Wordt het ook niets eens hoog tijd om al die verschillende intercommunales te laten fusioneren tot één organisatie die verantwoordelijk is voor de infrastructuur in Vlaanderen? We hebben nu wel 'Fluvius', maar onderliggend heb je nog veel verschillende historische entiteiten met ook allemaal hun eigen raden van bestuur.
Voor elektriciteit gaat er bijvoorbeeld 41% van mijn factuur naar de netbeheerder. Ik zou er vanuit gaan dat dit in mijn geval naar Fluvius gaat en dat een groot deel daarvan onmiddellijk gebruikt wordt om te investeren in het net. Maar als ik dan die hele piramide aan entiteiten en bijhorende raden van bestuur daaronder zie, vraag ik me af hoeveel van die 41% uiteindelijk nog overschiet voor onderhoud en investeringen?
Sinds dit jaar hebben ze het 'capaciteitstarief' ingevoerd. Hierbij word je getaxeerd op basis van je hoogste kwartierpieken. De bedoeling hierachter is om je stroomverbruik te spreiden en zo het net niet te zwaar te belasten, want dat is er namelijk niet op voorzien. Dus ondanks 41% van mijn stroomfactuur naar de netbeheerder gaat, moet ik mezelf aanpassen om hun net niet te zwaar te belasten, anders moet ik nog meer betalen.
Het feit dat je enerzijds een kluwen aan intercommunales met allerhande betaalde postjes hebt, en anderzijds zelf alle verantwoordelijk moet nemen door continu je energieverbruik te monitoren om geen hoge pieken te hebben en steeds meer te betalen per maand, maakt mij toch nogmaals pijnlijk duidelijk dat België op zeer veel vlakken een gedrocht is met massaal veel overbodige tussenniveau's die de burger handenvol geld kosten.
Eigenlijk zou ik mezelf beter volgende keer ergens op een lijst zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen en zorgen dat ik toch ergens één of ander betaald postje te pakken krijg. If you can't beat them, join them.