Aanpak van de gas- en energiecrisis

Als dat koppel hun woning zou moeten verkopen zijn ze nog slechter af en zal het nog moeilijker worden om er terug bovenop te geraken.

Steun moet gebeuren op het moment dat het nog niet te laat is.
Denk dat niemand dat ontkent, het waren gewoon geen twee goeie cases om aan te tonen dat het met de huidige situatie iedereen kan overkomen omdat het nu eenmaal twee gezinnen waren waar de keuzes op z'n minst de wenkbrauwen deden fronsen. Als je echt wil/moet besparen, dan zal een huis met 3 of 4 slaapkamers ook wel lukken en gooi je de kleinste kinderen gewoon in dezelfde kamer. Is dat ideaal? Neen. Is dat onmenselijk? Ook niet.

Op tv gaan beweren dat de regering/maatschappij u in de steek laat omdat een huis met 5 slaapkamers niet betaalbaar is, tjah. Ik denk dat zelfs op dit forum maar een kleine minderheid een huis met 5 slaapkamers kan veroorloven.

Wegens de vele reacties ook eens de reportage aan het kijken van het grote debat;

Ik heb het even opschreven wat de situatie is van het eerste koppel die er in voorkomt

Man 2.5 netto ( de lijn )
Vrouw 1.5 netto ( zelfstandig , nagel , etc )

Ik denk dat je hier al kunt besluiten dat de info dat het koppel geeft niet correct is. De vrouw met als job nagelstyliste etc, mag je toch verwachten dat ze wellicht nog 1.5k aan zwart geld ontvangt. ( ik zeg maar iets, maar laten we hier niet flauw over doen - zij ontvangt zwart geld )

Ze geven aan zonnepanelen te hebben, we zien daar ook een foto van. We weten wel niet of er nog panelen op andere daken liggen - dus we moeten ons baseren op die ene foto. Ook niet onbelangrijk, we weten niet of ze een digitale of een analoge meter hebben..

20 panelen zie ik van een vrij recent design. Dus ik schat dat ze wel 300W p/paneel hebben = 6000Wat aan panelen, hiervoor hoort best een omvormer van 5Kwh. Kostprijs van het leggen van z'n installatie? ruim gerekend 6a7K.
Ze spreek echter ook wel van een pelletkachel. Mij is het niet 100% duidelijk of ze die meerekenen in bedrag van 25k dat ze moeten betalen of niet.

Verder zie ik ook wel een airco hangen in hun living, het is wel zo dat er hedendaags veel panelen worden geplaatst in combinatie met airco en batterij. Zoals gezegd de airco zie je hangen maar de batterij zie je niet en zeggen ze ook niets van. Mijn vermoeden is dus dat die 25k voor de installatie van de zonnepanelen is alsook de installatie van de airco ( voor meerdere kamers dan wel )

Besluit: Slechte manier van presenteren van VTM uit. Ook te onduidelijke informatie vanuit de personen zelf hoe hun situatie is waardoor het eigenlijk als waardeloos kan worden beschouwd.

Laatst bewerkt:
En door die te indexeren stijgen de kosten van alle andere bedrijven waardoor de prijzen stijgen, waardoor de kosten voor Telenet stijgen waardoor ze de prijzen opslaan waardoor ...
Inflatie zou een gevolg moeten zijn van prijsstijgingen (zoals... Een oorlog), geen oorzaak.
... waardoor de inflatie verhoogt.

Dat is nu net de inflatiespiraal. Meestal gevolgd door een recessie. De laatste recessie in 2020 kwam er door een wereldwijde pandemie die onzekerheid in de markt veroorzaakte. Daar hebben we ons snel van hersteld en er kwam geen inflatie aan te pas.

Daarvoor, in 2008, was de recessie het gevolg van een kredietcrisis. In België viel dat voor het gemiddeld gezin nogal mee.

Een recessie door een sterke inflatie is geleden van 1981-82.

