Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ja, maar het zotte is toch,
...
Ik ga daar niet meer op antwoorden in deze thread. Aangezien dit offtopic is en voor de rest ons gewoon verder op een tangent brengt.

De overheid kan wel degelijk een stuk meer doen. Wat ik hier, of in een andere energietopic, al eens aangehaald had bv. Dat de overheid investeert in de isolatie van mensen, en dit via de (besparing op de) energiefactuur terugvordert, zodat de overheid gewoon zijn geld terug ziet (eventueel zelfs met meerwaarden), waarbij de mensen voorlopig "hetzelfde" tarief blijven betalen (maar dan gas + terugbetaling investering). Met zo'n systeem zijn EN individu EN overheid EN maatschappij gebaat op lange termijn. En dat is één van de vele mogelijkheden.
Dat kan enkel werken als de prijs niet stijgt.
Zodra de prijs stijgt, is het terugverdieneffect namelijk kleiner tot eventueel zelfs negatief.

Voor sociale huurwoningen -> akkoord. En dat bestaat namelijk al. Voor de rest, vond ik persoonlijk de subsidie die er vroeger was al zeer deftig als je de totale som bekeek.
Totdat de bouwfirma's dit doorhadden en hun offertes gewoon omhoogduwden met het bedrag van de premie en die premies dus gewoon in de handen van de aandeelhouders terecht kwamen...

Daarnaast zou ik persoonlijk zelfs niet weten waar de overheid het geld zou voor moeten gaan halen om dat allemaal te doen (ze hebben zelfs het geld niet om hun scholen te moderniseren... zwijg stil dat ze eventjes voor 5.630.000 woningen (https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark)) het geld kan vrijmaken om die te isoleren. Of dat mensen die op eigen kosten hun woning hebben geïsoleerd staan te springen om de belastingen om dit mogelijk te maken te gaan betalen rekening houdende dat we nu al met een gat van een luttele wat was het 36 miljard zaten https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...ing-van-36-miljard-kunnen-we-dat-we-betalen/?

Of onbewust niet naar energiezuinigheid hebben gekeken... Mensen met een beperkt budget die gekocht hebben wat ze zich kunnen veroorloven. In dat marktsegment zullen de BEN woningen niet voor het grijpen liggen...
Indien die personen het sowieso al moeilijk hebben iets te kopen en al blij mogen zijn om eender wat te kunnen kopen => lees paragraaf 1 van mijn eerdere post.

Onbewust er geen rekening mee houden kan altijd, niet iedereen houdt met genoeg factoren rekening als ze grote aankopen doen. En dan kan het ook zijn dat je daar later de gevolgen van draagt, onbedoeld of niet. Zeker als je budget eerder gemiddeld is moet je net wel met zo'n zaken rekening houden.
Iemand die daar meer rekening mee gehouden heeft en iets kleiner heeft gekocht, of toch een EPC trapje hoger wou en daar bewust naar gezocht heeft zal nu iets minder last hebben van de stijgingen.

Ik ga daar niet meer op antwoorden in deze thread. Aangezien dit offtopic is en voor de rest ons gewoon verder op een tangent brengt.

Dat kan enkel werken als de prijs niet stijgt.
Zodra de prijs stijgt, is het terugverdieneffect namelijk kleiner tot eventueel zelfs negatief.
Hoe kom je hierbij? Volgens u is isolatie minder 'Prijs efficiënt' bij hogere energie prijzen? Die stelling is toch de wereld op zijn kop?

