Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik denk het niet. Je gaat nog steeds intrest betalen op het openstaande saldo.
Maar als het het laatste jaar is is het openstaande kapitaal toch een laag bedrag dus ga je ook nog zeer weinig intrest betalen.

Bij een gewone lening (die met vaste maandelijkse afbetaling) betaal je elke maand een deel interest en een deel kapitaal. Het deel interest daalt elke maand en het deel kapitaal stijgt elke maand. Het lijkt me dan ook logisch dat je dan gedurende een jaar elke maand hetzelfde bedrag interest zal betalen als je zou doen op je eerstvolgende normale aflossing. Na een jaar ga je gewoon weer verder met aflossen.

Kost is dus 12 x de interest van je volgende aflossing. Naast die kost is er ook een opbrengst omdat je alle betalingen een jaar opschuift, en door inflatie zullen die betalingen minder hard doorwegen dan zonder het jaar uitstel. En een opbrengst omdat je een jaar kapitaalaflossing op een andere manier kan investeren (hoewel dit in principe niet de bedoeling is, aangezien het enkel zou moeten gelden voor mensen die de rekeningen niet kunnen betalen en dus het geld nodig hebben om hun schulden af te lossen, niet om te investeren).
Qua woonbonus denk ik niet dat een jaar uitstel van kapitaalaflossing ook een jaar extra woonbonus zal opleveren. Ook bij verlenging van een lening wordt de woonbonus nu enkel nog toegekend op de oorspronkelijke looptijd van de lening. Vroeger was dit anders. Denk zelf dat voor een standaard lening de interestaflossing niet voldoende zal zijn om je 'korf' te vullen waardoor je belastingvoordeel zal verliezen.

Niet inboedel, noch pensioensparen noch wagen.
Weer zo'n regeling waarbij je weer beter een "onvoorzichtige burger" bent dan een "goede huisvader".
Doe al uw geld maar op en leen maar voor die te duren wagen: uitstel hypotheek.
Rij je nu met een oud bakje rond en heb je na veel moeite al 20k gespaard voor die droomwagen mag je dat nu dat spaargeld gebruiken voor je energiefactuur.

Bij een gewone lening (die met vaste maandelijkse afbetaling) betaal je elke maand een deel interest en een deel kapitaal. Het deel interest daalt elke maand en het deel kapitaal stijgt elke maand. Het lijkt me dan ook logisch dat je dan gedurende een jaar elke maand hetzelfde bedrag interest zal betalen als je zou doen op je eerstvolgende normale aflossing. Na een jaar ga je gewoon weer verder met aflossen.

Kost is dus 12 x de interest van je volgende aflossing. Naast die kost is er ook een opbrengst omdat je alle betalingen een jaar opschuift, en door inflatie zullen die betalingen minder hard doorwegen dan zonder het jaar uitstel. En een opbrengst omdat je een jaar kapitaalaflossing op een andere manier kan investeren (hoewel dit in principe niet de bedoeling is, aangezien het enkel zou moeten gelden voor mensen die de rekeningen niet kunnen betalen en dus het geld nodig hebben om hun schulden af te lossen, niet om te investeren).
Qua woonbonus denk ik niet dat een jaar uitstel van kapitaalaflossing ook een jaar extra woonbonus zal opleveren. Ook bij verlenging van een lening wordt de woonbonus nu enkel nog toegekend op de oorspronkelijke looptijd van de lening. Vroeger was dit anders. Denk zelf dat voor een standaard lening de interestaflossing niet voldoende zal zijn om je 'korf' te vullen waardoor je belastingvoordeel zal verliezen.
Misschien iets te simplistisch, maar als je dan je gedeelte kapitaal voor het komende jaar vervroegd afbetaald en het dan uitstelt met één jaar, ben je dan goedkoper af?

Misschien iets te simplistisch, maar als je dan je gedeelte kapitaal voor het komende jaar vervroegd afbetaald en het dan uitstelt met één jaar, ben je dan goedkoper af?
Aan 10% inflatie per jaar en een hypotheekrente tussen 1% en 3% lijkt het mij een heel slechte keuze om vervroegd af te lossen.

Weer zo'n regeling waarbij je weer beter een "onvoorzichtige burger" bent dan een "goede huisvader".
Doe al uw geld maar op en leen maar voor die te duren wagen: uitstel hypotheek.
Rij je nu met een oud bakje rond en heb je na veel moeite al 20k gespaard voor die droomwagen mag je dat nu dat spaargeld gebruiken voor je energiefactuur.
Klopt. Maar je kan ook met die 20K een Rolex horloge, Chanel tas of gouden juweel kopen en uitstel hypotheek vragen. Je cash-flow probleem opgelost en je assets blijven onaangeroerd. Of je nu 20K op een bankrekening hebt staan of het equivalent in staven goud onder je matras hebt verstopt maakt naar jouw vermogen niks uit. Voor de de uitstel van je hypotheek blijkbaar wel.