Hoe komen ze dan aan 1000€/maand afbetalen voor die zonnepanelen.
Laten we 25K nemen, dus 2 jaar afbetalen terwijl bv een KBC een maxtermijn van 10 jaar geeft. Slechte lening afgenomen dan ook?
Ze zei ook dat die 2500€ werd gebruikt om de leningen van auto, huis en zonnepanelen werd gebruikt. Dus 1500€ gaat nog naar auto en huis.
Wederom zeer zware leningen.

Als dat koppel hun woning zou moeten verkopen zijn ze nog slechter af en zal het nog moeilijker worden om er terug bovenop te geraken.

Steun moet gebeuren op het moment dat het nog niet te laat is.
Uiteraard moet men die mensen steunen en helpen.
Maar kom niet af dat je een huis van 5 slaapkamers MOET hebben.

Wegens de vele reacties ook eens de reportage aan het kijken van het grote debat;

Ik heb het even opschreven wat de situatie is van het eerste koppel die er in voorkomt

Man 2.5 netto ( de lijn )
Vrouw 1.5 netto ( zelfstandig , nagel , etc )

Ik denk dat je hier al kunt besluiten dat de info dat het koppel geeft niet correct is. De vrouw met als job nagelstyliste etc, mag je toch verwachten dat ze wellicht nog 1.5k aan zwart geld ontvangt. ( ik zeg maar iets, maar laten we hier niet flauw over doen - zij ontvangt zwart geld )

Ze geven aan zonnepanelen te hebben, we zien daar ook een foto van. We weten wel niet of er nog panelen op andere daken liggen - dus we moeten ons baseren op die ene foto.

20 panelen zie ik van een vrij recent design. Dus ik schat dat ze wel 300W p/paneel hebben = 6000Wat aan panelen, hiervoor hoort best een omvormer van 5Kwh. Kostprijs van het leggen van z'n installatie? ruim gerekend 6a7K.
Ze spreek echter ook wel van een pelletkachel. Mij is het niet 100% duidelijk of ze die meerekenen in bedrag van 25k dat ze moeten betalen of niet.

Verder zie ik ook wel een airco hangen in hun living, het is wel zo dat er hedendaags veel panelen worden geplaatst in combinatie met airco en batterij. Zoals gezegd de airco zie je hangen maar de batterij zie je niet en zeggen ze ook niets van. Mijn vermoeden is dus dat die 25k voor de installatie van de zonnepanelen is alsook de installatie van de airco ( voor meerdere kamers dan wel )

Besluit: Slechte manier van presenteren van VTM uit. Ook te onduidelijke informatie vanuit de personen zelf hoe hun situatie is waardoor het eigenlijk als waardeloos kan worden beschouwd.
Zwart geld + als ze thuiswerkt zit een gedeelte van die zonnepanelen ook gewoon in haar zaak hé
Haar man is 2500€ netto zonder weekends en avonden dus er zal nog wel iets bijkomen.

Als zij trouwens zoveel dagen en avonden moet werken dat ze haar kinderen niet ziet (welke kosten heb je als nagestylist ?) voor 1500€ netto. Dan moet je misschien beter een andere job gaan zoeken ?

Feit is ook gewoon dat ze gewoon niet weten hoe ze hun zonnepanelen moeten gebruiken blijkbaar.
En ALS ze stoken met een pellet + zonnepanelen. Hoe kan hun energieverbruik dan naar 510€ per maand gaan ?

Laten we 25K nemen, dus 2 jaar afbetalen terwijl bv een KBC een maxtermijn van 10 jaar geeft. Slechte lening afgenomen dan ook?
Ze zei ook dat die 2500€ werd gebruikt om de leningen van auto, huis en zonnepanelen werd gebruikt. Dus 1500€ gaat nog naar auto en huis.