Zoveel te hoger de energieprijs, zoveel te korter de terugverdientijd van isolatie. Hoe kom je er zelfs bij dat het u plots nog meer geld gaat kosten omdat je geïsoleerd hebt? :wtf:
Voor sociale huurwoningen -> akkoord. En dat bestaat namelijk al. Voor de rest, vond ik persoonlijk de subsidie die er vroeger was al zeer deftig als je de totale som bekeek.
Totdat de bouwfirma's dit doorhadden en hun offertes gewoon omhoogduwden met het bedrag van de premie en die premies dus gewoon in de handen van de aandeelhouders terecht kwamen...
Ik heb het dan ook niet over een premie, het wordt niet goedkoper om te isoleren.
Daarnaast zou ik persoonlijk zelfs niet weten waar de overheid het geld zou voor moeten gaan halen om dat allemaal te doen (ze hebben zelfs het geld niet om hun scholen te moderniseren... zwijg stil dat ze eventjes voor 5.630.000 woningen (https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark)) het geld kan vrijmaken om die te isoleren. Of dat mensen die op eigen kosten hun woning hebben geïsoleerd staan te springen om de belastingen om dit mogelijk te maken te gaan betalen rekening houdende dat we nu al met een gat van een luttele wat was het 36 miljard zaten https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...ing-van-36-miljard-kunnen-we-dat-we-betalen/?
Wat is dit voor Kafka? Met zo'n redenering is de overheid nu failliet volgens u en kan het al zijn ambtenaren beter op straat gooien. Deze krijgen misschien ook al maanden geen loon misschien? Want ja, 'de overheid heeft geen geld'.

En dan ga je er los aan voorbij dat mijn voorgestelde maatregel de overheid zelfs geld oplevert.

Edit :

Dus even wat snel uit mijn gat getrokken cijfers waarmee makkelijk te rekenen valt als voorbeeld. Zonnepanelen/dakisolatie kosten pakt 5000 euro. De energiefactuur is op een bepaald moment 100 euro per maand voor iemand. De overheid investeert op zonnepanelen/dakisolatie bij deze persoon. De energiefactuur van deze persoon zakt met 50% naar 50 euro op dat moment. Als men op dat moment dan zegt dat men dit gewoon moet terugbetalen via de energiefactuur, dan kan men daar gewoon dat bedrag van 50 euro/maand op plakken, zodat deze persoon nog altijd maar 100 euro betaald. Na 100 maanden is dit terugbetaald aan de overheid. Bij prijsdaling van de energie kan de persoon wat minder mee profiteren (blijft met de afbetaling zitten, maar als deze voorheen deze 100 euro kon betalen, dan is er nu ook geen probleem), en bij een prijsstijging gaat deze persoon mee profiteren van de minderprijs dankzij de investering.

Na deze 100 maanden is de inwoner sowieso "winnaar" want de investeringen zijn er nog altijd, de inwoner heeft deze uiteindelijk betaald, niet de overheid (dus hoe het gat in de begroting er mee te maken heeft snap ik niet) en de overheid/maatschappij is winnaar want op maatschappij-niveau gaat er minder uitstoot/verbruik zijn.

Dan zou je nog het bedrag/maand lager kunnen zetten als je meer sociaal wilt zijn en/of het aantal maanden dat afbetaald wordt langer kunnen laten doorlopen om zo ook de overheid wat meer financiële winsten te laten afromen. Maar uiteindelijk blijft iedereen winnaar.

Deze personen zouden zelfs duurder af zijn dan iedereen die nu een reservatie premie krijgt, als je het één op één bekijkt.

Laatst bewerkt:
Euh neen, iemand moet nog altijd op het einde van de rit de factuur betalen. Dat het groen is of niet verandert daar niets aan.
Jij neemt ook geen kinderen? Want die verdien je ook niet terug hoor.
Niet alles moet een terugverdientijd hebben, er zijn meer dingen dan enkel geld in de wereld. Waaronder de liefde van je kinderen of het beter worden van het milieu.

Mijn vast contract verloopt volgende maand en dan zit ik ook bij de groep van mensen die belachelijk veel betalen voor hun energie.
Aangezien ik 2 crypto mining rigs had draaien die in totaal 2,6 kW/h verbruiken moest ik wel een oplossing vinden want anders roomt het mijn winst af.
Ik heb uiteindelijk een maat gevonden waar ik ze in zijn appartement mocht zetten. Hij betaalt sociaal tarief dat scheelt echt een pak met de gangbare tarieven.
Ik heb er een kWh meter tussen gestoken en ik betaal hem 2 cent meer per kWh die hij betaalt.
Dikke win/win voor ons beiden eigenlijk.
Niet dat hij veel heeft aan de warmte want die krengen maken zoveel lawaai dat je ze liever niet in je woonkamer hebt staan. :
Hell yeah... sociaal tarief om crypto te minen. Surrealistisch België... En die Tinne Van Der Straeten maar toeteren dat BTW verlaging niet zou kunnen omdat het toch niet kan dat mensen hun zwembad zouden verwarmen met minder belaste energie.