Met dat goud ben je niet 'onvoorzichtiger' dan met het geld op je rekening.

Hiernet eens op de Vreg (V-test) gekeken.

Met mijn huidige afname en injectie verrekend ga ik een €250 elektriciteit moeten betalen. Zonder zonnepanelen zit de goedkoopste optie op maar liefst €5.500... Op deze manier zijn mijn zonnepanelen en batterij op 2,5 jaar terugbetaald (na aftrek van de premies).

Mooie en volledig toelichting. Termijnmarkt is inderdaad hoofdzakelijk cashflow. Maar zat een deel van het probleem ook niet in de spotmarkt?

Leveranciers kopen het bulk van de energie inderdaad op de (lange)termijnmarkt, maar nooit 100%. Een deel kopen ze echter ook op de (zeer) korte termijnmarkt. Veel afhankelijk van het beleid bij de leverancier maar stel dat ze 80% vastklikken op de (lange) termijn aan 80/Mwh, en 20% niet. Op de spotmarkt fluctueert de prijs in normale omstandigheden (fictief) tussen de 60 en 100/Mwh.

Stel ze hebben 100Mwh nodig, 80 staat vast @ 80/Mwh = 6.400 20% kopen ze op de spotmarkt, normaal aan tussen 1.200 en 2.000.
In hun berekeningen voor de 100 Mwh gaan ze uit van een aankoopprijs tussen de 7.600 en 8.400. Ze bepalen hierop de prijs van hun (vaste) contracten zodat de verkoop 9.000 opbrengt. Simpel zonder kosten: best case dus 1.400 winst, worst case 600.

De spotprijs fluctueert altijd, een paar kerncentrales ongepland stil, windstille maand, ... Maar als deze door omstandigheden zeer sterk stijgt (zoals nu met gasprijs - die een brandstof is voor een aanzienlijk deel van de elektriciteitsproductie) komen de leveranciers in de problemen. Moeten ze plots hun 20% op de spotmarkt kopen aan 200/Mwh (ja ze moeten, ze hebben namelijk ook leververplichtingen t.o.v. de klanten) kost dit laatste stuk hun 4.000.

Samen met de kostprijs van 6.400 van hun 80% op de langetermijn komt zo de totale aankoopprijs op 10.400 terwijl hun verkoop slecht 9.000 opbrengt. Een grotere leverancier kan dit mogelijks wel even dragen, maar de kleintjes met weinig marge en buffer krijgen het als eerste moeilijk.

Er zijn verschillende hedgingstrategieën. Traditioneel gaat een leverancier niet alle volumes op de termijnmarkt inkopen omdat er historisch een bepaald en voorspelbaar verloop zit in de klantenportefeuille. x% van de klanten met vast contract zullen gedurende de looptijd switchen naar een andere leverancier. Met de huidige stijging is dat verloop natuurlijk veel lager tot onbestaand. Iedereen met een vast contract doet ook de hele looptijd van dat contract uit. Hier gaan leveranciers dus zeker wat geld op verliezen.

Maar ook als een leverancier 100% van zijn vaste contracten inkoopt op de termijnmarkt zijn er nog risico's. Je gaat namelijk inkopen op basis van het verwachte verbruik van een eindklant. Maar als het een koude winter is dan gaat die eindklant juist meer afnemen. En het verschil tussen 'normaal' verbruik en 'koud' verbruik moet je op de spotmarkt aankopen. Traditioneel is dit een kleine kostenpost voor leveranciers: tijdens koude periodes (wanneer ze extra moeten aankopen voor hun vaste contracten) stijgt de prijs een beetje, tijdens warme (wanneer ze volumes op overschot hebben van hun vaste contracten) daalt ze. Dit volumerisico nemen ze mee in de prijszetting.
Op dit moment beweegt de prijs natuurlijk quasi weersonafhankelijk. Het is vooral de context van de supply/demand die de prijs op de markten bepaalt, niet zozeer of het nu wat warmer of kouder is dan normaal. Vooral in het geval van een koude winter gaan leveranciers bloeden op de vaste contracten. Bij een warme winter kunnen ze er geld aan overhouden.

Andere kost voor een leverancier is de profileringskost. Als je een contract van 3 jaar tekent dan kan een leverancier niet je exacte verwachte verbruik aankopen. Hij zal misschien volumes op kalenderjaar kopen. Om dan dichter bij de levering gas op summer te verkopen en op winter te kopen. Om dan nog dichter bij levering voor oktober te verkopen en december bij te kopen.
Hoe verder in de toekomst, hoe minder liquide de termijnmarkt. Dus je hebt geen andere keuze. Maar hoe volatieler de markt, en hoe groter de spreads tussen periodes/leveringsmaanden, hoe hoger de profileringskost oploopt.