Wetende dat een groene lening dan ook nog een enorm lage intrest heeft dus waarom zou je dat niet spreiden op 5 of 6j
1500€ alleen kan al wel voor een woning tegenwoordig + 400€ auto is mogelijk natuurlijk.
Maar in totaliteit 62% van uw inkomen naar leningen, tja wat moet je dan nog zeggen

Wat ze bij de kerncentrales kunnen halen is in steen gebeiteld.
Zoals ik het verstaan heb, op belgisch niveau : ja. Maar een beslissing op Europees niveau kan dat volledig veranderen. Of zo had ik het toch tussen de lijnen verstaan van BdW.

Engie, het bedrijf waar diezelfde overheid met de rug tegen de muur mee aan het onderhandelen is om 2 (of was het nu 4? Of waarom niet alle 6?) reactoren open te houden.
Je hebt toch gehoord wat De Croo meldde. Het ene heeft geen invloed op de onderhandeling van het andere. Dit wordt volledig van elkaar gescheiden.

Dan is een realistische discussie afgesloten hé... al rolden mijn ogen in mijn oogkassen op dat moment om eerlijk te zijn...

En dan spreken we nog niet over het juridisch drijfzand van hoe je ‘overwinst’ moet definieren. Of hoe je forwards in rekening moet brengen (immers, veel eenheden verkopen een groot deel van de productie op voorhand aan prijzen die een pak lager liggen dan de spotprijzen nu). Of hoe je kan vermijden dat eenheden liever niet produceren als ze er niet voldoende voor gecompenseerd worden waardoor de situatie enkel escaleert etc.
Klopt, het is allemaal niet zo evident. En ik zou er eigenlijk niet graag op ingrijpen... maar je kunt dat gewoon niet maken op dit moment. Dus we zien wat er uitkomt en we gaan daar dan mee doormoeten...

België kan zichzelf veel flexibeler bevoorraden dan Duitsland. Geloof me, je woont volgende winter liever in België dan in Duitsland. En de winters nadien ook.
Was het voordeel van het feit dat we oa. onze kerncentrales hadden en dat wij een doorvoerland zijn.

Ik vraag me toch af waar dit gaat eindigen? Bedrijven die stoppen met produceren , bakkers en slagers die ermee stoppen wegens te hoge energiekosten
, gezinnen die 6000euro/jaar aan gas moeten betalen . Alles bovenop de torenhoge inflatie en brandstofprijzen.
Waar eindigt dit : bij een recessie. Dus als je nu ambtenaar of leerkracht bent wrijf u maar weer in uw handjes.

Daarnaast, er is geen enkele reden waarom je 6000€/jaar aan gas MOET betalen. Je kiest daarvoor zelf. Dat dat niet plezant is niet zou mogen in een geciviliseerd land ok daar kan ik in volgen. Maar het is nu het geval, dus dan moet je uw eigen aanpassen ipv te klagen dat je het niet kan betalen.

Actie... ipv business as usual en klagen en zagen en met het handje uitgestoken staan. Al lijkt het wel ofdat de Belg ondertussen op die manier geconditioneerd is in de tijd.

Het draagvlak voor de sancties tegen Rusland zal toch zeer snel verdwijnen op deze manier?
Kan zijn, maar dat is geen oplossing. Want als we nu toegeven, dan heeft dat land u bij uw "kloten". Daar moet je nu door als je in de toekomst ons welzijn en welvaart voor ons eigen en onze kinderen wil behouden.

De doorsnee belg kijkt naar wat hij moet betalen per jaar/maand.
Misschien tijd dat ze verder leren kijken dan goedkoopste prijs. Elke keuze heeft een gevolg. Een vast contract aan een iets duurdere prijs kan een goed idee zijn in bepaalde gevallen.

Keuze is er niet meer onder de vaste contracten. Ik heb nog een oude vaste tot eind december. Ik ga geen 8ct/kwh vroeger opgeven om 25 ct te betalen en poging om aan "lage" juniprijs af te sluiten en te starten rond kerst, was geen succes.
En daar ben jij dus loemp geweest. Je bent zelf toch slim genoeg om te weten dat het verbruik in de winterperiode van gas significant is en dat een nieuw contract afsluiten op het moment dat er een pistool tegen uw kop staat niet noodzakelijk het beste idee was.

