Mini
Banned
Extra compensatie of bedoel je afschaffen sociaal tariefOf we compenseren niks of niemand...
Raar idee.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Extra compensatie of bedoel je afschaffen sociaal tariefOf we compenseren niks of niemand...
Raar idee.
Heb ik niet gezegd.Hoe kom je hierbij? Volgens u is isolatie minder 'Prijs efficiënt' bij hogere energie prijzen? Die stelling is toch de wereld op zijn kop?
Zoveel te hoger de energieprijs, zoveel te korter de terugverdientijd van isolatie. Hoe kom je er zelfs bij dat het u plots nog meer geld gaat kosten omdat je geïsoleerd hebt?![]()
Dit is toch niet kafka? Dit is toch gewoon verstaanbaar ? Als jij nu voor die 5 miljoen woningen gaat zeggen van kijk de overheid betaalt dit. Dan gaan ze ofwel moeten werken met een subsidie (dus een bedrag vaststellen in functie van het oppervlak van uw dak, en de opbouw, etc...) of een subsidie geven (waarbij je vb uw factuur terugbetaald krijgt) of een overheidsopdracht uitschrijven (al acht ik die kans klein).Wat is dit voor Kafka? Met zo'n redenering is de overheid nu failliet volgens u en kan het al zijn ambtenaren beter op straat gooien. Deze krijgen misschien ook al maanden geen loon misschien? Want ja, 'de overheid heeft geen geld'.
Daar ga ik niet aan voorbij, dat is uw hypothese. Waarvan ik stel dat dit geen garantie is. Maar ik zal uw voorbeeld gebruiken om beter te duiden waarover ik het had.En dan ga je er los aan voorbij dat mijn voorgestelde maatregel de overheid zelfs geld oplevert.
Ik ga mee uit van dat cijfervoorbeeld.Dus even wat snel uit mijn gat getrokken cijfers waarmee makkelijk te rekenen valt als voorbeeld. Zonnepanelen/dakisolatie kosten pakt 5000 euro. De energiefactuur is op een bepaald moment 100 euro per maand voor iemand. De overheid investeert op zonnepanelen/dakisolatie bij deze persoon. De energiefactuur van deze persoon zakt met 50% naar 50 euro op dat moment. Als men op dat moment dan zegt dat men dit gewoon moet terugbetalen via de energiefactuur, dan kan men daar gewoon dat bedrag van 50 euro/maand op plakken, zodat deze persoon nog altijd maar 100 euro betaald. Na 100 maanden is dit terugbetaald aan de overheid. Bij prijsdaling van de energie kan de persoon wat minder mee profiteren (blijft met de afbetaling zitten, maar als deze voorheen deze 100 euro kon betalen, dan is er nu ook geen probleem), en bij een prijsstijging gaat deze persoon mee profiteren van de minderprijs dankzij de investering.
.Je spendeert nu 25 miljard, en theoretisch gezien wordt dat dan over een termijn van 120 maanden (ergo 10j, was makkelijker om te rekenen dan de 8.3 van de 100 maandenNa deze 100 maanden is de inwoner sowieso "winnaar" want de investeringen zijn er nog altijd, de inwoner heeft deze uiteindelijk betaald, niet de overheid (dus hoe het gat in de begroting er mee te maken heeft snap ik niet) en de overheid/maatschappij is winnaar want op maatschappij-niveau gaat er minder uitstoot/verbruik zijn.
) teruggevorderd. Dat gat wordt dan ook over die termijn langzaamaan terug opgevuld. Maar je moet het geld wel ergens vandaan toveren (lenen, whatever) en je moet dan ook nog het zien gedaan te krijgen dat je het bij die mensen effectief gevorderd krijgt.Daar ben ik het niet mee eens. De overheid sensibiliseert meer dan genoeg dat je maatregelen moet nemen om zuiniger om te springen met energie. Opnieuw, ik heb empathie dat dit allemaal niet zo makkelijk is, of evident.Ik denk dat je mensen nooit kan kwalijk nemen dat ze bij gebrek aan de juiste incentives keuzes maken die hen het gelukkigst maken. Op individueel niveau zijn bepaalde keuzes zeer rationeel, terwijl ze op collectief niveau niet rationeel zijn. Dan moet je de verantwoordelijkheid zoeken bij de overheid... god knows die is al groot genoeg.
Extra compensationExtra compensatie of bedoel je afschaffen sociaal tarief
Ik zie al waar een misverstand zit, met "eenzelfde tarief na investering voor de eigenaar" bedoelde ik (natuurlijk) bij een momentopname van de energieprijs. Als bij die momentopname (nu is dat inderdaad niet accuraat, dus best over langere termijn om dat uit te middelen) de energiefactuur 100 euro is, en de uitsparing 50 euro, wordt het af te betalen bedrag 50 euro. Om zo "direct" de energieprijs hetzelfde te houden, natuurlijk zal deze mee blijven fluctueren, lijkt me ook toch duidelijk met het voorbeeld? Ik zeg daar toch nergens dat die persoon 100 moet blijven betalen? Dat misverstand uit de weg :Heb ik niet gezegd.
