Aanpak van de gas- en energiecrisis

Maar in het geval dat gas de bottleneck is voor productie om elektriciteit op het net te steken dan kan het misschien net wel positief zijn om met de warmtepomp te verwarmen als gas > elektriciteit > warmtepomp efficiënter is dan gas > cv ketel :p Op voorwaarde dat je niet extra gaat verwarmen om "productie uit de zomer" op te stoken met terugdraaiende teller.

Maar in het geval dat gas de bottleneck is voor productie om elektriciteit op het net te steken dan kan het misschien net wel positief zijn om met de warmtepomp te verwarmen als gas > elektriciteit > warmtepomp efficiënter is dan gas > cv ketel :p
Iedere gasketel die door een warmtepomp vervangen wordt heeft een veel grotere impact juist door die cop inderdaad. 20kw die vervangen wordt door 4-5kw.

Iedere gasketel die door een warmtepomp vervangen wordt heeft een veel grotere impact juist door die cop inderdaad. 20kw die vervangen wordt door 4-5kw.
Je moet wel opletten. Een L/L warmtepomp is minder efficiënt dan een gasketel die zijn warmte afgeeft via radiatoren...
Als je bedoelt een warmtepomp die zijn warmte afgeeft via vloerverwarming, dan ga je waarschijnlijk gelijk hebben.

Zou mij verwonderen als een L/L warmtepomp, den airco, een COP beter dan 2 - 2.5 bezorgt voor verwarmen in de winter. Dat probleem van inefficiëntie was juist al de volledige businesscase achter de gefaalde hybride warmtepomp (dat vooral faalde door de te grote meerkost voor beperkt rendement/prijsvoordeel). En daar haal je tengevolge van het afgiftemedium (lage temperatuurverwarming) tenminste nog een betere scop...

Dat is te optimistisch want gascentrales hebben een efficiëntie van rond de 60% hooguit, dan zit je nog met verliezen door transport en de vraag hoe hoog die COP zal zijn op heel koude dagen.

Dat is te optimistisch want gascentrales hebben een efficiëntie van rond de 60% hooguit, dan zit je nog met verliezen door transport en de vraag hoe hoog die COP zal zijn op heel koude dagen.
Gascentrales hebben daar niets mee te zien, dit gaat puur over wat beide toestellen verbruiken. Cijfers over cop kan ik woensdag hebben, ik zal ze hier dan wel delen.

Je moet wel opletten. Een L/L warmtepomp is minder efficiënt dan een gasketel die zijn warmte afgeeft via radiatoren...
Als je bedoelt een warmtepomp die zijn warmte afgeeft via vloerverwarming, dan ga je waarschijnlijk gelijk hebben.

Zou mij verwonderen als een L/L warmtepomp, den airco, een COP beter dan 2 - 2.5 bezorgt voor verwarmen in de winter. Dat probleem van inefficiëntie was juist al de volledige businesscase achter de gefaalde hybride warmtepomp (dat vooral faalde door de te grote meerkost voor beperkt rendement/prijsvoordeel). En daar haal je tengevolge van het afgiftemedium (lage temperatuurverwarming) tenminste nog een betere scop...
Waar haal je dat die maar 2.5 zou zijn? Dat is juist hetzelfde als lucht/water eh, de buitenunits doen net hetzelfde.. Die uitblaastemp van een binnenunit is ook maar een 35-40 graden zenne.

Mijn oorspronkelijke commentaar ging inderdaad niet over de manier van verwarmen, maar over hoe terugdraaiende tellers en analoge meters geen enkele prikkel geven om energie op het juiste moment te verbruiken.
Nochtans is vraagsturing een relatief simpele manier om de druk op het net, en de prijzen, te verlichten.

