Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ondertussen in extreem rechts Polen:

Fuel 23% ➡️ 8%
Gas 23% ➡️ 0%
Food 5% ➡️ 0%
Electricity 23% ➡️ 5%
Fertilizers 8% ➡️ 0%

Daar kan de btw wel naar beneden

Polen heeft mss geen overheid die ongelofelijk veel geld nodig heeft voor onnodige subsidies her en der?

Geen verlaging op btw gas omdat te weinig Waalse gezinnen op gas zitten

Nu ook in de krant :)
Dat is toch een goede reden voor een federale regering? Mijn ouders hebben stookolie en zouden anders ook niets gehad hebben. Dat is ook fors gestegen hoor.

23.260kWh is volgens de vreg het gemiddeld gas verbruik van een Vlaams gezin.
De goedkoopste op dit moment Engie: 2693€

Volgend Engie (andere sites zitten errond en zelfs eronder) gemiddeld stroomverbruik 3900€ kWh : volgens aanbieders +-1700€ (niet de goedkoopste maar een grote leverancier)

De prijs voordien was toch niet 1200€ voor die 2 samen volgens mij dus hoe komen zij tot dat resultaat?

Edit: net gelezen zij rekenen op 3600€ voor dat verbruik van 23260 kWh gas.
Losjes 1000€ erlangs, sterk
Ik vraag me dan ook af of ze gemiddelde nemen van gas en elektriciteit appart. Want iemand die gas heeft zal in principe altijd onder het gemiddeld elektriciteitsverbruik liggen omdat in dat gemiddelde ook de gezinnen zitten die werwarmen op elektriciteit.

Ik blijf het heel veel vinden.

Niemand die zegt toch dat de mensen zelf niets kunnen doen.

Maar de overheid kan NU ingrijpen.

Denk jij dat ik vandaag naar nen aannemer kan bellen om te vragen of die mijn dak komt isoleren, en dat die hier morgen staat?
Mag al blij zijn als hem hier tegen volgende winter staat.

En dan ga je nog LOS VOORBIJ aan het feit dat het hier gaat om verdoken belastingen met enkel doel om de ultra slecht gemanaged financiële beleid van de gemeentes te compenseren.
En ook blijkbaar niemand die zegt dat de mensen zelf iets kunnen doen.
De media staat vol met triestige verhalen. Zonder ook maar 1 kritische opmerking naar de mensen zelf.
Die berekening die jij poste van de VRT zit er toch gewoon compleet langs.

Ik zeg ook niet dat de overheid niets moet/kan doen.
Maar het is wel heel makkelijk om te komen wenen, uw handje open te houden, klagen dat het niet genoeg is en dan zelf nog niet de goedkoopste leverancier kiezen..

Da's toch ook om schubben van te krijgen. Het gevolg van een minderheidsvertegenwoordiging in de regering?

Maar dat is dan toch niet van toepassing voor het gemiddeld gezin? Of is onze bevolking echt zo dom?

Er zijn 2 zaken die je zelf in de hand hebt op die hele factuur. De leverancier (en bijhorende laagste prijs) en het verbruik.
Als je dan niet de laagste leverancier kiest, moet de overheid dan bijspringen.. dan nie komen wenen hoe moeilijk het is.

De overheid moet toch ook niks doen aan voedingsprijzen als jij beslist in de Delhaize merken te kopen terwijl de Colruyt er langs ligt met zijn huismerk
Waarom zou een gemiddelde niet van toepassing zijn 'op een gemiddelde'?

Als niet iedereen 'de goedkoopste' zou nemen, zou het gemiddelde gewoon lager gaan liggen.

Bij de discussie hierboven, ook, op 'het gemiddelde', terwijl hier de mensen duidelijk een lager gasverbruik hebben. Een gemiddelde wilt, quasi per definitie, zeggen dat er ook heel wat mensen (serieus) boven zullen zitten.

Als er even veel mensen een verbruik gelijkaardig aan mij hebben van zo'n 9000kw gas, dan gaan er met een gemiddelde van 23000kw, ook heel wat mensen 37000kw gas verstoken, anders kom je niet aan zo'n gemiddelde.

Da's toch ook om schubben van te krijgen. Het gevolg van een minderheidsvertegenwoordiging in de regering?

"In politics, regulatory capture (also agency capture and client politics) is a form of corruption of authority that occurs when a political entity, policymaker, or regulator is co-opted to serve the commercial, ideological, or political interests of a minor constituency, such as a particular geographic area, industry, profession, or ideological group."

Belgische politiek in z'n gewone doen dus.

Als er even veel mensen een verbruik gelijkaardig aan mij hebben van zo'n 9000kw gas, dan gaan er met een gemiddelde van 23000kw, ook heel wat mensen 37000kw gas verstoken, anders kom je niet aan zo'n gemiddelde.

Inderdaad. Ik zou graag es zo een factuur zien.