Er zijn dus een hele hoop elementen waarom leveranciers geen vaste contracten meer willen afsluiten
-verminderde liquiditeit op de markt maakt het moeilijker om de nodige volumes te hedgen
-hogere prijzen zorgen er voor dat ze heel wat meer cash per klant moeten reserveren om de nodige volumes te hedgen
-kosten van het volumerisico kunnen fors hoger liggen dan vroeger
-profileringskosten liggen fors hoger dan vroeger
-van zodra de prijzen zakken lopen ze het risico dat veel mensen met een dure vaste prijs overschakelen naar een ander contract bij een andere leverancier. Dan zitten ze met het verlies omdat ze de energie fors duurder hebben ingekocht, en de mark-to-market calls die cash opvreten.

Voor producenten zijn het vette dagen (in hoeverre ze hun productie niet al eerder op de termijnmarkt hadden verkocht. Een niet nader genoemde windmolenparkuitbater had de opbrengst van hun nieuw park overschat en meer verkocht op de termijnmarkt dan de uiteindelijke productie. Resultaat: miljoenen euro verlies omdat ze het verschil moeten bijkopen op de spotmarkt).
Maar leveranciers zouden de prijzen maar al te graag weer naar 20 euro zien gaan, zelfs met een defensief en solide businessplan kan je overkop gaan in de huidige markt.

Daar ben ik niet mee akkoord. Ik zeg niet dat iedereen all the way moest gaan met zaken zoals een warmtepomp, maar er zijn gvd toch veel die alles hebben opengebroken, esthetisch gerenoveerd met dure materialen maar dan vb aan hun dak of mazoutketel niet zijn aangekomen. Voor zulke mensen wil ik vandaag niet opdraaien.
Ik heb in 2015 gebouwd, ik heb toen zo vaak moeten horen 'alleh bouwen, dat zijn tegenwoordig zo'n klein ruimtes, voor dat geld kan je beter een vrijstaande villa van de jaren 70-80 kopen en renoveren, dan heb je tenminste ruimte'. Dat zijn niet de mensen die hun 'villa' gerenoveerd hebben met het oog op de toekomst, wel voor de 'looks van een villa' ;). Heb zelf vrienden die vandaag renoveren en asbest bewust laten zitten want 'goh ja we leven al zolang onder asbest, zal wel geen kwaad kunnen', maar dan wel een overprofessioneel gasvuur van 15k EUR plaatsen..

Wij zijn nu opnieuw aan het bouwen en 25K EUR van ons budget gaat naar een warmtepomp, met die 25k EUR kon ik veel andere dingen realiseren waartegen ik nu bewust nee zeg. En zelf daar zei onze aannemer zomer 2021 'alleh een warmtepomp, dat is totaal niet efficiënt als je de kostprijs van gas bekijkt, zeker voor een benwoning, je kan dat geld beter in de afwerking van uw woning steken'. En ok niemand had verwacht dat het zodanig ging exploderen maar ben blij dat we op tijd de switch gemaakt hebben.

Inderdaad, wij hadden ook vrije keuze. Hebben voor de werf evenzeer een vast tarief, contract is van onbepaalde duur maar tarief is maar tot 1 maart, tegen dan zijn de grote energievretende werken gepasseerd en zouden de zonnepanelen moeten aangesloten zijn. Wij hebben er geen gasaansluiting meer, warmtepomp.
In onze huidige woning evenzeer vast tarief waarbij het huidig tarief loopt tot 1 mei en waarbij het voorstel met de tariefwijziging 1 februari, voor de inval in Oekraïne, is ondertekend. Tegen dat dat tarief verloopt zijn we de winter door.
Maar again, veel commentaar gekregen op mijn vaste tarieven. 'Vastklikken op moment dat de prijzen al vrij hoog liggen, gij zijt niet goed zeker, dat zal wel zakken, Nord Stream 2 is bijna klaar'.. en dan viel Rusland Oekraïne binnen :).

BEN woning en 25k voor een warmtepomp..? Wat heb jij allemaal gestoken?

Aan 10% inflatie per jaar en een hypotheekrente tussen 1% en 3% lijkt het mij een heel slechte keuze om vervroegd af te lossen.
Leek me evident dat je anders niet in aanmerking komt om de hypotheek uit te stellen...
Tov. Gewoon afbetalen los je niets vroeger af hé.
Het is 'vroeger afbetalen om in aanmerking te komen voor uitstel'.

Hierin volg ik Demir overigens echt niet. Op welke manier zou het slim zijn deze kleine 'besparing' te winnen en achteraf nog meer kosten te moeten gaan doen om de klimaatdoelstellingen te kunnen gaan halen, als je evengoed integraal de opbrengsten van deze heffing als korting kunt hanteren op de gehele energiemix en meer gericht mensen kunt aanmoedigen.

