Aanpak van de gas- en energiecrisis

Zijn partij zit in de coalitie en levert de minister-president in een regering waar de schuld is gestegen met 5,6miljard. Terwijl ze al jaren in die regering zitten.

Hoezo oppositie?

Als de rest niet echt meewerkt aan je ideeën dan maakt het ook niet echt uit of je dan in de regering zit.. Dst was toch min of meer zijn uitleg toen ze hem ook die vraag stelden.

Iemand verbaasd?

Dan was je wel heel naief.
Van zodra die nutteloze sancties begonnen wist je dat dit scenario komen zou.

Nutteloos? Hoezo nutteloos?
Dat sancties worden omzeild kan ik geloven. Maar niet Rusland profiteert van de hoge gasprijzen hier. Dat is China die er geld aan verdient.
Rusland verkoopt aan laag tarief aan China.
Zelfs dan nog is het niet genoeg om verlies van rechtstreeks verkoop aan EU te compenseren.

Een zware druk op het elektriciteitsnet? Die druk vergroot of verkleind helemaal niet met het plaatsen van een digitale meter. Dat blijft exact hetzelfde.. Het grootste verschil is dat met het plaatsen van een digitale meter, het een stuk minder interessant is financieel gezien.

Moet ik dan uit compassie voor de mensen die een digitale meteren hebben en dus meer betalen voor het net technisch gezien exact hetzelfde te gebruiken, toch die beslissing nemen omdat zij het minder goed hebben?

het is zoals met zovele zaken, zelf ben ik helemaal thuis in de energiewereld en weet ik dus wel hoe en wat en dat komt nu zeker goed uit natuurlijk met deze prijzen. Ik heb talloze mensen geadviseerd en tot op heden geen klachten gehad ,integendeel. Het enige gelul dat ik moet aanhoren is altijd van mensen met een digitale meter, die dus achteraf gezien een verkeerde beslissing hebben genomen. Meestal is dit dus uit jaloezie, en vinden ze dit niet fair..

Trouwens het meest financieel interessant voor mij was een hout kachel plaatsen omdat ik zelf unlimited hout heb wegens bomen in mijn tuin. Een keuze die ik niet heb gemaakt aangezien ik dit ecologische gezien niet wou doen. Dus die stempel man je ook weglaten.

Btw een airco is een warmtepomp, misschien dat dit voor sommige niet duidelijk is.. ( maw ik doe exact wat de overheid momenteel voorschrift om uw woning ecologisch gezien verantwoordelijk op te warmen )

Als je thuis bent in de energiewereld dan weet je wat daar het probleem mee is.

Elektriciteit opwekken wanneer iedereen opwekt, en afnemen wanneer iedereen afneemt.
Enerzijds heb je hier de invloed van renewables op de prijzen: de swing tussen de hoogste prijzen en de laagste prijzen wordt steeds groter, zowel binnen een dag als tussen seizoenen. Los van directe subsidies is dit eigenlijk een extra kost die de implementatie van hernieuwbare energie in ons energiesysteem met zich meebrengt en waarvan de lasten collectief worden gedragen door alle elektriciteitsafnemers.
Digitaal/analoog of terugdraaiend/niet terugdraaiend, die kost is er sowieso. Met een digitale meter komt die kost echter voor een groter deel terecht bij de individuele afnemer/producent. Zonder digitale meter komt die kost voor een groter deel terecht bij de leverancier, die er voor kan kiezen om dat collectief over alle klanten te spreiden, of -zoals Mega vorige week, en Octa+ eerder- die forfaitair door te rekenen aan mensen met zonnepanelen en analoge teller.

Geen enkele prijsprikkel hebben om je verbruik in de wintermaanden te spreiden. Wederom, niet een probleem dat eigen is aan jouw situatie, maar aan iedereen zonder digitale meter. En met verwarming op een warmtepomp zit je in een categorie verbruikers die veel meer impact hebben op de druk op het net, dan mensen zonder warmtepomp.

