Aanpak van de gas- en energiecrisis

Antwoord is simpel hé.

Men wil de elektrische reconversie en elektrificatie ondersteunen. En als je gas defacto 15% duurder maakt dan elektriciteit dan ondersteun je dit.
Daarnaast wil men niemand achter laten, en daardoor voorziet men dan ook een cheque van 100€. Of je die spendeert aan elektriciteit, gas, mazout of zelfs hout maakt hen niet uit.

Persoonlijk kan ik dat principe nog wel volgen. Al komt mij dat natuurlijk ook wel goed uit met mijn warmtepomp, dat ik vanaf nu maar 6% BTW betaal. Ook al is dat voorlopig maar voor 4 maanden.

Maar meer als een doekje voor het bloeden is de ingreep niet. Maar meer had ik eigenlijk ook niet verwacht. Het is echter wel spijtig dat het niet een structurele BTW verlaging is. Maar aan de andere kant als ik het goed heb verstaan wil dat wel zeggen dat ze op die manier in de toekomst beter de prijsverschillen van gas tov elektriciteit kunnen sturen.

Goh ik heb ook een warmtepomp en vind het nog altijd een flut akkoord.

Als dit als reden heeft om mensen richting elektriciteit te duwen moet ik es goed lachen se.
Warmtepomp kost een hoop geld er gaat werkelijk niemand nu ineens plots overstappen se.
En al zeker niet mensen die amper hun gas factuur kunnen betalen.
Veelal ook nog huurders die allicht ook die 0,0 inspraak hebben in die warmtepomp.

Goh ik heb ook een warmtepomp en vind het nog altijd een flut akkoord.

Als dit als reden heeft om mensen richting elektriciteit te duwen moet ik es goed lachen se.
Warmtepomp kost een hoop geld er gaat werkelijk niemand nu ineens plots overstappen se.
En al zeker niet mensen die amper hun gas factuur kunnen betalen.
Veelal ook nog huurders die allicht ook die 0,0 inspraak hebben in die warmtepomp.

Het is ook niet om mensen richting de elektriciteit te duwen. Want als je met elektrische vuurtjes gaat stoken dan ga je niet lachen...

Maar als ze het principe behouden dan helpt het natuurlijk wel weer als je voor de keuze staat om niet defacto te zeggen : installeer een gasketel. Zoals het eigenlijk vorig jaar het geval was. Nu kan je het eventueel overwegen indien je het geld er voor kunt vinden.

Maar iedereen die dacht van ik ga als de overheid ingrijpt mijn gas factuur kunnen betalen had ik sowieso al niet als serieus bezien. Je zag ook dat groen niet echt achter de BTW verlaging stond voor alles. Blauw zag een BTW verlaging al helemaal niet zitten (ze hebben die ook samen met NVA destijds verhoogd)... wat acht je dan de kans dat in een compromis een volledige BTW verlaging er zou doorkomen. Mij leek dat in basis al klein. En zeker niet als je dan ook nog eens hoort dat de PS zelf geen voorstander was van een BTW verlaging op gas... dan is het spel gespeeld hé...

Nu wat betreft die 0.0 inspraak. Daar heb je gelijk in. Maar zoals altijd... huurders gaan dat moeten ondergaan en in de mate van het mogelijke moeten kiezen met hun portefeuille.
Enkel wanneer panden niet verhuurd gaan geraken, wegens te duur om te verwarmen, gaan de verhuurders ofwel dit huis verkopen ofwel de nodige stappen ondernemen om hun huurwoning terug aantrekkelijk te maken.
Want laat ons eerlijk zijn. Als een verhuurder er geen sikkepit aan verdient, dan moet je niet verwachten dat die het geld ervoor gaat uitgeven. Mensen doen dit al niet voor hun eigen (zie de uitspraak : isoleren... dat haal ik er zelfs op x jaar niet uit...), zwijg stil dat ze dat dan gaan doen voor iets waar ze geld uit hopen te slaan.

Antwoord is simpel hé.

Men wil de elektrische reconversie en elektrificatie ondersteunen. En als je gas defacto 15% duurder maakt dan elektriciteit dan ondersteun je dit.
Daarnaast wil men niemand achter laten, en daardoor voorziet men dan ook een cheque van 100€. Of je die spendeert aan elektriciteit, gas, mazout of zelfs hout maakt hen niet uit.