Niet dat het capaciteitstarief zoals het nu uitgeschreven staat een perfecte oplossing is. Ik snap niet waarom énkel de piek en niet het moment van de piek in rekening wordt gebracht.
‘s Nachts een piek trekken met je warmtepomp heeft minder effect op het net dan je oven en kookplaat op 18 uur tegelijk opzetten, zelfs al verbruikt het eerste misschien wel dubbel zo veel als het tweede.
Ik snap dus niet dat er niet met een systeem van multiplicatoren wordt gewerkt, waarbij verbruik tijdens de nacht en het weekend minder doorweegt dan verbruik tijdens de vooravond. Misschien te ingewikkeld voor de meeste mensen, maar het capaciteitstarief an sich is al te ingewikkeld voor de meeste mensen.

Waar haal je dat die maar 2.5 zou zijn? Dat is juist hetzelfde als lucht/water eh, de buitenunits doen net hetzelfde..
Mja, ik haal 3.6 omdat ik mijn warmtepomp opzet om te verwarmen wanneer het buiten het warmste is. Als ik dat toestel zijn ding laat doen als het koud is, dan verlaagt die COP.

Bij een L/L warmtepomp verwarm je minder de massa en meer gewoon de lucht, waardoor de massa ook niet nadat je het toestel afzet gaat verder warmte afgeven.

Waardoor je dan ook meer afhankelijk bent van de slechte COP bij lage temperaturen. Aangezien dat toestel moet blijven draaien (al gaat de afkoeling wel trager met zware isolatie natuurlijk).
Daarnaast heb je ook een slechtere spreiding van de afgegeven warmte als bij een vloerverwarming principe aangezien de totale vloeroppervlakte bij wijze van spreken aan warmteafgifte doet, terwijl bij een lucht versie dit ter hoogte van de luchtcirculatie is. Je kan dat een beetje vergelijken met het principe van de stralingswarmte van een kachel (met dit verschil dat die ook het voordeel heeft van de opgewarmde massa ;p). Maar het laat duidelijk het principe zien van kortbij snikheet op verdere afstand ijskoud.

Al zorgt een verhoging van de isolatie in woningen dan weer dat het minder snel op afstand ijskoud zal aanvoelen, maar wel gevoelig frisser (dus minder warm).

Ook niet vergeten dat lucht lucht de enige manier is om efficiënt uw woning te gaan koelen in de zomer, Dit kan je dan perfect doen terwijl uw panelen veel opbrengen.

Ook niet vergeten dat lucht lucht de enige manier is om efficiënt uw woning te gaan koelen in de zomer, Dit kan je dan perfect doen terwijl uw panelen veel opbrengen.
Mja, je weet evengoed dat volgens de theorie elke actieve koeling als des duivels wordt aanzien als zijnde energieverspilling.

Laat ons dan ook maar de koeling buiten beschouwing laten, al staat die vandaag bij mij te blazen..., en ons gewoon focussen op het punt van de claim als zijnde de meest efficiënte verwarming.

Voor de rest draait het dan ook voor de bepaling van dat optimale punt in functie van de kostprijs van gas. En dat schommelt ergens rond de 2.7-2.9 als ik mij nog goed herinner. Dus verwarmen met L/L is niet strikt gezien de meest efficiënte bedoening puur en alleen voor verwarmen.

Al zie ik wel een business case voor een L/L in woningen die quasi energieneutraal zijn.

Mja, je weet evengoed dat volgens de theorie elke actieve koeling als des duivels wordt aanzien als zijnde energieverspilling.

Laat ons dan ook maar de koeling buiten beschouwing laten, al staat die vandaag bij mij te blazen..., en ons gewoon focussen op het punt van de claim als zijnde de meest efficiënte verwarming.

Voor de rest draait het dan ook voor de bepaling van dat optimale punt in functie van de kostprijs van gas. En dat schommelt ergens rond de 2.7-2.9 als ik mij nog goed herinner. Dus verwarmen met L/L is niet strikt gezien de meest efficiënte bedoening puur en alleen voor verwarmen.

Al zie ik wel een business case voor een L/L in woningen die quasi energieneutraal zijn.
Je slaat hier energie efficiënt en kost efficiënt door elkaar he, ik spreek puur over energetische efficiëntie. Dat is het enige dat relevant is voor de netbelasting.