Zoals ik in mijn initiële post zei, op micro-niveau (het individu en jouw eigen bankrekening) snap ik de redenering. Maar kom dan niet vitten op de 'groene jongens' wanneer je zelf op een andere manier deel van het probleem bent.
Ik vermoed trouwens dat het 'gelul' niet per se komt van mensen die voor een digitale meter gekozen hebben. Maar van mensen die een digitale meter opgedrongen kregen, waarna de overheid plots besliste om de implementering ervan op een andere manier aan te pakken zodat jouw financieel voordeel nog een paar jaar langer zal aanhouden (zal zeker niet helpen als je tegen die mensen ook dingen zegt zoals breng dan ineens je energie factuur eens mee, ik zal dan wel eens lachen)

Noot: ik heb geen zonnepanelen, analoge meter, en verwarm op gas.

Wat moet je anders doen als je in de oppositie zit? Het is een serieuze vraag. Voor zover ik weet heb je niets te zeggen, en kan je alleen maar staan roepen vanaf de zijlijn - wat hij dan ook doet.
Hij koos er voor burgemeester te zijn in een stad. Zijn partij (hij is voorzitter) koos er voor niet in de federale regering te stappen. Zijn partij zat wel in de vorige federale regering, tot die partij er zelf de stekker uit trok. Hij spreekt over beleid van de afgelopen 20 jaar.
Zijn partij zetelt quasi onafgebroken in de Vlaamse regering.

Daarnaast is het elk parlementslid vrij om voorstellen in te doen, ook voorstellen van de oppositie worden al eens goedgekeurd.

Maar het is hem helemaal niet te doen op oplossingen, het enige waar het de partij om te doen is, is de zelf-geïnduceerde verrotting van het federale niveau uit te spelen. Een boze bevolking is makkelijker om stemmen af te snoepen.
Wat vooral moordend is voor een land in zijn geheel, is stijgende energieprijzen. Aangezien dit werkelijk alles negatief beïnvloed.
Dat beseft leeft uiteraard ook in de regering, cfr. het overlegcomité waar Demir vanuit de Vlaamse regering vooral zat voor de bühne en niet om oplossingen te zoeken. Dat is geen nieuw of verrassend inzicht.
Je geeft aan not this shit again, maar ik vind het tot op vandaag nog altijd onthutsend dat de partij met meeste stemmen niet in de regering zetelt, en de 2de meest verkozen partij zelfs geen kans wordt gegeven om te zetelen.
Daar kiezen ze 100 % zelf voor.

edit - kan je hiervan een voorbeeld geven? Is het zo eenvoudig als een matrix met tarief per uur en afname oid?

Als je echt de mensen wil sturen naar verbruik op de juiste momenten is het gewoon niet logisch om enkel naar het piekverbruik te kijken. Dan moet je kijken naar piekverbruik in combinatie met wanneer de piek valt.

Een matrix, of simpelweg een systeem van multiplicatoren, lijkt me inderdaad de makkelijkste oplossing.
Genre: multiplicator 0.5 voor alles tussen 22 uur en 5 uur. Multiplicator 1.2 voor alles tussen 17 uur en 19 uur op weekdagen. De exacte multiplicatoren kan je bepalen op basis van historische gegevens. Perfect zal het nooit zijn want onder invloed van renewables zien we nu al een vervaging van het klassieke baseload-peakload patroon. Maar het zal beter zijn dan het 'dom' systeem zoals ze het nu willen invoeren.

De berekening wordt iets ingewikkelder maar als ik zie hoeveel mensen nu al in de war geraken tussen kW en kWh, en hoe ze op basis van een kwartier verbruik de piek moeten berekenen...lijkt het mij gewoon simpeler als ze dat ergens in een app implementeren voor alle mensen met een digitale meter.

Een capaciteitstarief zal mij persoonlijk waarschijnlijk duurder uitkomen. Maar je kan niet kosten blijven collectiveren.

Als de rest niet echt meewerkt aan je ideeën dan maakt het ook niet echt uit of je dan in de regering zit.. Dst was toch min of meer zijn uitleg toen ze hem ook die vraag stelden.
Tenzij je van de partij van Groen bent natuurlijk, dan maakt het zelfs niet uit of je de afgelopen 20 jaar in de regering zit of niet, dan is het allemaal 100 % jouw verantwoordelijkheid :fingerguns:

Nutteloos? Hoezo nutteloos?
Dat sancties worden omzeild kan ik geloven. Maar niet Rusland profiteert van de hoge gasprijzen hier. Dat is China die er geld aan verdient.
Rusland verkoopt aan laag tarief aan China.
Zelfs dan nog is het niet genoeg om verlies van rechtstreeks verkoop aan EU te compenseren.
Rusland profiteert juist enorm van de gestegen energieprijzen.
Maar ook in Noorwegen, de VS en het Midden Oosten vieren ze feest. De extramiljarden stromen daar naar binnen.