Dit is toch niet kafka? Dit is toch gewoon verstaanbaar ? Als jij nu voor die 5 miljoen woningen gaat zeggen van kijk de overheid betaalt dit. Dan gaan ze ofwel moeten werken met een subsidie (dus een bedrag vaststellen in functie van het oppervlak van uw dak, en de opbouw, etc...) of een subsidie geven (waarbij je vb uw factuur terugbetaald krijgt) of een overheidsopdracht uitschrijven (al acht ik die kans klein).
Maar de conclusie die je kunt maken is dat dit geld gaat kosten (waarbij dit bedrag ook nog afwijkt in functie van hoe je de afwerking ziet). Maar stel voor het gemak dat de kostprijs voor elke woning op 5.000€ uitkomt (te weinig, te veel, laten we even buiten beschouwing).
Dit wil dan zeggen dat je op BELGISCH niveau voor deze actie 25 miljard moet zien te vinden om dit te realiseren.
Dit acht jij dan als een realistisch scenario ? Wanneer men op dit moment met een gat zit van 36 miljard waar men nog niet zeker is hoe men het gaat pluggen. Terwijl men aan het discussiëren is over een bedrag van 2 miljard... ga jij dan met de voeten vooruit tackelen van ach 25 miljard extra uitgeven... "whats the problem"?
Daar ga ik niet aan voorbij, dat is uw hypothese. Waarvan ik stel dat dit geen garantie is. Maar ik zal uw voorbeeld gebruiken om beter te duiden waarover ik het had.
Ik ga mee uit van dat cijfervoorbeeld.
De prijs is gezakt tgv de investering maar dat hij nu nog maar 50€ zou moeten betalen. Hij betaalt echter 50€ aan de overheid om op die manier de kost op termijn terug te betalen. Kortom zolang de prijs vanaf dat moment gelijk blijft / ergo stabiel. Dan betaalt die elke maand die 50€.
Daalt de globale prijs van de energie -> dan betaalt die meer terug (er vanuit gaande dat zijn energieverbruik ook stabiel is) want hij betaalt nog altijd 100€ maar door de lagere prijs is het maar effectief 40€ meer.
En nu komen we op het punt dat ik maakte. Als de prijs van de energie dan weer stijgt. En we blijven het bedrag fixeren op die 100€. Dan daalt de contributie van 50 naar... tot op het moment dat het 0 wordt om daarna over te gaan dat je er extra geld aan insteekt want die verbruikt voor 150€ en blijft maar 100€ betalen.
Ja, ik denk dat je het waarschijnlijk wel op een andere manier bedoelde, maar op dit moment zijn mijn hersenen in errormode gegaan om ook bij stijgende prijzen te garanderen dat er blijft terugbetaald worden ;p. Al moet je dan wel opletten dat het geen kansspel wordt.
Je spendeert nu 25 miljard, en theoretisch gezien wordt dat dan over een termijn van 120 maanden (ergo 10j, was makkelijker om te rekenen dan de 8.3 van de 100 maanden) teruggevorderd. Dat gat wordt dan ook over die termijn langzaamaan terug opgevuld. Maar je moet het geld wel ergens vandaan toveren (lenen, whatever) en je moet dan ook nog het zien gedaan te krijgen dat je het bij die mensen effectief gevorderd krijgt.
Opnieuw theoretisch top. De realiteit : niet zo evident. Anders bestond er niet zoiets als schuldbemiddelling waarbij schulden worden kwijtgescholden en schuldeisers mogen fluiten naar hun geld. Dus theoretisch klinkt dat goed. In de praktijk is dat afwachten geblazen.
Daar ben ik het niet mee eens. De overheid sensibiliseert meer dan genoeg dat je maatregelen moet nemen om zuiniger om te springen met energie. Opnieuw, ik heb empathie dat dit allemaal niet zo makkelijk is, of evident.
Maar als jij dan de keuze maakt die u het gelukkigst maakt. Dan moet je ook maar de gevolgen dragen van uw keuze. Als ik morgen zeg, ach werken gaan is niet leuk. Ik ga op mijn lui gat zitten en stop met werken. Dan moet ik toch ook niet raar opkijken dat ik zonder geld val?
En moet ik toch ook niet wijzen naar de overheid en zeggen : jij bent de verantwoordelijke. Zorg maar een oplossing zodanig dat ik gratis geld blijf krijgen tot in de eeuwigheid?
Al neem ik dat niemand kwalijk dat ze die keuze gemaakt hebben. Ik ga hen daar echt niet extra voor straffen want foei !!!.
Maar de consequenties van die keuzes, zijn dan wel voor hen.
En neen niet iedereen kiest ervoor om een dure factuur te krijgen. Of veel energie te verbruiken of... maar ze gaan er desondanks toch zelf voor gaan moeten zorgen dat ze erdoor komen. Niemand gaat tegen hen komen zeggen van maak je geen zorgen je moet dat geld niet zoeken. Neen de boodschap die er duidelijk is, is dat deze kost structureel is, en dat ze maar ergens moeten gaan pitsen bij hun andere uitgaven om dat betaald te krijgen. Leuk : neen. Maar iets anders verwachten lijkt mij gewoon irrealistisch. En dan mag ik nog zoveel keer zeggen ik heb empathie, en oei oei dat moet toch zwaar zijn voor die mensen. Dat boeit hen echt geen fluit zunne die empathie...

