Ik heb het eerder over diesel en de prijzen van de afgelopen maanden.
De doorsnee belg kijkt naar wat hij moet betalen per jaar/maand.
Keuze is er niet meer onder de vaste contracten. Ik heb nog een oude vaste tot eind december. Ik ga geen 8ct/kwh vroeger opgeven om 25 ct te betalen en poging om aan "lage" juniprijs af te sluiten en te starten rond kerst, was geen succes.
Vele vaste contracten worden na afloop omgezet in een variabele. Wat met mensen die nu het ouderlijk huis verlaten om alleen te gaan wonen?
Die waren inderdaad hoog, maar daar heeft de overheid toch ook ingegrepen? Intussen zijn de prijzen toch alweer even aan het dalen.
Er zijn nog steeds vaste contracten, alleen zijn die niet intressant meer.
In Augustus was het nog "doenbaar", check het topic energieleveranciers maar.
Op zich niet zo slim van jou. Je hebt geen 4maanden winst want je zomer verbruik qua gas is verwaarloosbaar.
Nu ga je in december hoogstwaarschijnlijk een hoger tarief betalen voor de duurste maanden, terwijl je ook op zeker had kunnen spelen.
Mensen kijken idd wat het hun gaan kosten op jaar-niveau
Maar ofwel heb je een vast tarief afgesloten en weet je hoeveel het zal zijn (40% van de bevolking blijkbaar)
Ofwel heb je een variabel en weet je het nog niet, want de prijsindexen veranderen elke maand of per kwartaal.
En ja dat zal tegenvallen, maar niemand kan extact zeggen hoe hard dat zal zijn.
Mensen die nu het huis verlaten, daarvan mag ik toch wel hopen dat die een verstandige keuze maken en dan naar iets energiezuinig verhuizen?