IN DIT geval profiteert Rusland niet van de hoge gasprijzen
Het is china die met de winsten wegloopt omdat Rusland goedkope gas levert aan China

Maar wederom : waarom nutteloze sancties?
Denk je dat Rusland economisch goed aan het boeren is?

Het is china die met de winsten wegloopt omdat Rusland goedkope gas levert aan China

Denk je dat Rusland economisch goed aan het boeren is?
Op lange termijn denk ik dat Rusland zijn peren gaat zien, maar ze doen het minder slecht dan eerst gedacht. Het is ook niet dat België er zo rooskleurig voor staat en ook Duitsland baart me zorgen. Die hebben trouwens beslist hun emissienormen wat minder streng te maken zodat ze meer afval kunnen verbranden in de komende periode.

Je dacht dat Rusland alleen verkocht aan China? Die verkopen, overal. Word wakker!

Is de oorlog gestopt?

Nee dus. Ondertussen hebben we vooral onszelf in de voet geschoten.
Misschien zit er een geopolitieke win in op lange termijn (al zal die vooral voor de VS zijn) , maar voorlopig wordt de onderklasse en middenklasse alsmede veel bedrijven zwaar geviseerd door absurde energieprijzen.

Je dacht dat Rusland alleen verkocht aan China? Die verkopen, overal. Word wakker!

Is de oorlog gestopt?

Nee dus. Ondertussen hebben we vooral onszelf in de voet geschoten.
Misschien zit er een geopolitieke win in op lange termijn (al zal die vooral voor de VS zijn) , maar voorlopig wordt de onderklasse en middenklasse alsmede veel bedrijven zwaar geviseerd door absurde energieprijzen.

Meestal met korting maar stel je de vraag : wie gaat er meer gas verbruiken : de meeste geïndustrialiseerde deel van de wereld of de rest?

En sancties gingen maanden duren vooraleer het effect heeft.
Jij dacht dat Poetin ging schrikken en alles ging afblazen?

Wat moet je anders doen als je in de oppositie zit? Het is een serieuze vraag. Voor zover ik weet heb je niets te zeggen, en kan je alleen maar staan roepen vanaf de zijlijn - wat hij dan ook doet.
Wat vooral moordend is voor een land in zijn geheel, is stijgende energieprijzen. Aangezien dit werkelijk alles negatief beïnvloed.

Je geeft aan not this shit again, maar ik vind het tot op vandaag nog altijd onthutsend dat de partij met meeste stemmen niet in de regering zetelt, en de 2de meest verkozen partij zelfs geen kans wordt gegeven om te zetelen.

Het lijkt erop dat democratie toch een moeilijker, of toch minstens een begrip is voor interpretatie vatbaar aangezien dit dus is gebeurd - maar ook dat velen het normaal vinden dat het is gebeurd.

Ik denk dat de tijden dat we tegemoet gaan je best goed voor jezelf zorgt, en niet al teveel moet vertrouwen op de regering om ons eruit te trekken. Momenteel duwen ze ons eerder verder de punt in dan eruit.
Dat is een ongeloofelijk gemakkelijk excuus hé, en ook enkel maar geldig als je hoopt dat de kiezer het geheugen van een goudvis heeft (wat spijtig genoeg vaak zo blijkt te zijn). De N-VA zit nu en zat de voorbije jaren in de Vlaamse regering, zat enige tijd terug in de veelbelovende "Zweedse" federale regering die ook eerder teleurstellend was, en heeft ondertussen ook al meer dan genoeg politieke benoemingen op zijn rekening staan. Dat ze nu plots weer doen alsof ze dat uitgesloten partijtje zijn waarnaar niet wordt geluisterd is gewoon een strategie die elke partij altijd gebruikt wanneer ze in de oppositie zitten. Enkel heb je in dit land door zijn 6 regeringen dan nog het perverse feit dat je wel perfect in een regionale regering kan zitten, en die eigenlijk niet voor de federale moet onderdoen.

