Die problemen zijn die gebaseerd op het feit dat men bij energieleveranciers verwacht dat het aantal wanbetalers stijgt, waar ze onmogelijk een buffer voor hebben ?
Dat is namelijk het enigste dat ik mij kan inbeelden dat die dreiging kan geven. Maar omdat ik het geheel niet kan lezen, vraag ik het voor alle zekerheid toch even ;p.
Neen, is iets helemaal anders. Dit is gelinkt aan mark-to-market betalingen, vergelijkbaar met margin calls uit de beleggingswereld.
In het kort: producenten (of importeurs) verkopen gas of elektriciteit op de termijnmarkt.
Als de prijs op de termijnmarkten stijgt dan bestaat het risico voor de koper dat de verkoper de commodity uiteindelijk niet levert. Daarom dient de verkoper in een stijgende markt financiële garanties te leveren die het verschil dekken tussen de contractprijs en de huidige prijs op de markt. Dit is mark-to-market.
Simpel voorbeeld: Electrabel verkoopt 2 MW van zijn geplande elektriciteitsproductie in 2024 aan €80/MWh. De prijs op de termijnmarkt stijgt naar €100/MWh. De berekende mark-to-market is dan €20 * 2 MW * 8760 uur : €350 400. Dit geld moet Engie aan de koper storten als collateral/waarborg. Immers, als de koper failliet gaat dan kan Engie het gas nog altijd verkopen op de markt aan €100/MWh, zij hebben dus geen risico. Maar als Engie failliet gaat dan moet de koper op de markt aankopen tegen €100 ipv het weggevallen contract van €80, de koper loopt dus risico.
Daalt de marktprijs, dan moet de koper geld aan Engie overmaken, het systeem wordt meestal (doch niet altijd) in beide richtingen opgezet.
Om nu terug te komen op het artikel: de grote producten (dus niet per se de leveranciers) verkopen een groot deel van de geplande productie/import op de termijnmarkt. Dat wil dus zeggen dat ze grote volumes verkocht hebben op het moment dat de prijzen helemaal nog niet zo gestegen waren. En dat wil dus zeggen dat, in een stijgende markt, ze die mark-to-market calls krijgen van hun kopers.
De goede verstaander heeft ook al door dat dit eigenlijk een cashflow probleem is. Voor een producent zijn die betalingen geen verlies, want van zodra die volumes effectief geleverd zijn vloeit die waarborg terug van de koper naar de verkoper.
Maar met de exploderende prijzen zijn de mark-to-market calls exponentieel gestegen. De grote producten moeten ondertussen tientallen miljarden voorzien om aan de calls te voldoen. Over de hele sector gaat het over meer dan 1000 miljard. En aangezien de prijzen ongezien volatiel zijn worden er momenteel in de energiesector elke ochtend voor tientallen miljarden MTM-berekeningen gemaakt en schuiven er miljarden en miljarden euro’s van rekening naar rekening.
Dat is zowat de essentie van het verhaal. Het systeem zelf is eigenlijk nog een pak ingewikkelder omdat er ook sprake is van initial margin, haircut als je via een clearing bank gaat etc.