Dit toont toch aan dat het sociaal tarief zijn doel alvast gedeeltelijk voorbij schiet.

Wat het vooral aantoont is dat ons systeem waarbij we vierenzeventigduizend verschillende manieren hebben om geld van vermogende mensen naar armere mensen te laten vloeien beter gewoon vervangen door één systeem dat simpelweg maandelijks cash stort op mensen hun rekening. (of dat eerst checkt of er openstaande schulden zijn en dat geld gebruikt om die af te betalen) Wat een bureaucratie zou dat toch vermijden. Studiebeurzen aanvragen, speciaal abonemment bij de Lijn, sociaal energietarief, Al die scheefgetrokken incentives weg. Al die confrontatie van mensen met hun eigen armoede weg. Geen gebedel bij overheidsinstanties.

Geen universeel basisinkomen, maar gewoon een algemene herverdeling van de welvaart zoals we die nu ook organiseren maar dan zonder de tweehonderdduizend ambtenaren die er fulltime mee bezig moeten zijn. Heel de energiediscussie in één klap opgelost. Oei, tijdelijke moeilijkheden met de energiefactuur? Oké, we herverdelen de welvaart even iets meer.

Laatst bewerkt:
Wat het vooral aantoont is dat ons systeem waarbij we vierenzeventigduizend verschillende manieren hebben om geld van vermogende mensen naar armere mensen te laten vloeien beter gewoon vervangen door één systeem dat simpelweg maandelijks cash stort op mensen hun rekening. Wat een bureaucratie zou dat toch vermijden. Studiebeurzen aanvragen, speciaal abonemment bij de Lijn, sociaal energietarief, Al die scheefgetrokken incentives weg. Geen universeel basisinkomen, maar gewoon een algemene herverdeling van de welvaart zoals we die nu ook organiseren maar dan zonder de tweehonderdduizend ambtenaren die er fulltime mee bezig moeten zijn.

Dat denkt de rationele, optimistische kant van mezelf ook. Tot je dan tot het besef komt dat veel andere mensen incapabele, irrationele wezens zijn, die met die grotere som niet correct zouden omgaan.

Getuige de andere thread, afgesplitst van een post van mij in een andere thread: je krijgt een aardig pakket voordelen om je te ondersteunen in het opvoeden van kinderen: groeipakket ("kindergeld") niet in het minst maar nog een hele resem andere. En wat zie je? 1/4 ouders durft zijn kinderen zonder gevulde brooddoos naar school te sturen.

Die inefficiëntie is helaas een noodzaak. Geef een aantal mensen die nu schreeuwen dat ze hun energiefactuur niet kunnen betalen, de korting die ze nu reeds krijgen door hun sociale woning (al snel € 400 per maand) en hun sociaal tarief (rond de € 100 à 150 per maand korting) in de vorm van een maandelijkse cash som, no questions asked, en er zouden er nog tussenzitten die dan zouden klagen dat ze geen betaalbare woning vinden of hun energiefacturen niet kunnen betalen. Prioriteiten stellen, sommige mensen slagen er niet in.

Hell yeah... sociaal tarief om crypto te minen. Surrealistisch België... En die Tinne Van Der Straeten maar toeteren dat BTW verlaging niet zou kunnen omdat het toch niet kan dat mensen hun zwembad zouden verwarmen met minder belaste energie.

Dit toont toch aan dat het sociaal tarief zijn doel alvast gedeeltelijk voorbij schiet.
Het is ook gewoon moeilijk om je systeem 100% te wapenen tegen mensen van slechte wil natuurlijk. Als persoon A te simpel of te kwaadaardig is om geen graten te zien in zo'n vraag te stellen aan persoon B, en die is te simpel of kwaadaardig om dat te weigeren, ja dan sta je daar natuurlijk.

