Renegadexxripxx
Well-known member
Dan moet je de energiesector terug nationaliseren of euronaliseren. En men heeft het juist geprivatiseerd onder de noemer dat de private sector dit goedkoper kan doen dan de overheid. Water is bij mijn weten genationaliseerd. Daarom dat uw kraantjeswater zo spotgoedkoop is in vergelijking dat als je al uw kraantjeswater zou moeten betalen aan de prijs van flessenwater.Tsss... Mij lijkt het simpel: energie als basisbehoefte dus zo goedkoop mogelijk... Dat er dan wordt ingegrepen om het milieuvriendelijker te maken of zuiniger... Akkoord. Waarom met gas en elektriciteit niet zoals met water?
.En laat ons eerlijk zijn hé, het is niet alsof de prijszetting van het kraantjeswater een super goed voorbeeld is dat spaarzaamheid in de hand werkt (zie de topic regenwaterputten en de terugverdientermijn van meerdere decennia
). Wat men met energie toch een beetje probeert te bewerkstelligen. Ik dacht dat iets gelijkaardig al geopperd was voor vb een 0% BTW te heffen op een basishoeveelheid en de rest dan aan x% BTW. Maar 2 BTW stelsels voor hetzelfde goed of iets in die aard zou niet mogen vanuit europa.Een basishoeveelheid, afhankelijk van je gezinssamenstelling, die je onbelast kan kopen. Alles erboven betaal je heffingen en belastingen op. Simpel, transparant en eerlijk... Wie meer verbruikt zal meer belastingen betalen maar niemand blijft in de kou staan.
Daarnaast, laat ons eerlijk zijn, met zo'n systeem, basishoeveelheid, gaan er altijd mensen langs vallen of uitbuitbare inefficienties (denk gewoon al aan het simpel vb van de elektrische wagen tov benzine/dieselwagen waar men een verschillende accijns heft op de "brandstof") creëren afhankelijk van de parameters die je toepast.
En we moeten uiteindelijk ergens ons overheidsbudget mee spijzen.