Aanpak van de gas- en energiecrisis

Net niet, als het een liberaal beleid was waarbij de markt mocht inspelen op de vraag en vrij was in haar aanbod (gebonden door CO2 normen) dan had je nu een vlot aanbod aan zuivere (groene) kernenergie om stroom aan te bieden.
Echter is deze natuurlijke marktwerking zo tegengewerkt door de overheidsinstellingen (bijv. groene stroom massaal subsidiëren, ontwikkeling van kernenergie tegenwerken, ...) dat we nu in de penarie zitten. Dit is het zoveelste nadelige gevolg van de vrije markt haar gang niet te laten gaan.
Zonder overheidsingrijpen zou men nergens een kerncentrale bouwen nu. Als er ergens een privébedrijf één bouwt, dan wil men een minimum afnameprijs bekomen. Is die afspraak hetgeen wat je bedoelt met vrije markt?

Ziet er ook niet hoopgevend uit.
En als je Jonathan Holslag daarnet mocht geloven in de Afspraak zal het westen niet veel kunnen inbrengen militair gezien.

Hebben we geen gas, een hoge staatsschuld en geen deftig leger.
Wat een continent! In verval.
Is niet enkel dit continent.

Amerika zal moeten oppassen dat de democratische waardes, tradities en normen nog in tact is op het einde van dit decennium. Heel zorgwekkende berichten van die kant. Turkije staat op het punt om op Venozelaanse wijze volledig in te storten. In Kazachstan zijn mensen ook massaal op straat gekomen tegen de hoge gasprijzen en ook in Rusland groeit ironisch genoeg de oppositie. Het coronagedoe vind je verder ook wereldwijd. Ik zou niet zeggen als er sprake van verval is dat het enkel op dit continent is.

Enige wat BE wel aan zichzelf te danken heeft is ons achtergelijk gas-en energiebeleid van de laatste tien jaar.

En met jouw comment over leger ben ik 100% niet eens, maar ik ga dat posten in de Ruslandthread.

Laatst bewerkt:
75 jaar na WW2 mogen we weer eens hopen op de yankees om ons te komen helpen.

De Yankees, daarmee bedoel je de mannen die economische sancties troffen tegen hun Europese bondgenoten toen er werd besloten een extra pijpleiding vanuit Rusland aan te leggen?
De mannen, die via het milieuonvriendelijke fracking gas produceren?
De mannen, die altijd spreken over een Europa dat onafhankelijker moet zijn van Rusland, maar het laatste half jaar enkel aan Azië hebben geleverd en zo gigantische winsten hebben gemaakt?

De Yankees, daarmee bedoel je de mannen die economische sancties troffen tegen hun Europese bondgenoten toen er werd besloten een extra pijpleiding vanuit Rusland aan te leggen?
De mannen, die via het milieuonvriendelijke fracking gas produceren?
De mannen, die altijd spreken over een Europa dat onafhankelijker moet zijn van Rusland, maar het laatste half jaar enkel aan Azië hebben geleverd en zo gigantische winsten hebben gemaakt?

Akkoord, maar kan alleen doordat EU zelf faalt.

Van 80 naar 1200 euro *slik*
Ik ben vooral benieuwd naar die mensen hun verbruik.

Die cijfers zijn toch onmogelijk als je rond het gemiddeld verbruik zit.

Wat ik niet goed begrijp van dat sociaal tarief: waarom kunnen

Van 80 naar 1200 euro *slik*
Zijn toch echt nonartikels hé. Geen enkele randinformatie geven ze mee. Lijkt me sterk dat hun energiefactuur effectief vervijftienvoudigd is...

ik heb voor de crisis een contract afgesloten, als ik nu met dezelfde cijfers zou afsluiten, dan heb ik x 2,2 ongeveer aan de huidige winter piektarieven
Dat zal dan wel nog gemiddeld dalen tegen dat de lente er is. Ik snap die bangmakerij in de krant toch ook niet zo goed.