Kunnen A en B mooi ons allemaal bepikken met het idee van "sticking it to the man".

En zo moet er een hoop geld en mankracht besteed worden aan controlemechanismes en extra hindernissen voor iedereen, hoera.

Lijkt me nochtans 'makkelijk' op te lossen of op z'n minst het misbruik in te perken: een cap op het sociaal tarief qua verbruik.
Het sociaal tarief enkel laten tellen tot het gemiddelde verbruik van iemand met die gezinssamenstelling, en daarboven normale marktprijs.

Ik begrijp ook niet dat men daar geen simpele oplossing voor kan vinden.
1. onder bepaalde inkomensgrens + onder bepaald verbruik (gerekend op bovengrens doorsnee gezinsverbruik) = sociaal tarief
2. onder bepaald verbruik = verlaagde btw (of ander mechanisme)
3. boven bepaald verbruikt = tarief behouden volgens markt

2. zal inderdaad volgens een ander mechanisme moeten, want differentiëren in BTW volgens verbruik mag volgens Europa niet.

Daarom dat men nu op federaal niveau o.a. kijkt richting 6% BTW voor elektriciteit maar gedifferentieerde accijnzen (veel hoger voor hoger verbruik).

Lijkt me nochtans 'makkelijk' op te lossen of op z'n minst het misbruik in te perken: een cap op het sociaal tarief qua verbruik.
Het sociaal tarief enkel laten tellen tot het gemiddelde verbruik van iemand met die gezinssamenstelling, en daarboven normale marktprijs.

Dat is niet zo eenvoudig of goed als het klinkt.
Mensen met een sociaal tarief zijn normaalgezien mensen met een laag inkomen. Wanneer zij iets huren zal het naar alle waarschijnlijkheid iets zijn met een lage huur. Lagere huur zal naar alle waarschijnlijkheid gelijk staan aan beperkte isolatie... Ik denk dat je de redenering zelf ook wel kan afwerken.

Alle mogelijke oplossingen of adviezen voor het beleid rond sociaal tarief zijn per definitie zinloos. Waarom? We kennen niet eens de oorzaak van de hoge penetratie "sociaal tarief" in onze samenleving.

2. zal inderdaad volgens een ander mechanisme moeten, want differentiëren in BTW volgens verbruik mag volgens Europa niet.

Daarom dat men nu op federaal niveau o.a. kijkt richting 6% BTW voor elektriciteit maar gedifferentieerde accijnzen (veel hoger voor hoger verbruik).

CO2 taks +6% BTW zou véél vereenvoudigen. Sterk sturend zonder plots veel gezinnen in de problemen te brengen.

Dat is niet zo eenvoudig of goed als het klinkt.
Mensen met een sociaal tarief zijn normaalgezien mensen met een laag inkomen. Wanneer zij iets huren zal het naar alle waarschijnlijkheid iets zijn met een lage huur. Lagere huur zal naar alle waarschijnlijkheid gelijk staan aan beperkte isolatie... Ik denk dat je de redenering zelf ook wel kan afwerken.

Alle mogelijke oplossingen of adviezen voor het beleid rond sociaal tarief zijn per definitie zinloos. Waarom? We kennen niet eens de oorzaak van de hoge penetratie "sociaal tarief" in onze samenleving.

CO2 taks zou véél vereenvoudigen.

Een ingenieur met verstand van warmteberekeningen kan u ongetwijfeld een formule geven die het EPC van een woning in rekening brengt en dat gemiddelde verbruik van een normaal gezin, voor u corrigeert.

Alleen al in deze thread vind je meerdere redenen waarom dat sociale tarief de bal misslaat:
  • Men kijkt enkel naar inkomen, niet naar vermogen.
  • Het is binair: val je net buiten dat sociaal tarief, heb je brute pech en ben je netto aan het einde van de rit waarschijnlijk zelfs slechter af.
  • Misbruik met toegegeven uitzonderlijke zaken als crypto-mining valt niet uit te sluiten.
    Maar als we in vraag stellen of de rijke zwembadbezitter zijn water wel mag verwarmen aan 6% BTW in plaats van 21% BTW, dan moeten we ook wel erkennen dat niets iemand op sociaal tarief tegenhoudt van ook een jacuzzi in de tuin te zetten hé.

