Aanpak van de gas- en energiecrisis

4000€ netto gezamelijk, man 2500€ zonder premies zij zelfstandige.
Man moet zijn eigen auto afbetalen (een beetje verstandige zelfstandige koopt die toch op de zaak?)
Als je 3 verschillende jobs doet om aan 1500 euro te komen val je natuurlijk ook niet onder de categorie verstandige zelfstandige.
Sommige mensen moeten toch ook tegen zichzelf beschermd worden. 4 kinderen maken en beide niet werken, proficiat 👍. Beter onder de grond kruipen van schaamte ipv op tv te komen.

Als je 3 verschillende jobs doet om aan 1500 euro te komen val je natuurlijk ook niet onder de categorie verstandige zelfstandige.
Sommige mensen moeten toch ook tegen zichzelf beschermd worden. 4 kinderen maken en beide niet werken, proficiat 👍. Beter onder de grond kruipen van schaamte ipv op tv te komen.
En over wie heb je het dan? Zij is zelfstandige en hij werkt bij de Lijn. Bij dat armere koppel was het zo dat er eigenlijk geen problemen waren tot de vader wegens ziekte niet meer kon werken + een van de kinderen heeft een chronische ziekte.

Laatst bewerkt:
Brandstofprijzen ? Ik ben gisteren gewoon terug (95) gaan tanken aan 1,58€ hoor.
Ik heb het eerder over diesel en de prijzen van de afgelopen maanden.

Die hoge energieprijzen. Kan het bij vele ook niet het een probleem zijn van
- de cijfers aflezen die men voorstelt
De doorsnee belg kijkt naar wat hij moet betalen per jaar/maand.
- variabel contract genomen of laten aansmeren (maw zelf niet mee bezig zijn)
Keuze is er niet meer onder de vaste contracten. Ik heb nog een oude vaste tot eind december. Ik ga geen 8ct/kwh vroeger opgeven om 25 ct te betalen en poging om aan "lage" juniprijs af te sluiten en te starten rond kerst, was geen succes.

Vele vaste contracten worden na afloop omgezet in een variabele. Wat met mensen die nu het ouderlijk huis verlaten om alleen te gaan wonen?

- vebruik nie in het oog houden
?
Ik denk dat dit nu wel gebeurd, buiten degenen met sociaal contract misschien.

Vaak nog een EN EN verhaal. Ik zeg nie dat we de mensen niet moeten helpen. Maar ook weer nie voor iedereen bijspringen omdat ze gewoon hard roepen en klagen.
Het gaat uiteindelijk aan iedereen zijn koopkracht knagen.
Idem voor zelfstandige. Daar mag men ook streng op selecteren en controleren.
Men kan dat niet echt selecteren/controleren. Kijk eens naar de lijsten van de coronasteun aan bedrijven. Daar staan zaken op die gewoon verder werkten.

Een zelfstandige kan op papier arm zijn of verlies draaien door hoge energiekosten, maar wel 6 appartementen in verhuur hebben aan 900/maand.

Ik heb zo'n nonkel (slager), goed geld binnen halen - wel hard werken natuurlijk.
Studentenkot in Antwerpen om te verhuren + Porsche gekocht. Investeren in zonnepanelen? Hell no.
Sorry zo iemand moeten we niet helpen in mijn ogen.
Die zonnepanelen zijn ook niet heiligmakend. Misschien had hij nog een scherpe tarief voor elektriciteit.

Moet toch zeggen, hoewel ik er an sich niet perse tegen ben, dat dat sociaal tarief steeds meer mijn ogen begint uit te steken.

Oftewel overdrijft men op de radio.

Maar gemiddeld 7500 euro voordeel door het sociaal tarief op jaarbasis. Dat is toch pure waanzin.

Moet toch zeggen, hoewel ik er an sich niet perse tegen ben, dat dat sociaal tarief steeds meer mijn ogen begint uit te steken.

Maar gemiddeld 7500 euro voordeel door het sociaal tarief op jaarbasis. Dat is toch pure waanzin.
Ach, daar waar de V-test enkele maanden terug een onderschatting gaf, is het nu een overschatting. De huidige prijscalculaties zijn mijn inziens gemaakt op 300€ of iets meer gemiddeld. Daar raken we niet zomaar meer gemiddeld aan voor aardgas.

En over wie heb je het dan? Zij is zelfstandige en hij werkt bij de Lijn. Bij dat armere koppel was het zo dat er eigenlijk geen problemen waren tot de vader wegens ziekte niet meer kon werken + een van de kinderen heeft een chronische ziekte.
Die laatste ja. Ik geloof er precies niet veel van dat ze alles financieel goed op een rijtje hadden toen de vader nog werkte en ze beslisten dat 4 kinderen een super idee was.