#nietmijnregering is een ingebeeld probleem voor mijn part, dit is gewoon hoe ons coalitiesysteem werkt. En ik vind het ongeloofelijk naïef om enige heil te verwachten van de partijen die nu niet mogen meespelen. De ene, zoals ik hierboven al zei, is een machtspartij pur sang die op elk niveau pionnen heeft, en de andere heeft nog nooit meer gedaan dan langs de zijlijn staan roepen wat volgens de polls die dag goed scoorde. Het is niet of energiebeleid daar een grote rol speelde in het partijprogramma, tenzij dat ook iets is dat we aan de Walen leveren en de buitenlanders van ons pikken.

Elektriciteit opwekken wanneer iedereen opwekt, en afnemen wanneer iedereen afneemt.
Enerzijds heb je hier de invloed van renewables op de prijzen: de swing tussen de hoogste prijzen en de laagste prijzen wordt steeds groter, zowel binnen een dag als tussen seizoenen. Los van directe subsidies is dit eigenlijk een extra kost die de implementatie van hernieuwbare energie in ons energiesysteem met zich meebrengt en waarvan de lasten collectief worden gedragen door alle elektriciteitsafnemers.
Digitaal/analoog of terugdraaiend/niet terugdraaiend, die kost is er sowieso. Met een digitale meter komt die kost echter voor een groter deel terecht bij de individuele afnemer/producent. Zonder digitale meter komt die kost voor een groter deel terecht bij de leverancier, die er voor kan kiezen om dat collectief over alle klanten te spreiden, of -zoals Mega vorige week, en Octa+ eerder- die forfaitair door te rekenen aan mensen met zonnepanelen en analoge teller.

Geen enkele prijsprikkel hebben om je verbruik in de wintermaanden te spreiden. Wederom, niet een probleem dat eigen is aan jouw situatie, maar aan iedereen zonder digitale meter. En met verwarming op een warmtepomp zit je in een categorie verbruikers die veel meer impact hebben op de druk op het net, dan mensen zonder warmtepomp.

Zoals ik in mijn initiële post zei, op micro-niveau (het individu en jouw eigen bankrekening) snap ik de redenering. Maar kom dan niet vitten op de 'groene jongens' wanneer je zelf op een andere manier deel van het probleem bent.
Ik vermoed trouwens dat het 'gelul' niet per se komt van mensen die voor een digitale meter gekozen hebben. Maar van mensen die een digitale meter opgedrongen kregen, waarna de overheid plots besliste om de implementering ervan op een andere manier aan te pakken zodat jouw financieel voordeel nog een paar jaar langer zal aanhouden (zal zeker niet helpen als je tegen die mensen ook dingen zegt zoals breng dan ineens je energie factuur eens mee, ik zal dan wel eens lachen)

Noot: ik heb geen zonnepanelen, analoge meter, en verwarm op gas.Je oorspronkelijk

Noot: ik heb geen zonnepanelen, analoge meter, en verwarm op gas.

Ja het is een mank systeem dat ga je me niet horen ontkennen. Maar je eerder betoog ging over dat ik het net zwaarder zou belasten met een analoge meter, daar besef je dus ondertussen dat dat dus niet het geval is?

Ik kan er wel niet bij dat ik een deel van het probleem zou zijn.. moet er eigenlijk zelf wel om lachen. Mij afschilderen als de grote boeman die zogezegd profiteert van een mank systeem, die tot op een jaar geleden nog door ieder werd toegejuicht en er zich niemand vragen over stelde. Simpelweg wetende wat er allemaal gebeurd ben ik benieuwd wat je dan van het volgende vind:
1) wat is jouw visie dan op al die mensen die zelfs nog certificaten ontvangen voor hun opgewekt vermogen ( + die hebben ook bijna allemaal een analoge meter)
2) wat vind je van de grote bedrijven die enkel en loodsen plaatsen om pannelen op te plaatsen op vervolgens ook certificaten te mogen ontvangen?
3) wat vind je van al die Zonne installaties die nu geplaatst worden en niet worden gekeurd zodat de netbeheerder er geen weet van weet, en zij dus ook geen producenten tax moeten betalen? ( En dit zijn er enorm veel )

Eerder verder van huis, vorige week naar een afrikaans land geweest voor energie consulting. Daar staken ze nog hun vuiligheid in brand omdat dat de makkelijkste manier is om het weg te krijgen.

