Aanpak van de gas- en energiecrisis

Er zullen er nog wel genoeg geweest zijn die met hetzelfde idee op de proppen zijn gekomen. Het is niet alsof De Croo hier eventjes als enige dit idee erdoor heeft gepusht. Net zoals ze ook wel zullen zorgen dat die prijs nog steeds aantrekkelijk genoeg is om Europa van bevoorrading te voorzien.

Niet dat ik er veel van ken, maar het is nu niet bepaald alsof ze gewoon gezegd hebben "wij betalen nog maar x en anders gaat ge maar op een ander met uw gas". Daar zal ook wel de nodige rek op zitten en het nodige overleg over gepleegd zijn op voorhand.

Vraag me af hoeveel van de 81 gastankers hier nog gaan aankomen. Vermoed dat ze wel zullen doorvaren.
Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens ter wereld nog meer betaald wordt voor gas dan hier. Amerikanen zitten maar aan goeie 20 euro/MWh . Voor lng tankers is het sowieso cashen in Europa.

De enige oplossing op lange termijn is Nordstream 1 en 2 weer openen.

Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens ter wereld nog meer betaald wordt voor gas dan hier. Amerikanen zitten maar aan goeie 20 euro/MWh . Voor lng tankers is het sowieso cashen in Europa.

De enige oplossing op lange termijn is Nordstream 1 en 2 weer openen.
2 is nog nooit open geweest. Maar we zijn nu in versneld tempo een switch aan het maken om weg te bewegen van gas. Laat dat maar zo lang mogelijk doorgaan.

Maar ipv van mensen gratis geld toe te stoppen zonder enige incentive om minder te verbruiken zoals het onbeperkte sociaal tarief, zouden ze dat beter beperken en met de rest van het geld mensen en bedrijven ondersteunen die de switch weg van gas willen maken.

2 is nog nooit open geweest. Maar we zijn nu in versneld tempo een switch aan het maken om weg te bewegen van gas. Laat dat maar zo lang mogelijk doorgaan.

Maar ipv van mensen gratis geld toe te stoppen zonder enige incentive om minder te verbruiken zoals het onbeperkte sociaal tarief, zouden ze dat beter beperken en met de rest van het geld mensen en bedrijven ondersteunen die de switch weg van gas willen maken.

Probleem blijft wel dat ons net een te snelle transitie van gas naar warmtepompen niet aankan. Wij gaan in de winter massaal in blackout gaan.

2 is nog nooit open geweest.
Nee klopt, maar hij is wel klaar, en betaald?

Maar we zijn nu in versneld tempo een switch aan het magen om weg te bewegen van gas.
Nee, we zijn bezig om gas op andere dure manieren naar hier te krijgen. Mensen stellen hun nieuwe ketel op gas uit en vullen hun mazouttank nog eens, laat die ketel nog maar een jaar langer staan. Er werd hier al ergens gesproken over een propaantank huren. Nog anderen die ik ken hebben een houtkachel besteld.

Laat dat maar zo zo lang mogelijk.
Residentieel beweegt er wel wat met de rush op pv panelen, batterijen en warmtepompen, maar elektrificatie zal ook zijn uitdagingen hebben.

Gisteren nog met een vertegenwoordiger van warmtepompen samengezeten, er heersen nog zeer veel misverstanden bij klanten die denken dat ze met een warmtepomp en pv panelen een nul-factuur gaan hebben voor sanitair ww en verwarming. Het merendeel van de bestaande huizen is niet ready, warmtepompen op hoge temperatuur op radiatoren aangesloten???? Mooie reclame van sommige merken voor de "renovatiewarmtepomp"maar koeltechnisch gezien (wat uiteindelijk een warmtepomp is) gaat dat aan een zeer povere cop zijn tijdens gewone wintermaanden.

Sociaal tarief heb ik nooit goed begrepen. Dat is veel te goedkoop. De switch weg van gas? Het gaat niet enkel over gas, het gaat ook over elektriciteit.

Hoe gaan we dan als land concurrentieel blijven. Naast de loonhandicap, ook de energiehandicap. Je weet ook dat dit niet zomaar kan op 1-2-3 afstappen van gas.

Nee, we zijn bezig om gas op andere dure manieren naar hier te krijgen.

En net daarom moeten we iedereen die de transitie maakt meer ondersteunen

Residentieel beweegt er wel wat met de rush op pv panelen, batterijen en warmtepompen, maar elektrificatie zal ook zijn uitdagingen hebben.

Uiteraard, dat ontken ik niet, maar nu gebeurt er veel op versneld tempo, laten we van dat momentum profiteren.

Hoe gaan we dan als land concurrentieel blijven. Naast de loonhandicap, ook de energiehandicap. Je weet ook dat dit niet zomaar kan op 1-2-3 afstappen van gas.
Nee 1,2,3 zal het niet zijn. Maar dit is het moment om immense stappen hierin te zetten. Dus ipv mensen geld toe te stoppen zonder gevolgen voor hun verbruik, zou ik graag een shift zien van dat geld naar duurzame oplossingen, waar we wel iets aan hebben.

Hier moest ik toch even goed gniffelen... tuurlijk jongens, jullie gaan jullie klanten een korting geven als dat niet nodig is. Tuurlijk dat...

Al moest ik toch wel eventjes glimlachen bij de spreidstand die groen maakt... foei foei subsidies aan bedrijven die investeren in hernieuwbare energie, foei foei...

In bepaalde gevallen ook een zegen: frituur in de straat heeft de prijzen fors opgetrokken omdat de energieprijzen zijn gestegen, echter wel een vast contract dat verleden jaar werd afgesloten- voor een termijn van 3 jaar.

Soms moet je wat geluk hebben zeker

Collega van mijn madam (oud huis) 1100 euro per maand. 1100!
T-shirts met lange mouwen en dikke truien. Die gaan goed gaan in de winkels deze winter en een ideaal kerstcadeau.

Ook wel kut dat ze wel wou investeren in isolatie maar er overal vertraging is nu. Kunnen de centjes in de energiefactuur gestolen worden.

Beoaalde ruimtes niet verwarmen kan ook al iets opleveren .

Terug
Bovenaan