Zeker aangezien het op het totaal niet eens zo'n grote impact heeft.

Hierin volg ik Demir overigens echt niet. Op welke manier zou het slim zijn deze kleine 'besparing' te winnen en achteraf nog meer kosten te moeten gaan doen om de klimaatdoelstellingen te kunnen gaan halen, als je evengoed integraal de opbrengsten van deze heffing als korting kunt hanteren op de gehele energiemix en meer gericht mensen kunt aanmoedigen.

Zeker aangezien het op het totaal niet eens zo'n grote impact heeft.
De theorie hierachter is volgens mij dat die klimaatdoelstellingen de boom in kunnen voor zowel de bevolking als onze economie.
Is toch al continu de kritiek geweest dat je klimaatrealistisch moet zijn, en dus niet uw economie doet bloeden langs alle kanten. Ik kan hier wel nog in volgen. Net zoals dat ik mij serieus afvraag of die doelstellingen de tand des tijds effectief wel gaan doorstaan op het moment dat het ons economisch weefsel effectief pijn gaat doen.

We zijn er gewoon sneller toe gekomen dan ik gedacht had. Nu is het dus afwachten hoe standvastig men is.

De theorie hierachter is volgens mij dat die klimaatdoelstellingen de boom in kunnen voor zowel de bevolking als onze economie.
Is toch al continu de kritiek geweest dat je klimaatrealistisch moet zijn, en dus niet uw economie doet bloeden langs alle kanten. Ik kan hier wel nog in volgen. Net zoals dat ik mij serieus afvraag of die doelstellingen de tand des tijds effectief wel gaan doorstaan op het moment dat het ons economisch weefsel effectief pijn gaat doen.

We zijn er gewoon sneller toe gekomen dan ik gedacht had. Nu is het dus afwachten hoe standvastig men is.
Tine doet me soms denken aan iemand. Ik ben benieuwd hoe veel welvaart ze bereid is op te offeren op het groene altaar.
Ik heb even deze gemaakt om te tonen wat haar gedachtengang momenteel kan zijn.

"Some of you may become dirt poor but ..."

Net nog gebabbeld met een kameraad die hier enkele horeca zaken heeft.
Die heeft ingrediënten die op 1 jaar tijd gewoon bijna maal 5 (!)zijn gegaan en dan komt daar nu nog de energiefactuur bij voor velen.
Ik hou m'n hart toch nog vast wat dat gaat geven de komende maanden. Hij zei dat er toch al een heel deel horeca zaken aan het bekijken zijn in welke mate dat ze tijdelijk kunnen sluiten.

Net nog gebabbeld met een kameraad die hier enkele horeca zaken heeft.
Die heeft ingrediënten die op 1 jaar tijd gewoon bijna maal 5 (!)zijn gegaan en dan komt daar nu nog de energiefactuur bij voor velen.
Ik hou m'n hart toch nog vast wat dat gaat geven de komende maanden. Hij zei dat er toch al een heel deel horeca zaken aan het bekijken zijn in welke mate dat ze tijdelijk kunnen sluiten.
Ik heb nog geen enkel van mijn ingrediënten voor te eten maal 5 zien gaan... wat voor speciaals kopen die dan wel niet... Of anders gezegd hoe grote kortingen hebben die dan wel niet gehad in het verleden?

Ik heb nog geen enkel van mijn ingrediënten voor te eten maal 5 zien gaan... wat voor speciaals kopen die dan wel niet... Of anders gezegd hoe grote kortingen hebben die dan wel niet gehad in het verleden?

Gaat oa over vloeibaar ei.
Prijzen van bepaalde rijst uit Thailand die op een jaar tijd bijna verdubbeld is,...

Aan hoeveel staat de antraciet?
"Een zak kost(te) 10 EUR en hiermee kon je je huis een hele dag warm stoken" hoorde ik op de lokale TV een kolenboer zeggen.

Nu zei hij ook wel dat door de schaarste de prijzen ook serieus stegen (dus weet niet of dat al "nieuwe" of "oude" prijs was) en weet ik ook niet hoe dat "huis" geïnterpreteerd moet worden. Wss een oude(re) niet geïsoleerde woning waarmee de kolenkachel de living en keuken kan verwarmen en de schouw nog wat warmte afgeeft op de slaapkamer.

Enfin, de antraciet kost(te) 0,5-0,6 EUR/kg (geen idee van huidige prijzen) en zou 7,5kwh energie kunnen opbrengen. Uiteraard zit je met grotere rendementsverliezen, maar neem 50% rendement en een huidige prijs van 1 EUR, dan kom je voor 3,75kwh nog steeds goedkoop uit

Terug
Bovenaan