Ja het is een mank systeem dat ga je me niet horen ontkennen. Maar je eerder betoog ging over dat ik het net zwaarder zou belasten met een analoge meter, daar besef je dus ondertussen dat dat dus niet het geval is?
Zolang er geen capaciteitstarief is, is er geen aansporing om het verbruik van je warmtepomp zo te gaan plannen dat het de druk op het net zo veel mogelijk spreidt.
Voor een individuele eindverbruiker kan ik inderdaad eigenlijk niet stellen dat hij met een analoge meter het net zwaarder belast dan met een digitale meter, daar heb je gelijk in, omdat je ook zonder de prijsprikkel er voor kan kiezen om je verbruik zo goed mogelijk te spreiden.
Ik kan er wel niet bij dat ik een deel van het probleem zou zijn.. moet er eigenlijk zelf wel om lachen. Mij afschilderen als de grote boeman die zogezegd profiteert van een mank systeem, die tot op een jaar geleden nog door ieder werd toegejuicht en er zich niemand vragen over stelde. Simpelweg wetende wat er allemaal gebeurd ben ik benieuwd wat je dan van het volgende vind:
1) wat is jouw visie dan op al die mensen die zelfs nog certificaten ontvangen voor hun opgewekt vermogen ( + die hebben ook bijna allemaal een analoge meter)
2) wat vind je van de grote bedrijven die enkel en loodsen plaatsen om pannelen op te plaatsen op vervolgens ook certificaten te mogen ontvangen?
3) wat vind je van al die Zonne installaties die nu geplaatst worden en niet worden gekeurd zodat de netbeheerder er geen weet van weet, en zij dus ook geen producenten tax moeten betalen? ( En dit zijn er enorm veel )
Ik heb nooit gezegd dat je de grote boeman bent. Enkel dat jouw situatie ook deel van het probleem is. Net zoals die drie punten die je daar opsomt. Die zijn ook deel van het probleem. Een groter deel van het probleem. Net zoals groene dogma's uit het verleden deel van het probleem zijn. Als je tegen dat laatste loopt te vitten, moet je niet verbaasd zijn als iemand je wijst op je eigen situatie.
Eerder verder van huis, vorige week naar een afrikaans land geweest voor energie consulting. Daar staken ze nog hun vuiligheid in brand omdat dat de makkelijkste manier is om het weg te krijgen.
Maar ik met mijn analoge meter en warmtepomp zijn wel deel van het probleem hoor.
Het argument dat je wil maken met je hele post is dat er binnen België ook grotere wantoestanden zijn te vinden, en buiten België zeker.
En ik kan niet argumenteren tegen feiten, ik heb zelf genoeg gezien hoe het er in minder rijke landen aan toe gaat. Maar dat is dan weer géén valabel argument of het hier maar z'n gang te laten gaan.
Zie ook: het hele ethische vraagstuk hoe we het kunnen rijmen dat we als continent economische groei en rijkdom hebben vergaard door niet te kijken naar de ecologische gevolgen. En nu vanuit een soort moreel superieure positie denken onze wil te kunnen opleggen aan landen die eigenlijk net hetzelfde doen nu, als wat wij vroeger gedaan hebben.
Sidenote, oorspronkelijk was de terugdraaiende meter goed voor 15jaar. Nu is dat maar beperkt tot een kleine 5 jaar. Dus hoezo houdt mijn voordeel langer aan dan tegenover de oorspronkelijke regeling? Het stond je trouwens vrij om die digitale meter te weigeren tot voor 2022 en kort erna zelfs ook als ik het goed heb, maar die premie was natuurlijk aantrekkelijk.
Het staat me voor dat er een periode is geweest waarin de digitale meter prioritair bij zonnepaneeleigenaars werd geïnstalleerd, en dat ze dit niet konden weigeren.
De 15 jaar terugdraaien etc, het hele principe was een grote fout. Zoals er in de weg naar groene energie meer foute beslissingen dan juiste beslissingen genomen zijn. Tommelein is ondertussen nog steeds rustig burgemeester van Oostende. En Peeters minister in de Vlaamse regering.
En die comment van die ik maakte naar die persoon trek je volledig uit de context. Als ik onheus behandeld wordt dan mag die persoon hetzelfde verwachten.
Een andere dan maar. Wederom, ik snap waar het vandaan komt, maar je kan moeilijk verwachten dat er geen reactie komt op wat je schrijft, of de manier waarop je het neerschrijft?
Vrij egoïstisch natuurlijk, maar de energieprijzen raken mij helemaal niet. Vanaf begin maart ben ik al energie aan het sparen dmv van mijn zonnepanelen en terugdraaiende teller, om vervolgens die opgespaarde energie te gebruiken om mijn woning de gehele winter te verwarmen op een airco. Elektriciteit zal ik hoogstwaarschijnlijk op een 0 verbruik komen.