Vele vaste contracten worden na afloop omgezet in een variabele. Wat met mensen die nu het ouderlijk huis verlaten om alleen te gaan wonen?
Dus anticipeer je.
Die mensen moeten dan misschien niet het ouderlijk huis verlaten ? Of denk jij dat je in het verleden op het moment dat er een zware recessie aankwam dat mensen dan gewoon aan die economische wetmatigheid eronderuit komen ?
Klinkt niet aangenaam maar ratio gaat boven of dat nu fijn is of niet. En misschien is het ook eens tijd dat onze bevolking dat terug aanleert dat fun iets is dat komt na primaire noden en dat je daar perfect zonder kunt (of kan zoeken naar iets dat ook fun is maar goedkoper...).

Een zelfstandige kan op papier arm zijn of verlies draaien door hoge energiekosten, maar wel 6 appartementen in verhuur hebben aan 900/maand.
Maar je kan hem daarvoor niet gaan straffen natuurlijk. Maar of je hem dan moet belonen, dat kan je dan wel in vraag stellen. Al is het dan ook weer niet eerlijk tov iemand die die 6 huizen 10j geleden gespendeerd heeft aan ik geef maar een voorbeeld 1 luxemobiel die je ondertussen niet meer aan de stenen kwijt krijgt... en dat je die dan wel beloont om te gaan ondersteunen.

Die zonnepanelen zijn ook niet heiligmakend. Misschien had hij nog een scherpe tarief voor elektriciteit.
Maar je moet dan ook niet klagen dat je er niets hebt aan kunnen doen. Je hebt dan puur gekozen om niets te doen. Awel dan zit je nu maar op de blaren van die keuze.

:wallbash: - we kunnen natuurlijk niet verwachten dat de gemeenschap moet opdraaien voor stommiteiten denk ik dan, beetje verantwoordelijkheidszin. Ik wil ook nog eens het officieuze inkomen zien van die zelfstandige activiteiten - 1500 € netto en (zogezegd) veel werken - onmogelijk: ofwel werkt men te traag, onder de prijs, te weinig, of in het zwart waardoor het werkelijke inkomen een stuk hoger zal zijn, ook geen woord over kindergeld (4 kinderen dacht ik), en als je 25K aan een handvol zonnepanelen geeft - aangevuld met nog een paar andere leningen zullen er wel nog zaken compleet verkeerd zijn met het goede huisvader principe.

Deze mensen moet je geen financiële steun maar een cursus verantwoordelijkheidszin en basis principes van goed beheer geven, gaan ze veel meer plezier aan hebben.

Ik geef u gelijk. Het probleem is echter dat er mensen zijn die in het verleden hebben gekozen om zelfstandige te worden en vb daar 1000€ mee verdienen want dat is nu eenmaal hun passie of ze kunnen niet overweg met authoriteit of.... (zie ook op HLN de verhaaltjes van mensen die een bedrijfje startte om dan 16h per dag te werken voor 1000€ )
Awel dan haalt de realiteit nu die mensen in. Misschien was dat niet zo'n puik idee en moet je nu uw conclusies trekken. Deze positie hebben is een luxe... en uiteindelijk draait het werken gaan om brood op de planken te krijgen en een inkomen te vergaren waarmee je rondkomt. En dan doe je hetgeen nodig is, ook al is dat niet leuk.

Daarnaast moeten we ook wat verder kijken. Ik kan mijzelf vb 1500€ netto uitkeren (en niets melden over firmawagen, maaltijdcheques, etc...) en daarnaast ook nog eens zwijg over het bedrag van 30k dat ik jaarlijks eruit trek aan een verlaagd belastingstarief. Of als men dat in het verleden heeft gedaan... dan kun je u de vraag gerust stellen is hetgeen ze zeggen correct en het volledige verhaal, en moeten wij dergelijke zelfstandigen ondersteunen ?