Hou het in ieder geval voor jezelf.
Met zulk asshole gedrag maak je niemand blij buiten jezelf.
Ik vind dat excessen zoals deze geweten dienen te worden.
Het houdt inderdaad geen steek dat mensen met sociaal tarief onbeperkt supergoedkoop energie kunnen verbruiken op de kap van de rest.
De reden dat ik het aanhaal is omdat ik ook wil dat het systeem aangepast wordt.

Dat gezegd zijnde, ik beslis zelf wel wat ik hier schrijf. Ik heb uw richtlijnen niet nodig.

Een ingenieur met verstand van warmteberekeningen kan u ongetwijfeld een formule geven die het EPC van een woning in rekening brengt en dat gemiddelde verbruik van een normaal gezin, voor u corrigeert.

En dat voor zoveel woningen... Zou nogal een loonkost met zich meegeven :-)
Om nog maar te zwijgen van de grote beperkingen van een EPC rapport. Ik denk dat immoweb/zimmo daar wel genoeg argumenten rond geeft.

Bottom line: er is zeker een probleem met het sociaal tarief vandaag, maar laat ons toch vooral eens onderzoeken wat de oorzaak is.

Als je minder dan gemiddeld verdiend moet je ook minder dan gemiddeld verbruiken!

En dat voor zoveel woningen... Zou nogal een loonkost met zich meegeven :)
Om nog maar te zwijgen van de grote beperkingen van een EPC rapport. Ik denk dat immoweb/zimmo daar wel genoeg argumenten rond geeft.

Bottom line: er is zeker een probleem met het sociaal tarief vandaag, maar laat ons toch vooral eens onderzoeken wat de oorzaak is.

Schenk dan de EPC als eenmalige bonus voor gezinnen die al aan de eerste voorwaarde voldoen (ipv blanco energie check oid). Bij een huurhuis mag dat gerust op de rekening van de verhuurder terechtkomen. Vind dat niet meer dan normaal dat een sociaal huurhuis een correct EPC certificaat bezit.
Zo krijg je beter zicht op de isolatieproblematiek & en kan er meteen advies verleend worden tot energie bezuiniging.
Zo kan je op basis daarvan gaan bepalen of er excessief verbruik is of niet en naargelang sociaal tarief toekennen. win-win voor iedereen toch ?

Schenk dan de EPC als eenmalige bonus voor gezinnen die al aan de eerste voorwaarde voldoen (ipv blanco energie check oid). Bij een huurhuis mag dat gerust op de rekening van de verhuurder terechtkomen. Vind dat niet meer dan normaal dat een sociaal huurhuis een correct EPC certificaat bezit.
Zo krijg je beter zicht op de isolatieproblematiek & en kan er meteen advies verleend worden tot energie bezuiniging.
Zo kan je op basis daarvan gaan bepalen of er excessief verbruik is of niet en naargelang sociaal tarief toekennen. win-win voor iedereen toch ?

Ik had misschien nog moeten expliciteren dat ik het had over huren op de privémarkt. De isolatiestaat van sociale woningen is doorgaans nog cava in orde, dat kan je online terugvinden (in een andere post had ik dat gelinkt).
Verder wel akkoord dat dat een mogelijke piste is om te bewandelen. Al blijft het toch een vorm van "blind sturen" vind je niet? Ik vind het gewoon erg vreemd dat we 0,00 inzicht hebben/krijgen over wie die mensen zijn. Er is gewoon geen context. Mensen met een laag inkomen zitten doorgaans ook in sociale woningen, maar die isolatie is doorgaans oké. Waarom hebben zij dan (wss) een sociaal tarief nodig? Allez op zo een vragen zou ik toch verwachten dat een overheid kan antwoorden.

Vind dit nogal een vreemde assumptie dat de isolatie doorgaans oké is van een sociale huurwoning.
Ik zou net denken van niet

Terug
Bovenaan