

Als energie schoon is en in overvloed lokaal aanwezig... Zon, wind, water,... Dan zijn we niet langer afhankelijk van Russen of sjeiks. Het is een inclusief verhaal. Inzetten op zuinigheid én op toegankelijkheid tot propere en goedkope energie.

Nu wordt de hete patat teveel doorgeschoven naar gezinnen die maar moeten isoleren en hun kleinere woning moeten volstouwen met technologie. Da's verdorie een fetisj aan het worden.

En stellen dat het die mensen hun eigen fout is vind ik dan wel erg kort door de bocht. Mogelijk zijn het doorgaans ook niet de bewoners van die boomer villa's die nu steen en been klagen. Zelf woon ik ook in een groot, oud huis (al heb ik dat in de mate van mijn mogelijkheden wel geïsoleerd enz.) en hoewel ik de stijgende prijzen een bittere pil vind om te slikken hoef ik er gelukkig geen boterham minder om te eten. Voor vele anderen komt die prijsstijging echter harder aan.

Los daarvan hekel ik ook de houding van Open VLD:

- prijzen van gas swingen de pan uit
>>
- basis voor BTW stijgt
>>
- BTW inkomsten stijgen

BTW verlagen kan echter niet om de begroting niet in problemen te hebben. Terwijl ze die extra BTW inkomsten niet zouden gehad hebben indien de prijzen niet waren gestegen... Komaan!

Zoals eerder ook al aangehaald raakt de huidige crisis veel meer mensen en niet enkel de laagste lonen meer. De groep mensen die bewust niet zo hard naar energiezuinigheid hebben gekeken en meer naar oppervlakte bv hebben daar nu dan ook meer last van. En die groep roept nu ook mee.
Of onbewust niet naar energiezuinigheid hebben gekeken... Mensen met een beperkt budget die gekocht hebben wat ze zich kunnen veroorloven. In dat marktsegment zullen de BEN woningen niet voor het grijpen liggen...

Of onbewust niet naar energiezuinigheid hebben gekeken... Mensen met een beperkt budget die gekocht hebben wat ze zich kunnen veroorloven. In dat marktsegment zullen de BEN woningen niet voor het grijpen liggen...
Maar je kan ook een appartement nemen dat altijd goedkoper gaat zijn om te verwarmen tov een open bebouwing (zelfde prijscategorie)

Los daarvan hekel ik ook de houding van Open VLD:

- prijzen van gas swingen de pan uit
>>
- basis voor BTW stijgt
>>
- BTW inkomsten stijgen

BTW verlagen kan echter niet om de begroting niet in problemen te hebben. Terwijl ze die extra BTW inkomsten niet zouden gehad hebben indien de prijzen niet waren gestegen... Komaan!

In een land waar er meer ambtenaren, gepensioneerden, werklozen en invaliden zijn dan mensen actief in privé of zelfstandige, zullen de meeste van die meerontvangsten wel naar de indexatie van die hun loon en uitkeringen gaan.

(en edit: ik snap je punt wel :) maar toch)

21 graden is luxe, geen basisbehoefte :p
Ooit op een plek gewoond waar er geen dakisolatie was en in de verste verte nooit aan 20.000kwh geraakt.

In die 50 zit ook al de heffingen he dus effectieve prijs gas + btw is mss 35 euro. De prijzen zijn gestegen maar niet *10

20.000 kw/h gas is gewoon veel, zitten nu aan 7000 en oud appartement was max het dubbele.

20.000 kwh gas is volgens de Vreg onder het gemiddelde van een gezin wanneer je ook verwarmt op gas.

Daarnaast nog eens naar mijn contract gekeken. Nu vaste vergoeding van 6euro/jaar + 1,629 ct / kwh

Als ik dat door wat simulaties sleur dan stel ik enkel vast dat er nu gemakkelijk gesproken wordt van 12 a 15 ct. Dat zal dus een meer dan stevige prijsverhoging zijn (en nu maar hopen dat de Russen een beetje normaal doen)

21 graden is luxe, geen basisbehoefte :p
Ooit op een plek gewoond waar er geen dakisolatie was en in de verste verte nooit aan 20.000kwh geraakt.
De ene 21 is de andere niet ;)
20.000 kwh gas is volgens de Vreg onder het gemiddelde van een gezin wanneer je ook verwarmt op gas.

Daarnaast nog eens naar mijn contract gekeken. Nu vaste vergoeding van 6euro/jaar + 1,629 ct / kwh

Als ik dat door wat simulaties sleur dan stel ik enkel vast dat er nu gemakkelijk gesproken wordt van 12 a 15 ct. Dat zal dus een meer dan stevige prijsverhoging zijn (en nu maar hopen dat de Russen een beetje normaal doen)
En meer dan in Nederland.
Conclusie: de Belg moet gewoon leren minder verbruiken!

Mijn vast contract verloopt volgende maand en dan zit ik ook bij de groep van mensen die belachelijk veel betalen voor hun energie.
Aangezien ik 2 crypto mining rigs had draaien die in totaal 2,6 kW/h verbruiken moest ik wel een oplossing vinden want anders roomt het mijn winst af.
Ik heb uiteindelijk een maat gevonden waar ik ze in zijn appartement mocht zetten. Hij betaalt sociaal tarief dat scheelt echt een pak met de gangbare tarieven.
Ik heb er een kWh meter tussen gestoken en ik betaal hem 2 cent meer per kWh die hij betaalt.
Dikke win/win voor ons beiden eigenlijk.
Niet dat hij veel heeft aan de warmte want die krengen maken zoveel lawaai dat je ze liever niet in je woonkamer hebt staan. :

"gemiddelde" Ik zou liever het mediaan verbruik willen zien.

Anders leeft iedereen te luxueus. Ik denk dat de huidige generatie teveel gekeken heeft naar de vorige generatie die los is gegaan op goedkope energie.
En ik zie er hier denken dat energie in de toekomst goedkoper zal worden als we volledig op hernieuwbaar zitten. Die zullen zich ook serieus bedrogen voelen wanneer al het transport en alle verwarming ook op hernieuwbare elektriciteit werkt. :p Of we nu goeie maten zijn met de Russen of niet :p.

Iedereen wil een grote open bebouwing, de meest luxueuze vorm van wonen maar zitten dan achteraf te klagen dat ze hun kot niet meer goedkoop kunnen verwarmen... Ik heb daar ook weinig compassie mee.

En die BTW verlaging zal maar een doekje zijn voor het stelpen. Want als we dan aan 6% zitten, gaat men hier over een paar jaar opnieuw klagen "waarom is het geen 0%"

Mijn vast contract verloopt volgende maand en dan zit ik ook bij de groep van mensen die belachelijk veel betalen voor hun energie.
Aangezien ik 2 crypto mining rigs had draaien die in totaal 2,6 kW/h verbruiken moest ik wel een oplossing vinden want anders roomt het mijn winst af.
Ik heb uiteindelijk een maat gevonden waar ik ze in zijn appartement mocht zetten. Hij betaalt sociaal tarief dat scheelt echt een pak met de gangbare tarieven.
Ik heb er een kWh meter tussen gestoken en ik betaal hem 2 cent meer per kWh die hij betaalt.
Niet dat hij veel heeft aan de warmte want die krengen maken zoveel lawaai dat je ze liever niet in je woonkamer hebt staan. :
En wij mogen daarvoor allemaal opdraaien, dikke egoïst

Mensen zoals jij mogen ze direct in de bak smijten. Liefst eentje waar er geen chauffage is.

Terug
Bovenaan