Maar ik met mijn analoge meter en warmtepomp zijn wel deel van het probleem hoor.

Sidenote, oorspronkelijk was de terugdraaiende meter goed voor 15jaar. Nu is dat maar beperkt tot een kleine 5 jaar. Dus hoezo houdt mijn voordeel langer aan dan tegenover de oorspronkelijke regeling? Het stond je trouwens vrij om die digitale meter te weigeren tot voor 2022 en kort erna zelfs ook als ik het goed heb, maar die premie was natuurlijk aantrekkelijk.

En die comment van die ik maakte naar die persoon trek je volledig uit de context. Als ik onheus behandeld wordt dan mag die persoon hetzelfde verwachten.

Sidenote, oorspronkelijk was de terugdraaiende meter goed voor 15jaar. Nu is dat maar beperkt tot een kleine 5 jaar. Dus hoezo houdt mijn voordeel langer aan dan tegenover de oorspronkelijke regeling? Het stond je trouwens vrij om die digitale meter te weigeren tot voor 2022 en kort erna zelfs ook als ik het goed heb, maar die premie was natuurlijk aantrekkelijk.
Ik ga mij er voor de rest niet in moeien, want wij gaan het toch niet eens zijn.

Maar dit klopte niet. Ik heb in december 2021 mijn digitale meter gekregen en ik had toen eventueel kunnen weigeren. Maar ging er toen nog vanuit dat die belofte van 15 jaar gold. En ik kon in 2022 niet vragen dat ze kosteloos die digitale meter even terug gingen vervangen door de analoge. Ik had pech onderweg.

Ik ga mij er voor de rest niet in moeien, want wij gaan het toch niet eens zijn.

Maar dit klopte niet. Ik heb in december 2021 mijn digitale meter gekregen en ik had toen eventueel kunnen weigeren. Maar ging er toen nog vanuit dat die belofte van 15 jaar gold. En ik kon in 2022 niet vragen dat ze kosteloos die digitale meter even terug gingen vervangen door de analoge. Ik had pech onderweg.

Ik geef aan dat je die kon weigeren voor 2022 en jij geeft exact dit aan ?!

Natuurlijk eenmaal geplaatst gaan ze hem niet kosteloos wegdoen + je zal een zeer goede reden moeten hebben om die te laten weghalen.

Trouwens zowat iedereen ging uit van die 15jaar, een schande wat er daar is gebeurd.

We hoeven het niet eens te zijn in een discussie, zolang het maar netjes blijft en objectief en dus zonder ' ik heb het niet, dus niemand mag het hebben mentaliteit' ( dit bedoel ik gewoon algemeen, dus niet naar u bedoeld )

Ik geef aan dat je die kon weigeren voor 2022 en jij geeft exact dit aan ?!

Natuurlijk eenmaal geplaatst gaan ze hem niet kosteloos wegdoen + je zal een zeer goede reden moeten hebben om die te laten weghalen.

Trouwens zowat iedereen ging uit van die 15jaar, een schande wat er daar is gebeurd.

We hoeven het niet eens te zijn in een discussie, zolang het maar netjes blijft en objectief en dus zonder ' ik heb het niet, dus niemand mag het hebben mentaliteit' ( dit bedoel ik gewoon algemeen, dus niet naar u bedoeld )
Het stond je trouwens vrij om die digitale meter te weigeren tot voor 2022 en kort erna zelfs ook als ik het goed heb, maar die premie was natuurlijk aantrekkelijk.
Zie je de discrepantie tussen hetgeen ik stelde en hetgeen jij stelde ?

kortom : Van die premie was er voor sommige mensen met die digitale meter toen nog geen sprake.

Zie je de discrepantie tussen hetgeen ik stelde en hetgeen jij stelde ?

kortom : Van die premie was er voor sommige mensen met die digitale meter toen nog geen sprake.

Dus je hebt een digitale meter geaccepteerd en geen premie ontvangen, wel met het idee dat je nog recht had op de terugdraaiende teller.

Als je z'n beslissingen maakt dan gaan wij het inderdaad niet vaak eens zijn..

Ja het is een mank systeem dat ga je me niet horen ontkennen. Maar je eerder betoog ging over dat ik het net zwaarder zou belasten met een analoge meter, daar besef je dus ondertussen dat dat dus niet het geval is?