Ik heb toevallig een buren met 4 kinderen van wie de laatste extra zorg nodig heeft. Die managen dat (voor zover ik kan zien) heel goed. Het is gemakkelijk om je miserie op externe factoren te steken.

et toch zeggen, hoewel ik er an sich niet perse tegen ben, dat dat sociaal tarief steeds meer mijn ogen begint uit te steken.

En dat is het drama van dit soort maatregelen. Het wordt zo ver gedreven dat gematigde mensen zich ook vragen beginnen stellen. Zo ondergraaft de politiek haar eigen maatregelen

Er begint eindelijk wat kritiek te komen op de werking van het sociaal tarief. Er is een koppel in de kranten vandaag dat 200€ boven "de grens" zit en daardoor 7500€/jaar meer moet betalen aan energie. Ik snap echt niet dat overheden maar blijven sociale voordelen met een grensbedrag blijven verzinnen, dat is per definitie vragen om problemen.

Er begint eindelijk wat kritiek te komen op de werking van het sociaal tarief. Er is een koppel in de kranten vandaag dat 200€ boven "de grens" zit en daardoor 7500€/jaar meer moet betalen aan energie. Ik snap echt niet dat overheden maar blijven sociale voordelen met een grensbedrag blijven verzinnen, dat is per definitie vragen om problemen.
Is dat sociaal tarief voor iedereen die er voor in aanmerking kan komen eigenlijk hetzelfde? Vergeet trouwens niet dat er naast zo een sociaal tarief vaak nog tal van andere 'voordelen' zijn voor die mensen zoals lager tarief in de kinderopvang, voorrang bij inschrijving school en kinderopvang, kansentarief bij activiteiten, voordeeltarief bij speelpleinwerking, verhoogde tegemoetkoming bij ziekenfonds of verminderde bijdrage etc.

Er moet toch echt ergens een punt zijn waarbij je als lage middenklasser beter afglijdt naar een iets lager niveau?

Hoe werkt een gasprijslimiet zoals europ het vrijdag zal voorstellen?
Ze kunnen op de internationale gasprijzen toch niet limiet plaatsen?

Is dat sociaal tarief voor iedereen die er voor in aanmerking kan komen eigenlijk hetzelfde? Vergeet trouwens niet dat er naast zo een sociaal tarief vaak nog tal van andere 'voordelen' zijn voor die mensen zoals lager tarief in de kinderopvang, voorrang bij inschrijving school en kinderopvang, kansentarief bij activiteiten, voordeeltarief bij speelpleinwerking, verhoogde tegemoetkoming bij ziekenfonds of verminderde bijdrage etc.

Er moet toch echt ergens een punt zijn waarbij je als lage middenklasser beter afglijdt naar een iets lager niveau?
Ik denk dat dat inderdaad voor iedereen hetzelfde is, en nu zitten er dus mensen die effectief beter loon inleveren...
Ik heb weinig problemen met al die sociale voordelen, maar maak zoiets toch trapgewijs zodat het ALTIJD beter is om te gaan werken ipv thuis te zitten. En sommige van die voordelen gaan wel ver. Dat "Kansentarief bij activiteiten" is hier in de gemeente 80% korting op eender welke sportactiviteit. Daaronder valt dus ook de manege bvb.

En er zal altijd wel iemand zijn die een paar 100€ meer verdient dan de grens. Als ze het nu optrekken dan zijn er weer anderen die net uit de boot vallen.

En een besparing van 7500€, dat is echt waanzin idd. Ik zou me beter officieel uitschrijven thuis, een kot huren van een paar 100€ per maand, mijn domicile daar zetten en hopen dat mijn vriendin nog net int sociaal tarief zal vallen met haar lage brutoloon.

Hoe werkt een gasprijslimiet zoals europ het vrijdag zal voorstellen?
Ze kunnen op de internationale gasprijzen toch niet limiet plaatsen?

Op de markt zelf niet neen maar als EU de klant is die meeste betaald (en veel meer dan gemiddeld) dan kunnen we als EU wel zeggen dat we niet meer betalen dan xxx€, zolang het boven hetgene dat leveranciers elders krijgen dan gaan we leveringen blijven ontvangen.

Die dame met haar 1000€/maand zonnepanelen en met 2500€ gewoon gebruikt om leningen af te betalen.
Mss was zij niet het beste voorbeeld om iets aan te kaarten :D

En er zal altijd wel iemand zijn die een paar 100€ meer verdient dan de grens. Als ze het nu optrekken dan zijn er weer anderen die net uit de boot vallen.