Persoonlijk kan ik dat principe nog wel volgen. Al komt mij dat natuurlijk ook wel goed uit met mijn warmtepomp, dat ik vanaf nu maar 6% BTW betaal. Ook al is dat voorlopig maar voor 4 maanden.

Maar meer als een doekje voor het bloeden is de ingreep niet. Maar meer had ik eigenlijk ook niet verwacht. Het is echter wel spijtig dat het niet een structurele BTW verlaging is. Maar aan de andere kant als ik het goed heb verstaan wil dat wel zeggen dat ze op die manier in de toekomst beter de prijsverschillen van gas tov elektriciteit kunnen sturen.
Alsof iedereen zomaar vlotjes zijn radiator en uitbreekt en vloerverwarming legt voor de warmtepomp.

Als het de bedoeling is de reconversie naar elektriciteit te ondersteunen.
Ja sorry, ik zie nog altijd niet waardoor ik daarmee gezegd zou hebben dat iedereen zomaar vlotjes zijn radiatoren afbreekt en vloerverwarming steekt. Ondersteunen wil niet zeggen dat het zonder slag of stoot gebeurd of dat het geen zware ingreep blijft om die reconversie te doen...

Noch heb ik gezegd dat dit allemaal op korte termijn moet gebeuren.

FKg0_xXXMAcAd_k
@mac-bc nog een reden waarom men naar de overheid kijkt. Of zijn we deze alweer vergeten na een paar weken/maand

Gemiddeld gezin betaalt -na de recente aankondiging - nog maar slechts 3200 eur meer voor gas en elektriciteit dan een jaar geleden.

Hoera het land is gered!

Gemiddeld gezin betaalt -na de recente aankondiging - nog maar slechts 3200 eur meer voor gas en elektriciteit dan een jaar geleden.

Hoera het land is gered!
23.260kWh is volgens de vreg het gemiddeld gas verbruik van een Vlaams gezin.
De goedkoopste op dit moment Engie: 2693€

Volgend Engie (andere sites zitten errond en zelfs eronder) gemiddeld stroomverbruik 3900€ kWh : volgens aanbieders +-1700€ (niet de goedkoopste maar een grote leverancier)

De prijs voordien was toch niet 1200€ voor die 2 samen volgens mij dus hoe komen zij tot dat resultaat?

Edit: net gelezen zij rekenen op 3600€ voor dat verbruik van 23260 kWh gas.
Losjes 1000€ erlangs, sterk

Intussen hoopt de regering dat door de btw verlaging de Spilindex in maart niet overschreden zal worden en de lonen van ambtenaren en uitkeringen/pensioenen niet met 2% zouden stijgen

23.260kWh is volgens de vreg het gemiddeld gas verbruik van een Vlaams gezin.
De goedkoopste op dit moment Engie: 2693€

Volgend Engie (andere sites zitten errond en zelfs eronder) gemiddeld stroomverbruik 3900€ kWh : volgens aanbieders +-1700€ (niet de goedkoopste maar een grote leverancier)

De prijs voordien was toch niet 1200€ voor die 2 samen volgens mij dus hoe komen zij tot dat resultaat?

Edit: net gelezen zij rekenen op 3600€ voor dat verbruik van 23260 kWh gas.
Losjes 1000€ erlangs, sterk
Zij pakken de gemiddelde gasprijs en gij de goedkoopste
Dat maal 23k :)

Zij pakken de gemiddelde gasprijs en gij de goedkoopste
Dat maal 23k :)
Maar dat is dan toch niet van toepassing voor het gemiddeld gezin? Of is onze bevolking echt zo dom?

Er zijn 2 zaken die je zelf in de hand hebt op die hele factuur. De leverancier (en bijhorende laagste prijs) en het verbruik.
Als je dan niet de laagste leverancier kiest, moet de overheid dan bijspringen.. dan nie komen wenen hoe moeilijk het is.

De overheid moet toch ook niks doen aan voedingsprijzen als jij beslist in de Delhaize merken te kopen terwijl de Colruyt er langs ligt met zijn huismerk

Maar dat is dan toch niet van toepassing voor het gemiddeld gezin? Of is onze bevolking echt zo dom?