Ik heb het daar dan toch ook weer moeilijk mee. En het is nu ook niet alsof die mensen u het achtersta van hun tong laten zien noch ofdat die mensen serieus zijn doorgelicht om te zien of hetgeen ze zeggen correct is. Korrel zout... klagen is nu eenmaal makkelijk en kost niets.

Ik lag in augustus ook al aan 3800 voor gas/jaar na simulatie.
Dus tijd om te besparen of te zien waar je zaken anders kan aanpakken.
Ofwel erdoorheen bijten en op de blaren van uw keuze voor uw woning zitten dat geen "kruipkot" is :p.

Het enige slimme was in de zomer van 21 een vast contract nemen voor 3 jaar. Al de rest kan je dan eigenlijk als niet slim benoemen.
Je kan moeilijk zeggen dat iets slim is indien het puur op toeval berust aangezien er geen indicatoren waren. Er waren echter indicatoren in de lente van 2022 dat energie wel eens een heikel punt zou kunnen zijn. De slimme actie is dan ook om op dat moment ernaar te kijken.
Daarnaast wanneer in het nieuws naar boven komt dat de prijzen stijgen en stijgen en stijgen... is de slimme actie om te anticiperen... doe je dat dan niet, dan ben je niet slim. Maar loemp en heb je het gewoon op zijn beloop gelaten. En dan mag je voor mijn part nu op de blaren zitten.

Dan leer je het misschien voor de volgende keer... dat is crue... maar soms moeten mensen eens tegen de muur lopen voor ze hun gedrag aanpassen. Uiteindelijk zijn en blijven mensen verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. je kan mensen naar het water leiden... maar of ze drinken is uiteindelijk hun en hun beslissing alleen.
Laat ons eerlijk zijn, men pusht ons al minstens 10 jaar om te isoleren. Soms mag je ook eens zeggen van awel kijk je hebt misgegokt in het verleden... awel zit nu maar op de blaren van die keuze. Ik begrijp dat we dat niet doen, maar soms vraag je u toch wel eens af of zo eens goed naduwen in die wonde in de hoop dat mensen in de toekomst verder nadenken misschien eens niet wenselijk is...

Ik ben ook voorstander van een vaste kost, maar niemand kon dit exact voorspellen.
Ik heb nochtans in maart / april gekozen om een vast contract te nemen voor 2 jaar. Juist omdat ik er geen meer voor 3 jaar kon afsluiten toen... En ik heb mijn volledige familie daar toen op ingeschakeld (toen waren ze slecht gezind, nu zijn die ik weet niet hoe happy...). En ik heb bij mijn collega's daar 2 maand op zitten hameren waardoor de meesten daar toen op ingeschakeld hebben. De paar die dat niet waren keken groen toen ik vermeldde dat ze ofwel vorige maand er op moesten inschrijven ofwel de stijgingen uitzitten. En zelfs daar hebben een paar dat toen niet gedaan. Keuzen -> gevolg.

Maar dat je het niet kon voorspellen is perfect correct. Maar je kon het toch al wel wat vroeger in uwe dikke teen voelen. En had ik er langs gezeten dan had ik er langs gezeten en was de zekerheid van die prijszetting voor mij de puur drijvende kracht achter die keuze. En daar was ik bereid om een beperkte meerkost voor te betalen. En anderen die die keuze hebben gemaakt ook.

Klopt, maar ergens hoop ik op maatregelen, in de vorm van een prijsplafond. Dan kan het meevallen/beter zijn dan die vaste tarieven van afgelopen augustus?
Dus handje uit. Hetgeen ik spijtig vindt :(.

Volgens het gesprek enkel zonnepanelen, was geen sprake van een batterij
Misschien op de andere kant van hun dak ook nog panelen.
Ik heb gisteren het gelddebat niet gevolgd, ik probeer het nu via vtm go te zien, maar voorlopig kan ik er nog niet aan...

