Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ja want die huizen liggen voor t oprapen hé.
Dan moet ge ook nie komen wenen hè.

Het moet geen BEN woning zijn hè, maar zeker geen huis/appartement waar ge door het raamkader de wind voelt en zonder isolatie. Als ge die keuze nu nog maakt.. die 100€ huur minder zult ge dan dubbel en dik via de gas factuur betalen.

Of blijf dan nog gewoon even thuis wonen

Een flexi-job rekenen ze toch niet bij je belastbaar inkomen? Dus nemen ze het mee in aanmerking ?

Dan kan je beter eerst je sociale voordelen aanvragen en als je alles hebt, beginnen met je flexi-job
Je hebt gelijk:

Werknemers betalen geen sociale bijdragen en geen belastingen op het flexi-loon. Het brutoloon is gelijk aan het nettoloon. Dit loon dient niet aangegeven te worden in de belastingbrief, er is dus ook geen risico om in een hogere belastingschijf te vallen.

Daarnaast bouwen werknemers sociale rechten op zoals werkloosheidsuitkering, de opbouw van vakantiegeld, pensioen …

Als u aan de slag wil als flexi-jobber moet u 3 kwartalen geleden minstens 4/5de gewerkt hebben bij een andere werkgever. Deze voorwaarde wordt elk kwartaal automatisch opnieuw gecontroleerd bij de Dimona-aangifte.

Voorbeeld: U kan in juli, augustus en september 2019 werken als flexi-jobber als u minstens 4/5de hebt gewerkt gedurende de periode van oktober tot december 2018.

Kan ik onbeperkt bijverdienen met een flexi-job?​

Voor werknemers is er geen beperking op het aantal flexi-jobs, noch op de uren, noch op het loon dat men verdient.

Dus eerst zorgen dat je in aanmerking komt voor allerhande sociale voordelen, en nadien volop beginnen flexi-jobben. Er zijn toch overal handen tekort dus je hebt het werk voor het uitkiezen. Met wat geluk maak je nog aanspraak op een sociale woning of sociale lening terwijl de voltijds werkende middenklasser alle moeite van de wereld heeft om iets deftigs te kunnen kopen en zich blauw betaalt aan energie.

Hoeveel controle is er eigenlijk op mensen die een sociaal tarief krijgen? Worden zij onder bewindvoering geplaatst, wordt hun energieverbruik maandelijks opgevolgd, etc.?
Geen. Nog straffer, ik ken een koppel met kind die 5k netto binnenrijven en sociaal tarief hebben. Ze hebben dat een tijd echt nodig gehad en hebben dat dan aangegeven wanneer het niet meer nodig was. Ambtenaar aan de lijn vond het niet nodig en heeft het maar laten staan :)

Net even de check gedaan. Voor ons eigen was het een maand geleden met gas en elektriciteit ong 6k voor alles per jaar. Ondertussen met huidige evolutie 11k. Zal een plezante winter worden voor velen.

De meeste hier mogen gelukkig zijn dat dit wel gecovered wordt door de komende indexaanpassing. Ik hou men hart vooral vast voor al die bedrijven die dit moeten ophoesten tesamen met de hoge energieprijzen. Onze economie staat ook aan de afgrond.

De meeste hier mogen gelukkig zijn dat dit wel gecovered wordt door de komende indexaanpassing. Ik hou men hart vooral vast voor al die bedrijven die dit moeten ophoesten tesamen met de hoge energieprijzen. Onze economie staat ook aan de afgrond.
Ja maar zelfs als je met 2 werkt is dit nog moeilijk te trekken. Als de hypotheek minder begint te worden dan uw nutsvoorzieningen dan loopt er toch iets mis. Als we puur de markt zouden volgen (en niet ons energiecontract) dan zijn onze nutsvoorzieningen (incl water) nu al hoger dan de hypotheek. Als je weet dat veel werkenden juist na de Covid pandemie maar een buffer hadden van enkele maanden (ik weet niet meer wat dat stond), is die buffer nu geen hol waard. Hier op BG zitten de meesten met een bovengemiddeld loon maar er zijn er ook genoeg die het met minder moeten doen. En we zitten nog niet in de koudste maanden. Het zal een winter worden in het donker en in het wol.

Er begint eindelijk wat kritiek te komen op de werking van het sociaal tarief. Er is een koppel in de kranten vandaag dat 200€ boven "de grens" zit en daardoor 7500€/jaar meer moet betalen aan energie. Ik snap echt niet dat overheden maar blijven sociale voordelen met een grensbedrag blijven verzinnen, dat is per definitie vragen om problemen.
Die vrouw in dat artikel werkt ook maar 20u per week. Haar man krijgt een invaliditeitsuitkering. De vrouw weet ook niet "wat ze nog meer moet doen om dit door te komen". Moeten we echt mensen gaan subsidiëren die maar 20u werken?

