Aanpak van de gas- en energiecrisis

Maar mijn punt is dat het hier gewoon niets bijdraagt, stuur dan een klacht naar VTM met al deze analyses zou ik denken. Ik spreek over wat ik hier zie, niet wat nu erger is als iets anders.

En mensen op hun plaats zetten...overdrijf anders eens.

Goh ja op hun plaats zetten was misschien niet de juiste term, klopt.
Voor de rest als we hier geen opmerking mogen geven aan gebrek van onderbouwing/duiding van programma's maar gewoon een klacht moeten sturen naar de desbetreffende zender dan kunnen we de helft van de TV-topics ook dichtgooien denk ik dan en idem voor de topics over duidingprogramma's.
Voor de rest gaan we daar weinig common ground nog vinden denk ik en heeft de side discussie wel lang genoeg geduurd.

Op den duur groeien uw lonen wel enorm dicht naar elkaar waardoor het totaal niet intressant meer is om nog promotie te maken (of te gaan werken)

Hogere index + werkbonus + jobbonus (en als je echt laag zit nog wat sociaal tarieven)
Binnenkort zijt ge met 2000€ netto zonder extra legale voordelen een grotere sukkelaar
Het moet imo vooral lonen om te werken ipv te teren op een uitkering. Dus dat die lagere lonen relatief beter worden van een index versus de hogere lonen is net een goede zaak. Dat gaat mensen aan het werk krijgen.

Ik geloof dat De Wever en Rousseau trouwens op dezelfde lijn zaten dat zoiets tijdelijk zou moeten kunnen.

Mijn vriendin gaat door de index een behoorlijke sprong maken in euro's. Met haar loon, dat ergens bij de 10% hoogste zal horen, is dat eigenlijk niet nodig om de koopkracht van gezin More te verzekeren. Da's dus een maatregel die vooral de hoge lonen goed uitkomt.

Edit en terzijde: ik werk als zelfstandige en heb geen automatische indexering. Mijn tarieven zijn begin 2022 met 5% verhoogd en daar moet ik het mee doen. Ik hoef echter geen boterham minder te eten of trui extra aan te trekken dus heb niks te klagen.

Edit 2: ik heb geen zwart geld 😜

Er is ook een lichtpuntje: zo een shock zet alles en iedereen op scherp - dat zal resulteren in een long -term winst, zowel in gedrag, gewoonte, prioriteit, investering, politiek, ...
Ik denk dat je je daar nog kan in mispakken. Pas op ik dacht het ook initieel maar als je wat verder denkt...hoe zwaarder de crisis hoe meer je m'enfoutisme er gaat optreden. (Let wel onderstaande is echt in geval van een nog zwaardere crisis als nu)
Investering -> laag pitje wegens financiële terugslag
Gedrag -> alle vuiligheid beginnen opstoken of andere energieverslindende niet ecologische maatregelen treffen. Oliekacheltjes, elektrische vuurtjes voor de zonnepaneelwinsten op te stoken,...
Gewoontes -> goedkopere ongezonde voeding, elke euro omdraaien, drastisch terugschroeven van hobbies/sporten voor de kinderen. Dat fnuikt ontwikkeling.
politiek -> tja...

Er zal mss een gedragswisseling komen bij de meer gegoeden onder ons maar bij de meeste mensen gaat het pompen of verzuipen zijn vrees ik.
Net even de gemiddelde verbruikscijfers in de V test gegooid. Goedkoopste contract is dus 9000 euro per jaar. Vast schurkt tegen de 10.000 euro aan. 833euro extra per maand voor mensen die in zorgeloos energielandschap 2020 nog geen 200 euro per maand kunnen sparen.
Stel u nu eens voor dat het deze winter vriest dat het kraakt. :s

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin gaat door de index een behoorlijke sprong maken in euro's. Met haar loon, dat ergens bij de 10% hoogste zal horen, is dat eigenlijk niet nodig om de koopkracht van gezin More te verzekeren. Da's dus een maatregel die vooral de hoge lonen goed uitkomt.