Is gewoon een voorbeeld waarom je eigenlijk als politieker zou moeten zeggen van daar klopt iets niet. We gaan iets doen, maar dit is niet representatief en je kan niet verwachten dat wij zodanig veel kunnen doen dat wij al die kosten gaan absorberen. Jullie gaan zelf een oplossing moeten zoeken. Je kan niet verwachten dat de maatschappij, en dus al de andere belastingsbetalers hiervoor opdraaien. Dat kan en gaat niet.

Maar bon, niet leuke mededelingen natuurlijk. En een perfect voorbeeld waarom ik nooit van zijn leven verkozen zou worden en waarschijnlijk ook zeer snel een kogel in mijn hoofd zou krijgen...

Ik was eerst aan het denken aan een oudere installatie, vroeger was het allemaal wel een pak duurder.
Aan 1000€/maand en 24k in het geheel kan dat gewoon niet. Zelfs 5j geleden waren de prijzen niet zodanig hoog... en normaliter als je al 5j betaald hebt aan 1000€ per maand dan is dat al laaaaaaaaang afbetaald...

Zoals gezegd er zit een gat in hunnen uitleg...

Uiteraard bij VTM veel losse bedragen en veel geklaag. Maar krijg je niks te horen over exact verbruik en welk type contract.
Mja, is nu eenmaal het niveau van HLN... en je moet ook eerlijk zijn. Denk je echt dat iemand die de uitleg die ik hierboven geef eventjes voor de neus van iedereen met zijn gezicht breed uitgesmeerd voor de vlaamse bevolking eventjes gaat zeggen ?
Daar heeft die geen bal aan behalve dat het enkel negatief voor hem of haar kan uitdraaien.
Of denk je nu echt dat er daar ook maar 1 iemand die daar zit te klagen effectief de hand in eigen boezem gaat steken en zeggen ah ja dat is mijn domme keuze... neen dan ben jij gewoon kop van jut.
Dus niet anders als wat je had kunnen verwachten van zoiets...

Is mss een goeie eye opener voor veel gezinnen: als ge veel leent en der gebeurt iets dan kan je in de miserie geraken!

Good guy vtm!

Wat zijn we weer goed in anderen hun rekeningen te maken...

Ah ne zelfstandige dus zal wel zwart geld hebben ook...
Een huis met vijf kamers, dat moet toch niet...
Zonnepanelen voor 25K, da kan niet...

enz...

Jongens toch.

enz...

Jongens toch.

4K gezamelijk hebben en blijkbaar volgens hun eigen woorden 2500€ spenderen aan leningen en dergelijke dan moet je niet op TV komen en zeggen dat de regering dringend iets moet doen aan de energiekosten.
Ik spreek me niet uit over de inkomsten want 4k netto gezamelijk gaan gemiddeld gezin met moeite aan geraken.

Laatst bewerkt:

enz...

Jongens toch.

Je hebt gelijk maar het zijn ook geen random conclusies op basis van de gegeven info hé:

- 20 zonnepanelen voor 25K + een foto waarop te zien is dat ze héél makkelijk te plaatsen zijn, dat is ofwel in het zak gezet of héél veel info die ontbreekt
- nagel styliste + kapper als zelfstandige zonder zwart geld, komaan hé - zo naïef is niemand
- inkomen van 4000 €/maand - daar ontbreekt ook heel wat informatie want met 4 kinderen ten laste i.c.m. 2 lonen + kindergeld geloof ik daar geen fluit van, ik wil meteen 2500 € geven op voorwaarde dat ik al wat meer is dan 48000 €/jaar mag houden

Maar eigenlijk is het gewoon een slecht stuk reality TV dat rammelt langs alle kanten. Daarmee heb ik niet gezegd dat ze geld over hebben of geen hulp kunnen gebruiken - doorheen de beelden zie je ook wel dat er geen overbodige luxe aanwezig is, integendeel - het is duidelijk dat er juist heel veel verkeerd loopt - alleen heb ik een vermoeden dat een deel van die problemen er ook zouden zijn met 10K inkomen per maand.