Zolang er geen capaciteitstarief is, is er geen aansporing om het verbruik van je warmtepomp zo te gaan plannen dat het de druk op het net zo veel mogelijk spreidt.
Voor een individuele eindverbruiker kan ik inderdaad eigenlijk niet stellen dat hij met een analoge meter het net zwaarder belast dan met een digitale meter, daar heb je gelijk in, omdat je ook zonder de prijsprikkel er voor kan kiezen om je verbruik zo goed mogelijk te spreiden.

Ik kan er wel niet bij dat ik een deel van het probleem zou zijn.. moet er eigenlijk zelf wel om lachen. Mij afschilderen als de grote boeman die zogezegd profiteert van een mank systeem, die tot op een jaar geleden nog door ieder werd toegejuicht en er zich niemand vragen over stelde. Simpelweg wetende wat er allemaal gebeurd ben ik benieuwd wat je dan van het volgende vind:
1) wat is jouw visie dan op al die mensen die zelfs nog certificaten ontvangen voor hun opgewekt vermogen ( + die hebben ook bijna allemaal een analoge meter)
2) wat vind je van de grote bedrijven die enkel en loodsen plaatsen om pannelen op te plaatsen op vervolgens ook certificaten te mogen ontvangen?
3) wat vind je van al die Zonne installaties die nu geplaatst worden en niet worden gekeurd zodat de netbeheerder er geen weet van weet, en zij dus ook geen producenten tax moeten betalen? ( En dit zijn er enorm veel )

Ik heb nooit gezegd dat je de grote boeman bent. Enkel dat jouw situatie ook deel van het probleem is. Net zoals die drie punten die je daar opsomt. Die zijn ook deel van het probleem. Een groter deel van het probleem. Net zoals groene dogma's uit het verleden deel van het probleem zijn. Als je tegen dat laatste loopt te vitten, moet je niet verbaasd zijn als iemand je wijst op je eigen situatie.

Eerder verder van huis, vorige week naar een afrikaans land geweest voor energie consulting. Daar staken ze nog hun vuiligheid in brand omdat dat de makkelijkste manier is om het weg te krijgen.

Maar ik met mijn analoge meter en warmtepomp zijn wel deel van het probleem hoor.

Het argument dat je wil maken met je hele post is dat er binnen België ook grotere wantoestanden zijn te vinden, en buiten België zeker.
En ik kan niet argumenteren tegen feiten, ik heb zelf genoeg gezien hoe het er in minder rijke landen aan toe gaat. Maar dat is dan weer géén valabel argument of het hier maar z'n gang te laten gaan.
Zie ook: het hele ethische vraagstuk hoe we het kunnen rijmen dat we als continent economische groei en rijkdom hebben vergaard door niet te kijken naar de ecologische gevolgen. En nu vanuit een soort moreel superieure positie denken onze wil te kunnen opleggen aan landen die eigenlijk net hetzelfde doen nu, als wat wij vroeger gedaan hebben.

Het staat me voor dat er een periode is geweest waarin de digitale meter prioritair bij zonnepaneeleigenaars werd geïnstalleerd, en dat ze dit niet konden weigeren.
De 15 jaar terugdraaien etc, het hele principe was een grote fout. Zoals er in de weg naar groene energie meer foute beslissingen dan juiste beslissingen genomen zijn. Tommelein is ondertussen nog steeds rustig burgemeester van Oostende. En Peeters minister in de Vlaamse regering.

En die comment van die ik maakte naar die persoon trek je volledig uit de context. Als ik onheus behandeld wordt dan mag die persoon hetzelfde verwachten.

Een andere dan maar. Wederom, ik snap waar het vandaan komt, maar je kan moeilijk verwachten dat er geen reactie komt op wat je schrijft, of de manier waarop je het neerschrijft?

Vrij egoïstisch natuurlijk, maar de energieprijzen raken mij helemaal niet. Vanaf begin maart ben ik al energie aan het sparen dmv van mijn zonnepanelen en terugdraaiende teller, om vervolgens die opgespaarde energie te gebruiken om mijn woning de gehele winter te verwarmen op een airco. Elektriciteit zal ik hoogstwaarschijnlijk op een 0 verbruik komen.

Terug
Bovenaan