het fijne ervan is steeds gissen, maar ga eens een jaar of twee terug.Wat is eigenlijk de reden van die hoge diesel en benzineprijzen? Er wordt toch minder gereden met al dat thuiswerk? Ik ga moeten vragen aan bevriende thuiswerkers om hun lease-tankkaart te gebruiken. Met een houtkachel en gratis hout uit de bossen gaan we de energie-crisis nog door komen.
Passagier Vervoer is weinig terug gevallen. Veel camions voor e-commerce en economi in algemeen. Grote demand.Wat is eigenlijk de reden van die hoge diesel en benzineprijzen? Er wordt toch minder gereden met al dat thuiswerk? Ik ga moeten vragen aan bevriende thuiswerkers om hun lease-tankkaart te gebruiken. Met een houtkachel en gratis hout uit de bossen gaan we de energie-crisis nog door komen.

"Zwart gat zondag"?Het zoveelste (jammerlijke) gevolg van een niet functionerende regering.
Bestaat er nog een superlatief voor "gitzwarte zondag" ? Ze zouden beter nu beginnen overleggen zodat ze tegen '24 een akkoord hebben bereid hoe hun nederlaag te verwoorden.
Ik heb al 3 of 4 keer op een paar jaar zo'n gladde, snel pratende verkoper aan mijn deur gehad. De eerste keer deed hij zich nog voor als "energieconsulent". Meestal beginnen ze meteen hun verhaal af te steken over hoe de prijzen hoog zijn of enkel maar gaan stijgen (de eerste die mij dat vertelde, deed het voor de prijzen zakte en "demonstreerde" dit door een stijgende rechte te tekenen op een blad papier), en hoe je meteen kan tekenen voor "bescherming" daartegen.Wat mij tegenwoordig opvalt is hoe vaak energie aanbieders in het nieuws komen met agressieve verkooptechnieken en ronduit blunders.
Hier heb je Paula, een gepensioneerde dame die een factuur in de bus kreeg van 2,6 miljoen euro. Ok, die zal waarschijnlijk geen BEN woning hebben, maar dan nog?
https://www.hln.be/binnenland/paula...-ze-niet-kende-en-ze-is-niet-alleen~a2cae085/
Straffe is dan nog dat het 'heel wat telefoontjes' vergde om te bevestigen wat die dame al meteen wist: de factuur is fout.
Hier heb je een klokkenluider die vertelt hoe hij mensen ronduit bedriegt om een contract van Luminus aan te smeren.
https://www.hln.be/consument/regelr...ract-in-plaats-van-prijsofferte-aan~a0a98ac0/
Luminus reageert verbaast en gaat controles organiseren. Komaan, zij zijn verantwoordelijk voor hun verkooporganisatie en de externe partijen die ze daarvoor aanstellen. Het is op zijn minst schuldig verzuim dat die cowboys de ruimte hebben gekregen voor dat soort praktijken.
Uit eigen ondervinding. Mega verhoogde in oktober 2020 eenzijdig mijn voorschotbedrag bij een contract met vaste prijs, afgesloten in juni 2020. Toen ik uitleg vroeg kreeg ik een mailtje dat ik door de strenge (?) winter van 2020 meer ging verbruiken. Vreemd vermits ik enkel electriciteit afneem (en niet op electriciteit verwarm) en bovendien nog maar sinds de zomer 2020 klant was. Er was dus nog geen winter in mijn verbruik en echt straf dat ze toen al wisten dat die streng ging worden. Ik zei hen dat ze beter bij het KMI zouden gaan werken indien ze in staat waren om zo'n uitspraken te doen.
De energieleveranciers doen maar op en de klanten moeten tijd spenderen om de zaken recht te trekken.
Ik zou dat ook doen als ik een verkoper was van (overprijsde) energiecontracten. Bij mensen aan tafel gaan zitten en fel stijgende lijnen tekenen om de stijgende kosten aan te kaarten en de zaak dramatischer te maken dan ze isIk heb al 3 of 4 keer op een paar jaar zo'n gladde, snel pratende verkoper aan mijn deur gehad. De eerste keer deed hij zich nog voor als "energieconsulent". Meestal beginnen ze meteen hun verhaal af te steken over hoe de prijzen hoog zijn of enkel maar gaan stijgen (de eerste die mij dat vertelde, deed het voor de prijzen zakte en "demonstreerde" dit door een stijgende rechte te tekenen op een blad papier), en hoe je meteen kan tekenen voor "bescherming" daartegen.

Bij hoeveel mensen denk je überhaupt binnen te mogen?Ik zou dat ook doen als ik een verkoper was van (overprijsde) energiecontracten. Bij mensen aan tafel gaan zitten en fel stijgende lijnen tekenen om de stijgende kosten aan te kaarten en de zaak dramatischer te maken dan ze is![]()