Wat ik niet goed begrijp van dat sociaal tarief: waarom kunnen

Zijn toch echt nonartikels hé. Geen enkele randinformatie geven ze mee. Lijkt me sterk dat hun energiefactuur effectief vervijftienvoudigd is...
Neen maar een energieleverancier kan wel gewoon het voorschot vervijftienvoudigen hé.
Dat is niet koosjer, maar bij sommige klanten bij bepaalde leveranciers is dit wel effectief wat er gebeurt.

Maar ik ga ermee akkoord. Zo'n artikels hebben géén enkele meerwaarde, alleen dat een wat minder snuggere Belg, in paniek schiet.

En hoe haalbaar zijn die alternatieven?
Geen gas meer in nieuwbouwwijken: zet u maar een warmtepomp en isoleer nog wat meer: allemaal mooi, maar terugverdientijd?!
Wel - dan mag de overheid het betalen (waar ze geen geld voor hebben). Ik ga niet voor de fun investeren in niet-rendabele zaken...
Er is meer dan rendabiliteit die je per direct en alleen in U portefeuille voelt. Het is in dat opzicht toch zo gek niet dat de overheid bepaalde zaken daarom pushed en zelfs verplicht? Dat is in deze zelfs net waar de overheid belangrijk in zou moeten zijn... collectieve beslissingen op lange termijn. Anders doet iedereen alleen maar exact datgene waar ze zelf hun bankrekening met directe ingang beter van wordt en wordt er met al de rest geen rekening gehouden. Als je de boel verder in de shit wil laten draaien, moeten we dat vooral doen.

En sowieso wat Nineshots zegt.
Dat doe je toch sowieso al? We betalen toch voor enorm veel dingen die niet renderen, maar gewoon omdat het verplicht is.
EDIT: en neen, ik ben niet naïef/dom genoeg om te geloven dat er ook maar één politieker die het momenteel voor het zeggen effectief in zit met de lange termijn.

Het is van de politiek zeer naief om te denken dat de mensen "voor het klimaat" zichzelf in kosten gaan steken.

En ze kunnen altijd verplichten, maar dan mogen ze eens zo eerlijk zijn om te zeggen dat vergroening iedereen zal pijn doen. Dat wil niemand precies gezegd hebben.

Het is van de politiek zeer naief om te denken dat de mensen "voor het klimaat" zichzelf in kosten gaan steken.
Dat doen ze toch ook niet? Vandaar dat ze zo veel subsidies en premies en fiscale voordelen geven aan "groene" zaken.
En ze kunnen altijd verplichten, maar dan mogen ze eens zo eerlijk zijn om te zeggen dat vergroening iedereen zal pijn doen. Dat wil niemand precies gezegd hebben.
Dat is toch vrij typisch voor onze politiek om daarover rond de pot te draaien toch? :p
En dan niet enkel over vergroening, maar in het algemeen.

Ik zie bitter weinig subsidies, maar goed. Enkel vingertje wijzen en tax tax tax.

Ik heb 10k cooperative aandelen ecopower en beauvent. Vroeger geen belastingen op de dividenden, tegenwoordig 30%. Je weet wel, signal geven. Liever miljarden in gascentrales smijten...

Misschien moeten ze eens langer dan 1maand op voorhand 2w vooruit kijken.

Verder dan PANIEK, miljarden spenderen aan stemmen afkopen, euh energie cheques uitdelen komen ze niet...

Wordt het ook niets eens hoog tijd om al die verschillende intercommunales te laten fusioneren tot één organisatie die verantwoordelijk is voor de infrastructuur in Vlaanderen? We hebben nu wel 'Fluvius', maar onderliggend heb je nog veel verschillende historische entiteiten met ook allemaal hun eigen raden van bestuur.