*knip voor mogelijkse herkenning*

Laatst bewerkt:
Die vrouw in dat artikel werkt ook maar 20u per week. Haar man krijgt een invaliditeitsuitkering. De vrouw weet ook niet "wat ze nog meer moet doen om dit door te komen". Moeten we echt mensen gaan subsidiëren die maar 20u werken?
Lees dat nu nog eens?
Die vrouw heeft dus een invalide man en een kind... En jij zegt dan "gaan we die nu subsidiëren terwijl ze al halftijds werkt"?

Iets meer dan dat van een doorsnee gezin want ik heb mijn kantoor thuis.
Beetje meer ook waarschijnlijk ?
Doorsnee gezin is volgens de Vreg 1600kWh en 1900kWh nacht + 17.000kWh gas
Dan kom je op 8,5 a 9.000 als je vandaag een contract afsluit

Dat is duur, maar geen 11.000 :)

Lees dat nu nog eens?
Die vrouw heeft dus een invalide man en een kind... En jij zegt dan "gaan we die nu subsidiëren terwijl ze al halftijds werkt"?
Als die vrouw maar halftijds kan gaan werken omdat ze voor haar man moet zorgen zou het iets anders zijn. Echter valt dit niet af te leiden uit het artikel, tenzij ik er over heb gelezen.

Ik vraag me toch af waar dit gaat eindigen? Bedrijven die stoppen met produceren , bakkers en slagers die ermee stoppen wegens te hoge energiekosten
, gezinnen die 6000euro/jaar aan gas moeten betalen . Alles bovenop de torenhoge inflatie en brandstofprijzen.

Het draagvlak voor de sancties tegen Rusland zal toch zeer snel verdwijnen op deze manier?

Denk nu niet dat de meeste bakkers en de beenhouwers op de eerste rij staan om op begrip te rekenen natuurlijk - de gemiddelde bakker/slager stopt voor zijn 60ste (en ken er meerdere voor hun 55ste), heeft een villa, 6 appartementen en een paar miljoen euro op de rekening. Daarnaast ook een sector met triljoenen zwart geld. De oorzaak dat er massaal veel bakkers en slagers verdwijnen heeft niets te maken met verdiensten. Idem met horeca zaken - grootste probleem is gewoon personeel vinden.

Er is ook een probleem van inkomsten zien dalen, een slager die het gewend is om 10K/maand netto te verdienen en dat ziet zakken naar 5K zal klagen tegen de sterren op, dat is terecht maar rationeel gezien is dat nog steeds een riant inkomen. Diegenen die bij dezelfde slager om 4h starten met voorbereidende taken is imo vele malen slechter af om de energiefactuur te betalen.

Voor bepaalde zaken bestaat ook het "win for life" effect: een brood is nu heel duur, maar als de energieprijzen normaliseren zal dat even duur blijven - wat gaat de regering dan doen - belastingen op overwinsten op een brood? Zelfde voor een standaard steak op restaurant - tegen nieuwjaar zullen we de grens van 30 € in een standaard brasserie overschrijden.

Net als corona een moeilijke uitdaging - als de geschiedenis zich herhaalt zal er weer met geld gegooid worden dat het geen naam heeft, sommigen gaan het nodig hebben, sommigen gaan zich verbeteren - maar zoiets is maatwerk - industrieën die in een internationale context opereren gaan moeilijke tijden tegemoet - daar zit veel personeel - zowel bij KMO's als bij mastodonten, het gevaar op reorganisatie/sluiting en verlies aan concurrentiekracht is nefast voor de hele EU. Die zaken moet men dan ook Europees aankaarten - echter hebben de heren en dames van de EU veel geleerd uit corona, niets doen heeft namelijk geen effect op hun inkomen en "visie". Ik stel me dan ook niet zelden de vraag wat die daar eigenlijk zitten te doen.

Die zonnepanelen. 😂😂😂 Die zijn toch ook wel serieus overkill voor hun huis of ze moeten daar een heel arsenaal batterijen hebben.
Ze hebben er 25.000€ voor moeten betalen blijkbaar. (Op het beeld van hun dak liggen 20 panelen)

Geen flauw idee wat die hebben uitgestoken

En nu gaan ze proberen besparen door de wasmachine enzo overdag op te zetten ipv 's avonds.
FFS dus die hebben zonnepanelen, maar weten niet hoe ze ze moeten gebruiken
4000€ netto op zijn minst en "ik hoop dat de overheid iets voor ons doet"

Stop ermee hé aub

Rond de 3600 aan elektriciteit (enkelvoudig) en 22k aan gas.
Dat is 30% hoger dan gemiddeld..
Geen ruimte voor ergens op te besparen daarin ?

Laatst bewerkt:
Das idd pittig - vanwaar dat hoge verbruik?
Ben zelfstandige en voor mijn werk moet ik overdag proberen om een redelijk constante temperatuur aan te houden. Vrijstaande woning zal er ook wel voor tussen zitten. Komt wel binnenkort nieuw dak in en schrijnwerk dus zal ook een impact hebben. Even door de bittere pil heen bijten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan