Antwoord is simpel hé.
Men wil de elektrische reconversie en elektrificatie ondersteunen. En als je gas defacto 15% duurder maakt dan elektriciteit dan ondersteun je dit.
Daarnaast wil men niemand achter laten, en daardoor voorziet men dan ook een cheque van 100€. Of je die spendeert aan elektriciteit, gas, mazout of zelfs hout maakt hen niet uit.
Persoonlijk kan ik dat principe nog wel volgen. Al komt mij dat natuurlijk ook wel goed uit met mijn warmtepomp, dat ik vanaf nu maar 6% BTW betaal. Ook al is dat voorlopig maar voor 4 maanden.
Maar meer als een doekje voor het bloeden is de ingreep niet. Maar meer had ik eigenlijk ook niet verwacht. Het is echter wel spijtig dat het niet een structurele BTW verlaging is. Maar aan de andere kant als ik het goed heb verstaan wil dat wel zeggen dat ze op die manier in de toekomst beter de prijsverschillen van gas tov elektriciteit kunnen sturen.
Goh ik heb ook een warmtepomp en vind het nog altijd een flut akkoord.
Als dit als reden heeft om mensen richting elektriciteit te duwen moet ik es goed lachen se.
Warmtepomp kost een hoop geld er gaat werkelijk niemand nu ineens plots overstappen se.
En al zeker niet mensen die amper hun gas factuur kunnen betalen.
Veelal ook nog huurders die allicht ook die 0,0 inspraak hebben in die warmtepomp.

8%