Er zijn 2 zaken die je zelf in de hand hebt op die hele factuur. De leverancier (en bijhorende laagste prijs) en het verbruik.
Als je dan niet de laagste leverancier kiest, moet de overheid dan bijspringen.. dan nie komen wenen hoe moeilijk het is.

De overheid moet toch ook niks doen aan voedingsprijzen als jij beslist in de Delhaize merken te kopen terwijl de Colruyt er langs ligt met zijn huismerk
De overheid moet niets doen aan de energiekost

Alleen is die energiekost slechts 35% van uw elektriciteitsfactuur, en slechts 60% van uw gasfactuur

Dwz dat de overheid rechtstreeks verantwoordelijk is voor de helft van uw totale energiekost factuur.

En dat diezelfde overheid dus weldegelijk ingrepen kan doen, namelijk de verdoken belastingen af te schaffen.

Zie ook https://www.beyondgaming.be/threads/de-gas-en-energiecrisis-van-2021.8518/post-512142

Ondertussen in extreem rechts Polen:

Fuel 23% ➡️ 8%
Gas 23% ➡️ 0%
Food 5% ➡️ 0%
Electricity 23% ➡️ 5%
Fertilizers 8% ➡️ 0%

Daar kan de btw wel naar beneden

De overheid moet niets doen aan de energiekost

Alleen is die energiekost slechts 35% van uw elektriciteitsfactuur, en slechts 60% van uw gasfactuur

Dwz dat de overheid rechtstreeks verantwoordelijk is voor de helft van uw totale energiekost factuur.

En dat diezelfde overheid dus weldegelijk ingrepen kan doen, namelijk de verdoken belastingen af te schaffen.

Zie ook https://www.beyondgaming.be/threads/de-gas-en-energiecrisis-van-2021.8518/post-512142
Of draai het om.
Je bent zelf verantwoordelijk voor die 35% en 60% van uw factuur.
Als jij al te lui/tam/onwetend/weet ik veel wat bent om er iets aan te doen, nie komen klagen dan

De overheid kan inderdaad ingrepen doen, maar begin bij uzelf

Heb je daar ook een bron voor want je hebt hier alleen nog maar foutieve cijfers gepost.
Niet dat ik per se twijfel aan die 65%. Uiteindelijk zijn ook bijna 60% van alle huishoudens in België gelegen in het Vlaams Gewest, dus ik twijfel wel aan de insinuatie dat het een beweegreden is.

Geen verlaging op btw gas omdat te weinig Waalse gezinnen op gas zitten

Nu ook in de krant :)

Of draai het om.
Je bent zelf verantwoordelijk voor die 35% en 60% van uw factuur.
Als jij al te lui/tam/onwetend/weet ik veel wat bent om er iets aan te doen, nie komen klagen dan

De overheid kan inderdaad ingrepen doen, maar begin bij uzelf
Niemand die zegt toch dat de mensen zelf niets kunnen doen.

Maar de overheid kan NU ingrijpen.

Denk jij dat ik vandaag naar nen aannemer kan bellen om te vragen of die mijn dak komt isoleren, en dat die hier morgen staat?
Mag al blij zijn als hem hier tegen volgende winter staat.

En dan ga je nog LOS VOORBIJ aan het feit dat het hier gaat om verdoken belastingen met enkel doel om de ultra slecht gemanaged financiële beleid van de gemeentes te compenseren.

Geen verlaging op btw gas omdat te weinig Waalse gezinnen op gas zitten

Nu ook in de krant :)

Dat zit nu toch eens totaal geen logica achter.
1. Meer vlamingen dan walen stoken op gas.
2. Vnl gasprijzen zorgen voor hoge energie factuur -> dus vnl vlamingen voelen dat in hun portefeuille.

Conclusie: enkel btw verlaging op elektriciteit & energie cheque voor iedereen, want de gemiddelde waal voelt het minder hard dan de vlaming :wtf:
Op zich heb ik geen probleem met gans het land een gelijkwaardige compensatie te geven, maar de uitleg die er dan bijkomt 🤦‍♂️

Elke week kom ik wel ergens (nogmaals) tot de conclusie dat ons land bestuurd wordt door een hoopje idiote zakkenvullers, nog te dom om gras te eten en dat de belastingbetaler dat zomaar laat passeren.
Pff moet een manier vinden om er mij niet meer in op te jagen, in onze idiocratie

Terug
Bovenaan