Edit en terzijde: ik werk als zelfstandige en heb geen automatische indexering. Mijn tarieven zijn begin 2022 met 5% verhoogd en daar moet ik het mee doen. Ik hoef echter geen boterham minder te eten of trui extra aan te trekken dus heb niks te klagen.
Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Waar ik wel zou kunnen in volgen is door middel van de korf te veranderen zodanig dat de impact van vb de basisbehoeften zwaarder doorwegen en de index dan ook hierdoor representatiever is ook voor de zwakkeren onder ons.

Maar om de index af te schaffen of te veranderen naar centen. Euhm neen.

Ik denk dat je je daar nog kan in mispakken. Pas op ik dacht het ook initieel maar als je wat verder denkt...hoe zwaarder de crisis hoe meer je m'enfoutisme er gaat optreden. (Let wel onderstaande is echt in geval van een nog zwaardere crisis als nu)
Investering -> laag pitje wegens financiële terugslag
Gedrag -> alle vuiligheid beginnen opstoken of andere energieverslindende niet ecologische maatregelen treffen. Oliekacheltjes, elektrische vuurtjes voor de zonnepaneelwinsten op te stoken,...
Gewoontes -> goedkopere ongezonde voeding, elke euro omdraaien, drastisch terugschroeven van hobbies/sporten voor de kinderen. Dat fnuikt ontwikkeling.
politiek -> tja...

Er zal mss een gedragswisseling komen bij de meer gegoeden onder ons maar bij de meeste mensen gaat het pompen of verzuipen zijn vrees ik.
Net even de gemiddelde verbruikscijfers in de V test gegooid. Goedkoopste contract is dus 9000 euro per jaar. Vast schurkt tegen de 10.000 euro aan. 833euro extra per maand voor mensen die in zorgeloos energielandschap 2020 nog geen 200 euro per maand kunnen sparen.
Stel u nu eens voor dat het deze winter vriest dat het kraakt. :S

De andere zijde van de medaille, time will tell maar laat ons hopen dat de hopen media aandacht toch wat kleine wijzigingen teweeg brengen - maar dan op een grote groep: wat minder onnodige verplaatsingen, verwarming wat lager en/of gerichter inzetten, extra deken in de slaapkamer ipv verwarming aanzetten, beetje meer aandacht om deuren te sluiten ... toch zaken die haalbaar zijn voor velen zonder echt fors in te boeten aan comfort of gemak.

Mogelijks ook kritischer zijn bij de aankoop van een woning of wagen

Ja die invaliden hebben het toch maar weer mooi getroffen.
Alsof dat de enigen zijn met dat tarief.
En dan nog mooie dooddoener alweer. Het gaat al een tijdje over de mensen die er net buiten vallen en daardoor effectief slechter af zijn, maar laat ons weer eens diegene die het het slechtst hebben als voorbeeld nemen om toch maar niet te moeten praten over het nut, onzin of oneerlijkheid omtrent het sociaal tarief.

En dan nog mooie dooddoener alweer. Het gaat al een tijdje over de mensen die er net buiten vallen en daardoor effectief slechter af zijn, maar laat ons weer eens diegene die het het slechtst hebben als voorbeeld nemen om toch maar niet te moeten praten over het nut, onzin of oneerlijkheid omtrent het sociaal tarief.
Een even grote dooddoener als zeggen dat die mensen maar opdoen en nergens op moeten letten.
Voor de rest volledig akkoord dat het systeem bekeken moet worden hoor, maar dat kan ook zonder de mensen uit de onderste laag van de maatschappij allemaal profiteurs te noemen.

Leuk dat we hier dus weten dat het grote probleem bij het sociaal tarief zit, we zijn 3pagina's ver en we hebben gelukkig het probleem benoemd. Er is dus helemaal geen enkel probleem buiten dat de bende profiteurs slapend rijk aan het worden zijn met hun sociaal tarief. Ech man, wat voor kutforum is dit eigenlijk geworden.
50 pagina's geleden was dit, still going strong. Nu hoop ik weer voor een hele tijd P&A uit m'n leven te verbannen.

Ik vermoed dat @elytrix het sarcastisch bedoelde als reactie op de post van @Chelark007
Dit dus. Sarcastische response op een belachelijke claim. Niks meer, niks minder.