Je slaat hier energie efficiënt en kost efficiënt door elkaar he, ik spreek puur over energetische efficiëntie. Dat is het enige dat relevant is voor de netbelasting.
Als het puur en alleen draait rond netbelasting. Dan is elke shift naar electrificatie een lomp idee. Aangezien die de netbelasting juist verhoogt.

Sowieso draait het nooit enkel rond netbelasting of enkel rond energie efficiëntie. Allen zijn van belang.

Maar die "systeemfout" werd jaren gestimuleerd door de overheid, die dan opeens beslissen dat het fout is. De overheid is hier in fout, niet de gebruikers. Je kan nu niet opeens gaan omdraaien en dat allemaal in de nek schuiven van de gebruikers. Het is hier op 2 jaar tijd van "wtf de overheid komt beloftes niet na" naar "ah die vuile zonnepaneel eigenaars met hun terugdraaiende teller!" gegaan.

Maar de overheid heeft helemaal niets beslist? Het grondwettelijk hof staat geheel los van de uitvoerende macht.

Een vriend had zichzelf ingeschreven voor een groepsaankoop voor stookolie. Hij moest 4900€ betalen voor 3300 liter. Hij vroeg nu aan mij of die prijs normaal is. Ik vraag wanneer hij getekend heeft. Blijkt dit in juni te zijn. Net op de allerhoogste piek van de stookolieprijs. :unsure:

Van groepsaankopen moet je het hebben zeker? Nu is het wel zo dat in een normaal jaar, juni niet de duurste maand is, maar dit jaar dus (voorlopig) wel. Ik weet niet waarom hij nu met die vraag afkomt, want nu heeft hij al betaald en de stookolie is reeds geleverd. :wallbash:

Geen idee of eenzelfde problematiek in andere landen van Europa het geval is of kan zijn.

Van groepsaankopen moet je het hebben zeker? Nu is het wel zo dat in een normaal jaar, juni niet de duurste maand is, maar dit jaar dus (voorlopig) wel. Ik weet niet waarom hij nu met die vraag afkomt, want nu heeft hij al betaald en de stookolie is reeds geleverd. :wallbash:
Die groepsaankopen zijn vaak niet de beste tarieven, hoor. Als je zelf wat uitzoekt kom je imo vaker goedkoper uit.

CD&V wil dat de federale regering mikt op een levensduurverlenging van de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 met 20 jaar, in plaats van de 10 jaar die binnen de regering overeen was gekomen.

Alé het kan plots niet meer op, het licht gezien (of eerder schrik dat het uitging)?

De energietrein die recht het ravijn ingaat.
Nog net springt men eraf en dan begint het opbieden.

CD&V wil dat de federale regering mikt op een levensduurverlenging van de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 met 20 jaar, in plaats van de 10 jaar die binnen de regering overeen was gekomen.

Alé het kan plots niet meer op, het licht gezien (of eerder schrik dat het uitging)?

De energietrein die recht het ravijn ingaat.
Nog net springt men eraf en dan begint het opbieden.
Heeft de premier al op geantwoord in de zevende dag. Dit is geen standpunt van de voltallige regering. En we gaan eerst de 10 jaar regelen.

Geen idee of eenzelfde problematiek in andere landen van Europa het geval is of kan zijn.

Lijkt me voorbarig om weer recordprijzen te voorspellen. De ‘dip’ door de heropstart van NS1 was ongeveer 30 euro. Dus logischerwijs zou de prijs dan weer gewoon 30 euro naar boven gaan, maar dan zit je nog altijd ruim 100 euro onder de top.

High prices solve high prices, de demand destruction is momenteel van die orde dat het de verminderde aanvoer kan opvangen, uitgaande van een warme tot normale winter.
De effecten van de demand destruction zullen we de komende maanden wel beginnen merken: stijgende prijzen voor vanalles en nog wat. Initieel werd de inflatie gedragen door de energieprijzen, nu zullen andere producten de rol overnemen.

Compleet logische sequentie van gebeurtenissen tot nu toe. De volgende stap is sociale onrust (begint nu al) en een serieuze recessie.

Hmm.

Als die het al niet meer redden.

Voorspelt echt weinig goeds.

Terug
Bovenaan