Voor elektriciteit gaat er bijvoorbeeld 41% van mijn factuur naar de netbeheerder. Ik zou er vanuit gaan dat dit in mijn geval naar Fluvius gaat en dat een groot deel daarvan onmiddellijk gebruikt wordt om te investeren in het net. Maar als ik dan die hele piramide aan entiteiten en bijhorende raden van bestuur daaronder zie, vraag ik me af hoeveel van die 41% uiteindelijk nog overschiet voor onderhoud en investeringen?

Sinds dit jaar hebben ze het 'capaciteitstarief' ingevoerd. Hierbij word je getaxeerd op basis van je hoogste kwartierpieken. De bedoeling hierachter is om je stroomverbruik te spreiden en zo het net niet te zwaar te belasten, want dat is er namelijk niet op voorzien. Dus ondanks 41% van mijn stroomfactuur naar de netbeheerder gaat, moet ik mezelf aanpassen om hun net niet te zwaar te belasten, anders moet ik nog meer betalen.

Het feit dat je enerzijds een kluwen aan intercommunales met allerhande betaalde postjes hebt, en anderzijds zelf alle verantwoordelijk moet nemen door continu je energieverbruik te monitoren om geen hoge pieken te hebben en steeds meer te betalen per maand, maakt mij toch nogmaals pijnlijk duidelijk dat België op zeer veel vlakken een gedrocht is met massaal veel overbodige tussenniveau's die de burger handenvol geld kosten.

Eigenlijk zou ik mezelf beter volgende keer ergens op een lijst zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen en zorgen dat ik toch ergens één of ander betaald postje te pakken krijg. If you can't beat them, join them.

Sinds dit jaar hebben ze het 'capaciteitstarief' ingevoerd. Hierbij word je getaxeerd op basis van je hoogste kwartierpieken. De bedoeling hierachter is om je stroomverbruik te spreiden en zo het net niet te zwaar te belasten, want dat is er namelijk niet op voorzien. Dus ondanks 41% van mijn stroomfactuur naar de netbeheerder gaat, moet ik mezelf aanpassen om hun net niet te zwaar te belasten, anders moet ik nog meer betalen.
Heb ik iets gemist? Dit is toch nog helemaal niet ingevoerd? Het laatste wat Zuhal Demir er nog over zei was dat ze het zelfs wilde uitstellen na heel dat zonnepanelen en terugdraaiende teller debacle.

Wordt het ook niets eens hoog tijd om al die verschillende intercommunales te laten fusioneren tot één organisatie die verantwoordelijk is voor de infrastructuur in Vlaanderen? We hebben nu wel 'Fluvius', maar onderliggend heb je nog veel verschillende historische entiteiten met ook allemaal hun eigen raden van bestuur.

Voor elektriciteit gaat er bijvoorbeeld 41% van mijn factuur naar de netbeheerder. Ik zou er vanuit gaan dat dit in mijn geval naar Fluvius gaat en dat een groot deel daarvan onmiddellijk gebruikt wordt om te investeren in het net. Maar als ik dan die hele piramide aan entiteiten en bijhorende raden van bestuur daaronder zie, vraag ik me af hoeveel van die 41% uiteindelijk nog overschiet voor onderhoud en investeringen?

Het feit dat je enerzijds een kluwen aan intercommunales met allerhande betaalde postjes hebt, en anderzijds zelf alle verantwoordelijk moet nemen door continu je energieverbruik te monitoren om geen hoge pieken te hebben en steeds meer te betalen per maand, maakt mij toch nogmaals pijnlijk duidelijk dat België op zeer veel vlakken een gedrocht is met massaal veel overbodige tussenniveau's die de burger handenvol geld kosten.

Eigenlijk zou ik mezelf beter volgende keer ergens op een lijst zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen en zorgen dat ik toch ergens één of ander betaald postje te pakken krijg. If you can't beat them, join them.
Wat je beschrijft is inderdaad een schandaal, en ook gewoon een verdoken belasting. Ik kan niet inschatten hoe het zit met het % investeringen van dat (gigantische) bedrag, maar het lijkt me sowieso een tegenvoorbeeld van goed bestuur.

Terug
Bovenaan