Een even grote dooddoener als zeggen dat die mensen maar opdoen en nergens op moeten letten.
Voor de rest volledig akkoord dat het systeem bekeken moet worden hoor, maar dat kan ook zonder de mensen uit de onderste laag van de maatschappij allemaal profiteurs te noemen.
Mij ga je die mensen geen profiteurs horen noemen, maar ik erger me wel serieus aan het feit dat er mensen zijn die hard werken en dan eigenlijk minder koopkracht houden door het systeem. Maar het lijkt me dat je ongeveer hetzelfde denkt hierover, dus weinig discussie te voeren. :p

Er wordt vaak gesproken over hoe erg sommige mensen het nu wel niet moeten hebben, wetende dat 1 miljoen mensen gebruik kunnen maken van het sociaal tarief zonder enige vorm van beperking op vlak van gebruik. Van de middenklasse gaat men er vanuit dat dit maar kunnen/moeten betalen, wetende dat er daar ook veel gezinnen zijn die nu in de problemen geraken.

Wat dat betreft draagt de media een grote verantwoordelijkheid. Programma's draaien rond framing om veel kijkers paniek aan te jagen. Dat journalisten geen / onvoldoende kritische vragen stellen rond dit thema is ontzettend jammer. Het grote geld debat van gisteren is daar een goed voorbeeld van.

De andere zijde van de medaille, time will tell maar laat ons hopen dat de hopen media aandacht toch wat kleine wijzigingen teweeg brengen - maar dan op een grote groep: wat minder onnodige verplaatsingen, verwarming wat lager en/of gerichter inzetten, extra deken in de slaapkamer ipv verwarming aanzetten, beetje meer aandacht om deuren te sluiten ... toch zaken die haalbaar zijn voor velen zonder echt fors in te boeten aan comfort of gemak.

Mogelijks ook kritischer zijn bij de aankoop van een woning of wagen
Zo'n crisis kan inderdaad een omwenteling met zich brengen in mensen hun houding maar ik vrees dat het niet alleen ten goede zal gebeuren. Er zal misschien heel wat minder bereidwilligheid zijn om te investeren in dure, hernieuwbare energie, landen gaan zich misschien wapenen tegen dit soort crisissen door weer olie en steenkool aan de energiemix toe te voegen. Als deze hoge prijzen lang aanhouden (en da's natuurlijk nog lang niet zeker) gaat dat voor veel landen een merkelijke invloed op de welvaart hebben en landen waar de welvaart aan het zakken is zijn zelden de landen die geneigd zijn veel te investeren in zaken die geen financiële return opleveren. Als je je bevolking moet duidelijk maken dat ze het vanaf nu met minder inkomen/gezondheidszorg/sociale bescherming/... moeten gaan doen zullen voorstellen als "10 miljard voor nieuwe windmolens" met heel wat minder enthousiasme onthaalt worden dan voorheen.

Bon:

Sociaal tarief zou meer gespreid kunnen worden toegepast: meer in stappen toekennen zodat een grotere groep steun ontvangt. Je zou met sociale kortingen kunnen werken die afhangen van het gezinsinkomen en dalen naarmate dat inkomen groter is. Nu is het, door de arbitraire toekenning, erg zuur voor de groep mensen die net buiten de boot vallen.

Ik versta niet waarom dat nog niet is ingevoerd. Dit is de nummer 1 kritiek op het hele systeem, en dat al jaaaaren. Idem met uitkeringen en allerlei andere sociale voordelen.
Je kan de index hervormen zodat de laagste lonen daar relatief meer van profiteren dan de hoogste lonen. Nu is het andersom.

Dat is al het geval, ze noemen dat belastingschijven.

Er is geen enkele werkbare of praktische uitwerking mogelijk.

Paar jaar 10% en iedereen verdient evenveel, dat is toch ook niet de bedoeling.

Wat ga je doen met iemand die 4/5 werkt en daarna terug 5/5 werkt? Wat doe je met iemand met 2 jobs etc etc. Dat is gewoon een clusterfuck om praktisch geregeld te krijgen.
Je kan bedrijven de mogelijkheid geven om fiscaal voordelige consumptiecheques te geven ipv. een verplichte loonindexering.
Eenmalig ipv structureel. Zal nooit passeren bij de vakbond. En dat is een korting op belastingen, zal nooit passeren bij de overheid.

Ik vond de voorstellen van Rousseau en De Wever eigenlijk niet zo verkeerd. Waren ook veel parallellen te vinden (misschien zijn ze al toenadering aan het zoeken voor een coalitie na de volgende verkiezingen).