Maar het gemiddelde is al efkes geen 23000 meer

JaarGemiddeld geleverd volume per toegangspuntGeleverd volume (GWh) huishoudelijke toegangspuntenBeleverde huishoudelijke toegangspunten
201713.851 kWh/jaar25.786,491.861.720
201614.385 kWh/jaar26.246,231.824.594
201512.519 kWh/jaar22.447,511.793.089
201412.180 kWh/jaar21.563,201.770.393
201317.783 kWh/jaar30.575,031.719.353
201216.770 kWh/jaar28.214,501.682.437
201115.185 kWh/jaar25.003,761.646.566
201020.428 kWh/jaar32.809,481.606.079
200917.755 kWh/jaar27.834,861.567.752

Waarom zou een gemiddelde niet van toepassing zijn 'op een gemiddelde'?

Als niet iedereen 'de goedkoopste' zou nemen, zou het gemiddelde gewoon lager gaan liggen.

Bij de discussie hierboven, ook, op 'het gemiddelde', terwijl hier de mensen duidelijk een lager gasverbruik hebben. Een gemiddelde wilt, quasi per definitie, zeggen dat er ook heel wat mensen (serieus) boven zullen zitten.

Dus die hebben al een bovengemiddeld verbruik en kiezen dan waarschijnlijk ook nog eens voor een bovengemiddelde energieleverancier.

Ja dan snap ik het probleem wel bij die mensen.
Ik blijf er bij dat de media een foute berichtgeving doet en dat een groep mensen toch zelf mee oorzaak is aan hun factuur.

Die Tinne Van Der Straeten op 't nieuws.
Die gelooft nu echt dat we allemaal gered zijn met een aalmoes.
:puke:

Een ego kwestie? Jezus ....

De 2024 verkiezing zal idd nogal 'verkiezings TV' opleveren .... En gekonkelfoes met coalitievorming.

https://www.hln.be/geld/singles-bet...geeft-advies-om-meer-over-te-houden~a8d74341/

Nog eens op HLN geweest.... hapy happy joy!

Dus die hebben al een bovengemiddeld verbruik en kiezen dan waarschijnlijk ook nog eens voor een bovengemiddelde energieleverancier.

Ik blijf er bij dat de media een foute berichtgeving doet en dat een groep mensen toch zelf mee oorzaak is aan hun factuur.
Een groep mensen idd maar niet iedereen.
Ter illustratie: voorschotfactuur vorig jaar was 150 euro per maand (combinatie gas 95 en elektriciteit 55) en ik trok elk jaar terug.
Nu betaal ik 230 euro en nog zal het niet voldoende zijn bij mijn eindfactuur, ja ik heb een variabel contract omdat het voor elk jaar voor mij het goedkoopste uitkwam. Al meer dan 10 jaar.
Na mijn eindfactuur (zal in juni zijn) en de invoering van het capaciteitstarief verwacht ik een voorschotsfactuur van 300 euro. Dat is een verdubbeling op een jaar tijd.

Het is nu ook niet enkel het gas die zo stijgt hé, alles stijgt gewoon.. Voor mij is het die combinatie die het hem doet.
De indexering op het loon is echt wel peanuts in vergelijking wat je moet meer betalen voor alles.

Veel besparen kan ik al niet meer. Tenzij mss nu investeren in zonnepanelen.. Maar is dat nog wel rendabel genoeg met al die veranderingen.

Het wordt toch eens hoog tijd dat al die politiekers een keer hunzelf afschaffen voor 50%, zo klein landje met zoveel graaiers... De eerste NIEUWE partij die enkel en alleen dat op de agenda heeft staan krijgt mijn stem.

Of de Polen stoken nog vlotjes bruinkool.

Zoals onze Waalse medemens? Maar in dat geval wss steenkool.

Ik las onlangs een artikel hier ergens op het forum over een waalse politicus die hulpgoederen misbruikte voor eigen gewin en dat ging over een levering van een halve ton steenkool :unsure: serieuze bbq gepland wss....

Waarom leg je die link? Beiden staan Los van elkaar.

Een pelletkachel in de leefruimte, zes graden op de slaapkamer en twee keer per week samen in bad. En dan nog meer dan 500 euro voorschot voor gas en elektriciteit moeten betalen. “De nieuwe maatregelen gaan daar niets aan veranderen”, zegt alleenstaande moeder Shana

“370 euro daarvan was voor gas, hoewel ik dus al maanden niet meer met gas verwarmde”, zegt Shana. Overstappen naar een andere leverancier bracht geen soelaas. “Daar bedraagt de voorschotfactuur intussen zelfs al 560 euro.
Omdat haar vast contract binnenkort afloopt, zal ook de factuur van Chantal Sleypen (58) uit Houthalen-Helchteren binnenkort fors stijgen. “In mijn huurwoning heb ik elektrische verwarming. Dat verbruikt heel veel”, zegt ze. “Daarom heb ik een pelletkachel aangeschaft en de verwarming in de rest van het huis uitgeschakeld. Toch zal mijn factuur binnenkort stijgen van 170 naar 434 euro.
Dit is enorm erg, maar heeft niks met de factuur te maken he.
Dit zijn smerige spelletjes van energieleveranciers

FKg0_xXXMAcAd_k
@mac-bc nog een reden waarom men naar de overheid kijkt. Of zijn we deze alweer vergeten na een paar weken/maand
Da clubje irregulair heet nu vooruit , en Crombez is geen voorzitter .

Terug
Bovenaan