Het blijft wel roddellen en coméren over anderen. Dat haalt dit topic soms naar beneden imo. Tuurlijk zijn er mensen met gaten in hun handen of slecht geldbeheer... en VTM en HLN zijn wie ze zijn. What else is new.

enz...

Jongens toch.
Ja ik snap ook niet echt het nut van commentaar te geven op de "voorbeeldgezinnen" die worden uitgekozen door een televisiezender. Sowieso dat er vereenvoudigingen en fouten in die verhalen zitten, als ze al niet zijn geselecteerd om een zekere controverse te genereren.

enz...

Jongens toch.

ja maar toch hé.. 25k voor zonnepanelen, dat zijn prijzen uit de tijd dat er nog GSC waren. En als ge sinds dan nog altijd 1000 euro moet afbetalen, dan zijde ergens ni goe bezig geweest.

Tja als die mensen een ongenuanceerd platform krijgen zonder kritische vragen voor een miljoenen publiek dan mogen die kritische vragen hier ten minste toch aan het bod komen?
Het is niet omdat de mediabedrijven dat nalaten dat we daarom hier dat zomaar allemaal moeten voor waarheid aannemen en wat vraagtekens bij zetten.

Ik zou dan eerder een opmerking maken over het (blijkbare) gebrek aan deftige onderzoeksjournalistiek voor ze een verhaal zomaar overnemen om te verspreiden naar een groot publiek ipv een opmerking te maken over mensen die dat voor een veel kleiner publiek hier wel doen.

Tja als die mensen een ongenuanceerd platform krijgen zonder kritische vragen voor een miljoenen publiek dan mogen die kritische vragen hier ten minste toch aan het bod komen?
Het is niet omdat de mediabedrijven dat nalaten dat we daarom hier dat zomaar allemaal moeten voor waarheid aannemen en wat vraagtekens bij zetten.

Ik zou dan eerder een opmerking maken over het (blijkbare) gebrek aan deftige onderzoeksjournalistiek voor ze een verhaal zomaar overnemen om te verspreiden naar een groot publiek ipv een opmerking te maken over mensen die dat voor een veel kleiner publiek hier wel doen.
Voor mij is het nogal overbodig om "een opmerking (te) maken over het (blijkbare) gebrek aan deftige onderzoeksjournalistiek" als ik naar de bron kijk hoor. Is er iemand die gelooft dat zo'n debat niet vooral een entertainmentfunctie heeft?
En dat maakt al wat hier passeert onder het mom van terechte commentaar nu ook niet altijd zo nuttig, ik snap dat iedereen zich graag eens beter voelt maar ik zie niet echt wat het bijdraagt. Maar hey, mijn mening hé.

Ja ik snap ook niet echt het nut van commentaar te geven op de "voorbeeldgezinnen" die worden uitgekozen door een televisiezender. Sowieso dat er vereenvoudigingen en fouten in die verhalen zitten, als ze al niet zijn geselecteerd om een zekere controverse te genereren.
Ge wilt "het grote gelddebat" houden en dingen aan de kaak stellen en voorbeelden geven waar de gemiddelde Vlaming zich in kan herkennen
Geef dan ook correcte en duidelijke voorbeelden ipv halve verhalen en/of waarheden

Ge zijt 30 minuten of meer aan het lullen over energie en prijzen die de pan uit swingen en problemen en kosten, drama's die gaan gebeuren
Maar er is aan niemand gevraagd "hoeveel verbruiken jullie nu per jaar" en "hebben jullie een vast of variabel tarief"

Dan mag er toch wel wat commentaar op komen

ps. Begrijp mij niet verkeerd hé, dat mag aan bod komen natuurlijk. Maar als dat ellenlange discussies worden is dat soms heel vermoeiend.
Zo zijn er nog meer gezinnen hoor en zo worden sommigen van de sterkst getroffenen: huurders, alleenstaande ouders, singles, gepensioneerden ook wel eens minder gehoord...

Terug
Bovenaan