Ik was net een post aan het typen, ik las het ook als sarcastisch van @elytrix .
Invalide zijn is al shit in goede tijden ook, je bent chronisch ziek of fysiek(soms mentaal) beperkt... leuk hé! Alle dagen thuis zitten mét een beperking is ook al geen lolletje soms.
Veel invaliden zouden wel willen hard(er) werken bvb, maar kunnen niet... En niet alleen werken, ze kunnen soms ook niet sporten of geen ander plezierige dingen meer doen. Afijn ze zijn inderdaad niet de enigsten die in de problemen kunnen komen door de hoge energiefactuur. En ik vind ook niet dat de sociale bijdrage te ruim moet gaan.

Laatst bewerkt:
Goh ja op hun plaats zetten was misschien niet de juiste term, klopt.
Voor de rest als we hier geen opmerking mogen geven aan gebrek van onderbouwing/duiding van programma's maar gewoon een klacht moeten sturen naar de desbetreffende zender dan kunnen we de helft van de TV-topics ook dichtgooien denk ik dan en idem voor de topics over duidingprogramma's.
Voor de rest gaan we daar weinig common ground nog vinden denk ik en heeft de side discussie wel lang genoeg geduurd.
Goh ik vroeg me gewoon af wat het nut is om hier door te bomen en "analyses" te maken op basis van wat mensen horen op een VTM-debat (of wat anderen hier posten dat ze gehoord hebben dan nog). Daarop krijg ik o.a. van jou zo een "de waarheid heeft zijn rechten!!" antwoord alsof ik mensen daarvoor op hun plaats wil zetten terwijl er hier een soort werk van maatschappelijk nut wordt geleverd. Neen, ik vind het gewoon niet nuttig. En dit is niet het subforum over tv-programma's.

Ik wou hierover ook geen discussie, en ik moet geen common ground vinden: ik post iets, jij (over)reageert erop. Einde.

Goh ik vroeg me gewoon af wat het nut is om hier door te bomen en "analyses" te maken op basis van wat mensen horen op een VTM-debat (of wat anderen hier posten dat ze gehoord hebben dan nog). Daarop krijg ik o.a. van jou zo een "de waarheid heeft zijn rechten!!" antwoord alsof ik mensen daarvoor op hun plaats wil zetten terwijl er hier een soort werk van maatschappelijk nut wordt geleverd. Neen, ik vind het gewoon niet nuttig. En dit is niet het subforum over tv-programma's.

Ik wou hierover ook geen discussie, en ik moet geen common ground vinden: ik post iets, jij (over)reageert erop. Einde.
Hetzelfde als bij al de andere posts op dit forum.

Hoe nuttig is een discussie over discriminatie / racisme op dit forum ? Mensen die effectief racistisch zijn, worden geband en gaan dit evengoed blijven zijn. Mensen die dit niet zijn maar een aangebrande mening hebben, worden geband of verzamelen strafpunten en gaan dus op termijn hun mening inhouden of een PC versie ervan uitspouwen maar voor de rest verwacht ik niet dat die hun mening gaan aanpassen. Mensen die helemaal anti racistisch zijn, die ventileren die mening, en gaan ongeacht welke punten er komen niet van mening veranderen. Mensen die er ergens tussenin zitten blijven er tussenin zitten.

Als nut dan ook de belanghebbende reden is voor een post op het forum, dan lijkt mij dat er weinig animo over blijft op dit forum. Daarnaast is nut iets dat verschillend is voor elke persoon. Het heeft dan ook geen nut om in een post over het nut van een bepaalde post te discussiëren. En is het dan ook gewoon beter om posts die volgens u geen nut hebben, gewoon te negeren en er dan zeker geen diatribe over te beginnen.

Dit is de eerste en laatste maal dat ik in deze thread hier iets offtopic over zeg ;p.

Ik zou enkele circuits van onze vloerverwarming willen dicht draaien om het gasverbruik in te perken (enkel woonkamer + keuken + bureau verwarmen)

Heeft dit ook negatieve gevolgen? Ik kan aan de collectoren de kraantjes van de verschillende circuits open of dicht draaien.

Terug
Bovenaan