Aanpak van de gas- en energiecrisis

"BTW gaan we niet verlagen want er zijn ook mensen die zulke maatregel niet nodig hebben." Dit is minister Tinne haar antwoord op de vraag of er geen BTW verlaging moet komen om de energiefacturen onder controle te houden voor de gezinnen. Op Terzake voegde ze er ook aan toe dat het niet de bedoeling kan zijn dat mensen hun zwembad verwarmen met energie aan een laag BTW-tarief. Maar ze benadrukt ook dat er wel maatregelen worden genomen, het sociaal tarief wordt uitgebreid en dan nog wat gerommel in de marge waardoor de gezinnen wat peanuts kunnen besparen.

Wereldvreemd! Ik heb er echt geen ander woord voor. Is er nu echt niet meer creativiteit te vinden bij ons bestuur.

In dit land ben je dus best marginaal. Want zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van de maatschappelijke ladder zal je het minste impact ondervinden van de plotse prijsstijgingen. De onderkant wordt immers (overigens terecht) geholpen met allerlei incentives die het dagelijks leven betaalbaar houden. De bovenkant leeft in een fiscaal gunstig klimaat voor vermogens (niet inkomsten) en kan dus tegen een stootje. Bovendien zal die bovenkant vaker zakelijke contracten hebben met energieleveranciers waardoor BTW al grotendeels wordt ontweken.

Het cliché van de hardwerkende middenklasse met comfortabele hoge(re) inkomens maar zonder miljonairsvermogen is dus ook in de energiecrisis het kind van de rekening. Want de Groene minister denkt dat we door een verlaging van het BTW-tarief massaal onze zwembaden, jacuzzi's en sauna's gaan verwarmen. Be-lach-elijk... Beschamend ook en beledigend voor iedereen die elke dag opstaat, gaat werken en probeert om iets te maken van zijn leven. Welke zwembaden?

Zot idee misschien, maar waarom werken we niet met klassen die verschillend BTW-tarief hebben?

Voor gezinnen (particulieren):

- Sociaal tarief = geen BTW met begrenzing tot een normaal gezinsverbruik
- Basis tarief = 6% BTW met begrenzing tot een normaal gezinsverbruik
- Extra tarief = 21% BTW voor alle verbruik dat het normale gezinsverbruik overstijgt

Op die manier ondersteun je mensen die het moeilijk hebben. Tegelijkertijd beperk je de kosten voor het basisrecht energie voor de brede bevolking (die de prijsstijgingen erg hard voelen) en ontmoedig je het misbruik van luxe-verbruik zoals zwembaden verwarmen in het putje van de winter.

Wie het niet kan betalen wordt geholpen, wie normaal verbruikt betaalt weinig BTW en wie veel wenst te verbruiken moet meer BTW betalen. It's that easy!

Nu is het weeral de middenklasse die genaaid wordt... hoeveel veerkracht kan je verwachten van die groep?
Zero fucks given van onze politieke klasse: https://www.hln.be/binnenland/reger...-en-verwarmingspremie-van-100-euro~ae08880f7/. Hier komen ze toch wel zeer beteuterd uit omdat ze allemaal hun goesting wouden. Tinne vds zorgt ervoor dat geen enkele gas verwarmer ooit nog op groen zal stemmen. Bende clowns.

Middenklasse (opnieuw) de dupe. Vele van deze groep zijn al droog in de poes genaaid door Tommelein en zijn garantie op zonnepanelen. En bij de voornamelijk duurdere gasfactuur, gaan ze btw op elektriciteit verlagen, waarin die gezinnen net op basis van valse belofte hebben geinvesteerd om minder te verbruiken.

100eur tegemoetkoming op 800eur duurdere factuur.
Thanks

Dus geen btw verlaging op gas? 😂😂

Achja 100€ is 100€, al goed dat ze het niet gekoppeld hebben aan het bruto inkomen

Hoe gaan ze dat doen eigenlijk ? Afrekening in maart voor 21% btw en dan afrekening in juli voor 6%?
Met wat ik nu meemaak is de kans ook wel groot dat bepaalde leveranciers dit wel "vergeten" of een "software probleem" gaan hebben

Wat een klucht. Gewoon alles geven (btw verlagen EN cheque) en een gat slaan van een miljard.

Methode De Croo. Palaveren en dan gewoon iedereen zijn gedacht geven en centen wegpissen...

Is daar 3-4 weken "technisch werk" aan geweest? Binnen paar maanden de btw verlagen en iedereen een cheque van 100 euro geven...

En alle vetos zijn plots niet meer van Tel...

Dus geen btw verlaging op gas? 😂😂

Achja 100€ is 100€, al goed dat ze het niet gekoppeld hebben aan het bruto inkomen
Dat zal te moeilijk geweest zijn om uit te werken.

Ze hebben 3 weken nodig gehad voor. 100 euro per gezin. Er zijn 5M gezinnen. Euuuh. Kost 500M.

Hoe gaan ze dat doen eigenlijk ? Afrekening in maart voor 21% btw en dan afrekening in juli voor 6%?
Met wat ik nu meemaak is de kans ook wel groot dat bepaalde leveranciers dit wel "vergeten" of een "software probleem" gaan hebben
Tijd om die voorschotten op te trekken !

Ze hebben 3 weken nodig gehad voor. 100 euro per gezin. Er zijn 5M gezinnen. Euuuh. Kost 500M.

Goddamn die 100€ is per aansluiting, niet per gezin. Wij hebben hier een collectieve verwarming. Die denken toch ook niet na he.

Wacht tot er op de persconferentie een journalist vraagt "En wat met gezinnen die nog geen digitale meter hebben en je het verbruik dus niet van weet"
Totale paniek
Zoals bij variabel tarief wss, totaal /12 is u maand bedrag. Dus (totaal/12) *5 *1.06 en (totaal/12) *7 *1.21 op u eindafrekening. Begin het maar te implementeren in u facturatie. Er was juist op Radio 1 iemand het aan het uitleggen hoe het ongeveer zou gaan. Dus even u voorschot verhogen in die 5 maanden zou ook niks uitmaken.

100 euro premie en BTW op elektriciteit 4 maanden naar 6%. Daarmee kan ik een halve maand financieren. Bedankt regering voor dit fantastische aanbod! Ik zou bijna zeggen: STEEK HET IN UW AARSGAT, uit principe.

Ik heb voor 150k gerenoveerd: zo milieuvriendelijk als kon met dat geld: nieuw dak, nieuwe ramen, vloerisolatie, etc... En dan wordt je gewoon koud gepakt, letterlijk en figuurlijk, door zo'n crisis. Minimaal 200 euro per maand er bovenop. Loonindexatie lost dat op? Forget about it... dat gebeurt natuurlijk met de "gezondheidsindex" en welke clown heeft beslist dat energie dat niet moet inzitten?

Kan de regering er iets aan doen? Tja... eigenlijk moeten ze dat niet, da's niet hun taak. Buiten dat de BTW op 21% vanaf de eerste kWh een gedrocht van een regel is voor basisbehoeften.

Ik zou effe richting Putin kijken, en zien wat daar aan gedaan kan worden.

Laatst bewerkt:
Ik zou nu ook graag eens weten hoeveel de werkelijke kost van deze maatregelen is, dus inclusief dat gepalaver, de administratieve verwerking, het beantwoorden van de vragen achteraf, de mogelijke problemen die eruit voortvloeien en de kosten om het personeel te betalen die hierbij betrokken is.

Kwestie van daar ergens een idee van ordergrootte op te kleven.

Zoals bij variabel tarief wss, totaal /12 is u maand bedrag. Dus (totaal/12) *5 *1.06 en (totaal/12) *7 *1.21 op u eindafrekening. Begin het maar te implementeren in u facturatie. Er was juist op Radio 1 iemand het aan het uitleggen hoe het ongeveer zou gaan. Dus even u voorschot verhogen in die 5 maanden zou ook niks uitmaken.
Als uw afrekening in mei valt is dat ook nog wel een plezante precies.

Maar met een analoge meter ben je dus wel beter af. Want het verbruik van de winter zal het totaal en de 5/12 dus hoger maken dan mijn werkelijk verbruik in die paar maanden

Ik zou nu ook graag eens weten hoeveel de werkelijke kost van deze maatregelen is, dus inclusief dat gepalaver, de administratieve verwerking, het beantwoorden van de vragen achteraf, de mogelijke problemen die eruit voortvloeien en de kosten om het personeel te betalen die hierbij betrokken is.

Iemand?
Zal wel meevallen. Voor de achterban, tel 100k per jaar. Voor de hoge pieten... tja... die kosten sowieso geld, maar extra geld ook niet echt.

Als uw afrekening in mei valt is dat ook nog wel een plezante precies.

Dan zal het wss (totaal/12) *2( of 3) *1.06 + (totaal/12) *10 (of 9) *1.21 zijn, dus maakt niet veel uit.

Maar met een analoge meter ben je dus wel beter af. Want het verbruik van de winter zal het totaal en de 5/12 dus hoger maken dan mijn werkelijk verbruik in die paar maanden

Hetzelfde toch ook met variabel tarief. Ik krijg 1 prijs voor het jaar terwijl ik een variabel contract heb. Dat is ook ((Q1+Q2+Q3+Q4)/4) * verbruik. In januari 2021 ging ik uit van een prijs per kwh van 0,14 € terwijl het op de afrekening eigenlijk 0,24 € is.

Hahaha, maakt dat mee, een maatregel die evenveel in het voordeel is van alleenstaanden t.o.v. grotere gezinnen én dan ook nog eens niet alleen het voordeel geeft aan mensen die nog een vast contract hebben. Hoera! € 100 voor de spaarrekening! Om vanaf augustus van dit jaar mijn hogere energiefactuur te betalen, want structureel doet dit natuurlijk helemaal niets...

Misschien op 1 maart als Vincentje en Tinneke tegen dan hun huiswerk wel gemaakt hebben... Tinne is wel alvast niet zo goed in het maken van huiswerk, cfr. het niet onderzoeken van alle pistes wat betreft het openhouden van kerncentrales. Maar goed, dat was een bewuste verrottingskeuze natuurlijk.

Logisch dat men de BTW op gas niet verlaagt, dat concurreert met hun plan om gascentrales te gaan bijbouwen, de BTW daarop verlagen zou een slecht signaal zijn, nietwaar... daar gaan de echte meerwinsten uit komen wanneer die prijzen exploderen bij een echt conflict met Rusland.

100 euro premie en enkel BTW-verlaging op electriciteit, maar die electriciteitsfactuur is bij mij helemaal niet omhooggeschoten. Wél de gasfactuur. Het gaat er moeilijk in bij mij dat de VLD gas en elektriciteit blijft beschouwen als luxeproducten waarop 21% BTW moet worden betaald. Groen wil dan geen BTW-verlaging op gas omdat het gaat om een fossiele brandstof, maar die zetten wel héél hard in om een hoop gascentrales bij te bouwen voor de energietransitie. Ik weet niet aan welke paddestoelen ons Tinne Vanderstraeten zit, maar ik blijf daarvan weg.

Ik heb een "scheet in een fles"-gevoel bij deze maatregel. 't Is iets, 't is peanuts.

Terug
Bovenaan