En een besparing van 7500€, dat is echt waanzin idd. Ik zou me beter officieel uitschrijven thuis, een kot huren van een paar 100€ per maand, mijn domicile daar zetten en hopen dat mijn vriendin nog net int sociaal tarief zal vallen met haar lage brutoloon.
Daarom dat er geen grens zou mogen zijn, maar een functie... Als je meer verdient krijg je minder voordeel...

De koopkracht van vele beginnende werkenden is op die manier lager dan iemand die niet werkt en sociaal tarief krijgt.

Ik denk dat dat inderdaad voor iedereen hetzelfde is, en nu zitten er dus mensen die effectief beter loon inleveren...
Ik heb weinig problemen met al die sociale voordelen, maar maak zoiets toch trapgewijs zodat het ALTIJD beter is om te gaan werken ipv thuis te zitten. En sommige van die voordelen gaan wel ver. Dat "Kansentarief bij activiteiten" is hier in de gemeente 80% korting op eender welke sportactiviteit. Daaronder valt dus ook de manege bvb.
Inderdaad, neem nu bijvoorbeeld iemand die vandaag een flexi-job uitoefent om de eindjes beter aan elkaar te kunnen knopen. Die kan toch eenvoudig de rekening maken of het niet beter loont om daar mee te stoppen en hopen om zo aanspraak te maken op die sociale voordelen?

Als wij van in Erpe-Mere naar het zwembad van Aalst willen betalen we 5 Euro, iemand met kansentarief betaalt 1,5 Euro. En dat gaat op voor zowat alle (sportieve) faciliteiten en betaalde evenementen. Voor gezinnen kan dit op jaarbasis wel al tot serieuze verschillen leiden als je toch graag een minimum aan activiteiten wil doen met de kinderen.

Dan mag je nog 200 Euro meer verdienen op jaarbasis, ga eens tien keer naar het zwembad of stuur de kinderen eens twee weken naar het speelplein en je bent er al aan voor de moeite.

Laatst bewerkt:
Hoeveel controle is er eigenlijk op mensen die een sociaal tarief krijgen? Worden zij onder bewindvoering geplaatst, wordt hun energieverbruik maandelijks opgevolgd, etc.?

Ik heb het eerder over diesel en de prijzen van de afgelopen maanden.

De doorsnee belg kijkt naar wat hij moet betalen per jaar/maand.

Keuze is er niet meer onder de vaste contracten. Ik heb nog een oude vaste tot eind december. Ik ga geen 8ct/kwh vroeger opgeven om 25 ct te betalen en poging om aan "lage" juniprijs af te sluiten en te starten rond kerst, was geen succes.

Vele vaste contracten worden na afloop omgezet in een variabele. Wat met mensen die nu het ouderlijk huis verlaten om alleen te gaan wonen?
Die waren inderdaad hoog, maar daar heeft de overheid toch ook ingegrepen? Intussen zijn de prijzen toch alweer even aan het dalen.

Er zijn nog steeds vaste contracten, alleen zijn die niet intressant meer.
In Augustus was het nog "doenbaar", check het topic energieleveranciers maar.

Op zich niet zo slim van jou. Je hebt geen 4maanden winst want je zomer verbruik qua gas is verwaarloosbaar.
Nu ga je in december hoogstwaarschijnlijk een hoger tarief betalen voor de duurste maanden, terwijl je ook op zeker had kunnen spelen.

Mensen kijken idd wat het hun gaan kosten op jaar-niveau
Maar ofwel heb je een vast tarief afgesloten en weet je hoeveel het zal zijn (40% van de bevolking blijkbaar)
Ofwel heb je een variabel en weet je het nog niet, want de prijsindexen veranderen elke maand of per kwartaal.
En ja dat zal tegenvallen, maar niemand kan extact zeggen hoe hard dat zal zijn.

Mensen die nu het huis verlaten, daarvan mag ik toch wel hopen dat die een verstandige keuze maken en dan naar iets energiezuinig verhuizen?

Inderdaad, neem nu bijvoorbeeld iemand die vandaag een flexi-job uitoefent om de eindjes beter aan elkaar te kunnen knopen. Die kan toch eenvoudig de rekening maken of het niet beter loont om daar mee te stoppen en hopen om zo aanspraak te maken op die sociale voordelen?
Een flexi-job rekenen ze toch niet bij je belastbaar inkomen? Dus nemen ze het mee in aanmerking ?

Dan kan je beter eerst je sociale voordelen aanvragen en als je alles hebt, beginnen met je flexi-job

Terug
Bovenaan